Τα πρόσωπα του 2011

...

Γράφει ο Δημήτρης Μπουτουρέλης-Γραμματικόπουλος

 Στα πλαίσια των ανακεφαλαιωτικών διαθέσεων του reel (των πάντων βασικά, μιας και το τέλος του χρόνου είναι ιδανική περίοδος για να ξεδώσει κανείς με λίστες), δε θα μπορούσε να λείπει μια λίστα με τα πρόσωπα που σημάδεψαν τη χρονιά που φεύγει. Ιδού λοιπόν οι 11 της κινηματογραφικής βιομηχανίας που ξεχώρισαν περισσότερο μέσα στο 2011 (γιατί είμαστε και παιχνιδιάριδες και μας αρέσουν οι ρίμες και οι ταιριαστοί αριθμοί):

Γιώργος Λάνθιμος

Για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, ο Λάνθιμος ήταν το πιο πολυσυζητημένο ελληνικό όνομα, εντός και εκτός της χώρας. Και αυτό γιατί σχεδόν 2 χρόνια μετά την επίσημη πρεμιέρα του «Κυνόδοντα» στο Φεστιβάλ των Καννών, η επιτυχία του ιδιόμορφου φιλμ του Λάνθιμου συνέχιζε να δρέπει τις δάφνες του, και 32 χρόνια μετά την «Ιφιγένεια» του Κακογιάννη κατάφερε να βάλει ελληνική ταινία στην πεντάδα των ταινιών που διεκδίκησαν το Όσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας. Σα να μην έφτανε αυτό, το «Attenberg» στο οποίο και πρωταγωνιστούσε επιλέχθηκε από την Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου ως η επίσημη επιλογή της Ελλάδας για τα Όσκαρ του 2012 ενώ η τελευταία του σκηνοθετική δουλειά, οι «Άλπεις», προβλήθηκαν με μεγάλη επιτυχία στο Φεστιβάλ της Βενετίας και χάρισαν στον Λάνθιμο ένα ακόμα βραβείο για τη συλλογή του, αυτό του Καλύτερου Σεναρίου, που μοιράστηκε με το συνεργάτη του Ευθύμη Φιλίππου. Να λοιπόν που ο παλαί ποτέ σκηνοθέτης των βιντεοκλίπ του Σάκη Ρουβά έφτασε να αναδειχθεί ως το νούμερο ένα όνομα της ελληνικής κινηματογραφικής βιομηχανίας. Και εις ανώτερα.

Ντάρεν Αρονόφσκι

Μπορεί η Ακαδημία να μην του χάρισε το αγαλματάκι που τόσο πολύ του άξιζε (ειδικά για φέτος) αλλά αυτό δεν κάνει τον Αρονόφσκι λιγότερο σκηνοθετάρα απ’ ότι είναι. Ο «Μαύρος Κύκνος» του (που είναι και μία από τις μεγαλύτερες εισπρακτικές επιτυχίες της φετινής χρονιάς στην Ελλάδα) δεν είναι απλά η καλύτερη ταινία του 2011, αλλά και μια δουλειά που, χωρίς υπερβολή, θα πρέπει να διδάσκεται σε όλες τις σχολές κινηματογράφου ανά τον κόσμο. Ένας ακόμα λόγος που αιτιολογεί τη θέση του στη λίστα αυτή είναι τα καθήκοντα προέδρου που ανέλαβε στο φετινό Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας. Και μπορεί οι επιλογές του όσον αφορά της βραβεύσεις να ήταν κάπως ανορθόδοξες, αλλά Αρονόφσκι είναι αυτός, θα του το συγχωρέσουμε.

Λαρς Βον Τριέρ

Έκανε ολόκληρο το Φεστιβάλ των Καννών να ασχολείται με την πάρτη του κλέβοντας τα βλέμματα απ’ όλες τις χλιδάτες πρεμιέρες της διοργάνωσης. Και όλα αυτά με μία του δήλωση: «Καταλαβαίνω τον Χίτλερ. Τον συμμερίζομαι σε ένα βαθμό» είπε στη συνέντευξη τύπου της ταινίας του «Melancholia» προκαλώντας το μένος των υπεύθυνων του Φεστιβάλ που τον εξόρισαν από τις επόμενες διοργανώσεις ανακηρύσσοντάς τον persona non grata. Η ταινία του πάντως κατάφερε να αποσπάσει τη διάκριση του Γυναικείου Ρόλου του Φεστιβάλ για την πρωταγωνιστριά του Κίρστεν Ντανστ και να τσεπώσει τρία βραβεία στα Ευρωπαϊκά Βραβεία Κινηματογράφου, μεταξύ των οποίων και αυτό της Καλύτερης Ταινίας.

