11 βιβλία για τον κινηματογράφο που πρέπει να διαβάσετε

Η πρακτική εξάσκηση και η παρακολούθηση ταινιών με το τσουβάλι είναι οι σημαντικότεροι παράγοντες για να μάθει κανείς κινηματογράφο και να μυηθεί στην τέχνη του filmmaking.

 Η πρακτική εξάσκηση και η παρακολούθηση ταινιών με το τσουβάλι είναι οι σημαντικότεροι παράγοντες για να μάθει κανείς κινηματογράφο και να μυηθεί στην τέχνη του filmmaking. Αλλά πριν από αυτό, χρειάζονται οι θεωρητικές βάσεις: Είναι πραγματικά κρίμα να έχεις δει όλη τη φιλμογραφία των μεγαλύτερων σκηνοθετών, και όταν αργότερα μάθεις πως οι κινηματογραφικές τους αφηγήσεις στηρίζονται σε πολύ συγκεκριμένους κανόνες και πρότυπα, να χρειαστεί να ξαναδείς τις ταινίες από την αρχή για να τα αναγνωρίσεις.

Αυτή είναι άλλωστε η διαφορά όσων παρακολουθούν ταινίες απλώς για διασκέδαση και όσων τις βλέπουν γιατί ενδιαφέρονται για την «μηχανική» τους και την αισθητική τους. Για να καταλάβουν δηλαδή τα δομικά τους στοιχεία και τα μυστικά πίσω από τις σκηνοθετικές προσεγγίσεις. Μην χάνετε περισσότερο χρόνο: Ρίξτε το στο διάβασμα πριν να το ρίξετε και πάλι στα σινε-αφιερώματα και τους μαραθώνιους προβολής, ώστε να δείτε τα αριστουργήματα με άλλο μάτι. Παρακάτω, παραθέτουμε μερικά σημαντικά βιβλία στην ελληνική και την αγγλική γλώσσα, που θα σας βοηθήσουν να κατανοήσετε καλύτερα το «ζουμί» του filmmaking, από το σενάριο μέχρι την σκηνοθεσία και το μοντάζ.

Βιβλία στην ελληνική γλώσσα:

Η Ποιητική, Αριστοτέλης

Γιατί να το διαβάσετε: Όλες οι βασικές αρχές που ορίζουν όχι μόνο την θεατρική αλλά οποιαδήποτε άλλη μυθοπλαστική τέχνη βρίσκονται εδώ, καταγεγραμμένες από έναν εκ των ευφυέστερων ανθρώπων της αρχαιότητας. Έννοιες “SOS”, όπως το αξίωμα της «αρχής-μέσης-τέλους» και της δομής των χαρακτήρων αναλύονται με απλό τρόπο από τον Αριστοτέλη.

Περισσότερες πληροφορίες

Το Σενάριο, Στάθης Βαλούκος 

Γιατί να το διαβάσετε: Ευκολοδιάβαστο βιβλίο από τον πολυγραφότατο έλληνα σεναριογράφο που «σπάει» τα δομικά υλικά του σεναρίου με χρηστικό τρόπο και παραθέτει συνεχώς παραδείγματα που βοηθούν την κατανόηση όσων διαβάζετε.

Περισσότερες πληροφορίες

Η Ιστορία του Κινηματογράφου, Κιθ Ρίντερ 

Γιατί να το διαβάσετε: Θεωρείται ένα από το κορυφαία και πληρέστερα πονήματα σχετικά με την ιστορία του σινεμά, βάση για κάθε άνθρωπο που θέλει να ξέρει την τέχνη με την οποία ασχολείται. Ωστόσο, σας προτείνουμε και το πιο πρόσφατο έργο του Βινσέντ Πινέλ, Σχολές, Κινήματα και Είδη στον Κινηματογράφο,  που επιδιώκει μια κατά είδος ιστορική αναδρομή στο σινεμά, με βοηθητικές ενδεικτικές λίστες ταινιών για κάθε είδος και κίνημα.

