Πάει ο παλιός ο χρόνος…

...
Γράφει ο Δημήτρης Μπουτουρέλης-Γραμματικόπουλος
Καθώς το 2011 πλησιάζει αισίως προς το τέλος του και μια ακόμα κινηματογραφική χρονιά μας αποχαιρετά για να δώσει τη σειρά της στην επόμενη, τι καλύτερο από μια ανασκόπηση στα γεγονότα που στιγμάτισαν τη χρονιά που πέρασε; Το reel σας ταξιδεύει στον περασμένο χρόνο και σας εύχεται ευτυχισμένο το 2012, που τουλάχιστον από κινηματογραφική άποψη είναι πολλά υποσχόμενο! Ας δούμε όμως τι μας άφησε το 2011.

 

Οσκαρικός Κυνόδοντας
Ένα από τα πιο ευχάριστα νέα για τον ελληνικό κινηματογράφο ήρθε στις αρχές του χρόνου, με την ανακοίνωση των υποψηφιοτήτων των βραβείων Όσκαρ. Την προηγούμενη εβδομάδα της ανακοίνωσης των υποψηφιοτήτων η Ακαδημία δήλωσε πως ο «Κυνόδοντας» του Γιώργου Λάνθιμου ήταν ανάμεσα στις 9 ταινίες που διεκδικούν μια θέση στην τελική πεντάδα με τις υποψηφιότητες για το Όσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας. Πως και πως περιμέναμε στην Ελλάδα την επίσημη ανακοίνωση και με το που ξεστόμισε η Μονικ τις λέξεις «Dogtooth, Greece» όλοι αναφώνησαν με χαρά. Είναι αλήθεια πως δεν ακούμε συχνά τόσο καλά νέα για την ελληνική κινηματογραφική βιομηχανία μας και η ανακοίνωση ότι 33 χρόνια μετά την «Ιγιφένεια» του Μιχάλη Κακογιάννη η Ελλάδα βρίσκεται ξανά στην κούρσα για το ξενόγλωσσο Όσκαρ ήταν αν μη τι άλλο αναζωογονητική. Και ας το έχασε τελικά από το δανέζικο «Σε Έναν Καλύτερο Κόσμο».

 

Ένας Χωρισμός, Μια Χρυσή Άρκτος
Το πρώτο μεγάλο ευρωπαϊκό φεστιβάλ κάθε χρονιάς, το Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου, έλαβε χώρα στην γερμανική πρωτεύουσα από τις 10 έως τις 20 Φεβρουαρίου. Η 61η διοργάνωσή του, έκλεισε με τις πολλαπλές βραβεύσεις (Χρυσή Άρκτο, Αργυρή Άρκτο Αντρικής και Γυναικείας Ερμηνείας για όλο το καστ, Οικουμενικό Βραβείο και Βραβείο Κοινού) του ιρανικού αριστουργήματος «Ένας Χωρισμός» του Aσγκάρ Φαρχαντί (μέλος της φετινής κριτικής επιτροπής του φεστιβάλ) που πέραν από καλύτερη ταινία του Φεστιβάλ αναδείχτηκε και ως μια από τις καλύτερες μη αγγλόφωνες ταινίες της. Σε ένα από τα παράλληλα τμήματα της 61ης Berlinale συμμετείχε και η τελευταία ταινία του Κωνσταντίνου Γιάνναρη, το «Man At Sea», ένα βαριεστημένο και κακοραμμένο μεταναστευτικό δράμα που όπως ήταν λογικό, δεν άφησε και τις καλύτερες εντυπώσεις.

 

