Casting (σημαίνει φως)

...

[typography size=»17″ ]Γράφει ο Γιώργος Κόκουβας[/typography]

Για τη λίστα όλων των Filmmaking άρθρων κάντε κλικ εδώ

Ο βραβευμένος με Όσκαρ ηθοποιός Άντονι Χόπκινς

…ή σκοτάδι, ανάλογα πώς θα καθοδηγήσει τον ηθοποιό ο σκηνοθέτης προς το επιθυμητό αποτέλεσμα. Ακόμη κι αν πρόκειται για no budget πρώτη προσπάθεια, αν θέλετε να πάρετε στα σοβαρά το σχέδιό σας να γυρίσετε ταινία, θα πρέπει να βρείτε τους κατάλληλους ανθρώπους για τον κάθε ρόλο του σεναρίου, και όχι τον τριτοξάδερφό σας που απλώς δεν είχε τίποτα καλύτερο να κάνει και θέλει να έχει μια καλή ιστορία να λέει στο FB «από ένα ταινιάκι που συμμετείχε».

Και πριν προλάβετε να πείτε «με μηδενικό budget πού θα βρούμε ηθοποιούς;» σας ενημερώνουμε πως οι περισσότεροι από αυτούς δεν είναι οι ντίβες που φανταζόμαστε, ενώ και οι σχολές υποκριτικής βρίθουν από ηθοποιούς που καλοβλέπουν μια κινηματογραφική πρακτική όσων μαθαίνουν, χωρίς απαραίτητα να απαιτούν αμοιβή – αρκεί βέβαια να τους ξεκαθαρίσετε εξ αρχής τα περί του budget και των βλέψεων της ταινίας σας.

Μάλιστα, ακριβώς επειδή οι σχολές υποκριτικής στην Ελλάδα ασχολούνται κατά κύριο λόγο με το θέατρο, οι ηθοποιοί έχουν έναν λόγο παραπάνω να ενδιαφερθούν για ένα κινηματογραφικό project, θέλοντας να γνωρίσουν και τα μυστικά της έβδομης τέχνης από πρώτο χέρι – ιδιαίτερα αν αναλογιστεί κανείς πως οι μετρημένες στα δάχτυλα ελληνικές κινηματογραφικές παραγωγές απασχολούν τους ίδιους και τους ίδιους ηθοποιούς με την καθαρά τηλεοπτική αισθητική.

Επειδή όμως, λίγο οι θεατρικές περγαμηνές, λίγο οι τηλεοπτικές σειρήνες, οι Έλληνες ηθοποιοί συχνά αγνοούν τους κινηματογραφικούς κώδικες, χρειάζονται ιδιαίτερη καθοδήγηση από τον σκηνοθέτη. Όχι τίποτα άλλο, αλλά για να μην ακούσετε ξαφνικά κανένα αισχύλειο «Ωιμέ» όταν τους ζητήσετε να γίνουν λίγο πιο δραματικοί.

Ας αρχίσουμε όμως με το ακόμη βασικότερο: Πώς θα βρείτε τους ηθοποιούς για τους ρόλους του σεναρίου σας; It’s casting time.

Μια καλή αρχή για κάποιον όχι αρκετά δικτυωμένο με το «κύκλωμα», είναι η ανακοίνωση casting στους πίνακες ανακοινώσεων των σχολών υποκριτικής (δείτε μια λίστα όλων των σχολών), που θα περιλαμβάνει όλες τις πληροφορίες για το τι αναζητάτε – αν π.χ. ψάχνετε έναν κοντό μελαχρινό άντρα για τον ρόλο, ξεκαθαρίστε το από την αρχή.

Άλλη μια σημαντική διέξοδο προσφέρουν οι ηλεκτρονικές υπηρεσίες casting-διασύνδεσης ηθοποιών, όπως για παράδειγμα το 4actors.gr και οι αντίστοιχες σελίδες και groups στα social media, όπως το Facebook page «Έλληνες ηθοποιοί». Εγγράφεστε ή επικοινωνείτε με τους διαχειριστές και το μήνυμά σας φτάνει σε χιλιάδες ηθοποιούς μέσα από τις εκτενείς βάσεις δεδομένων τους.

