57ο ΦΚΘ: Αφιερώματα Φιλιπ Γκραντριε και Λεοναρντο Φαβιο / Σινεμα για ολους

Δύο σκηνοθέτες με εκρηκτική ιδιοσυγκρασία

Τα αφιερώματα του 57ου ΦΚΘ αποκαλύπτουν δυο δημιουργούς με εντελώς διαφορετικό έργο που ωστόσο έχουν κάτι κοινό: Την εκρηκτική τους ιδιοσυγκρασία. Υποδεχόμαστε στη Θεσσαλονίκη τον ανατρεπτικό Γάλλο Φιλίπ Γκραντριέ και ανακαλύπτουμε τον αγαπημένο των Αργεντινών, Λεονάρντο Φάβιο (1938-2012).

Φιλίπ Γκραντριέ: Σώματα στο σκοτάδι

«Η αίσθηση είναι η ίδια η ζωή με έναν τρόπο: δεν μπορείς να την ελέγξεις, ούτε να την εντάξεις σε κάποιο σύστημα» –Φιλίπ Γκραντριέ

philippe-grandrieux-portrait

Το σινεμά του Φιλίπ Γκραντριέ / Philippe Grandrieux είναι σαρκικό, ιδιοσυγκρασιακό, οδηγείται απ’ τις αισθήσεις.

Γεννημένος το 1954 ο Γάλλος σκηνοθέτης με ρίζες στο ντοκιμαντέρ και το video art, φλερτάρει με την σκοτεινή πλευρά του ανθρώπινου μυαλού. Χρησιμοποιεί το σώμα – κάθε μικρό πόρο του δέρματος- για να εκφραστεί και να αφηγηθεί τις ιδιότυπες ιστορίες του. Συχνά βγαλμένες από το σκοτάδι. Η κάμερά του αγαπάει τα πρόσωπα, είναι κοντά τους διαρκώς. Το στυλ του Γκραντριέ ενσωματώνει στοιχεία του πειραματικού κινηματογράφου, δεν ακολουθεί νόρμες. Δεν είναι τυχαίο που το Μουσείο Γουίτνεϊ, γνωστό για τις ανατρεπτικές επιλογές του, έδωσε στον Γκραντριέ το 2013 «carte blanche» στο πλαίσιο του φεστιβάλ Walls and Bridges.

Στο 57ο ΦΚΘ ο Φιλίπ Γκραντριέ θα παρουσιάσει τις ταινίες του στο κοινό. Και πιστέψτε μας, οι συζητήσεις μαζί του μετά τις προβολές αναμένεται να εξάψουν το ενδιαφέρον. Όπως και οι ίδιες οι ταινίες του, άλλωστε:

* Στο πιο πρόσφατο φιλμ του Παρά τη νύχτα (2015), με πρωταγωνίστρια την Αριάν Λαμπέντ, οι ήρωες, παραδομένοι στον πόνο, παρασύρονται στον κόσμο του σαδομαζοχισμού και των ταινιών snuff, σε ένα ζοφερό Παρίσι, μακριά από το φως της μέρας.

para-ti-nixta

* Τα φιλμ installation Λευκή επιληψία (2012) και Φόνισσα (2015), εκθέτουν το γυμνό σώμα στο φακό, σαν κομμάτι μιας παράξενης χορογραφίας και υποβάλλουν τον θεατή σε μια εμπειρία γεμάτη αγωνία.

* Το βραβευμένο ντοκιμαντέρ του Μπορεί η ομορφιά να ενίσχυσε την απόφασή μας – Μασάο Αντάτσι (2011) είναι ένας φόρος τιμής στον ιάπωνα δημιουργό Μασάο Αντάτσι – σκηνοθέτη, συγγραφέα και σεναριογράφο ταινιών του Ναγκίσα Οσίμα – και τη συναρπαστική διαδρομή του.

* Κερδίζοντας το Ειδικό Βραβείο στο τμήμα Orizzonti του Φεστιβάλ Βενετίας, η ταινία του Μια λίμνη (2008), μας ταξιδεύει σε ένα βουνό, όπου ζει μια οικογένεια ξυλοκόπων. Απλή ιστορία, όχι απλά ειπωμένη. Η χρήση του ήχου και των κοντινών πλάνων είναι μια επίθεση στις αισθήσεις με τον μοναδικό τρόπο του Γκραντριέ. Ο θεατής μπαίνει στο δάσος και ζει μαζί με τους ήρωες.

