Οκτώ ντοκιμαντέρ που δεν πρέπει να χάσεις στο 15ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

...

Γράφει ο Δημήτρης Μπουτουρέλης – Γραμματικόπουλος

Αύριο ανοίγει την αυλαία του το 15ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης που μέχρι τις 24 του μήνα θα φιλοξενήσει στις αίθουσες του Λιμανιού και του κινηματογράφου Ολύμπιον μια μεγάλη ποικιλία ντοκιμαντέρ από κάθε γωνιά του κόσμου. Το reel.gr, έπειτα από εκτεταμένες έρευνες σου παρουσιάζει τις ταινίες που δεν πρέπει να χάσεις στο φετινό Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

«Ο Απατεώνας» («The Imposter»), του Μπαρτ Λέιτον

Το ντεμπούτο του Βρετανού Μπαρτ Λέιτον με τίτλο «Ο Απατεώνας» ήταν μια από τις μεγαλύτερες εκπλήξεις τις χρονιάς. Ατμοσφαιρικά σκηνοθετημένο και γεμάτο ανατροπές, «Ο Απατεώνας» χαρακτηρίστηκε ως μια από τις πιο συναρπαστικές κινηματογραφικές εμπειρίες της χρονιάς κυρίως λόγω του ανατριχιαστικού κλίματος τρόμου που δημιουργεί που συναντάτε μόνο στα καλύτερα θρίλερ. Εξού και οι πολλαπλές βραβεύσεις σε διάφορα φεστιβάλ του εξωτερικού όπως και το βραβείο BAFTA Καλύτερου Πρωτοεμφανιζόμενου Βρετανού Σκηνοθέτη/Σεναριογράφου/Παραγωγού.

«Ο Αόρατος Πόλεμος» («The Invisible War»), του Κέρμπι Ντικ

Ένα συγκλονιστικό και συγκινητικό ντοκιμαντέρ γύρω από την επιδημία βιασμών στις τάξεις του αμερικανικού στρατού που αποτελούσε μέχρι πρόσφατα ένα από τα πιο καλά κρυμμένα μυστικά της αμερικανικής κοινωνίας. Γνώρισε μεγάλη επιτυχία στο περσινό Φεστιβάλ του Σάντανς όπου έκανε την πρεμιέρα του αποσπώντας βραβείο Κοινού, ενώ φέτος διεκδίκησε το Χρυσό Αγαλματίδιο Καλύτερου Ντοκιμαντέρ στην 85η τελετή απονομής των Όσκαρ.

«Νομάδες του Χειμώνα» («Hiver Nomade»), του Μανιέλ φον Στιρλέρ

Με το βραβείο Καλύτερου Ντοκιμαντέρ από την Ευρωπαϊκή Ακαδημία Κινηματογράφου και ένα σωρό άλλα βραβεία από ευρωπαϊκά φεστιβάλ καταφτάνει στη χώρα μας το ντοκιμαντέρ του Μανιέλ φον Στιρλέρ που ακολουθεί την Καρόλ και τον Πασκάλ, δύο βοσκούς, καθώς συνοδεύουν τα πρόβατά τους για 600 χιλιόμετρα στην παγωμένη γαλλοελβετική επαρχία. Μια σύγχρονη ταινία δρόμου για ένα σκληρό επάγγελμα που απαιτεί τον διαρκή αυτοσχεδιασμό και την αδιάσπαστη προσοχή στη φύση, στα ζώα και στον Κόσμο.

«Πρώτη Θέση» («First Position»), της Μπες Κάργκμαν

H ταινία έναρξης του 15ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης παρακολουθεί τις ζωές έξι νέων χορευτών από διάφορες χώρες καθώς προπονούνται για το Γκραν Πρι για τους Νέους της Αμερικής, έναν από τους πιο σημαντικούς διαγωνισμούς μπαλέτου στον κόσμο. Καταρρίπτοντας στερεότυπα, η ταινία της Κάργκμαν έκανε την πρεμιέρα της στο Φεστιβάλ του Τορόντο το 2011 και από τότε συνεχίζει την θριαμβευτική πορεία της σε διάφορα φεστιβάλ του κόσμου, περνώντας τώρα και από το δικό μας.

