Αλίας Μαρία – Alias Maria (2015)

Μια ταινία για ένα σοκαριστικό φαινόμενο που διαρκώς διογκώνεται

 ★★½☆☆ 

Σκηνοθεσία: Jose Luis Rugeles
Σενάριο: Diego Vivanco
Πρωταγωνιστούν: Karen Torres, Carlos Clavijo, Julio Pachon
Διάρκεια: 91’
Χώρα: Κολομβία/Αργεντινή/Γαλλία
Διανομή: Weird Wave

Alias Maria greek poster low resΣτην δεύτερη μεγάλου μήκους σκηνοθετική του απόπειρα, ο Jose Luis Rugeles επιχειρεί να στρέψει τα φώτα της δημοσιότητας – και κατ’επέκταση και την προσοχή των θεατών – στο φαινόμενο της στρατολόγησης παιδιών, μια κατάσταση που εδώ και χρόνια έχει λάβει τεράστιες και ανεξέλεγκτες διαστάσεις, φέρνοντας πολλές φορές στην πρώτη γραμμή του πυρός, τα πιο αθώα θύματα του πολέμου.

Προσωποκεντρική και σφιχτή η σκηνοθεσία του Rugeles, πραγματώνει αποτελεσματικά το σενάριο του Diego Vivanco που θέλει μια 13χρονη αντάρτισσα, την Maria, να επωμίζεται μια εξόχως δύσκολη αποστολή, αυτήν της μεταφοράς του νεογέννητου μωρού του διοικητή της, μακριά από το μέτωπο της βίας που μαστίζει την Κολομβιανή ζούγκλα. Και ενώ η Μαρία ξεκινά για την αποστολή της συνοδευόμενη από τρεις νεαρούς πολεμιστές, συνειδητοποιεί ότι το βάρους του δικού της μυστικού είναι πολύ μεγάλο για να το αντέξει: όντας και η ίδια έγκυος σε μια πραγματικότητα που απαγορεύει στους αντάρτες να τεκνοποιούν, θα κληθεί να διαλέξει ανάμεσα στην «κυοφορούμενη» ιδέα της μητρότητας και το ένστικτο επιβίωσης.

Με τον αριθμό των παιδιών που στρατολογούνται για ανταρτοπόλεμους και εγχώριες εχθροπραξίες να αυξάνει με γεωμετρική πρόοδο – μόνο στην Κολομβία ο αριθμός αυτός ανέρχεται σε, τουλάχιστον, 11.000 παιδιά – θα περίμενε κανείς πως ο Rugeles θα επέλεγε παραδοσιακά, αφηγηματικά μονοπάτια, προκειμένου να διηγηθεί με μετρημένους δραματικούς τόνους ένα φαινόμενο που διαρκώς διογκώνεται, με απώτερο σκοπό να καταστεί υπαρκτό στα μάτια και την συνείδηση του κοινού. Αντιθέτως, το Alias Maria αποτελεί μια ταινία στην οποία τα πάντα μένουν «κρυφά», κλειδωμένα σχεδόν από το βλέμμα του θεατή, καθιστώντας έτσι την προσέγγιση ενός ευρύτερου συνόλου ατόμων δύσκολη.

Η επιλογή του Rugeles για ερασιτέχνες ηθοποιούς σίγουρα προσδίδει στο αποτέλεσμά του αυθεντικότητα, ιδιαιτέρως από την στιγμή που πολλοί εξ’αυτών έχουν βιώσει την φρίκη του πολέμου. Παρόλα αυτά ανά στιγμές, αυτή ακριβώς η επιλογή μοιάζει αδύναμη να κοινωνήσει την ιστορία πέρα από τα κινηματογραφικά της πλαίσια, με την Maria να μην μετουσιώνεται ποτέ σε σύμβολο επανάστασης, περιμένοντας και υπομένοντας στωικά μια ήδη προδιαγεγραμμένη μοίρα.

Ο παραλληλισμός της εικόνας των ανήλικων πρωταγωνιστών με το εχθρικό περιβάλλον που τους περικλείει είναι αναμενόμενος, αν και η αποχρωματισμένη παλέτα του διευθυντή φωτογραφίας Sergio Ivan Castano παρουσιάζει ένα ενδιαφέρον, χωρίς αυτό να σημαίνει πως ως καλλιτεχνική ματιά, δεν την έχουμε ξανασυναντήσει σε αρκετά ακόμη φιλμ.
Υπάρχει ένας είδος αυτοσυγκράτησης στo Alias Maria, μια αίσθηση που εκπορεύεται από το θέμα της και που επιτρέπει στον θεατή – άλλοτε λιγότερο και άλλοτε περισσότερο – να ξύσει την επιφάνεια μιας σοκαριστικής πραγματικότητας, όπως αυτή βιώνεται από χιλιάδες παιδιά παγκοσμίως. Επί της ουσίας ο Rugeles διηγείται την ιστορία του με απλά και λιτά μέσα, προτιμώντας ένα είδος σινεφίλ κινηματογράφου, απογυμνωμένου από συναισθηματισμούς και εξάρσεις πλοκής, με έμφαση στο άγριο, Κολομβιανό περιβάλλον, την αποστασιοποιημένη δράση των χαρακτήρων και τις παρατεταμένες περιόδους σιωπής.

Για ακόμη μια φορά το περιβάλλον αποτελεί τον κεντρικό πυλώνα «δράσης», γύρω από τον οποίο η ανθρώπινη ζωή εξακολουθεί να παλεύει για την καθημερινή της επιβίωση. Η Maria αποτελεί μια ακόμη από τις πολλές, «μικρές» στιγμές αυτής της πραγματικότητας, μια από εκείνες τις ιστορίες που συνήθως δεν βλέπουν ποτέ το φως της δημοσιότητας, καμωμένες από πόνο, ένστικτο επιβίωσης και τελικά, ανάγκη για ζωή και τουλάχιστον ο Rugeles καταφέρνει να το αναδείξει σε έναν βαθμό μέσα από την ταινία του.

Βαρβάρα Κοντονή

Ερωτευμένη με τον κινηματογράφο από μικρή, παθιασμένη με τις εικόνες, τους ήχους, τις ιστορίες και την ομορφιά της 7ης Τέχνης, απολαμβάνω να γράφω με ένταση για αυτά που αγαπώ.
Δεν υπάρχουν σχόλια

ΑΠΑΝΤΗΣΕ

*

*