Αποκωδικοποιώντας τις Χρυσές Σφαίρες

...

Γράφει ο Δημήτρης Μπουτουρέλης – Γραμματικόπουλος

Τι μάθαμε στη χθεσινοβραδινή (ή σημερινή και πολύ πρωινή για να είμαστε πιο ακριβείς)  69η τελετή απονομής των Χρυσών Σφαιρών, περάν του ότι ο Ρίκι Τζερβέις είναι ίσως ο πιο απολαυστικός παρουσιαστής κινηματογραφικών και τηλεοπτικών βραβείων της τελευταίας δεκαετίας; Αρχικά ότι το «The Artist» παραμένει ο πρώτος διεκδικητής του φετινού Όσκαρ. Μπορεί να μην σάρωσε αλλά κατάφερε να συγκεντρώσει 3 βραβεία και ας ήταν τα δύο σε κατηγορίες χωρίς ουσιαστικό ανταγωνισμό (Καλύτερη Κωμωδία και Αντρική Ερμηνεία σε Κωμωδία). Έπειτα ότι ο άμεσος ανταγωνισμός του παραμένει… διπλός. Οι «Απόγονοι» ήταν οι νικητές της Δραματικής Ταινίας και Αντρικής Ερμηνείας σε Δράμα  αλλά ο Σκορσέζε κατάφερε να αποσπάσει το βραβείο σκηνοθεσίας αντί των Χαζαναβίσιους και Πέιν του «Artist» και των «Aπογόνων» αντίστοιχα. Μήπως και οι δύο έχουν αρχίσει να νιώθουν την ανάσα του τρισδιάστατου «Hugo» στο σβέρκο τους;

Γενεές ολόκληρες οι Χρυσές Σφαίρες θεωρούνταν προπομπός των Όσκαρ, τίτλο που έχουν όμως αρχίσει να χάνουν σιγά σιγά τα τελευταία χρόνια. Και ναι, μπορεί πέρυσι και πρόπερσι να προέβλεψαν με απόλυτη ακρίβεια τους νικητές και στις 4 κατηγορίες ερμηνειών αλλά απέτυχαν παταγωδώς στην Καλύτερη Ταινία και Σκηνοθεσία (άμα μάλιστα δεν λάβουμε υπόψιν μας το έτος 2008 και το σαρωτικό Slumdog Millionaire, οι Σφαίρες έχουν να προβλέψουν σωστά τον νικητή του Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας από το 2003). Η αλήθεια είναι πως οι Σφαίρες έχουν σταματήσει εδώ και καιρό να είναι διορατικές και βραβεύουν ως επί το πλείστον πολύ συντηρητικά, προβλέψιμα και μετρημένα. Στο ίδιο πνεύμα έδωσαν φέτος Β’ Γυναικείο στην Οκτάβια Σπένσερ μόνο και μόνο λόγω.. χρώματος, την ίδια στιγμή που η συμπρωταγωνίστριά της Τσαστάιν άξιζε πολύ περισσότερο το βραβείο, έριξαν πόρτα στο απόλυτο φαβορί «Rango» και επιβράβευσαν ως Καλύτερη Ταινία Κινουμένων Σχεδίων τις «Περιπέτειες του Τεν Τεν» (γιατί δεν γινόταν να μείνει εντελώς αβράβευτος ο Στίβεν), έδωσαν για ακόμα μια φορά τη Σφαίρα Γυναικείας Ερμηνείας στην Μέριλ Στριπ (μόνο η ίδια φάνηκε να ξαφνιάζεται τόσο από τη βράβευση αυτή) και απέδειξαν πόσο πολύ τους αρέσουν οι μεγάλοι σταρ δίνοντας βραβείο τραγουδιού στη Μαντόνα για να καταρρίψουν αυτή τη θεωρία λίγα βραβεία αργότερα δίνοντας το βραβείο Ξενόγλωσσης Ταινίας στον Φαρχαντί αντί για την Τζολί, σε μια από τις πιο δίκαιες στιγμές της βραδιάς.