«H Πράξη του Φόνου» («The Act of Killing»), των Τζόσουα Όπενχαϊμερ και Κριστίν Σιν

Η «Πράξη του Φόνου» αποτελεί την συγκλονιστική μαρτυρία των αρχηγών και μελών των ταγμάτων θανάτου που δολοφόνησαν πάνω από ένα εκατομμύριο Ινδονήσιους μετά το πραξικόπημα του 1965. Το πιο ενδιαφέρον κομμάτι βέβαια του ντοκιμαντέρ του Τζόσουα Όπνενχαϊμερ και της Κριστίν Σιν είναι πως το κίνητρο για να συμμετάσχουν οι ατιμώρητοι δολοφόνοι στο πρότζεκτ ήταν επειδή ήθελαν να πρωταγωνιστήσουν ο καθένας στο αγαπημένο του είδος ταινίας – ουέστερν. κατασκοπείας, μιούζικαλ – μέσα από τα οποία αναπαριστούν τα αποτρόπαια εγκλήματά τους. Να σημειωθεί πως για λόγους ασφαλείας, εξαιτίας των πολιτικών συνθηκών στην Ινδονησία, ο τρίτος σκηνοθέτης, αλλά και άλλοι συντελεστές της ταινίας, παραμένουν ανώνυμοι.

«Νεοναζί: Το ολοκαύτωμα της μνήμης», του Στέλιου Κούλογλου

Ο γνωστός δημοσιογράφος και παρουσιαστής της κλασσικής και πολυβραβευμένης εκπομπής «Ρεπορτάζ Χωρίς Σύνορα» ρίχνει φως σε μία από τις πιο ανησυχητικές τάσεις της σύγχρονης ελληνικής κοινωνίας που δεν είναι άλλο από την δραματική αύξηση των υποστηρικτών του νεοναζιστικού κόμματος της Χρυσής Αυγής. Ο Στέλιος Κούλογλου επισκέφτηκε μια σειρά από μαρτυρικές πόλεις της Ελλάδας, που είχαν καταστραφεί από τους ναζί και τους Έλληνες συνεργάτες τους στη διάρκεια της γερμανικής κατοχής και όπου το κόμμα των νεοναζί κέρδισε σημαντικά ποσοστά στις πρόσφατες εκλογές προσπαθώντας να ανακαλύψει τις αιτίες πίσω από αυτό το φαινόμενο.

«Οι Αόρατοι» («Les Invisibles»), του Σεμπαστιάν Λιφσίτζ

Ένα από τα πιο τρυφερά ντοκιμαντέρ του φετινού Φεστιβάλ, λουσμένο με βραβεία σε φεστιβάλ του εξωτερικού, «Οι Αόρατοι» του Σεμπαστιάν Λιφσίτζ μιλάνε για ομοφυλόφιλους άντρες και γυναίκες που γεννήθηκαν κατά τη διάρκεια του μεσοπολέμου και πάλεψαν για το δικαίωμα μιας δίκαιης κοινωνίας σε εποχές όπου κάτι τέτοιο έμοιαζε ακόμα αδιανόητο. Από τις πιο ενδιαφέρουσες LGBT ταινίες του φετινού Φεστιβάλ ήταν, εκτός των άλλων, υποψήφια και για το Cesar Καλύτερου Ντοκιμαντέρ.

«Η Μάχη της Χιλής» («La Batalla de Chile»), του Πατρίσιο Γκουσμάν

Ο σπουδαίος Χιλιανός ντοκιμαντερίστας Πατρίσιο Γκουσμάν έχει φέτος την τιμητική του στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ της Θεσσαλονίκης. Ευκαιρία λοιπόν να ρίξεις μια ματιά στο έργο του και ειδικά στην ιστορική τριλογία του γύρω από την δικτατορία του Πινοσέτ. «Η εξέγερση της μπουρζουαζία», «Το πραξικόπημα» και «Η δύναμη του λαού» συνθέτουν μια από τις πιο δυναμικές και πρωτοποριακές συλλογές ντοκιμαντέρ, μια διδαχή στο συντηρητισμό και στη δύναμη της ανθρώπινης θέλησης.

Δες αναλυτικά ολόκληρο το πρόγραμμα του 15ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ εδώ και ρίξε μια ματιά σε εφτά ακόμη ντοκιμαντέρ γύρω από την πόλη της Θεσσαλονίκης.

Συντακτική ομάδα του Reel.gr

Αγαπάμε τον κινηματογράφο και όλα του τα είδη χωρίς διακρίσεις και κουλτουριάρικες αγκυλώσεις.
Δεν υπάρχουν σχόλια

ΑΠΑΝΤΗΣΕ

*

*

ΣΧΕΤΙΚΑ