 

Ασγκάρ Φαρχαντί

Ένας ακόμα σκηνοθέτης που κατάφερε να γίνει talk of the festival, αυτή τη φορά όμως όχι χάρη στις προκλητικές δηλώσεις του αλλά εξαιτίας του χαρισματικού του έργου. Το «Ένας Χωρισμός» του Ασγκάρ Φαρχαντί είναι αναμφισβήτητα μία από τις καλύτερες ταινίες του 2011, ένα πολυδαίδαλο και ρεαλιστικό οικογενειακό δράμα, η σαρωτική πορεία του οποίου δεν περιορίστηκε στις 5 βραβεύσεις της Berlinale. Ακολούθησε βραβείο Σεναρίου στους κριτικούς του Λος Άντζελες, βραβεία ξενόγλωσσης ταινίας στα National Board of Review και στους κριτικούς της Νέας Υόρκης, υποψηφιότητα για Χρυσή Σφαίρα και Independent Spirit, ενώ το imdb την ανακήρυξε ως καλύτερη ταινία της χρονιάς με βάση τους ψήφους των χρηστών του. Επόμενη στάση: Όσκαρ.

Μισέλ Γουίλιαμς

Δικαιωματικά ένα από τα πρόσωπα της χρονιάς καθώς έδωσε όχι μία αλλά δύο από τις πιο αξιομνημόνευτες ερμηνείες για φέτος. Ως εύθραυστο κορίτσι του Ράιν Γκόσλινγκ στο «Blue Valentine» από τη μία και ως λαμπερή Μέριλιν Μονρό στο «Μια Εβδομάδα με τη Μέριλιν« από την άλλη, η παλαί ποτέ Τζεν Λίντλει του «Dawson’s Creek» απέδειξε φέτος περισσότερο από κάθε άλλη χρονιά το πόσο καλή ηθοποιός είναι. Μπορεί να μην κέρδισε τελικά το Όσκαρ για το «Blue Valentine» αλλά στην επερχόμενη απονομή θα είναι ο μεγαλύτερος αντίπαλος της Μέριλ Στριπ.

Τζέσικα Τσαστάιν

Το κορίτσι θαύμα του 2011, πρωταγωνίστησε σε ούτε λίγο ούτε πολύ σε 7 (ναι, 7!) ταινίες, εκ των οποίων οι 4 προβλήθηκαν και στην Ελλάδα («Υπηρέτριες«, » Το Δέντρο της Ζωής», «Το Χρέος», «Το Καταφύγιο«). «Πολυσυλλεκτική» και μαγευτική η Τσαστάιν είναι αναμφισβήτητα ένα από τα μεγαλύτερα νέα αστέρια του Χόλιγουντ καθώς έκανε τους πάντες να παραμιλούν για το μεγαλειώδες breakthrough της. Ως white trash bimbo στις «Υπηρέτριες», απόλυτη μητρική φιγούρα στο «Δέντρο της Ζωή», σύζυγος-αντίβαρο του Μάικλ Σάνον στο «Καταφύγιο» και νεαρή Έλεν Μίρεν στο «Χρέος», έχει σχεδόν σίγουρη την υποψηφιότητα των Όσκαρ για την πρώτη ερμηνεία και fingers-crossed θα το πάρει κιόλας.

Ράιαν Γκόσλινγκ

To απόλυτο σεξ σίμπολ της εποχής μας, ο Ράιν Γκόσλινγκ, δεν είναι απλά ένας από τους πιο γοητευτικούς αστέρες του Χόλιγουντ (ή και διαιτητής αντιμαχιών στους δρόμους της Νέας Υόρκης) αλλά και ένας από τους καλύτερους ηθοποιούς του. Ένας ακόμη από τους ηθοποιούς που δούλεψαν ακατάπαυστα φέτος (σου λέει έτσι στήνεται μια σωστή καριέρα), πρωταγωνίστησε σε μια ευρεία γκάμα ταινιών: στο νεονουάρ art house θρίλερ «Drive», στο αυστηρώς ακατάλληλο δράμα «Blue Valentine», στην αμερικάνικη χαζοκομεντί «Crazy, Stupid, Love» και στο πολιτικό θρίλερ «Αι Ειδοί του Μαρτίου». Επιστράτευσε λοιπόν όλα τα εκφραστικά εργαλεία που είχε διαθέσιμα, το βλέμμα «με τα μάτια μιλάμε εμείς», το χαμόγελό-παγοθραύστης (ξέρετε, το χαμόγελο «που σπάει τον πάγο» όταν φλερτάρεις), ακόμα και τους αψεγάδιαστους κοιλιακούς του και έκανε τη φετινή χρονιά, τη δική του χρονιά. Αν όλα πάνε καλά θα τον δούμε και στις υποψηφιότητες των Όσκαρ για δεύτερη φορά στην καριέρα του.

