Αφιερωμα «Ταυτοτητες, Μετακινησεις, Συνορα» στην Ταινιοθηκη της Ελλαδος

19-25 Μάη 2016

Με αφορμή το προσφυγικό ζήτημα και την πάγια ανάγκη αλληλοβοήθειας και αλληλεγγύης, ξεκινά στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος αφιέρωμα με τίτλο «Ταυτότητες, Μετακινήσεις, Σύνορα» που θα διεξαχθεί από τις 19-25 Μαΐου. Στο πρόγραμμα βρίσκονται κλασσικές και λιγότερο γνωστές ταινίες του ελληνικού κινηματογράφου που διερευνούν τις πολιτικές των ταυτοτήτων – κοινωνικών, έμφυλων, ταξικών, ιδεολογικών, εθνικών – αλλά και τους τρόπους  διαρκούς αναδιαμόρφωσης τους, μέσα από την εμπειρία της μετακίνησης και του ταξιδιού, πραγματικού ή συμβολικού, αλλά και τις υπερβάσεις των συνόρων και των ορίων είτε αυτά αφορούν τον τόπο, τη γλώσσα ή τις πεποιθήσεις.

Αναλυτικότερα οι ταινίες του αφιερώματος:

«Το Ποτάμι» (1959) του Νίκου Κούνδουρου

POTAMI

Η προβληματική των συνόρων στην κλασική ταινία του Νίκου Κούνδουρου διερευνά αντιθέσεις κοινωνικές και εθνικές στον απόηχο του Εμφυλίου. Η ταινία είχε μια περιπετειώδη πορεία λόγω των δυο διαφορετικών εκδόσεών του: μια με το μοντάζ του σκηνοθέτη και του Κατσουρίδη, όπου οι ιστορίες αλληλοσχετίζονται, και μια με εκείνο των παραγωγών και του Πετροπουλάκη, στο οποίο οι ταινίες είναι χωρισμένες. Η Ταινιοθήκη της Ελλάδος παρουσιάζει την εκδοχή με το μοντάζ  του σκηνοθέτη.

«Ιωάννης Ο Βίαιος» (1973) της Τώνιας Μαρκετάκη

IOANNIS_VIAIOS

Μία από τις σημαντικότερες ταινίες του ελληνικού κινηματογράφου, η οποία ανατρέπει τις συμβάσεις μιας ιστορίας ανεξιχνίαστου φόνου, καθώς ο πρωταγωνιστής επιλέγει το ρόλο του δολοφόνου, και η σκηνοθέτις δεν ενδιαφέρεται για μια ρεαλιστική εκδοχή του αν είναι πράγματι ένοχος.

«Ταξίδι στα Κύθηρα» (1984) του Θόδωρου Αγγελόπουλου

TAXIDI_KYTHIRA

Πολιτική εξορία και χαμένη αίσθηση της πατρίδας ταλαιπωρούν το Μάνο Κατράκη στην τελευταία ταινία που συμμετείχε ποτέ. Ο Αγγελόπουλος ξετυλίγει μέσα από την ελεγεία του ματαιωμένου νόστου το αδύνατο της ενσωμάτωσης των πολιτικών προσφύγων, σε μια σπαρακτική ταινία.

«Στρέλλα» (2009) του Πάνου Κούτρα

strella01

Η ταινία που έθεσε για τα καλά το σινεμά του Πάνου Κούτρα στο προσκήνιο, και συγκίνησε με τη δύναμή της ως αντεστραμμένη ιστορία του Οιδίποδα. Τάραξε τα νερά του Φεστιβάλ του Βερολίνου και σηματοδότησε τη γέννηση ενός νέου είδους κινηματογράφου.

«Μπέττυ» (1979) του Δημήτρη Σταύρακα

BETTY

Ντοκιμαντέρ ρηξικέλευθο για την Ελλάδα της εποχής, που αποφεύγοντας οποιαδήποτε ηδονοβλεπτική ματιά του αντικειμένου του, φτιάχνοντας το πορτρέτο της γνωστής Αθηναίας τρανσέξουαλ.

«Ρεβάνς» (1983) του Νίκου Βεργίτση

REVANS

Μια ελληνική εκδοχή του ιψενικού τριγώνου.