Ήταν αυτή η χειρότερη τελετή απονομής των Όσκαρ στην ιστορία;
Επιβραβεύοντας όπως κάθε χρόνια τα καλύτερα της κινηματογραφικής βιομηχανίας, η 83η τελετή απονομής των Όσκαρ έλαβε χώρα στο γνώριμο Kodak Theater στις 27 Φεβρουαρίου, σε μια από τις πιο προβλέψιμες απονομές βραβείων στην ιστορία του θεσμού. Με τον «Λόγο του Βασιλιά» του Τομ Χούπερ να επιβεβαιώνει την κυριαρχία του εις βάρος του «Social Network» του Ντέιβιντ Φίντσερ κερδίζοντας συνολικά 4 βραβεία μεταξύ των οποίων και αυτό της Καλύτερης Ταινίας, η τελετή απονομής των Όσκαρ δεν σχολιάστηκε τόσο για τις βαρετές βραβεύσεις της, όσο για το δίδυμο των παρουσιαστών της. Οι κατά τ’ άλλα χαρισματικοί Αν Χαθαγουέι και Τζέιμς Φράνκο φάγανε λάσπη από τα περισσότερα μέσα που κριτίκαραν την άνευρη, σχεδόν μαστουρωμένη παρουσία του δεύτερου και τις άγονες προσπαθειές της πρώτης να σώσει την κατάσταση. Πολλοί την χαρακτήρισαν ως τη χειρότερη τελετή απονομής στην ιστορία των Όσκαρ. Τουλάχιστον το σήκωσε (επιτέλους) η Νάταλι Πόρτμαν!

 

One ring to rule them all
Και ναι, είναι αλήθεια, το «The Hobbit» ξεκίνησε να γυρίζεται! Έπειτα από σωρεία κακοτυχιών και καθυστερήσεων (αλλαγές σκηνοθετών, φωτιά στα σκηνικά, προβλήματα υγείας του σκηνοθέτη Peter Jackson και άλλα τέτοια όμορφα) ξεκίνησαν στις 22 Μαρτίου τα γυρίσματα του prequel της επικής τριλογίας του Άρχοντα των Δακτυλιδιών. Και υπήρχαν και ντοκουμέντα, αφού ο Jackson ανέβασε στην σελίδα του στο Facebook φωτογραφίες και βίντεο για να μας αποδείξει ότι επιτέλους το όλο πρότζεκτ κινείται. Στη συνέχεια ακολούθησαν πολλές περισσότερες φωτογραφίες και κλιπάκια από τα γυρίσματα, αλλά περισσότερα για αυτά μπορείτε να διαβάσετε εδώ.

 

 In Memorial

Μια μεγάλη κυρία της μεγάλης οθόνης, η Ελίζαμπεθ Τέιλορ, έφυγε από τη ζωή στις 23 Μαρτίου, σε ηλικία 79 ετών. Αν και ανενεργή εδώ και χρόνια, έλαμψε στο Χόλιγουντ τις δεκαετίες του 50 και του 60 και άφησε ανεξίτηλο το σημάδι της στην ιστορία του κινηματογράφου, με κλασσικές ερμηνείες όπως αυτή στο ρόλο της Μάρθα στο θρυλικό «Who is afraid of Virginia Woold», της Λέσλι Μπένεντικτ στον «Γίγαντα» και φυσικά αυτόν της Κλεοπάτρας στην ομώνυμη ταινία. Ένας ακόμα θάνατος στιγμάτισε το 2011, αυτός του αμερικανού σκηνοθέτη Σίντει Λουμιέτ που άφησε την τελευταία του πνοή στις 9 Απριλίου, σε ηλικία 86ετών, αφήνοντας πίσω του μια πλούσια πολιτιστική κληρονομιά με μια φιλμογραφία που περιλαμβάνει ταινίες όπως τους «12 Ενόρκους», το «Δίκτυο» και τη «Σκυλίσια Μέρα». Nα σημειωθεί πως το 2004 η Ακαδημία του απένημε τιμητικό βραβείο για το σύνολο της καριέρας του, για να ρίξει λίγο στάχτη στα μάτια αυτών που κριτίκαραν  τις 5 άκαρπες υποψηφιότητες του.

 

Μια από τις πιο δυσάρεστες στιγμές της χρονιάς που πέρασε ήταν ο θάνατος του τεράστιου Έλληνα ηθοποιού Θανάση Βέγγου, που έφυγε από τη ζωή στις 3 Μαϊου σε ηλικία 83 ετών. Ο Θου Βου άφησε την τελευταία του πνοή μια μέρα πριν την τελετή απονομής των βραβείων της Ακαδημίας Ελληνικού Κινηματογράφου, που το 2010 είχαν απονείμει στον Βέγγο βραβείο συνολικής προσφοράς. Το βαρύ κλίμα του θανάτου του Βέγγου επισκίασε τη σαρωτική επέλαση του «Μαχαιροβγάλτη» του Γιάννη Οικονομίδη που απέσπασε 7 βραβεία (μεταξύ των οποίων και Καλύτερης Ταινίας και Σκηνοθεσίας) αλλά και την απονομή τιμητικού βραβείου στον 5 φορές υποψήφιο για Όσκαρ μεγαλύτερο Έλληνα σκηνοθέτη, τον Μιχάλη Κακογιάννη, ο οποίος απεβίωσε 3 μήνες αργότερα, στις 25 Ιουλίου και σε ηλικία 89 ετών. Ο επόμενος που θα πάρει τιμητικό βραβείο από την Ακαδημία Ελληνικού Κινηματογράφου να το σκεφτεί διπλά.

