Το φεστιβάλ ECU on the road ήρθε επιτέλους και στην Αθήνα!

Γράφει ο Δημήτρης Ασπρολούπος

Τη Δευτέρα 17 Φεβρουαρίου, πρώτη μέρα του φεστιβάλ ECU βρεθήκαμε στο Six Dogs για να παρακολουθήσουμε μερικές από τις πολύ καλές ανεξάρτητες ταινίες μικρού και μεγάλου μήκους και μιλήσαμε με τις διοργανώτριες της ελληνικής διοργάνωσης και την festival manager του Γαλλικού ECU Film Festival.

Το φεστιβάλ δημιουργήθηκε πριν από 9 χρόνια από τον Scott Hiller όταν έμενε στη Νέα Υόρκη. Το Twin Towers στο οποίο είχε συμμετάσχει ως διευθυντής φωτογραφίας, είχε κερδίσει Oscar το 2003 και ο Scott όταν επέστρεψε στην Ευρώπη, θέλησε να υποβάλει την ταινία σε φεστιβάλ όπως αυτά των Καννών και της Βενετίας. Του απάντησαν ότι “δεν τον γνωρίζουν”, μας είπε η Kadi Lokk, festival manager του Γαλλικού ECU και συμπλήρωσε ότι “σ’ αυτά τα φεστιβάλ πρέπει να γνωρίζεις κάποιον, απλά για να συμμετέχεις”

Έτσι αποφάσισε ότι εφόσον θέλει και αυτός και πολλοί συνάδερφοι να δείξουν τη δουλειά τους σε όσο περισσότερο κόσμο γίνεται, να φτιάξει ένα φεστιβάλ που όλοι θα έχουν ίσες ευκαιρίες. “Η βασική διοργάνωση είναι στο Παρίσι αλλά το φεστιβάλ ταξιδεύει σε όλο τον κόσμο. Εκτός απ’ την Αθήνα έχει πάει στην Κίνα, στη Βαρκελώνη, στο Παρίσι, στη Βραζιλία και σε όλο τον κόσμο προβάλλοντας ταινίες από το διαγωνιστικό σε ανθρώπους που δεν θα είχαν αλλιώς την ευκαιρία να τις δουν” μας είπε η Kadi.

Οι περισσότερες ταινίες που θα προβληθούν φέτος στο Six Dogs είναι από τις συμμετοχές του φεστιβάλ τα τρία περασμένα χρονιά εκτός από τον Φωτογράφο των Τρικάλων του Βασίλη Κοσμόπουλου που ήταν από την πρώτη χρονιά του φεστιβάλ στη Γαλλία.

Στις ανεξάρτητες παραγωγές οι κινηματογραφιστές έχουν τη δική τους φωνή. Αν φτιάχνεις μια ταινία για ένα μεγάλο studio θα πρέπει να κάνεις κάποιες καλλιτεχνικές υποχωρήσεις όπως το προσαρμόσεις το σενάριο ή τους χαρακτήρες σου” συνέχισε η Kadi και πρόσθεσε ότι “επειδή οι κινηματογραφιστές κάνουν τις ταινίες τους με λιγότερα χρήματα αναγκάζονται να γίνουν πιο δημιουργικοί και καινοτόμοι.”

ecumondayΡωτήσαμε επίσης την Kadi Lokk αν έχει κάποιο αγαπημένο από τη επιλογή των ταινιών που θα προβληθούν στην Αθήνα και μας απάντησε ότι είναι δύσκολο να διαλέξει αλλά έδειξε μια προτίμηση στο Berlinoises, την πρώτη από τις ταινίες που είδαμε τη Δευτέρα στο ECU on the Road, το Ι’ ve Only Just Begun ενός δημιουργού από τη Φιλανδία που μιλάει για την ομοφοβία στη Ρωσία και το φυσικά Cavediger που είναι υποψήφιο για Oscar φέτος.

Το I’ve Only Just Βegun είναι από τις αγαπημένες ταινίες και της Ελίζας Λαγούδη, συνδιοργανώτριας του ελληνικού ταξιδιού του ECU, μαζί με τα Κωλόπαιδια που θα προβληθούν την Τρίτη στο Six Dogs. H Εύη Τσιπλάκου, το έτερον ήμισυ της ελληνικής διοργάνωσης, παρότι δεν έχει δει όλες τις ταινίες του φεστιβάλ, έδειξε κι αυτή μια προτίμηση στο Berlinoises επειδή είναι ιδιαιτέρως συναισθηματικό, και το Photoshopping που παρουσιάζει την ιστορία μιας κυρίας που μαζεύει φωτογραφίες διάσημων και θα παιχθεί την Τρίτη.

