Γωνίες λήψης και είδη φακών

...

[typography size=»17″ ]Γράφει ο Γιώργος Κόκουβας[/typography]

Για τη λίστα όλων των Filmmaking άρθρων κάντε κλικ εδώ

Η θέση της κάμερας είναι στην ουσία η θέση που παίρνει ο σκηνοθέτης απέναντι στον κόσμο που κινηματογραφεί. Κατά συνέπεια, αυτό το βλέμμα προορίζει και για τον θεατή, ώστε να τον «παρασύρει» στην δική του οπτική. Γι’ αυτό εκτός από τις κινήσεις της κάμερας, σημαντική είναι και η θέση στην οποία βρίσκεται και η γωνία από την οποία κοιτάζει το θέμα.

 

Νορμάλ

Όταν η κάμερα κοιτάζει το θέμα (π.χ. έναν χαρακτήρα) στεκούμενη στο ύψος του προσώπου του, το αποτέλεσμα είναι ένα συναισθηματικά αφόρτιστο πλάνο. Είναι η γωνία που ταιριάζει για παράδειγμα σε μια καθημερινή συζήτηση.

Πλονζέ


Όταν η κάμερα κοιτάζει «αφ’ υψηλού» το ίδιο πρόσωπο, δηλαδή από πάνω προς το κάτω, δίνει στον σκηνοθέτη την δυνατότητα να «ταπεινώσει» τον χαρακτήρα, να υποδηλώσει με την αλλαγή της προοπτικής μια δύσκολη στιγμή του, να τονίσει την ανθρώπινη φύση του. Είναι η γωνία που ταιριάζει σε έναν εγκληματία την στιγμή που ακούγεται το κλικ του όπλου και ο αστυνομικός που βρίσκεται από πάνω του τον συλλαμβάνει.

Κοντρ-πλονζέ

Αντίθετα, η λήψη από πάνω προς τα κάτω μπορεί να αποθεώσει τον χαρακτήρα, να αποδώσει μια δυνατή στιγμή του, να τον κάνει πιο ψηλό, πιο δυνατό (σωματικά, κοινωνικά ή ψυχολογικά) σε σχέση με ένα άλλο πρόσωπο, αλλά και πιο τρομακτικό ή απειλητικό. Είναι η γωνία που ταιριάζει στον Batman την στιγμή που κάνει την πρώτη του εμφάνιση στην ταινία ή στον δολοφόνο με το τσεκούρι όταν μπαίνει στο δωμάτιο, ανοίγοντας την πόρτα που τρίζει.

Με παρόμοιο τρόπο μπορούμε να επιλέξουμε διαφορετικές οπτικές του ίδιου θέματος, χρησιμοποιώντας διαφορετικών ειδών φακούς για την κάμερα.

Νορμάλ φακοί:
Με έναν νορμάλ φακό, το θέμα αποτυπώνεται όσο το δυνατόν πιο «αντικειμενικά», όπως περίπου θα το βλέπαμε με τα μάτια μας.

Ευρυγώνιοι φακοί:
Το μικρότερο εστιακό τους μήκος δημιουργεί εσφαλμένη εντύπωση σχετικά με τις εις βάθος αποστάσεις των αντικειμένων στο κάδρο. Αν για παράδειγμα αφήσουμε την κάμερα στην ίδια θέση και αλλάξουμε τον νορμάλ φακό, τοποθετώντας έναν ευρυγώνιο, το κάδρο θα μεγαλώσει, ενώ τα αντικείμενα θα φαίνονται πιο μακριά, με μια ελαφριά «παραμόρφωση» στα άκρα.

Τηλεφακοί:
Χαρακτηρίζονται από μεγάλο εστιακό μήκος, κάτι που σημαίνει πως αν και πάλι αντικαταστήσουμε έναν νορμάλ φακό με έναν τηλεφακό, το κάδρο πλέον θα περιλαμβάνει λιγότερα αντικείμενα, καθώς θα έχουμε έρθει «πιο κοντά» στο θέμα, ενώ το μακρινά αντικείμενα θα έρθουν «πιο κοντά» μεταξύ τους, ενώ θα αναδειχθεί καλύτερα ένα γκρο πλαν.

Φακοί zoom:
Πρόκειται για φακούς που μεταβάλλουν το εστιακό τους μήκους, κι έτσι μπορούν να μετατρέπονται σε οποιοδήποτε από τα τρία παραπάνω είδη. Ο κίνδυνος με τους συγκεκριμένους φακούς είναι η «ευκολία» που προσφέρουν με αποτέλεσμα να χρησιμοποιείται το zoom αντί του travelling, ενώ κατά κανόνα πρέπει να προτιμάται η κίνηση της μηχανής.

Δημήτρης Ασπρολούπος

Αγαπώ τον Χίτσκοκ, τον Φιντσερ, τον Χάνεκε, τον αγγλικό ρεαλισμό και το σκανδιναβικό σινεμά αλλά παράλληλα έχω και ένα soft spot για τον Γουές Αντερσον.
Δεν υπάρχουν σχόλια

ΑΠΑΝΤΗΣΕ

*

*

ΣΧΕΤΙΚΑ