Τα πρόσωπα του 2012

...

Γράφει ο Δημήτρης Μπουτουρέλης – Γραμματικόπουλος

Άλλη μια χρονιά φτάνει στο τέλος της. Ήρθε λοιπόν η ώρα για μια ακόμη αποχαιρετιστήρια λίστα για το 2012, με τα πρόσωπα του κινηματογραφικού στερεώματος που συζητήθηκαν περισσότερο και αναδείχθηκαν με το έργο τους μέσα στη σεζόν που πέρασε. Σε μια πολύ γεμάτη κινηματογραφικά χρονιά, πάρα πολλά ονόματα ήταν αυτά που ξεχώρισαν αλλά μετά από έντονο διαλογισμό και επίπονη σκέψη καταλήξαμε σε 12 που την συνοψίζουν με τον πιο ιδανικό τρόπο.

Joss Whedon

Η ιδιοφυΐα πίσω από την Buffy τη Βαμπιροφόνισσα (την καλτ σειρά που έκανε τους πάντες να παραληρούν στα τέλη των 90s και συνεχίζει να είναι μέρος της ποπ κουλτούρας μέχρι και σήμερα) έκανε φέτος το μεγάλο του κινηματογραφικό «μπαμ». Δεκαεφτά χρόνια μετά το «Toy Story» που του χάρισε την πρώτη του υποψηφιότητα για Όσκαρ Σεναρίου, και εφτά μετά το «Serenity», την ταινία που έγραψε και σκηνοθέτησε σε μια προσπάθεια να δώσει ένα πιο ικανοποιητικό κλείσιμο στο σύμπαν της πρόωρα κομμένης σειράς του «Firefly» επέστρεψε στη μεγάλη οθόνη με ένα διπλό χτύπημα: ως σεναριογράφος του «Cabin in the Woods», το νεανικό, gore θρίλερ που χαρακτηρίστηκε από πολλούς το «Scream» της δεκαετίας μας, και ως σκηνοθέτης και σεναριογράφος του «The Avengers», της all-in-one ταινίας υπερ-ηρώων που είναι ίσως η πιο buzzed ταινία της χρονιάς καθώς και η μεγαλύτερη εισπρακτική επιτυχία (πάνω από 1,5 δις δολάρια). Ταυτόχρονα, στο Φεστιβάλ του Τορόντο, έκανε πρεμιέρα και η indie και γυρισμένη σε μόλις 12 ημέρες ταινία του «Much Ado About Nothing», που αποτελεί διασκευή του ομότιτλου έργου του Σέξπιρ και θα κάνει την πρεμιέρα του στην Αμερική το καλοκαίρι του 2013, ενώ έχει ήδη αναλάβει χρέη σκηνοθέτη και σεναριογράφου στο σίκουελ των Avengers που θα κυκλοφορήσει το 2015. Φέτος ο Whedon έκανε δεύτερη αρχή στην καριέρα του, απενοχοποίησε την έννοια του «geek» και έδωσε νέα πνοή στις superhero movies. Το 2012 ήταν η χρονιά του.

Jennifer Lawrence

Το «Rolling Stone» την ονόμασε «μία από τις ταλαντούχες νέες ηθοποιούς της Αμερικής», τo «AskMen» την ανακήρυξε γυναίκα της χρονιάς, έγινε το νέο πρόσωπο της Dior και κράτησε φέτος το ρόλο της ηρωίδας με τον μεγαλύτερο τζίρο στην ιστορία του σινεμά. Η Jennifer Lawrence διέπρεψε φέτος όχι σε μία, ούτε σε δύο, αλλά σε τέσσερις ταινίες. Bέβαια, η παρουσία της στο «House at the End of the Street» μόνο ως ατυχής θα μπορούσε να χαρακτηριστεί, αλλά στο «Like Crazy» ενίσχυσε το όνομα της ως μια από τις πιο ενδιαφέρουσες και σέξι παρουσίες της indie σκηνής, με το «Silver Linings Playbook» διεκδικεί τον τίτλο της Καλύτερης Ηθοποιού σε Ανεξάρτητη Ταινία αλλά και μια Χρυσή Σφαίρα (την οποία έχει στο τσεπάκι) και λογικά το δεύτερο της Όσκαρ (που πριν εμφανιστεί η Jessica Chastain στο προσκήνιο θεωρούταν σίγουρα δικό της), ενώ ταυτόχρονα απέδειξε ότι μπορεί να κουβαλήσει στις πλάτες της ένα ολόκληρο franchise. Ο λόγος φυσικά για το «Hunger Games» και τον χαρακτήρα της Katniss Everdeen, με τον οποίο απέδειξε ότι εκτός από το πιο hot indie όνομα, μπορεί ταυτόχρονα να είναι και το it girl του MTV, το οποίο της έδωσε με κλειστά μάτια το βραβείο Γυναικείας Ερμηνείας και συμπεριέλαβε δύο ταινίες της στο φετινό του Top10. Η Jennifer Lawrence ήρθε για να μείνει και φέτος το καταλάβαμε πιο πολύ από ποτέ άλλοτε.

