Δεμένη Κόκκινη Κλωστή (2011)

...






 

Γράφει η Bάσω Γκαγκά

Σκηνοθεσία: Κώστας Χαραλάμπους
Σενάριο: Κώστας Χαραλάμπους
Πρωταγωνιστούν: Θάνος Σαμαράς, Τάσος Νούσιας, Στεφανία Γουλιώτη, Έφη Γούση, Βασίλης Χρηστίδης, Ντίνα Μιχαηλίδου, Γιώργος Γαρνάβος, Μαρία Φιλίππου, Χρήστος Λιακόπουλος, Γιώργος Γεροντιδάκης, Τάσος Παλαντζίδης, Ανέστης Βλάχος

Διάρκεια: 106’
Χώρα: Ελλάδα

 

Πίσω στο 1945, συνέβησαν γεγονότα που συντάραξαν την ιστορία της Ελλάδας και γράψαν μια ακόμα περίοδο με μελανά χρώματα, αυτή του Εμφυλίου Πολέμου. Ο σκηνοθέτης και σεναριογράφος Κώστας Χαραλάμπους προσπάθησε να μεταφέρει την αισχρότητα και τη φρίκη της εποχής, δίνοντας την ιστορία από τη δική του ματιά. Σε αντίθεση με το «Ψυχή βαθιά» του Παντελή Βούλγαρη 2 περίπου χρόνια πριν, ο Χαραλάμπους παίρνει σαφή θέση επί του θέματος και δημιουργεί μια καθαρά πολιτική ταινία, η οποία δε νομίζω ότι θα αποφύγει τις αντιδράσεις. Τολμηρώς ή μη, δίνει τη δική του προοπτική στην ιστορία και συνθέτει μια πολεμική εικόνα βασισμένη στη ρεαλιστική εξιστόρηση, που συχνά πυκνά μπερδεύεται με μια πιο παθιασμένη αφήγηση. Και αυτή ακριβώς την ουσιαστικά τεχνική αρτιότητα της ταινίας καλούμαστε να σχολιάσουμε.

Σε ένα ορεινό χωριό των Πρεσπών, λίγο μετά τη Συμφωνία της Βάρκιζας, μια ομάδα της άκρας δεξιάς τρομοκρατεί τους κατοίκους του χωριού με εφόδους, εκφοβισμούς και δολοφονίες, αναζητώντας μέλη αριστερών οργανώσεων. Ο Λάμπρος (Θάνος Σαμαράς), μην μπορώντας να αντέξει την αδικία που εκτυλίσσεται γύρω του, παίρνει την απόφαση να αναλάβει δράση, αφήνοντας το γιο του και την έγκυο γυναίκα του (Στεφανία Γουλιώτη) και παίρνοντας τα βουνά, στο πλευρό μιας ομάδας αριστερών ανταρτών. Προδοσίες, βιαιότητες και πλήρης εκμηδενισμός του ανθρώπινου παράγοντα επηρεάζουν τους άμεσα και όχι μόνο εμπλεκόμενους, σε μια ατελείωτη κόκκινη κλωστή αίματος.

Να ξεκινήσουμε με τα θετικά στοιχεία της ταινίας που είναι η εντυπωσιακή φωτογραφία και η απόλυτα επιτυχημένη επιλογή των τοποθεσιών που κάνει την ιστορία άκρως ρεαλιστική. Από τα σοκάκια του χωριού και τα παλιά πλίθινα σπίτια, μέχρι τα γύρω τοπία και τη σπάνια ομορφιά της φύσης της Βόρειας Ελλάδας, όλα συνδυάζονται περίτεχνα στη δημιουργία ενός σκηνικού άλλης εποχής, που δένει πολύ όμορφα με τις απαιτήσεις των γυρισμάτων. Μέχρι εκεί όμως, γιατί σκηνοθετικά επιλέγονται τα μακρά, αργόσυρτα πλάνα και μια κάμερα που επιθυμεί να περιγράψει, χάνοντας πολλές φορές την ένταση και τη δυναμική της πλοκής.

Μέσα από τους σύντομους διαλόγους που αποτυπώνουν απλά και εντελώς λιτά την κατάσταση, σε συνδυασμό με θεατροποιημένες ερμηνείες, σε μένα τουλάχιστον βγήκε ένα αποτέλεσμα επιτηδευμένο, σαν η έκφραση να βγήκε μέσα από κάποιο εγχειρίδιο. Λίγοι είναι οι ηθοποιοί που πείθουν, ανάμεσα τους η Ντίνα Μιχαηλίδου, ο Ανέστης Βλάχος και ο Τάσος Παλαντζίδης, απλά το ερώτημα είναι γιατί μόνο αυτοί κι όχι όλοι; Δεν ξέρω αν χωράει η έννοια της κουλτουριάρικης απεικόνισης σε μια τέτοια μορφή που δίνει στη δημιουργία του ο Χαραλάμπους, εν τούτοις όλα τα υπόλοιπα έχουν την ιδιαίτερη αυτή τάση. Άσε που τα εφέ παραείναι ψεύτικα για μια τέτοια παραγωγή, με αποτέλεσμα μια καλοστημένη σκηνή μάχης να χάνει όλο της το δίκιο σε εκρήξεις τύπου παλιού videogame. Κρίμα τους κομπάρσους που χρειάστηκαν σε τέτοιες σκηνές που όπως διαβάζουμε, έφτασαν και τους 120.

Αυτό που τελικά καταφέρνει πολύ καλά η ταινία είναι να αποτυπώσει τη φρίκη εκείνων των χρόνων, μέσα από ατομικές ιστορίες και προσωπικά δράματα, με σκοπό να μας κάνει να νιώσουμε τον πόνο, την απόγνωση και το θυμό των ηρώων της. Η σκληρότητα της ανθρώπινης ψυχής και η βιαιότητα που εκδηλώνει κάτω από διαφορετικές κάθε φορά συνθήκες, αποτυπώνεται στην κάμερα ωμά, ρεαλιστικά, χωρίς καμιά επιείκεια, όπως ακριβώς συμπεριφέρεται και ο θύτης απέναντι στο θύμα του. Και αυτή η αγριότητα υπερισχύει όλων των άλλων στοιχείων.

Εν κατακλείδι, το «Δεμένη Κόκκινη Κλωστή» είναι μια φιλόδοξη προσπάθεια που απ’ ότι φαίνεται έτυχε λάθος χειρισμών. Θα μπορούσε να γίνει ακόμα πιο ζωντανή, ακόμα πιο περιγραφική, ακόμα πιο έντονη αν είχε λίγο περισσότερη σπιρτάδα μέσα της. Το μόνο σίγουρο είναι η ματιά του σκηνοθέτη θα διχάσει από πολιτικής σκοπιάς, καθ’ ότι οι πληγές των γεγονότων που προσπαθεί να μεταφέρει είναι ακόμα πολύ πρόσφατες και δεν έχουν προλάβει να κλείσουν.

 

 

Πού παίζεται

Ισχύει για την πρώτη βδομάδα προβολής (15 – 21 Μαρτίου 2012)

ΚΕΝΤΡΟ

ODEON ΟΠΕΡΑ
Ακαδημίας 57, 210 3622683, Τηλ. κρατ. 210 6786000, 8011160000
ODEON ΟΠΕΡΑ 01 DOLBY DIGITAL
Πεμ-Τετ 18:10, 20:05, 22:30

 

Δεν υπάρχουν σχόλια

ΑΠΑΝΤΗΣΕ

*

*

ΣΧΕΤΙΚΑ