Συγκεντρώνοντας την δημιουργική ομάδα της ταινίας

...

[typography size=»17″ ]Γράφει ο Γιώργος Κόκουβας[/typography]

Για τη λίστα όλων των Filmmaking άρθρων κάντε κλικ εδώ

Οι τίτλοι τέλους της ταινίας πέφτουν και αρχίζουν να περνούν από τα μάτια μας δεκάδες ονόματα που βοήθησαν στο να πραγματοποιηθεί. Μπορεί να εμφανίζονται μόνο στα credits του τέλους, αλλά εκτός από το «ωμέγα», το cast και το crew, το συνεργείο, η δημιουργική ομάδα της παραγωγής είναι και το «άλφα». Ας δούμε τι ρόλο διαδραματίζουν κατά τα στάδια παραγωγής οι κυριότερες από αυτές τις ειδικότητες, που σίγουρα θα χρειαστεί ακόμη κι ένας αρχάριος κινηματογραφιστής στις πρώτες σοβαρές του προσπάθειες.

Σεναριογράφος

Δεν είναι απαραίτητα ο ίδιος ο σκηνοθέτης, όπως δεν είναι απαραίτητα ένας. Η ομάδα της σεναριογραφίας δουλεύει στο στάδιο του preproduction και μπορεί να αποτελείται από έναν βασικό σεναριογράφο, καθώς και από πιο εξειδικευμένους συγγραφείς, που αναλαμβάνουν αποκλειστικά π.χ. τους διαλόγους ή τα κωμικά gags.

Διευθυντής φωτογραφίας

Μεγάλο μέρος της καλλιτεχνικής επιμέλειας πέφτει στους ώμους του, καθώς το οπτικό αποτέλεσμα εξαρτάται σε έναν μεγάλο βαθμό από αυτόν. Αναλαμβάνει να φωτίσει τις σκηνές με τον κατάλληλο τρόπο σε συνεννόηση με τον σκηνοθέτη και συντονίζει τον δικό του τομέα, στον οποίο συμμετέχουν οι παρακάτω…

Οπερατέρ και βοηθοί

Ο οπερατέρ χειρίζεται την κάμερα κατά το γύρισμα, ενώ οι βοηθοί στον τομέα της φωτογραφίας φροντίζουν να βρίσκονται εκεί όλα τα απαραίτητα «πολεμοφόδια» (φακοί, φιλμ, φίλτρα για την κάμερα κλπ). Αυτός ο τομέας εξαρτάται επίσης από πολλούς τεχνικούς συνεργάτες, όπως τον ηλεκτρολόγο (που θα επιμεληθεί την λειτουργία και την τροφοδοσία του φωτισμού) και τον μακινίστα (που θα κατασκευάσει ράμπες, ξύλινες κατασκευές, σκαλωσιές ή ράγες για travelling, ανάλογα με τις ανάγκες του γυρίσματος).

Ηχολήπτης και τεχνικοί ήχου

Ο ηχολήπτης ελέγχει την ακουστική του χώρου και λαμβάνει τους ήχους των σκηνών ανάλογα με τις ανάγκες, φροντίζοντας με τους βοηθούς του να υπάρχουν όλα τα κατάλληλα εργαλεία και είδη μικροφώνων. Συνήθως ο χειριστής των μικροφώνων είναι διαφορετικό πρόσωπο, για παράδειγμα ο μπούμαν στην περίπτωση που χρησιμοποιείται shotgun με μπουμ (το μακρύ κοντάρι που στρέφεται προς την πρόζα των ηθοποιών).

Σκηνογράφος

Η δουλειά του ξεκινά από νωρίς στο preproduction, καθώς συμμετέχει με τον σκηνοθέτη στην διαδικασία του ρεπεράζ, δηλαδή την έρευνα, εύρεση και έλεγχο των χώρων για τα γυρίσματα, που θα πρέπει να είναι τέτοια ώστε να εξυπηρετούν το επιθυμητό αποτέλεσμα. Στην ίδια διαδικασία, εκτός από τον σκηνογράφο που δίνει το ok για τον χώρο, συμμετέχουν και οι διευθυντές φωτογραφίας και ήχου, ώστε να δώσουν με την σειρά τους την δική τους άποψη σχετικά με τις φωτιστικές και τις ακουστικές προοπτικές του κάθε χώρου. Στην συνέχεια, φροντίζει να έχει έτοιμα τα σκηνικά για το γύρισμα, βρίσκοντας ή κατασκευάζοντας τα κατάλληλα αντικείμενα, έπιπλα, χρώματα κλπ, ώστε να δημιουργήσει τον σκηνογραφικό κόσμο που φαντάστηκε ο σκηνοθέτης.