Wes Anderson

Δυναμικό comeback και για τον ιδιόμορφο και πολυαγαπημένο Τεξανό σκηνοθέτη που υπέγραψε φέτος την, κατά κοινή ομολογία, καλύτερη ταινία του και την δεύτερη μεγαλύτερη εμπορική του επιτυχία μετά το «The Royal Tenembaums». O Anderson, με το «Moonrise Kingdom» του, αφού καταχειροκροτήθηκε στις Κάννες, κέρδισε την αγάπη κοινού και κριτικών που ερωτεύτηκαν παράφορα με το μαγευτικό του παραμύθι και συνέχισε το ταξίδι του σαρώνοντας τις υποψηφιότητες των Independent Spirit, κερδίζοντας μια υποψηφιότητα για Χρυσή Σφαίρα και πιθανότατα άλλη μια για Όσκαρ Σεναρίου. Το αξίζει και με το παραπάνω, μόνο και μόνο για τον τρόπο με τον οποίο μας έκανε να αναπολήσουμε την αθωότητα των νεανικών μας καρδιοχτυπημάτων. Στα συν, το ότι έκανε ξανά μόδα το «Le Temps de l’ Amour», τα κιάλια και τα προσκοπικά πουκάμισα.

Michael Haneke

Ο Haneke ήταν ο μεγαλύτερος φετινός χορηγός της Zewasoft. Το «Amour» του δεν θα μείνει απλά στην ιστορία ως ένας ακόμα Χρυσός Φοίνικας στα ράφια της βιβλιοθήκης του Αυστριακού σκηνοθέτη. Ήταν η ταινία που έφερε ξανά στην επικαιρότητα την Emmanuelle Riva και τον Jean-Louis Trintignant, η ταινία που δεν έχει χάσει ούτε ένα βραβείο ξενόγλωσσης ταινίας για το οποίο έχει προταθεί, η ταινία που χαρακτηρίστηκε ως μια από τις πιο σκληρές ταινίες που έχουν γυριστεί ποτέ γιατί με την σπαρακτική ειλικρίνειά της έγινε αβάσταχτα συγκινητική, φέρνοντας μιλιούνια θεατών στα όρια της κατάθλιψης. Πραγματικά θαυμαστός ο τρόπος με τον οποίο ο Haneke κατάφερε να κάνει τόσο δυσβάσταχτη την παρακολούθηση μιας κατά βάθος ρομαντικής ταινίας. Αν και πολλοί ήταν αυτοί που δεν άντεξαν το βαρύ συναισθηματικό φορτίο του «Amour», γυρίζοντας την πλάτη τους στην κορυφαία αυτή στιγμή της καριέρας του σκηνοθέτη του, το μόνο σίγουρο είναι πως το όνομα Michael Haneke έχει χαραχτεί με χρυσά γράμματα σε αυτό που λέγεται «Κινηματογράφος του 2012».