Περισσότερες πληροφορίες

Χίτσκοκ/Τρυφώ, του Φρανσουά Τρυφό 

Γιατί να το διαβάσετε: Ο Τρυφώ συναντά τον Χίτσκοκ στις ΗΠΑ και τον αναγκάζει σε πολύωρες συζητήσεις περί σινεμά, σκηνοθεσίας και της δικής του φιλμογραφίας – μέσα από την οποία όμως διδασκόμαστε πολύτιμα μαθήματα για την αισθητική κάθε ταινίας. Αυτές οι συζητήσεις απομαγνητοφωνήθηκαν και διαβάζονται ως σήμερα.

Περισσότερες πληροφορίες

Το Μοντάζ, συλλογικό έργο 

Γιατί να το διαβάσετε: Γιατί θα τα μάθετε όλα (για το μοντάζ) σε ένα. Τις θεωρίες του Αϊζενστάιν, τους μετρ του σοβιετικού μοντάζ (Κουλέσοφ, Βερτόφ), τα πειράματα του Μελιές, του Μπέλα Μπαλάζ, του Παζολίνι και άλλων κινηματογραφιστών που υπήρξαν παράλληλα θεωρητικοί αυτού που ονόμαζαν «πεμπτουσία του σινεμά». Περισσότερα θα μάθετε και στο επίσης πλήρες βιβλίο Το Μοντάζ του Βινσέντ Πινέλ.

Περισσότερες πληροφορίες

Κινηματογράφος και Σκηνοθεσία, του Jacques Aumont

Γιατί να το διαβάσετε: Πρόκειται για μια χρηστική απόπειρα διαχωρισμού των διαφόρων ειδών σκηνοθεσίας και σκηνοθετών. Τι είναι «σκηνοθέτης», τι «κινηματογραφιστής» και τι «realisateur»; Τα μυστικά των διαφορετικών προσεγγίσεων στην κινηματογραφική σκηνοθεσία απλώνονται σε 347 σελίδες.

Περισσότερες πληροφορίες

Στην αγγλική γλώσσα

The Story, Robert McKee

Γιατί να το διαβάσετε: Από τα πιο επιδραστικά, κατανοητά, αλλά και με πολύ συγκεκριμένες οδηγίες (όχι συνταγές, αλλά τεχνικές) βιβλίο από τον «γκουρού» του Χόλυγουντ, που αξίζει να διαβάσει κάθε επίδοξος σεναριογράφος περισσότερες από μία φορές.

Περισσότερες πληροφορίες

Screenplay, Syd Field

Γιατί να το διαβάσετε: Γιατί το έγραψε ο άνθρωπος που δημιούργησε «σχολή» στο Χόλιγουντ και το παγκόσμιο σινεμά, επανεφευρίσκοντας την απλή δομή του Αριστοτέλη και εντοπίζοντας όρους όπως τα plot points, climax και άλλα σημαντικά σημεία καμπής μιας ταινίας, εξαιρετικά χρήσιμα για κάθε filmmaker.

Περισσότερες πληροφορίες

The Writers Journey, C. Vogler 

Γιατί να το διαβάσετε: Το συγκεκριμένο βιβλίο, γραμμένο από pitcher σεναρίων μεταξύ άλλων για την Disney, είναι βασισμένο στο συγγραφικό έργο του Campbell, The Character with 1000 faces, στο οποίο για πρώτη φορά τυποποιείται το «ταξίδι του ήρωα» κάθε μύθου (και ως εκ τούτου κάθε ταινίας). Ο Vogler παίρνει τη θεωρία του Campbell κομμάτι-κομμάτι και την αναλύει με απλά αγγλικά, βοηθώντας τους filmmakers να κατανοήσουν πώς πρέπει να κινείται ο χαρακτήρας που θα χτίσουν στην ταινία τους.

Περισσότερες πληροφορίες

Δείτε όλα τα άρθρα του Filmmaking

Δεν υπάρχουν σχόλια

ΑΠΑΝΤΗΣΕ

*

*

ΣΧΕΤΙΚΑ