Τι κάνει μία μικρού μήκους ταινία καλή;

8 χαρακτηριστικά που διαθέτει κάθε καλή μικρού μήκους ταινία, και που αναζητούν τα ανά τον κόσμο φεστιβάλ και οι εκάστοτε παραγωγοί στις ταινίες που καλούνται να διαλέξουν.

Δεν υπάρχουν σίγουρες συνταγές επιτυχίας – διαφορετικά, όλοι θα τις ακολουθούσαν και θα έφτιαχναν αριστουργήματα. Αφού το ξεκαθαρίσουμε αυτό, απαριθμούμε παρακάτω 8 χαρακτηριστικά που διαθέτει κάθε καλή μικρού μήκους ταινία, χαρακτηριστικά που όπως αναφέρει το Film Network του BBC,  αναζητούν τα ανά τον κόσμο φεστιβάλ και οι εκάστοτε παραγωγοί στις ταινίες που καλούνται να διαλέξουν.

 iowa-filmmakers-1jpg-fca79bea8d986ad8

Μια συναρπαστική, πρωτότυπη ιδέα

Μείνε μακριά από κλισέ και χιλιοφορεμένες ιδέες, εκτός κι αν έχεις έναν ολοκαίνουριο και πολύ πρωτότυπο τρόπο να τα μεταφέρεις στην οθόνη – κάτι που, προφανώς, αναιρεί τον χαρακτηρισμό «χιλιοφορεμένος».

Ένα δυνατό σενάριο

Δεν είναι εύκολο – συχνά μάλιστα το να γράψεις ένα καλό σενάριο μικρού μήκους είναι δυσκολότερο από το αντίστοιχο μιας μεγάλου μήκους ταινίας, γιατί η «συμπύκνωση» μιας ολόκληρης ιστορίας και ολοκληρωμένων χαρακτήρων σε ελάχιστες σελίδες είναι απαιτητική δουλειά – τουλάχιστον, εφόσον ασχολείται κανείς με συμβατική μυθοπλασία. Προτού σπεύσεις να κινηματογραφήσεις την ιδέα σου, «τέσταρε» το σενάριό σου και ζήτα την γνώμη όσων εμπιστεύεσαι, μέχρι να καταλήξεις στην τελική του μορφή.

Καλοί ηθοποιοί

Οι καλές ερμηνείες είναι αυτές που κάνουν να ξεχωρίζει από μακριά μία επαγγελματική δουλειά από μια ερασιτεχνική. Ακόμη και ένας ηθοποιός μπορεί να καταστρέψει ολόκληρο το feeling της ταινίας με την κακή υποκριτική του, αφού μπορεί να βγάλει τον θεατή από την ψευδαίσθηση της πραγματικότητας που έχεις χτίσει. Μην βασίζεσαι απλώς σε φίλους και γνωστούς, ακόμη και για τα «ρολάκια» – υπάρχουν δεκάδες ηθοποιοί, σπουδαστές υποκριτικής αλλά και έμπειροι επαγγελματίες που μπορούν να συμμετάσχουν χωρίς να ζητήσουν (υψηλή ή και καθόλου) αμοιβή στην ταινία σου.

Καλά standards παραγωγής

Το ζήτημα της καλής εικόνας λύνεται με την οικονομική λύση της ψηφιακής κάμερας. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι μπορείς να αφήσεις τους υπόλοιπους «πυλώνες» της παραγωγής στην τύχη τους: Ο ήχος οφείλει να είναι όσο το δυνατόν καλύτερος, με το κατάλληλο μικρόφωνο, τα φώτα προσεγμένα, το μοντάζ κάθε άλλο παρά πρόχειρο και βεβιασμένο, κι αυτό μπορεί να γίνει μόνο αν ο σκηνοθέτης αφήσει χώρο σε ανθρώπους που εξειδικεύονται στους παραπάνω τομείς, και δεν έχει την ψευδαίσθηση ότι μπορεί να τους αναλάβει όλους μόνος του και να τους καλύψει άριστα.

Μικρή διάρκεια

Ο γενικός κανόνας λέει πως όσο μεγαλύτερο είναι σε διάρκεια το φιλμ σου, τόσο πιο δύσκολο είναι να κρατήσεις την προσοχή του θεατή. Μάλιστα, όταν ο μέσος μικρομηκάς σήμερα έχει ως κύριο μέσο προβολής των ταινιών του το internet, όπου ο μέσος θεατής δίνει στην εκάστοτε σελίδα περί τα 4 λεπτά από τον χρόνο του προτού πατήσει το επόμενο κλικ, μια σύντομη ταινία είναι άσος στο μανίκι του. Ταυτόχρονα, αυξάνονται οι πιθανότητες να δεχθούν την ταινία σε κάποιο φεστιβάλ, που θα απέρριπτε πιο εύκολα για παράδειγμα μια ταινία 25 λεπτών, η οποία θα έπιανε πολύ χρόνο από την ενότητα των ταινιών μικρού μήκους.

Δυνατό ξεκίνημα

Οι υπεύθυνοι προγράμματος των φεστιβάλ και οι διανομείς κατακλύζονται από υλικό κάθε χρόνο, γι’ αυτό είναι καλύτερο για σένα να καταφέρεις να τραβήξεις την προσοχή τους εξ αρχής. Τα δύο πρώτα λεπτά της ταινίας είναι κρίσιμα, καθώς, δυστυχώς σε αρκετές περιπτώσεις, αυτά καθορίζουν το κατά πόσο θα μπουν στον κόπο κομβικά άτομα να την δουν ολόκληρη. Απόφυγε τα μακρόσυρτα credits αρχής, τις εισαγωγές και τα αρχικά πλάνα όπου τίποτα δεν γίνεται για ώρα, και προτίμησε να μπεις κατευθείαν στο ψητό.

Μακριά από την επανάληψη και τα επίφοβα «ευρήματα»

Αυτή η συμβουλή-χαρακτηριστικό προς αποφυγή ταιριάζει περισσότερο στις κωμωδίες, καθώς το συγκεκριμένο είδος είναι εξαιρετικά δύσκολο όταν μιλάμε για μικρού μήκους ταινία. Κι αυτό γιατί συνήθως, λόγω της μικρής διάρκειας, το χιούμορ της θα πρέπει να βασιστεί είτε σε έναν αστείο ηθοποιό (που ενδεχομένως να υπερκαλύψει την σκηνοθεσία ή το σενάριο) είτε σε ένα εύρημα, δηλαδή όλη η ταινία να είναι χτισμένη έτσι ώστε να καταλήξει σε μια ατάκα-αποκάλυψη που θα αποτελεί και το «αστείο» της υπόθεσης. Αυτό όμως είναι εξαιρετικά επίφοβο, γιατί αν το κοινό καταλάβει εύκολα πολύ πριν το τέλος πού το πας, ολόκληρο το εγχείρημα της κωμωδίας πέφτει στο κενό.

Διαφορετικό στιλ

Ακόμη και μια μέτρια πλοκή μπορεί να απογειωθεί χάρη σε μια ιδιότυπη τεχνική ή ένα σύγχρονο στιλ, όπως για παράδειγμα ένα μοντέρνο είδος animation, μία εναλλακτική προσέγγιση στην κίνηση της κάμερας ή ένα πειραματικό καλλιτεχνικό στιλ. Ποτέ, όμως, δεν πρέπει το στιλ να επισκιάζει την ουσία της ταινίας.

Δεν υπάρχουν σχόλια

ΑΠΑΝΤΗΣΕ

*

*

ΣΧΕΤΙΚΑ