Joaquin Phoenix

Το κακό παιδί του Χόλιγουντ (ή μάλλον, ένα από τα κακά παιδιά του Χόλιγουντ) επέστρεψε έπειτα από τέσσερα χρόνια απουσίας με μια ερμηνεία-σταθμό. Στο διφορούμενο «The Master», ο Phoenix δίνει σάρκα και οστά στον Freddie Quell, έναν σεξομανή, αλκοολικό βετεράνο του Δεύτερου Παγκοσμίου Πολέμου, κάνοντας ακόμα και τους σφοδρότερους επικριτές της ταινίας του Paul Thomas Andersson να επικροτήσουν το ταλέντο του. Πολλοί μάλιστα δεν δίστασαν να τον συγκρίνουν με τον Marlon Brando, ενώ το Volpi Cup Αντρικής Ερμηνείας, που μοιράστηκε μαζί με τον συμπρωταγωνιστή του Philip Seymour Hoffman στο Φεστιβάλ της Βενετίας, ήταν μόνο η αρχή για μια σειρά από βραβεία και υποψηφιότητες που ακολούθησαν. Η εριστική του στάση απέναντι στην Ακαδημία (στα μέσα του Οκτώβρη δήλωσε ότι θεωρεί τα Όσκαρ «μαλακία») ίσως του στερήσει την απαραίτητη υποψηφιότητα του φέτος, αλλά ακόμα και έτσι θα παραμείνει το πιο λαμπρό δείγμα παθιασμένης υποκριτικής για την κινηματογραφική σεζόν που αφήνουμε πίσω μας.

Kathryn Bigelow

Η Κathryn Βigelow είναι ένα από αυτά τα πρόσωπα της λίστας που έχουν το βλέμμα τους στραμμένο στο 2013. Και αυτό γιατί μπορεί το «Zero Dark Thirty» της να έχει ήδη σαρώσει τα περισσότερα βραβεία κριτικών ενώσεων, αλλά η αξία της στον φετινό αγώνα των βραβεύσεων θα κριθεί στις αρχές του 2013 όταν θα απονεμηθούν οι Χρυσές Σφαίρες και θα φανερωθούν οι υποψηφιότητες των 85ων βραβείων Όσκαρ. Ακόμα όμως και αν η επέλαση της Bigelow στα βραβεία μέχρι στιγμής αποδειχθεί μια μεγάλη φούσκα που μέχρι την τελετή απονομής των Όσκαρ θα έχει ξεφουσκώσει, η ίδια έχει κερδίσει επάξια τη θέση της ανάμεσα στα 12 σημαντικότερα πρόσωπα της χρονιάς. Κανείς δεν περίμενε πως η Bigelow θα κατάφερνε να σκηνοθετήσει μια ταινία εξίσου καλή ή και καλύτερη του «The Hurt Locker». Και ενώ τα γυρίσματα του «Zero Dark Thirty» πέρασαν από 1000 κύματα και η ίδια φαινόταν αποδυναμωμένη στα μάτια κοινού και κριτικών, έφτασε η πρεμιέρα που έκλεισε όλα τα στόματα. Η Kathryn Bigelow είναι πλέον μια από τις σημαντικότερες δημιουργούς της γενιάς μας και η μόνη γυναίκα σκηνοθέτης που κρατάει στα χέρια της Όσκαρ και ενδέχεται να κρατήσει και ένα δεύτερο μέσα στους επόμενους μήνες.

Daniel Craig

Αλήθεια, θυμάστε με τι μένος είχε αντιμετωπιστεί η επιλογή του Daniel Craig ως τον επόμενο James Bond, τότε, το περασμένο 2005; Τα στόματα όλων των επικριτών του βέβαια έκλεισαν από την πρώτη του κιόλας ταινία, το «Casino Royale» (για την οποία μάλιστα διεκδίκησε βραβείο BAFTA!), αλλά η μεγαλύτερη νίκη για τον ίδιο ήρθε φέτος. To «Skyfall», η 23η ταινία James Bond, αποτελεί την εμπορικότερη της σειράς, έσπασε κάθε ρεκόρ εισπράξεων στο Ηνωμένο Βασίλειο κατακτώντας τη νούμερο ένα θέση του box-office όλων των εποχών, έγινε η πιο εμπορική ταινία στην Ελλάδα όπου έκοψε πάνω από μισό εκατομμύριο εισιτήρια, ενώ αποτελεί την πρώτη ταινία με πρωταγωνιστή τον πράκτορα 007 η οποία διεκδικεί με αξιώσεις μια θέση στην κατηγορία της Καλύτερης Ταινίας στις υποψηφιότητες των βραβείων της Ακαδημίας. Μπορεί να μην τα καταφέρει εν τέλει, αλλά ο πρωταγωνιστής της, έχει και άλλες νίκες να μετρήσει για φέτος. Κατέκτησε την τέταρτη θέση στη λίστα του Forbes με τους πιο επικερδής ηθοποιούς της χρονιάς, ενώ στο ελληνικό box-office, ακόμα μία ταινία του φιγουράρει στο Top10, που δεν είναι άλλη από το «Girl with the Dragon Tattoo», ένα ακόμα πρότζεκτ του το οποίο στέφθηκε με απόλυτη επιτυχία και που μέσα στο 2013 επανέρχεται με τα δύο σίκουελ. Extra bonus, η εμφάνισή του πλάι στην Βασίλισσα Ελισάβετ στην τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Λονδίνου.