 

64ο Φεστιβάλ Καννών
«Melancholia», «Το Δέρμα που Κατοικώ», «Μεσάνυχτα στο Παρίσι», «Το Δέντρο της Ζωής», «The Artist», «Drive», «Πρέπει να Μιλήσουμε για τον Κέβιν«, «Το Παιδί και το Ποδήλατο«. Μερικές από τις ταινίες που συζητήθηκαν περισσότερο το 2011. Τι έχουν κοινό μεταξύ τους; Προβλήθηκαν όλες στο 62o Φεστιβάλ των Καννών, σε μια από τις πιο λαμπερές και πολυσυζητημένες διοργανώσεις. Τι μάθαμε το δεκαήμερο των Καννών;
  • Ο Γούντι Άλεν «το έχει» ακόμα. Μετά από αρκετά καλλιτεχνικά αλλά και εμπορικά φιάσκο, ο νευρικός σκηνοθέτης άνοιξε την αυλαία του Φεστιβάλ με το «Μεσάνυχτα στο Παρίσι», την πιο μεγάλη εισπρακτική επιτυχία της καριέρας του και μια από τις καλύτερες στιγμές του.
  • «Το Δέντρο της Ζωής» μπορεί να δίχασε κοινό και κριτικούς αλλά ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο και η υπόλοιπη κριτική επιτροπή αποφάσισε ότι είχε «το μέγεθος, τη σημασία και την πρόθεση» που την έκανε την πιο ταιριαστή επιλογή για τον Χρυσό Φοίνικα.
  • To «Drive» είναι μια από τις μεγαλύτερες κινηματογραφικές απολαύσεις του 2011, όχι μόνο επειδή παίζει ο Ράιν Γκόσλινγκ ή επειδή έχει εθιστικό σάουντρακ αλλά και επειδή το βραβείο σκηνοθεσίας στον Νίκολας Γουίντινγκ Ρεφν ήταν κάτι παραπάνω από επάξιο. Και ας είχε την Ράμσει για ανταγωνισμό με έναν Κέβιν που έμεινε παντελώς αβράβευτος.
  • Ο Ζαν Ντουχαρντίν είναι ένα από τα πρόσωπα της χρονιάς. Και το «The Artist» μια από τις μεγαλύτερες εκπλήξεις της.
  • Της φυλακής τα σίδερα δεν είναι εμπόδιο για έναν καλλιτέχνη που θέλει να εκφραστεί ελεύθερα ακόμα και αν η πατρίδα του δεν του το επιτρέπει. Το Φεστιβάλ ως μια ένδειξη συμπαράστασης στα πρόσωπα των Τζαφάρ Παναχί και Μοχάμεντ Ρασούλοφ που κατηγορήθηκαν για προπαγάνδα έναντι στο Ιράν και φυλακίστηκαν για 6 χρόνια, φιλοξένησε την τελευταία ταινία του δεύτερου που φυγαδεύτηκε από το Ιράν με σκοπό την προβολή της στις Κάννες.
  • Don’t mess with the festival because the festival will mess with you. Αντίο για πάντα είπε ο Λαρς Βον Τρίερ στο Φεστιβάλ των Καννών από το οποίο και εξοστρακίστηκε μετά τα «χιουμοριστικά» σχόλια του περί ναζισμού και της κατανόησης που δείχνει προς το πρόσωπο του Χίτλερ. Οι υπεύθυνοι του Φεστιβάλ ζήτησαν εξηγήσεις, ο Τριέρ απολογήθηκε αλλά αυτό δεν ήταν αρκετό. Έτσι, το Φεστιβάλ των Καννών αποφάσισε να κυρήξει τον Λαρς Βον Τρίερ ανεπιθύμητο, αφαιρώντας του το δικαίωμα να συμμετάσχει στο μέλλον στο Φεστιβάλ με οποιοδήποτε τρόπο. Τα μπογαλάκια σου και δρόμο.     Ως αναχρονιστική και υπερβολική χαρακτηρίστικε η απόφαση αυτή από τη μεγαλύτερη μερίδα του τύπου, που κατηγόρησε το Φεστιβάλ για υποκρισία αφού από τη μία υπερασπίζεται την ελευθερία του λόγου και από την άλλη φιμώνει έναν από τους μεγαλύτερους Ευρωπαϊους σκηνοθέτες, έργα του οποίου είχε φιλοξενήσει άπειρες φορές στο παρελθόν. Ο ίδιος ο Τριέρ πάντως δεν νοιάστηκε ιδιαίτερα, θεωρεί πως παρεξηγήθηκαν οι προθέσεις του αλλά δηλώνει περήφανος που κηρύχτηκε persona non grata καθώς απ’ ότι λέει, πρέπει να είναι η πρώτη φορά που συμβαίνει κάτι τέτοιο στην ιστορία του σινεμά.