«Παρά Λίγο, Παρά Πόντο, Παρά Τρίχα» (2002) της Στέλλας Θεοδωράκη

PARA_LIGO

Η ταινία της Στέλλας Θεοδωράκη υπονομεύει τα φεμινιστικά στερεότυπα και σκιαγραφεί μια ηρωίδα που η δυσφορία της δεν πηγάζει από την καταδίκη της για το ερωτικό τρίγωνο, αλλά από την υπαρξιακή της αγωνία.

Η ταινία  «Σταγόνα Στον Ωκεανό» (1995) της Ελένης Αλεξανδράκη που επίσης θα προβληθεί, αποτελεί και αυτή ένα δοκίμιο για τη γυναικεία ευαισθησία και την αναζήτηση του απόλυτου έρωτα.

Εξίσου ευχάριστη έκπληξη στο πρόγραμμα, η προβολή της πρώτης μεγάλου μήκους ταινίας της Αθηνάς Ραχήλ Τσαγγάρη «The Slow Business Of Petra Going» («Η Διαρκής Αναχώρηση της Πέτρα Γκόινγκ»), που πέρσι έκανε επιτυχία με το τελευταίο της φιλμ «Chevalier».

«America, America» (1983) του Elia Kazan

AMERICA_AMERICA

Ο σπουδαίος σκηνοθέτης «επιστρέφει» την Ταινιοθήκη της Ελλάδος ύστερα από το αφιέρωμα που ‘χε γίνει στο σύνολο της φιλμογραφίας του, με το εκπληκτικό αυτό φιλμ του που καταγράφει την περιπέτεια των μεταναστών μέσω της υπερατλαντικής μετανάστευσης του 20ου αιώνα.

«Μέχρι Το Πλοίο» (1966) του Αλέξη Δαμιανού

MEXRI_TO_PLOIO

Το οδοιπορικό της περιπλάνησης εξετάζεται και εδώ, με φόντο όμως την ελληνική ύπαιθρο της δεκαετίας του ’60. Στο ίδιο μοτίβο ο ευαίσθητος φακός του Χριστόφορου Χριστοφή αποτυπώνει τις μνήμες της ελληνικής διασποράς στην Αίγυπτο με την «Περιπλάνηση» (1979).

PERIPLANISI

 

Οι δύο τελευταίες ταινίες του προγράμματος ανήκουν στους σημαντικούς σκηνοθέτες του σύγχρονου ελληνικού σινεμά. Από τη μία το «My Sweet Home» (2001), ντεμπούτο του Φίλιππου Τσίτου που ρίχνει μια ειρωνική ματιά στις δυσκολίες της ενσωμάτωσης στο πολυπολιτισμικό Βερολίνο, κι απ’ την άλλη η «Διόρθωση» (2007) του Θάνου Αναστόπουλου που καταγγέλλει την άνοδο του φασιστικού φαινομένου στην Ελλάδα.

Τις ταινίες προλογίζουν σκηνοθέτες, ακαδημαϊκοί και εκπρόσωποι των συνεργαζόμενων φορέων.

Τις επόμενες ημέρες θα ανακοινωθεί το ωρολόγιο πρόγραμμα, καθώς και οι εισηγητές των ταινιών.

Παράλληλη εκδήλωση

Στο πλαίσιο του αφιερώματος, την Παρασκευή 20 Μαΐου στις 19:00 θα πραγματοποιηθεί στην Ταινιοθήκη παρουσίαση του βιβλίου του Επίκουρου Καθηγητή Τμήματος Φιλολογίας ΕΚΠΑ, Θανάση Αγάθου, «Η κινηματογραφική όψη του Γρηγορίου Ξενοπούλου», Εκδόσεις Γκοβόστη. Θα μιλήσουν ο συγγραφέας Βασίλης Βασιλικός και η Διδάκτωρ του Τμήματος Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού του Παντείου Πανεπιστημίου, Ελευθερία Δημητρομανωλάκη, ενώ τη συζήτηση θα συντονίσει η Μαρία Κομνηνού, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Τμήματος ΕΜΜΕ του ΕΚΠΑ και Γεν. Γραμματέας Δ.Σ. της Ταινιοθήκης της Ελλάδος.

Poster

Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος

Δυσκολεύεται πολύ να γράψει το βιογραφικό του, κι ελπίζει τα κείμενά του να είναι καλύτερα από αυτό.
Δεν υπάρχουν σχόλια

ΑΠΑΝΤΗΣΕ

*

*