* Ο παράφορος έρωτας ενός άντρα με μια πόρνη είναι η κινητήριος δύναμη στο Η νέα ζωή (2002), με πρωταγωνίστρια την Άννα Μουγκλαλίς.  Πειραματικό, απρόσμενο, το φιλμ εκτυλίσσεται σαν ένα παράξενο όνειρο, μια μεταφορά για το τι σημαίνει να είσαι άνθρωπος, μια υπενθύμιση για το τέρας που κρύβει κανείς μέσα του.

i-nea-zoi

* Στο ντεμπούτο του Σκοτάδι (1998) ένας περιφερόμενος καλλιτέχνης και κατά συρροή βιαστής και δολοφόνος, ξαφνικά ερωτεύεται μια νεαρή παρθένα και έρχεται αντιμέτωπος με πρωτόγνωρα συναισθήματα.

skotadi

Τις ταινίες του Φιλίπ Γκραντριέ δεν τις παρακολουθείς μόνο. Τις βιώνεις με όλες σου τις αισθήσεις. Άλλωστε αυτό επιθυμεί και ο ίδιος. Να δημιουργεί σινεμά, που δεν βάζει τον θεατή απέναντι, αλλά τον προσκαλεί να το ζήσει.

Λεονάρντο Φάβιο: Ο μεγάλος άγνωστος του αργεντίνικου σινεμά

leonardo_favio_portrait

«Είσαι αυτό που κάνεις και κάνεις αυτό που είσαι». Τα λόγια του Λεονάρντο Φάβιο εκφράζουν όλη τη διαδρομή της ζωής του. Το 57ο Φεστιβάλ συστήνει στο κοινό το έργο του αργεντινού δημιουργού, από τις πιο εμβληματικές καλλιτεχνικές προσωπικότητες της Λατινικής Αμερικής.

Σκηνοθέτης και ηθοποιός, συνθέτης και τραγουδιστής, ο Λεονάρντο Φάβιο (1938-2012), ήταν ο αγαπημένος των Αργεντινών: Κινηματογραφιστής και μπαλανταδόρος.  Οι μπαλάντες του έμειναν αξέχαστες, οι ταινίες του άλλαξαν το τοπίο του αργεντίνικου σινεμά. Οκτώ από αυτές, θα προβληθούν στο αφιέρωμα του φεστιβάλ.

Η εγκατάλειψη από τον πατέρα του, το αναμορφωτήριο, η φτώχεια στην επαρχία Μεντόζα όπου μεγάλωσε, σημάδεψαν τα πρώτα χρόνια του – Σύρου στην καταγωγή – Φάβιο (το πραγματικό του όνομα ήταν Fuad Jorge Jury). Η ζωή του άλλαξε όταν ο κόσμος ανακάλυψε το ταλέντο του. Ξεκίνησε ως ηθοποιός στο ραδιόφωνο, πέρασε στη μεγάλη οθόνη, αποκτώντας πολύ γρήγορα τη φήμη του Αργεντίνου Τζέιμς Ντιν. Στα τέλη του ’50 τον κέρδισε η σκηνοθεσία. Αυτοδίδακτος, με οδηγό του το ένστικτο και το συναίσθημα, κάνει σινεμά λαϊκό και ουμανιστικό, που δύσκολα κατηγοριοποιείται, καθώς ελίσσεται ανάμεσα σε διαφορετικά κινηματογραφικά είδη.

Το εκπληκτικό του ντεμπούτο Το χρονικό ενός μοναχικού παιδιού (1965) με επιρροές από Μπρεσόν, Μπουνιουέλ και ιταλικό νεορεαλισμό είναι ένα ημιαυτοβιογραφικό πορτρέτο του ανήλικου Πολίν που μπαινοβγαίνει στο αναμορφωτήριο.

to-xroniko-enos-monaxikou-paidiou

Μαζί με την ταινία του Το ρομάντζο του Ανισέτο και της Φρανσίσκα (1967), μια καταδικασμένη ερωτική ιστορία -βασισμένη σε διήγημα του αδελφού του σκηνοθέτη, Jorge Zuhair Jury- θεωρούνται ορόσημα στο αργεντίνικο σινεμά.

aniceto

Στο Χουάν Μορέιρα (1973), ο Φάβιο αφηγείται τις περιπέτειες του ομώνυμου λαϊκού ήρωα της Αργεντινής που πολέμησε την κρατική καταστολή, αποτυπώνοντας το πολιτικό κλίμα της εποχής με την επάνοδο του Περονισμού.

Η ταινία Ο Ναζαρένο Κρους και ο λύκος (1975), είναι το δημοφιλέστερο φιλμ του κι ένα από τα πιο εμπορικά στην Αργεντινή: Μια ανατρεπτική ματιά στον μύθο του λυκανθρώπου.

Το 1976, υπέγραψε το τρυφερό –αλλά και ειρωνικό- road movie Όνειρα, όνειρα όπου δύο αντιήρωες με καλλιτεχνικές φιλοδοξίες διψούν να κατακτήσουν τη δόξα. Την ίδια περίοδο, ξεσπά στην Αργεντινή το πραξικόπημα κατά της Ισαμπέλ Περόν. Ο Φάβιο, ένθερμος υποστηρικτής του Περόν, εξορίστηκε στην Κολομβία.