Φέτος πάντως είναι μια δύσκολη χρονιά για προβλέψεις, γιατί άμα υπάρχει κάτι που πραγματικά μάθαμε στη τελετή των Σφαιρών είναι πως το σκηνικό των βραβεύσεων είναι πολύ ρευστό . Εύκολη λύση σε αυτή τη ρευστότητα είναι το μοίρασμα των βραβείων στους βασικούς ανταγωνιστές για να μην γκρινιάξει κανένας, κάτι το οποίο εφάρμοσαν φέτος οι ψηφοφόροι του Hollywood Foreign Press Association. Τρία βραβεία απέσπασε το «The Artist», δύο οι «Απόγονοι» και από ένα το «Hugo», o Άλεν, ο Κλούνει και ο Σπίλμπεργκ. Νίκη στις Σφαίρες όμως δεν εγγυάται και αντίστοιχη νίκη στα Όσκαρ. Και μπορεί τα προηγούμενα δύο χρόνια να υπήρχε απόλυτη ταύτιση στα βραβεία ερμηνειών μεταξύ Σφαιρών και Όσκαρ αλλά φέτος τα πράγματα είναι πιο περίπλοκα. Θα καταφέρει άραγε ο Κλούνει να στερήσει για ακόμα μια φορά το πολυπόθητο αγαλματίδιο από τον φίλο του Μπραντ Πιτ, πρωταγωνιστή σε μια ταινία φτιαγμένη και ραμμένη για οσκαρικές βραβεύσεις; Ήρθε η στιγμή η Μέριλ Στριπ να αποκτήσει το τρίτο αγαλματίδιο που τόσο πολύ της αξίζει ή μήπως η Ακαδημία θα επιλέξει να δώσει για δεύτερη μόλις φορά στην ιστορία, Όσκαρ Α’ Γυναικείας ερμηνείας σε μαύρη ηθοποιό; Και στη σκηνοθεσία; Ο Μάρτιν Σκορσέζε κέρδισε το πρώτο του Όσκαρ το 2007, 26 χρόνια μετά την πρώτη άκαρπη προσπάθειά της. Η χθεσινή του βράβευση ήταν ευχάριστη ψιλο-έκπληξη. Θα είναι και τα Όσκαρ όμως τόσο γενναιόδωρα ή θα ακολουθήσουν την τακτική των τελευταίων 5 χρόνων που λέει πως η Καλύτερη Ταινία θα πάρει και το βραβείο Σκηνοθεσίας; Γιατί αν θέλουμε να είμαστε ειλικρινείς, οι πιθανότητες να χάσει το «The Artist» το βραβείο Καλύτερης Ταινίας είναι πολύ λίγες και δεν χρειαζόταν μια Χρυσή Σφαίρα για να το επιβεβαιώσει αυτό.

 Μπορεί οι βραβεύσεις της χθεσινής απονομής να μην ήταν τόσο απρόβλεπτες αλλά κανείς δεν έβαζε το χέρι του στη φωτιά για το ποιος θα σήκωνε τελικά τα μεγάλα βραβεία (εκτός από την κατηγορία της Καλύτερης Κωμωδίας, Αντρικής Ερμηνείας σε Κωμωδία και τους Β’ ρόλους) μιας και στις βασικές κατηγορίες δεν υπάρχει ένα μόνο φαβορί. Οι μάχες είναι τέσσερις: Στριπ VS Ντέιβις, Σκορσέζε VS Χαζαναβίσιους, Πιτ VS Κλούνει, Τεν Τεν VS Rango. Ευτυχώς η Τζολί δεν θα βρίσκεται υποψήφια στην Ξενόγλωσση Ταινία οπότε ο Φαρχαντί μπορεί ήδη να ετοιμάζει χώρο στο ράφι του για το πρώτο του Όσκαρ. Βέβαια κάποιοι πιο αθώοι και φιλόδοξοι πιστεύουν ότι η μάχη δεν θα είναι τόσο εύκολη. Κινδυνεύει άραγε ο Γούντι Άλεν από το «The Artist» στο σενάριο; Η αποτύπωση ενός εκ των μεγαλύτερων κινηματογραφικών ειδώλων στο πανί είναι ικανή για να δώσει στην Μισέλ Γουίλιαμς το πρώτο της Όσκαρ; Μπορεί το τρισδιάστατο «Hugo» να αμφισβητήσει το σάρωμα του βουβού Αρτίστα; Έχει η Ακαδημία τα «αχαμνά» για να επιβραβεύσει την ωμή ερμηνεία του Μάικλ Φασμπέντερ στο «Shame»; Σύμφωνα με τη λογική οι απαντήσεις στις παραπάνω ερωτήσεις είναι αρνητικές. Αλλά άμα δεν υπήρχαν οι αμφιβολίες και η αίσθηση του αβέβαιου, ποια η χαρά του να παρακολουθεί κανείς αυτές τις βραβεύσεις;

Η «αγωνία» μας γύρω από τις βραβεύσεις εντείνεται μέχρι την επόμενη Τρίτη οπότε θα ανακοινωθούν από την Τζένιφερ Λόρενς οι υποψηφιότητες των 84ων Βραβείων Όσκαρ. Μέχρι τότε όμως έχουμε την ανακοίνωση των υποψηφιοτήτων των BAFTA αύριο και των νικητών για τα PGA το Σάββατο. Για την ώρα όμως απολαύστε το σχετικά προσγειωμένο σε σύγκριση με πέρυσι άλλα εξίσου σαρκαστικό opening act του Τζερβέις στις Σφαίρες παραπάνω και άμα είστε περισσότερο της μουσικής, ακούστε και το τραγούδι της βασίλισσας της ποπ που κέρδισε την ψήφο των μελών του HFPA.

Συντακτική ομάδα του Reel.gr

Αγαπάμε τον κινηματογράφο και όλα του τα είδη χωρίς διακρίσεις και κουλτουριάρικες αγκυλώσεις.
2 Σχόλια

ΑΠΑΝΤΗΣΕ

*

*

  • Μαρίνα Μαθιουδάκη
    16 Ιανουαρίου 2012 at 6:04 μμ - Reply

    Άντε γειά σου! και το «Shame» το ξέχασαν! αλλά εγώ επιμένω…εκείνον τον Κέβιν τον θυμάται κανείς???

  • relative stranger
    relative stranger
    16 Ιανουαρίου 2012 at 8:03 μμ - Reply

    Ναι, στην Αμερική δεν του έδωσαν την πρέπουσα σημασία…

  • ΣΧΕΤΙΚΑ