 

«It all ends»
Η 15η Ιουλίου του 2011, η πιο πετυχημένη (εισπρακτικά τουλάχιστον) σειρά ταινιών στην ιστορία έφτασε στο τέλος της. «Ο Χάρι Πότερ και οι Κλήρου του Θανάτου Μέρος 2» σφράγισε την επιτυχία της βασισμένης στην επταλογία της Τζ. Κ. Ρόουλιγκ σειράς ταινιών με τις περιπέτειες του μάγου Χάρι, κόβοντας εκατομμύρια εισιτήρια (πάνω από 1,3 δις δολάρια εισπράξεις σε παγκόσμιο επίπεδο) αλλά και αποσπώντας διθυραμβικές κριτικές που επαίνεσαν τη δουλειά του Ντέιβιντ Γέιτς και του πολυπληθές καστ του και μίλησαν για τέλος εποχής με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Αν και τα σενάρια για οσκαρική επικράτηση μοιάζουν πλέον όνειρο θερινής νυκτός, το μόνο σίγουρο είναι πως το 2011 θα το θυμόμαστε ως τη χρονιά που μια από τις πιο ενθουσιώδεις σειρές ταινιών, που μπορεί να ήταν απογοητευτική σε σημεία αλλά μας «ξεπλήρωσε» σε άλλα, έκλεισε το τελευταίο της κεφάλαιο.

 

Blockbuster και κακό!
Βέβαια το φετινό καλοκαίρι δεν θα το θυμόμαστε μόνο για το επικό κλείσιμο της 8λογίας του Χάρι Πότερ, αλλά και ως ένα από τα πιο υπερφορτωμένα blockbusterικά καλοκαίρια στην ιστορία της ανθρωπότητας. Ένας πανζουρλισμός επικράτησε το θερινό τετράμηνο στις αίθουσες με το ένα blockbuster να κάνει πρεμιέρα μετά το άλλο. Από τις αρχές του Μαϊου με το σεξπιρικό «Thor» του Κένεθ Μπράνα, μέχρι τις αρχές του Σεπτέμβρη με την αμερικανιά «Captain America: Ο Πρώτος Εκδικητής», υπερήρωες, πίθηκοι και εξωγήινοι είχαν την τιμητική τους σε ένα χορταστικό και επιτυχημένο εισπρακτικά καλοκαίρι. Τι μας έμεινε;
  • Οι «Πειρατές της Καραϊβικής: Σε άγνωστα νερά» είναι με διαφορά η χειρότερη και πιο βαρετή ταινία της σειράς. Τελικά, μετά το «Chicago» ότι άγγιξε ο Ρόμπ Μάρσαλ ήταν καταδικασμένο στη μετριότητα.
  • Το «Hangover» μπορεί να γίνει και χειρότερο. Απόδειξη το δεύτερο μέρος. Ακόμα καλύτερη απόδειξη θα είναι το τρίτο μέρος. Μπορείτε να φανταστείτε τι θα γίνει στο τέταρτο.
  • Το «X-Men: Η Πρώτη Γενιά» ήταν τελικά πολύ καλύτερο απ’ ότι το περιμέναμε. Χορταστική δράση, εξαιρετικό καστ και έξυπνα cameos.
  • O Abrams με το «Super 8» του έκανε περήφανα τα εφηβικά του ινδάλματα παραδίδοντας ένα από τα πιο χορταστικά και oldschool blockbuster της χρονιάς.
  • Ότι νούμερο και να ακολουθήσει τη λέξη «Transformers», ο θόρυβος και το cheesyness είναι εγγυημένο. Αλλά και τα καλά εφέ, για να πούμε και του στραβού το δίκιο.
  • Ο Πίτερ Σάρσγκαρντ και ο Τομ Ρόμπινς θα κάνουν καιρό να ξεπλύνουν από πάνω τους το «Green Lantern».
  • Ο συνδυασμός δύο από τα πιο αγαπημένα κινηματογραφικά είδη (γουέστερν και επιστημονική φαντασία) δεν είναι εγγύηση για το καλό αποτέλεσμα. Φαϊνή απόδειξη το «Cowboys and Aliens».
  • Το «Ο Πλανήτης των Πιθήκων: Η Εξέγερση» ήταν παραδόξως ένα από τα πιο ανθρώπινα blockbuster που έχουν γυριστεί ποτέ.
  • «Οι Μαχητές των Δρόμων» θα ξεπεράσουν σε σίκουελ την «Μεγάλη των Μπάτσων Σχολή».

