26ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού κινηματογράφου: Class Enemy

...
class enemy

Γράφει ο Δημήτρης Ασπρολούπος

class enemy

Χτες στο Πανόραμα παίχτηκε μια από τις πιο συγκλονιστικές ταινίες του διαγωνιστικού που είχε πάρει το βραβείο των κριτικών στο περασμένο φεστιβάλ Βενετίας.  Οι σχέσεις των μαθητών με την αυτοκτονία και την εξουσία, ο ναζισμός και το εκπαιδευτικό σύστημα είναι τα θέματα που τόσο αποστασιοποιήμένα παραθέτει στην πρώτη του μεγάλου μήκους ταινία ο Σλοβένος σκηνοθέτης Rok Bicek. Η αναρρωτική άδεια της δασκάλας γερμανικών, θα φέρει στο σχολείο ένα νέο πιο αυστηρό καθηγητή, τις μεθόδους του οποίου οι μαθητές αμφισβητούν. Η αυτοκτονία μιας μαθήτριας εντείνει την κατάσταση αυτή σε βαθμό που οι μαθητές εξεγείρονται απέναντι στον καθηγητή τους και το σχολειό γενικότερα.

Συγγενές σε θέμα με το Entre les murs του Laurent Cantet, το Class Enemy είναι το ίδιο διεισδυτικό και ηθικά αγωνιώδες. Καμιά πλευρά δεν έχει απολυτό δίκιο και κανείς δεν είναι απολύτως κατακριτέος. Η επιλογή της γλώσσας δεν είναι τυχαία αφού παραπέμπει σε απολυταρχικές μεθόδους και ταυτόχρονα οι ρήσεις του Γερμανού συγγραφέα Thomas Mann δένουν με την ταινία για να μας δημιουργήσουν ερωτήματα χωρίς προφανή απάντηση. Το σενάριο είναι βασισμένο σε αληθινά γεγονότα που έζησε ο ίδιος ο σκηνοθέτης στα σχολικά του χρόνια και αυτό μαζί με τις εξαιρετικές ερμηνείες τόσο του ψυχρού αλλά όχι αδιάφορου καθηγητή όσο και των ερασιτεχνών ηθοποιών/μαθητών κάνει την ιστορία ακόμα πιο προσιτή.

Μια ταινία γροθιά στο στομάχι που μας κάνει να επανεξετάσουμε τι πραγματικά μας επηρέασε στα σχολικά μας χρόνια και ποιος εκπαιδευτικός τρόπος μας προετοίμασε πραγματικά για το σκληρό κόσμο μετά τα 18.

Βαθμολογία: 4,5/5

Δείτε όσα είδαμε στο 26ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού κινηματογράφου

Δείτε το πληρες πρόγραμμα του 26ου Πανοράματος Ευρωπαϊκού κινηματογράφου

Δημήτρης Ασπρολούπος

Αγαπώ τον Χίτσκοκ, τον Φιντσερ, τον Χάνεκε, τον αγγλικό ρεαλισμό και το σκανδιναβικό σινεμά αλλά παράλληλα έχω και ένα soft spot για τον Γουές Αντερσον.
Δεν υπάρχουν σχόλια

ΑΠΑΝΤΗΣΕ

*

*

ΣΧΕΤΙΚΑ