Επέστρεψε στην πατρίδα του το 1987 και έξι χρόνια αργότερα γύρισε το Γατίκα, ο πίθηκος, τη βιογραφία του θρυλικού μποξέρ Χοσέ Μαρία Γκατίκα, από τη φτώχεια στην καταξίωση κι έπειτα στην πτώση και τον αιφνίδιο θάνατό του. Το 2008 σκηνοθέτησε την τελευταία μεγάλου μήκους ταινία του. Είναι το Ανισέτο, ένα ριμέικ του El romance de Aniceto y Francisca.

Ο Φάβιο έφυγε από τη ζωή το 2012. Δύο χρόνια πριν το θάνατό του, ανακηρύχθηκε πρεσβευτής πολιτισμού της χώρας του από την τότε Πρόεδρο της Αργεντινής, Κριστίνα Φερνάντες ντε Κίρχνερ: ένα μικρό δείγμα αναγνώρισης για έναν καλλιτέχνη που σφράγισε με το έργο του μια ολόκληρη ήπειρο.

 

ΣΙΝΕΜΑ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ

Το Φεστιβάλ Κινματογράφου Θεσσαλονίκης βελτιώνει την προσβασιμότητα στις εγκαταστάσεις του και μοιράζεται τη δύναμη του σινεμά με όλους τους θεατές ανεξαιρέτως. Το ζητούμενο της καθολικής πρόσβασης στο δομημένο περιβάλλον αλλά και στο περιεχόμενο της τέχνης δεν είναι απλώς μια διακηρυκτική πράξη, αλλά αποτελεί υπαρξιακή προτεραιότητα όχι μόνο για τους καλλιτέχνες με αναπηρία, αλλά και για όλους τους πολίτες.

Πιο συγκεκριμένα, βελτιώνονται οι ράμπες, διαμορφώνονται κατάλληλα τα ταμεία και τροποποιούνται οι χώροι υγιεινής (τουαλέτες) για άτομα με αναπηρία, αλλά και για εμποδιζόμενα πρόσωπα. Επίσης, στην Προβλήτα Α’ θα δημιουργηθούν σταδιακά διάδρομοι ανεμπόδιστης μετακίνησης για χρήστες αναπηρικών αμαξιδίων και όρθιες αναπηρίες, έτσι ώστε να είναι πιο εύκολη η πρόσβαση στις αίθουσες και στο Μουσείο Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.

Το κοινό του 57ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης θα έχει την ευκαιρία να απολαύσει δύο κλασικές κι αγαπημένες ταινίες του ελληνικού κινηματογράφου με όρους καθολικής προσβασιμότητας για όλους τους ανθρώπους. Πρόκειται για τα φιλμ Ο Δράκος του Νίκου Κούνδουρου και Μια ζωή την έχουμε του Γιώργου Τζαβέλλα, δυο έργα που πάντοτε θα μας συγκινούν με τη δραματουργική δύναμη, τις εξαιρετικές ερμηνείες των πρωταγωνιστών τους (Ντίνος Ηλιόπουλος και Δημήτρης Χορν αντίστοιχα) και την αξεπέραστη γοητεία τους, ανεξίτηλη μέσα στο χρόνο.

Οι ταινίες αυτές θα προβληθούν με ακουστική περιγραφή [AD: Audio Description] για τυφλούς και άτομα με προβλήματα όρασης και με υπότιτλους για Κ/κωφούς και βαρήκοους [SDH: Subtitles for the Deaf or hard of Hearing] με την επιμέλεια και πιστοποίηση της Κίνησης Καλλιτεχνών με Αναπηρία.

Επίσης, 17 ελληνικές ταινίες θα προβληθούν με υπότιτλους βάσει διαλόγων, έτσι ώστε να μπορούν να τις παρακολουθήσουν κωφοί και βαρήκοοι θεατές.

Στις αίθουσες θα είναι ευπρόσδεκτοι, φυσικά, και οι (σινεφίλ) σκύλοι οδηγοί τυφλών, ενώ το πρόγραμμα του Φεστιβάλ θα είναι διαθέσιμο σε γραφή Μπράιγ (Braille) καθώς και σε μεγαλογράμματη γραμματοσειρά. Επίσης, οι τελετές έναρξης, λήξης καθώς και οι δυο προβολές καθολικής προσβασιμότητας θα έχουν διερμηνεία στην Ελληνική Νοηματική Γλώσσα [Ε.Ν.Γ.].

Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος

Δυσκολεύεται πολύ να γράψει το βιογραφικό του, κι ελπίζει τα κείμενά του να είναι καλύτερα από αυτό.
Δεν υπάρχουν σχόλια

ΑΠΑΝΤΗΣΕ

*

*