Με 4,325 δισεκατομμύρια δολάρια συνολικές εισπράξεις στην Αμερική, το καλοκαίρι του 2011 ανακηρύχθηκε ως το πιο πετυχημένο εισπρακτικά καλοκαίρι στην ιστορία του σινεμά, παρ’ όλη την οικονομική κρίση. Το ίδιο δυστυχώς δεν ισχύει για τα συνολικά έσοδα της χρονιάς που δεν κατάφεραν να ξεπεράσουν τα 10 δισεκατομμύρια δολάρια (6% λιγότερο από πέρυσι), την ίδια στιγμή που η τιμή του εισιτηρίου στις Η.Π.Α. αυξήθηκε κατά μέσο όρο 1,2%. Να σημειωθεί ότι τρεις ταινίες (Πειρατές, Transformers και Χάρι Πότερ) ξεπέρασαν το φράγμα του 1 δισεκατομμυρίου, βοηθούμενες φυσικά από το γεγονός ότι και οι 3 προβλήθηκαν και σε 3D. Τέλος, 16 από τις 20 πιο επιτυχημένες ταινίες της χρονιάς παγκοσμίως έκαναν την πρεμιέρα τους την καλοκαιρινή περίοδο.

68ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βενετίας

To ίσως πιο εντυπωσιακό line up ταινιών είχε συγκεντρώσει για φέτος το 68ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Bενετίας. «Shame», «Tinker Tailor Soldier Spy», «Αι Ειδοί του Μαρτίου», «Carnage», «Μια Επικίνδυνη Μέθοδος», «W.E.», «Contagion», «Killer Joe», «Faust» αλλά και οι δικές μας «Άλπεις» ήταν οι ταινίες που συζητήθηκαν περισσότερο στη φετινή διοργάνωση του Φεστιβάλ. Ποιοί ξεχώρισαν; Μα φυσικά ο Μάικλ Φασμπέντερ με την αποκαλυπτική (από πολλές απόψεις) ερμηνεία του στο «Shame» του Στιβ Μακ Κουίν που κέρδισε διθυραμβικές (κατά βάση) κριτικές και χάρισε στον Φασμπέντερ το βραβείο Αντρικής Ερμηνείας, και η Τζέσικα Τσαστάιν που συμμετείχε σε δύο ταινίες του Φεστιβάλ και απέσπασε βραβείο Gucci (το όνομα το αδικεί) για την πιο φιλόδοξη νέα γυναικεία παρουσία μπρος ή πίσω από την κάμερα. Όχι πως ο Τζόρτζ Κλούνει που άνοιξε το Φεστιβάλ με τo «Αι Ειδοί του Μαρτίου», ή η Μαντόνα που παρουσίασε την πρώτη της σκηνοθετική προσπάθεια, το «W.E.», πήγαν πίσω. Η κριτική επιτροπή πάντως μας κούφανε κάπως με τις επιλογές της στα βραβεία, δίνοντας τον Χρυσό Λέοντα στο «Faust» του Αλεξάντρ Σοκούροβ που κέρδισε ανάμεικτα σχόλια από τους κριτικούς. Πάντως οι επιλογές της επιτροπής (πρόεδρος της οποίας ήταν ο Ντάρεν Αρονόφσκι) χαροποίησαν αρκετά τους έλληνες κινηματογραφόφιλους που είδαν τον Λάνθιμο και τον συνεργάτη του Ευθύμη Φιλίππου να παραλαμβάνουν το βραβείο Καλύτερου Σεναρίου για τις «Άλπεις». Άλλη μια νίκη για το ελληνικό σινεμά και βασικά για τον Λάνθιμο.

