71ο Φεστιβάλ Βενετίας – Μέρα Τρίτη (99 Homes)

...

Γράφει ο Δημήτρης Ασπρολούπος

Το φεστιβάλ συνεχίζεται με τους ίδιους φρενήρεις ρυθμούς όπως στην αρχή. Είναι γεμάτο πρωί-βράδυ με θεατές και επαγγελματίες από όλο τον κόσμο που βλέπουν, συζητάνε, κρίνουν και κατακρίνουν ταινίες. Επίσης όμως τρώνε την (πανάκριβη) πίτσα που πουλάνε στα bar που υπάρχουν σε όλους τους χώρους του φεστιβάλ, δοκιμάζουν το ξακουστό σε όλο τον κόσμο gellato της Ιταλίας και μελετάνε το επιμελέστατα οργανωμένο πρόγραμμα προβολών για το τι θα δούνε στη συνέχεια. Κάπως έτσι κι εμείς τριγυρίζουμε στους χώρους του φεστιβάλ εξερευνώντας παράλληλα το Lido, το νησί που διοργανώνεται το 71ο Φεστιβάλ Βενετίας.

la rancon de la gloireΗ τρίτη μέρα ξεκίνησε με το La rançon de la gloire, μια ακόμα ταινία του διαγωνιστικού τμήματος σε σκηνοθεσία του Xavier Beauvois. Ο σκηνοθέτης του εξαιρετικού Des hommes et des dieux, καταπιάνεται με ένα πολύ ενδιαφέρον σενάριο. Που είναι μάλιστα και αληθινή ιστορία. Δύο μικρο απατεώνες το 1977 κλέβουν το φέρετρο του Charles Chaplin. Μπορεί να ακούγεται λίγο μακάβριο αλλά ο σκηνοθέτης έχει φροντίσει να του προσδώσει μια υπόγεια ελαφρότητα, τιμώντας το πνεύμα του σπουδαίου κωμικού. Οι χιουμοριστικές σκηνές της ταινίας κρύβουν μέσα τους κομμάτια από την κληρονομιά που άφησε ο Άγγλος ηθοποιός και σκηνοθέτης στο παγκόσμιο σινεμά και η μουσική είναι αρκούντως μελοδραματική για να ταιριάξει με τις ταινίες του Chaplin. Παρόλα αυτά όμως, η αργή του κινηματογράφηση και οι, μερικές φορές, περιττές σκηνές αφαιρούν κάτι από τη μαγεία και την αντιστοίχηση του θρυλικού tramp με τους «άτυχους» πρωταγωνιστές.

Μπορεί λοιπόν το La rançon de la gloire να μην μας εντυπωσίασε όσο θα θέλαμε αλλά η μέρα έκλεισε με ένα ακόμα γκλαμουράτο χαρτί του διαγωνιστικού. Ο λόγος για το 99 Homes την δεύτερη ταινία που γυρίζει στο Hollywood o Ramin Bahrani. Στο προηγούμενο του φιλμ, το At Any Price, ο Bahrani δεν μπόρεσε να κρύψει την αδυναμία προσαρμογής του στον αμερικάνικο τρόπο γυρίσματος των ταινιών. Το 99 Homes όμως δεν έχει καμία σχέση με το At any Price.

99-homes-andrew-garfield-michael-shannon1Παίρνοντας σαν αφετηρία την οικονομική κρίση, το αδίστακτο και αδηφάγο τραπεζικό σύστημα μιλάει για την κατάσχεση σπιτιών και τις επιπτώσεις που είχε στις οικογένειες που είδαν μια μέρα την τράπεζα να τους κάνει έξωση. Ο πρωταγωνιστής της ταινίας Andrew Garfield ανήκει σε μια τέτοια οικογένεια. Ο αντίπαλος του Michael Shannon εκπροσωπεί το τραπεζικό σύστημα που είναι εναντίον του και την αναλγησία με την οποία αντιμετωπίζει τους πελάτες του. Δυο διαφορετικά σκέλη μιας οικονομικής εξίσωσης που έκανε ένα σύστημα να καταρρεύσει. Με διαφορετικούς ηθικούς κανόνες που αναγκάζονται να επιβιώσουν σε μια χώρα που έχει πυξίδα το δολάριο και οδηγό τη ματαιοδοξία. «Μην εμπλέκεσαι συναισθηματικά με την κατοικία» επαναλαμβάνει  ο Shannon στον Garfield. Οι τράπεζες δεν γνωρίζουν συναισθηματισμούς. μερικές φορές μάλιστα δεν αναγνωρίζουν ούτε το νόμο. Προσφέρουν όμως σ’ αυτούς που τις υπηρετούν μια κατά πως φαίνεται πρόσκαιρη κενή αφθονία για να βολεύονται οι ανασφάλειες.

Οι ερμηνείες είναι τουλάχιστον εξαιρετικές και από τους δύο πρωταγωνιστές, το σενάριο άρτια δομημένο και τόσο πολύπλοκο ώστε να μην σ’ αφήνει να πάρεις ανάσα και σκηνοθεσία ξεγυμνώνει τους χαρακτήρες με μόνη ελπίδα μια εκτόνωση. Δεν είμαστε όλοι ανήθικοι ακόμα κι αν μπορούμε να παίξουμε καλά το παιχνίδι της μπουρζουαζίας.

Το περιμένω στις υποψηφιότητες των Oscar για σενάριο και ερμηνείες.

Δείτε την ανταπόκριση μας από τη δεύτερη μέρα και την κριτική του Birdman

Δείτε την ανταπόκριση μας από τη πρώτη μέρα

Δείτε το πλήρες διαγωνιστικό του 71ου Φεστιβάλ Βενετίας.

Δημήτρης Ασπρολούπος

Αγαπώ τον Χίτσκοκ, τον Φιντσερ, τον Χάνεκε, τον αγγλικό ρεαλισμό και το σκανδιναβικό σινεμά αλλά παράλληλα έχω και ένα soft spot για τον Γουές Αντερσον.
Δεν υπάρχουν σχόλια

ΑΠΑΝΤΗΣΕ

*

*