Το μήνυμά σας βρίσκει αποδέκτες, ηθοποιοί επικοινωνούν μαζί σας, τους στέλνετε μέρος του σεναρίου για να έχουν μια ιδέα για τον ρόλο και κανονίζετε να τους συναντήσετε. Τι γίνεται από εδώ και πέρα; Κατ’ αρχήν, είστε (ή θέλετε να γίνετε) σκηνοθέτες και όχι villains σε ταινία σεξουαλικής εκμετάλλευσης. Η ακρόαση ηθοποιών δεν είναι ευκαιρία για να «χαζέψουμε γκομενάκια» (και τα λιγούρια μπορούν τώρα άνετα να σταματήσουν την ανάγνωση της στήλης). Το (αυτονόητο) ζουμί, όπως λέει και ο David Lynch στο παρακάτω video, είναι να βρείτε τον κατάλληλο ηθοποιό για τον ρόλο(!).

Η διαδικασία της ακρόασης είναι καθαρά προσωπική σας υπόθεση. Μπορεί να επιλέξετε να συναντηθείτε με έναν ενδιαφερόμενο σε ένα ήσυχο café και να σας διαβάσει μερικές ατάκες από το σενάριο. Μπορείτε να τους καλέσετε σε ένα ουδέτερο μέρος, να τους ζητήσετε να αυτοσχεδιάσουν και να τους καταγράψετε σε video (εν γνώσει τους πάντα) για να τους μελετήσετε αργότερα με την ησυχία σας.

Φροντίστε πρώτα να μιλήσετε με τον ενδιαφερόμενο: Δείτε το σαν μια συνέντευξη για δουλειά. Ξεκινήστε με ερωτήσεις, όπως το γιατί θέλει να ασχοληθεί με την υποκριτική, τι μαθήματα έχει κάνει, ποιοι είναι οι αγαπημένοι του σκηνοθέτες/ηθοποιοί. Απαντήστε στις δικές του ερωτήσεις (σίγουρα θα έχει πολλά να ρωτήσει για τον ρόλο και την ταινία, καθώς και πρακτικές πληροφορίες για τον προγραμματισμό των γυρισμάτων κλπ).

Το κλειδί της επιλογής είναι να σκέφτεστε αν ο κάθε υποψήφιος ταιριάζει με τον χαρακτήρα όπως τον είχατε πλάσει στο μυαλό σας, αλλά και αν προσφέρει κάτι σε αυτόν. Ζητήστε από τους ηθοποιούς να δοκιμάσουν διαφορετικές προσεγγίσεις σε κάθε ατάκα για να δείτε πόσο ευέλικτοι είναι. Δεν είναι απαραίτητα τελικά να επιλέξετε με βάση την εξωτερική εμφάνιση και κατά πόσο μοιάζει με την εικόνα που έχετε πλάσει στο μυαλό σας – αρκεί ο ηθοποιός να μπορεί να ενσαρκώσει τον χαρακτήρα του ήρωα και να αποτυπώσει εκφραστικά τις εναλλαγές του.

Ευχαριστήστε όσους ήρθαν για την «πρώτη ανάγνωση» και ενημερώστε τους για το πότε θα απαντήσετε –είτε θετικά είτε αρνητικά- και τηρήστε το. Καλέστε όσους σας άρεσαν για μία επιπλέον ακρόαση και πάρτε την τελική σας απόφαση. Ναι, τώρα πλέον έχετε το cast σας, και είστε έτοιμοι για πρόβες. Περισσότερα όμως γι’ αυτές, την επόμενη εβδομάδα…

Δεν υπάρχουν σχόλια

ΑΠΑΝΤΗΣΕ

*

*