Ήρθες πάλι τρελό φεστιβάλι

Και επειδή δεν γίνεται να μην ευλογήσουμε τα γένια μας, ένα από τα  μεγαλύτερα πολιτιστικά highlights κάθε χρονιάς στην Ελλάδα είναι φυσικά το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Φέτος, το ταλαιπωρημένο από τις αλλαγές υπευθύνων και τον χαμηλό προϋπολογισμό Φεστιβάλ  επέστρεψε δριμύτερο για 52η φορά με ορισμένες από τις πιο αναμενόμενες ταινίες της χρονιάς που διέπρεψαν σε φεστιβάλ στο εξωτερικό αλλά και αρκετές που ενδέχεται να «παίξουν» στα Όσκαρ που έρχονται. «Το Παιδί με το Ποδήλατο» των αδερφών Νταρντέν, το ενθουσιώδες σκηνοθετικό ντεμπούτο του Πάντι Κονσταντάιν «Τυρανόσαυρος», ο νικητής της Βενετίας «Faust», το hyped indie gay ρομάτζο «Weekend», το ζουμερό «Κοτόπουλο με Δαμάσκηνα«, η ελληνική «υπερπαραγωγή» «J.A.C.E.» αλλά και ο διακεκριμένος στο Φεστιβάλ του Σαν Σεμπαστιάν «Άδικος Κόσμος» του Φίλιππου Τσίτου ήταν μερικές από τις ταινίες που είχαν την ευκαιρία να απολαύσουν οι Έλληνες κινηματογραφόφιλοι κατά τη διάρκεια του δεκαήμερου του Φεστιβάλ. Η αλήθεια είναι πως δεν επρόκειτο ούτε για το καλύτερο, ούτε για το πιο πετυχημένο ΦΚΘ στην ιστορία αφού τα αφιερώματα και οι συνεντεύξεις τύπου ήταν κάπως άνοστα (την κατάσταση έσωσε ο Αλεξάντερ Πέιν που έδωσε το παρόν και στην πρεμιέρα των «Απόγονων»), ενώ η προσέλευση του κόσμου ήταν αισθητά μειωμένη. Tο καινούργιο-πανέμορφο Λιμάνι όμως, καθώς και η πιο σφιχτοδεμένη οργάνωση του 52ου Φεστιβάλ κατάφεραν να κρατήσουν το 10ήμερο σε καλά επίπεδα. Και του χρόνου λοιπόν, με φτηνότερα εισιτήρια μπας και μαζευτεί περισσότερο κόσμος!

Ωρέ που πάμε;