Η Εύη παραδέχτηκε ότι της αρέσουν περισσότερο οι ταινίες που παίζονται στην μεγάλη αίθουσα γιατί έχουν μια πιο στρωτή αφηγηματική δομή σε αντίθεση με τις experimental του δεύτερου χώρου. Συγκεκριμένα ξεχώρισε το Counting Happiness που έχει σκηνοθετηθεί από την Βενετία Ευριπιώτου και έχει έχει συμμετάσχει σε πάνω από 20 φεστιβάλ σε όλο τον κόσμο έχοντας πάρει αρκετά βραβεία.

ecu monday2Η πρωτοβουλία της ελληνικής διοργάνωσης ανήκει στην Ελίζα Λαγούδη που έκανε την πρακτική της άσκηση στο φεστιβάλ στο Παρίσι. Όπως είπε και η ίδια “το ECU είτε έχει κάποια corners σε μεγάλα φεστιβάλ, είτε παλιοί interns αποφασίζουν ότι θέλουν να το κάνουν σε μια συγκεκριμένη χώρα και έτσι ξεκινάει μια συνεργασία”

Η Εύη Τσιπλάκου μας είπε ότι στο Παρίσι το φεστιβάλ παίζεται σε 4 διαφορετικές αίθουσες με προβολές από το πρωί μέχρι το βράδυ και ο κόσμος εκεί θα ξυπνήσει το πρωί και θα πάει να δει μια ταινία ή ακόμα και στο lunch break του από τη δουλειά.

Από την ιδιαίτερα ενθουσιώδη συμμετοχή του κόσμου στην Αθήνα, φάνηκε ότι ήθελαν περισσότερο να δουν τις ταινίες που είναι πιο πειραματικές και εξαιρετικά δυσεύρετες. “Γι ‘αυτό δημιουργήσαμε από το Μάιο κι εμείς το κανάλι” συμπληρώνει η Εύη όπου ανεβαίνουν οι περισσότερες από τις ταινίες που συμμετέχουν στο ECU.

Μετά την Αθήνα το φεστιβάλ θα συνεχίσει την “οδική” πορεία του στη Βραζιλία και φυσικά σε διάφορα  φεστιβάλ που συνήθως αφιερώνουν μια μέρα σε προβολές από το διαγωνιστικό και τα βραβευμένα φιλμ της διοργάνωσης. Το επόμενο μεγάλο βήμα του Φεστιβάλ είναι το Μάιο στο Παρίσι όπου θα παιχτούν 85 νέες ταινίες από το φετινό διαγωνιστικό και φυσικά θα απονεμηθούν και τα βραβεία.

Μετά τις βραβεύσεις θα ανοίξουν ξανά μέσω του site, οι υποβολές για το διαγωνιστικό του 2015 και όλοι οι ανεξάρτητοι κινηματογραφιστές είναι ευπρόσδεκτοι να στείλουν τις ταινίες τους.

stanleypickleΗ πρώτη μέρα του φεστιβάλ ήταν για μας διερευνητική καθώς δεν είχαμε δει τις περισσότερες από τις ταινίες που προβλήθηκαν. Ήταν όμως πολύ ευχάριστη γιατί η επιλογή που έχει γίνει είναι πολύ ενδιαφέρουσα και περιλαμβάνει ταινίες απ’ όλο τον κόσμο, με διαφορετικές ματιές, σκηνοθεσία που αθετεί τις ακαδημαϊκές προσεγγίσεις και παράλληλα καταφέρνει να μαγνητίσει με τη προσωπική της οπτική και τη δεξιοτεχνία της.

Όλα τα φιλμ που προβλήθηκαν ξεχωρίζουν με το τρόπο τους. Το σπουδαστικό φιλμ Stanley Pickle, που βαδίζει στο κόσμο του Tim Burton, δεν έχει να ζηλέψει τίποτα από ταινίες μεγάλων Studio. Το Counting Happiness της Βενετίας Ευριπιώτου μετρά την ευτυχία μέσα από τα μάτια ενός παιδιού στην Ινδία και μας κάνει να επανεκτιμήσουμε την ιδέα που έχουμε για την προσπάθεια επιβίωσης. Το Berlinoises με τη συναισθηματική και υποβλητική του σκηνοθεσία, προκαλεί συγκίνηση και αποδέσμευσή από σκοτεινά ιστορικά κατάλοιπα. Και φυσικά όλες οι υπόλοιπες ταινίες που δεν αναφέραμε και έδωσαν στο σινεμά ένα ακόμη βλέμμα, μια ακόμα οπτική που τα μεγάλα studio διστάζουν να προσεγγίσουν.

Το φεστιβάλ θα συνεχιστεί Τρίτη και Τετάρτη στις Six Dogs με ελεύθερη είσοδο.

Δείτε το πολύ ενδιαφέρον πρόγραμμα προβολών.

Δείτε τα workshops του φεστιβάλ

Δημήτρης Ασπρολούπος

Αγαπώ τον Χίτσκοκ, τον Φιντσερ, τον Χάνεκε, τον αγγλικό ρεαλισμό και το σκανδιναβικό σινεμά αλλά παράλληλα έχω και ένα soft spot για τον Γουές Αντερσον.
Δεν υπάρχουν σχόλια

ΑΠΑΝΤΗΣΕ

*

*

ΣΧΕΤΙΚΑ

SAE Digital Film Making