27ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου – The State of Things

Το The State of Things είναι από τις πρώτες πολύ σπουδαίες ταινίες του Wim Wenders.

Ένα από τα πολύ ενδιαφέροντα αφιερώματα που περιλαμβάνει το πρόγραμμα του 27ου Πανοράματος Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου είναι το 8 Έλληνες σκηνοθέτες προτείνουν την αγαπημένη τους ευρωπαϊκή ταινία. ένας απ’ αυτούς ο Δημήτρης Αθανίτης («Αντίο Βερολίνο», «Πόλη των Θαυμάτων») επέλεξε την ταινία The State of Things του Wim Wenders λέγοντας ότι είναι μια ταινία αρχετυπική για το μοντέρνο σινεμά.

Ένα κινηματογραφικό συνεργείο στην Πορτογαλία γυρίζει ταινία επιστημονικής φαντασίας σχετικά με τους επιζώντες μετά την Αποκάλυψη στη Γη, με τίτλο «The Survivors». Τα γυρίσματα σταματούν όταν η παραγωγή στερεύει από πόρους και φιλμ. Τότε θα αρχίσει ένα ταξίδι για την αναζήτηση του παραγωγού της ταινίας που εξαφανίστηκε μυστηριωδώς.

Το The State of Things είναι από τις πρώτες πολύ σπουδαίες ταινίες του Wim Wenders. Γυρίστηκε πριν από το εμβληματικό road movie, Παρίσι Τέξας και κέρδισε το Χρυσό Λέοντα στο Φεστιβάλ Βενετίας το 1982. Πρόκειται για μια προσωπική ταινία του Wenders. Οι δυσκολίες που αντιμετωπίζει το συνεργείο στην Πορτογαλλία αντικατοπτρίσουν τις δυσκολίες που αντιμετώπισε ο ίδιος γυρίζοντας την πρώτη αμερικάνικη ταινία του, το Hammett. Πιο συγκεκριμένα, όταν είχε πάει να επισκεφτεί φίλους στη Λισαβόνα που δούλευαν στην ταινία του Raoul Ruiz, The Territory (1981) δανείστηκε το καστ της ταινίας και αποφάσισε να γυρίσει μια αυτοσχέδια ταινία πάνω στις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι δημιουργοί που δουλεύουν στο Hollywood.

Παρόλο το αυθόρμητο της κινηματογράφισης και την απουσία σαφούς σεναρίου, η ταινία με την υπέροχη και ποιητική ασπρόμαυρη φωτογραφία της και την εξαιρετική χρήση της μουσικής, δεν είναι κάτι λιγότερο από αριστούργημα. Ακόμα και στο μέσο της ταινίας όπου οι αλλεπάλληλοι αυτοσχεδιασμοί των ηθοποιών μπορεί να γίνουν ελαφρώς κουραστικοί, ο Wenders στέλνει τον πρωταγωνιστή του Patrick Bauchau που υποδύεται τον σκηνοθέτη, στο Λος Άντζελες για να αναζητήσει τον εξαφανισθέντα παραγωγό, δίνοντας μια ακόμα ώθηση στην ταινία. Η επίσκεψη του αυτή στο κέντρο της κινηματογραφικής βιομηχανίας, είναι γυρισμένη σαν ταινία με εξωγήινους, υποδηλώνοντας τον τρόπο που αισθάνεται ο σκηνοθέτης στο δημιουργικά αφιλόξενο τοπίο του Hollywood.

Συνολικά η ταινία μιλάει για την τέχνη και τη δημιουργία, διερωτάται για το σκοπό και την ανάγκη της ιστορίας στον σινεμά και αναδεικνύει τις φοβίες των δημιουργών απέναντι στις τεχνικές προδιαγραφές και τους περιορισμούς που τους επιβάλλονται. Αν είστε προσεκτικοί θα παρατηρήσετε και μερικά ενδιαφέροντα κάμεο όπως αυτό του διάσημου Αμερικανού παραγωγού Roger Corman στο ρόλο του δικηγόρου και της Viva της ηθοποιού που προωθούσε ο Andy Warhol,  στο ρόλο της Kate μιας ηθοποιού από το συνεργείο της Λισαβόνα.

Διαβάστε τι κριτική μας για την ταινία έναρξης, το Queen and Country

Δείτε το πρόγραμμα του 27ου Πανοράματος

Δημήτρης Ασπρολούπος

Αγαπώ τον Χίτσκοκ, τον Φιντσερ, τον Χάνεκε, τον αγγλικό ρεαλισμό και το σκανδιναβικό σινεμά αλλά παράλληλα έχω και ένα soft spot για τον Γουές Αντερσον.
Δεν υπάρχουν σχόλια

ΑΠΑΝΤΗΣΕ

*

*