Μιας και πιάσαμε τα περί ελληνικού σινεμά, πως τα πήγε άραγε φέτος ο ελληνικός κινηματογράφος; Στο εξωτερικό, απ’ ότι είδαμε, πιο καλά από ποτέ. Υποψηφιότητα για Όσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας για τον «Κυνόδοντα», βραβείο σεναρίου στη Βενετία για τις «Άλπεις», βραβείο σκηνοθεσίας για τον Τσίτο και ερμηνείας για τον Καφετζόπουλο στο Σαν Σεμπαστιάν. Επίσης ,το «Attenberg» της Αθηνάς Τσαγγάρη μετά την πρεμιέρα του στο Φεστιβάλ του Σάντανς κατευθύνεται προς τα  Όσκαρ ως η επίσημη επιλογή της Ελλάδας για την Ξενόγλωσση Ταινία (αν και η πιθανότητες να επαναληφθεί το σουξέ του «Κυνόδοντα» είναι απειροελάχιστες), έχοντας διεκδικήσει και το ευρωπαϊκό βραβείο LUX με αντιμέτωπους μεταξύ άλλων το «Λιμάνι της Xάβρης» του Άρι Καουρισμάκι και το «Pina» του Βιμ Βέντερς, ενώ το «L» του Μπάμπη Μακρίδη θα είναι η πρώτη ταινία που θα συμμετέχει στο επίσημο διαγωνιστικό τμήμα του Φεστιβάλ του Σάντανς.
Στο εσωτερικό όμως; Ο «Μαχαιροβγάλτης» του Οικονομίδη σάρωσε στα βραβεία της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου αλλά πάτωσε στα ταμεία. Tο φαινόμενο των σίκουελ και των ριμέικ χτύπησε και την Ελλάδα («Λούφα και Παραλλαγή 4», «Πόντιοι: New Generation», «Νήσος 2», «Ρόδα, Τσάντα και Κοπάνα») αλλά με πολύ χειρότερα ποιοτικά αλλά και εισπρακτικά αποτελέσματα απ’ ότι στο εξωτερικό (καμία ελληνική ταινία στις πρώτες 10 θέσεις των πιο επιτυχημένων εισπρακτικά ταινιών της χρονιάς), ενώ το «Μια Φορά και Ένα Μωρό» αναδείχτηκε ως η πιο πετυχημένη εισπρακτικά ελληνική ταινία, με το «Τανγκό των Χριστουγέννων» και τη «Νήσο 2» να το πλησιάζουν απειλητικά και να του τρώνε σίγουρα την πρώτη θέση μέσα στις επόμενες εβδομάδες. Ο νέος κινηματογραφικός νόμος που ψηφίστηκε στις αρχές του χρόνου βρίσκεται ακόμα στα χαρτιά, με το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου να παλεύει να ξεχρεώσει παραγωγούς και σκηνοθέτες χωρίς όμως να έχει χρηματοδοτήσει την παραγωγή ουδεμίας νέας ταινίας ενώ όσες καινούργιες και υποσχόμενες ελληνικές ταινίες έκαναν την πρεμιέρα τους στις ελληνικές αίθουσες («Wasted Youth», «Ο Ξεναγός», «Tungsten», «Το Γάλα»,  «Απ’ τα Κόκαλα Βγαλμένα») πέραν από χαμηλά έσοδα ήταν καλές μεν αλλά σχετικά κατώτερες των προσδοκιών δε. Χμ..

 

Είναι το «The Artist» η ταινία της χρονιάς;

Η σαρωτική επέλαση του βωβού και ασπρόμαυρου Αρτίστα στις ενώσεις κριτικών αλλά και στις υποψηφιότητες των Χρυσών Σφαιρών έχει ανατρέψει το σκηνικό των φετινών βραβεύσεων ονοματίζοντας ως το απόλυτο φετινό Οσκαρικό φαβορί το φιλμ του Χαζαναβίσιους που φαίνεται να έχει αγαπηθεί όσο κανένα άλλο για φέτος. Η μάχη για τα Όσκαρ θα κορυφωθεί στις … Ιανουαρίου του 2012 με την ανακοίνωση των υποψηφιοτήτων αλλά και μετά τη τελετή βράβευσης των Χρυσών Σφαιρών.

Μέχρι τότε, χρόνια πολλά και καλή χρονιά. Να έχετε ένα ευτυχισμένο και άκρως κινηματογραφικό 2012!

Διαβάστε και το αφιέρωμα μας στα πρόσωπα που σημάδεψαν το 2011

Συντακτική ομάδα του Reel.gr

Αγαπάμε τον κινηματογράφο και όλα του τα είδη χωρίς διακρίσεις και κουλτουριάρικες αγκυλώσεις.
4 Σχόλια

ΑΠΑΝΤΗΣΕ

*

*

  • WinryRockbell
    WinryRockbell
    30 Δεκεμβρίου 2011 at 5:36 μμ - Reply

    Eksairetikh douleia Dhmhtrh! Uperoxo ar8ro, mpravo! Sunopsizei ola ta endiaferonta kinhmatografika nea tou 2011 🙂

  • strahd
    30 Δεκεμβρίου 2011 at 6:12 μμ - Reply

    Πραγματικά υπέροχο και χορταστικότατο!

  • Γιώργος
    31 Δεκεμβρίου 2011 at 1:46 πμ - Reply

    Nice!!

  • jbbournazos
    31 Δεκεμβρίου 2011 at 2:26 μμ - Reply

    Να στε καλά παιδιά, καλή χρονιά να έχουμε! XD

  • ΣΧΕΤΙΚΑ