Τέρενς Μάλικ

Σας άρεσε ή δεν σας άρεσε το πειραματικό, υπαρξιακό δράμα «Δέντρο της Ζωής», το μόνο σίγουρο είναι ότι τράβηξε την προσοχή σας. Γι’ αυτό κιόλας ο Μάλικ είναι ένα από τα πρόσωπα της χρονιάς. Γιατί χωρίς να έχει κάνει ούτε μία δημόσια εμφάνιση φέτος, δίχασε κοινό και κριτικούς όσο κανείς άλλος για να κερδίσει τελικά την εύνοια της κριτικής επιτροπής των Καννών που του απένειμε τον Χρυσό Φοίνικα αλλά και μιας μερίδας φανατικών κριτικών που το εκθείασαν και του χάρισαν την πρώτη θέση στις λίστες τους με τα καλύτερα της χρονιάς (αυτοί του Σαν Φρανσίσκο και του Σικάγο συγκεκριμένα). Πολλοί είναι βέβαια αυτοί που δεν χορταίνουν να κράζουν τους μαρτυρικά αργούς ρυθμούς, την απροσάρμοστη αφήγηση και τις παρωχημένες θρησκευτικές αμπελοφιλοσοφίες του κύκνειου άσματος του Μάλικ. Καταχειροκροτήθηκε και κατάγιουχαρίστηκε, αλλά όπως και να ‘χει κατα… συζητήθηκε ο Μάλικ τη χρονιά που πέρασε.

Μάικλ Φασμπέντερ

Μαζί με την Τσαστάιν και τον Γκόσλινγκ αποτελούν την θαυματουργή τριάδα που δούλεψε με πυρετώδεις ρυθμούς το 2011. Τέσσερις συμμετοχές σε φετινά πρότζεκτ εκ των οποίων 3 προβλήθηκαν στη χώρα μας («X-Men : Η πρώτη γενιά», «Jane Eyre», «Μια Επικίνδυνη Μέθοδος«), αλλά αν υπάρχει μια ερμηνεία του που συζητήθηκε όσο καμιά άλλη, πρόκειται σίγουρα για το ρόλο του στο «Shame» που του χάρισε το βραβείο Αντρικής Ερμηνείας στο φετινό Φεστιβάλ της Βενετίας. Ολόγυμνος σωματικά αλλά και ερμηνευτικά εμφανίστηκε στην πολυσυζητημένη ταινία του Στιβ Μακ Κουίν που απ’ ότι φαίνεται θα του χαρίσει και την πρώτη του υποψηφιότητα για Όσκαρ. Και πολύ δίκαια βέβαια, αφού πρόκειται για το νέο hot πρόσωπο του Χόλιγουντ, ένα πολυδιάστατο ταλέντο που μπορεί να παίξει από υπερήρωα μέχρι και βιτσιόζο ψυχίατρο με εξίσου εντυπωσιακά αποτελέσματα.

Μισέλ Χαζαναβίσιους, Ζαν Ντιζαρντίν

Το να βλέπεις βουβή και ασπρόμαυρη ταινία στα χρόνια του 3D είναι αν μη τι άλλο ενδιαφέρον. Το να την βλέπεις να αναδύεται ως Οσκαρικό φαβορί είναι αν μη τι άλλο αξιοθαύμαστο. Με νοσταλγική διάθεση, o γάλλος Μισέλ Χαζαναβίσιους γύρισε τον χρόνο πίσω στις εποχές που το να κάνεις καλό σινεμά ήταν κάτι πιο απλό, τότε που δεν χρειαζόντουσαν όχι μόνο εφέ αλλά ούτε καν χρώματα και ήχος. Αποσπώντας διθυραμβικές κριτικές απ’ όπου και αν προβλήθηκε, το «The Artist« καταγοήτευσε κοινό και κριτικούς με το αγνό και συγκινητικό του flashback στις απαρχές του Χόλιγουντ, αναδεικνύοντας τον πρωταγωνιστή του Ζαν Ντιζαρντίν αλλά και τον σκηνοθέτη του ως το πιο «καυτό» δίδυμο της φετινής χρονιάς. Τα κοινά σχεδιά τους όμως δεν σταματάνε εδώ. Έξι γάλλοι σκηνοθέτες, μεταξύ των οποίων και ο Χαζαναβίσιους θα συμμετέχουν στη δημιουργία του φιλμ «Les Infidels», μιας κωμωδίας που αναζητά του λόγους της αντρικής απιστίας. Μαντέψτε ποιον επέλεξε ως πρωταγωνιστή ο Χαζαναβίσιους στο δικό του κομμάτι.

Διαβάστε και το αφιέρωμα μας στα γεγονότα που στιγμάτισαν το 2011

Συντακτική ομάδα του Reel.gr

Αγαπάμε τον κινηματογράφο και όλα του τα είδη χωρίς διακρίσεις και κουλτουριάρικες αγκυλώσεις.
Δεν υπάρχουν σχόλια

ΑΠΑΝΤΗΣΕ

*

*

ΣΧΕΤΙΚΑ