Βοηθοί σκηνοθέτες

Ο βοηθός σκηνοθέτη είναι ίσως ένας από τους πιο σκληρά και ουσιαστικά εργαζόμενους σε ένα γύρισμα και φροντίζει να είναι έτοιμοι οι ηθοποιοί, να είναι συγκεντρωμένοι όλοι στην ώρα τους, δίνει τις εντολές για ησυχία πριν την λήψη, και αναλαμβάνει πολλές απαραίτητες «αγγαρείες» πάνω στο πλατό, οι οποίες όμως παίζουν καθοριστικό ρόλο στην σωστή ροή των γυρισμάτων. Ο β’ βοηθός σκηνοθέτη χειρίζεται συνήθως τα έγγραφα (φροντίζει οι ηθοποιοί να έχουν σενάρια), τους βοηθητικούς ηθοποιούς, ενώ είναι και ο συνδετικός κρίκος του βοηθού σκηνοθέτη με τα υπόλοιπα συνεργεία (φωτογραφίας και ήχου).

Σκριπτ

Ο ρόλος του ατόμου που αναλαμβάνει χρέη σκριπτ είναι να παρατηρεί συνεχώς τις λήψεις ώστε να αποφευχθούν οι ασυνέχειες, τα λάθος ρακόρ. Αυτά είναι περιπτώσεις όπως αντικείμενα που έχουν αλλάξει θέση μεταξύ δύο λήψεων ενώ δεν θα έπρεπε, ένα όπλο που στο προηγούμενο πλάνο ο ηθοποιός κρατούσε με το δεξί χέρι και στην επόμενη με το αριστερό κλπ. Ο σκριπτ τα επισημαίνει ώστε αν χρειαστεί να επαναληφθούν σωστά οι λήψεις και στο τέλος συμπληρώνει το «ραπόρτο» με όλες τις λήψεις της ημέρας και παρατηρήσεις σχετικά με αυτές.

Ενδυματολόγος/Make up artist

Τα απαραίτητα ρούχα, αξεσουάρ εποχής, το μακιγιάζ ανάλογα με τον εκάστοτε φωτισμό, τα κατάλληλα χτενίσματα ανήκουν στην αρμοδιότητα αυτών των ειδικοτήτων.

Υπεύθυνοι παραγωγής

Ο παραγωγός εκπροσωπείται στο γύρισμα από ανθρώπους που επιτηρούν τις διαδικασίες και φροντίζουν αφενός να ελέγχουν τις οικονομικές δαπάνες, και αφετέρου να υπάρχει φαγητό για το συνεργείο.

Cast

Για τους ηθοποιούς (βασικούς και βοηθητικούς), για την εύρεσή τους και για την συνεργασία, τις πρόβες και την διαχείρισή τους έχουμε μιλήσει διεξοδικά σε παλιότερες αναρτήσεις. Δείτε τις εδώ και εδώ.

Μοντέρ

Στο στάδιο του postproduction, ξεκινά το μοντάζ, και ο υπεύθυνος του αναλαμβάνει να «κόψει και να ράψει» σε συνεργασία με τον σκηνοθέτη, ώστε η ταινία να αποκτήσει την τελική της μορφή.

Μιξάζ – Sound design

Τον ίδιο ρόλο που αναλαμβάνει να φέρει εις πέρας ο μοντέρ για το οπτικό κομμάτι της ταινίας, το κάνει ο υπεύθυνος του ήχου στο μιξάζ για την ηχητική πλευρά. Οι διάλογοι, οι «ατμόσφαιρες», το soundtrack, οι ήχοι που δημιουργούνται εκ του μηδενός από τον sound designer και τα ηχητικά εφέ μπαίνουν εδώ στα σωστά μέρη για να συμπληρωθεί το παζλ του φιλμ.

Φυσικά, σε μια επαγγελματική παραγωγή αξιώσεων, κάθε τομέας έχει τα δικά του παρακλάδια ειδικοτήτων και βοηθών που αναλαμβάνουν κάποιο ρόλο κατά την διάρκεια της δημιουργίας μιας ταινίας, και άλλοι τόσοι που δουλεύουν μετά, για την προώθηση και το marketing της ταινίας, αλλά παραπάνω αναφέρουμε τους βασικότερους συντελεστές που θα απαρτίσουν μια δημιουργική ομάδα, ικανή να φέρει εις πέρας μια αξιοπρεπή δουλειά. Φυσικά, εννοείται πως σε μια προσπάθεια νέων κινηματογραφιστών, αρκετά άτομα αναλαμβάνουν να παίξουν τον ρόλο «ορχήστρας», π.χ. ο σκηνοθέτης είναι και σεναριογράφος, και παραγωγός και πολλά άλλα εκ των παραπάνω.

Δημήτρης Ασπρολούπος

Αγαπώ τον Χίτσκοκ, τον Φιντσερ, τον Χάνεκε, τον αγγλικό ρεαλισμό και το σκανδιναβικό σινεμά αλλά παράλληλα έχω και ένα soft spot για τον Γουές Αντερσον.
Δεν υπάρχουν σχόλια

ΑΠΑΝΤΗΣΕ

*

*

ΣΧΕΤΙΚΑ