Leos Carax

Κέρδισε τον τίτλο του πιο «wtf» δημιουργού της χρονιάς, σκηνοθέτησε τον μεγαλύτερο κινηματογραφικό ύμνο, έγινε αντικείμενο λατρείας και κατέστρεψε τα εγκεφαλικά κύτταρα όσων γέμισαν τις αίθουσες για να παρακολουθήσουν την τελευταία του ταινία. Το «Holy Motors» είναι στ’ αλήθεια το πιο σκληρό κινηματογραφικό ναρκωτικό. Και ο Leos Carax ένας μαέστρος της έβδομης τέχνης. Από το Φεστιβάλ των Καννών μέχρι αυτό της Θεσσαλονίκης και τα βραβεία του Λος Άντζελες και των Online κριτικών, ο Carax και η ταινία του άφησαν ανεξίτηλο το στίγμα τους στην κινηματογραφική χρονιά που πέρασε, προκαλώντας ατελείωτες συζητήσεις και αμέριστο θαυμασμό προς έναν άνθρωπο που ζει, αναπνέει , εκπέμπει και εμπνέει σινεμά.

Benh Zeitlin

Με μόλις 30 χρόνια στην πλάτη του, ο Benh Zeitlin έκανε φέτος το πιο εντυπωσιακό κινηματογραφικό ντεμπούτο του 2012. Από την πρεμιέρα της πρώτης, μαγευτικής του ταινίας στο Φεστιβάλ του Sundance μέχρι την αναμονή της οσκαρικής δικαίωσης με τις υποψηφιότητες της 10ης Ιανουαρίου, ο Zeitlin και το ντεμπούτο του «Beasts of the Southern Wild», είχαν το πιο γεμάτο και ονειρικό ταξίδι της χρονιάς. Βραβείο Καλύτερης Ταινίας και Φωτογραφίας στο Sundance, τέσσερα βραβεία στις Κάννες, προβολή σε άπειρα Φεστιβάλ ανά των κόσμο (μεταξύ των οποίων και οι «Νύχτες Πρεμιέρας»), βραβεία πρωτοεμφανιζόμενου σε μισή ντουζίνα Ενώσεων Κριτικών, δάκρυα συγκίνησης στα μάγουλα των θεατών, έπαινοι από τον Aronofsky και θριαμβευτικά σχόλια από την πλειοψηφία των κριτικών κινηματογράφου. Κάπως έτσι ξεκινά η καριέρα του Benh Zeitlin και η συνέχεια προμηνύεται συναρπαστική.

Χριστόφορος Παπακαλιάτης

Είτε μας αρέσει είτε όχι, είναι γεγονός πως ο Παπακαλιάτης είναι ένα από τα σημαντικότερα ονόματα της ελληνικής ποπ κουλτούρας. Αφού λοιπόν κατέκτησε την τηλεόραση τώρα ήρθε η ώρα του ελληνικού box-office. To «Αν» ξεπέρασε σε εισιτήρια μέχρι και το «Dark Knight Rises», έγινε η μεγαλύτερη ελληνική εισπρακτική επιτυχία της χρονιάς μέσα σε λιγότερο από ένα μήνα και κατέκτησε τη δεύτερη θέση του ελληνικού box-office, πίσω από τον τελευταίο James Bond. Ναι, ο Παπακαλιάτης έγινε φέτος κατά αρκετά ψηφία πλουσιότερος, αλλά η μεγαλύτερη του νίκη παραμένει το πως έκανε τους πάντες να μιλάνε για την ταινία του ξεκινώντας με καυστικά σχόλια πριν αυτή κυκλοφορήσει στις αίθουσες και καταλήγοντας στη γενική παραδοχή ότι τελικά ήταν πολύ καλύτερη των προσδοκιών. Παρθενική εμφάνιση του Χριστόφορου στα κινηματογραφικά δρώμενα, αλλά σίγουρα όχι και τελευταία.

Anne Hathaway και Joseph Gordon-Levitt

Ακόμα και οι επικριτές του τελευταίου κεφαλαίου της τριλογίας του Batman δια χειρός Christopher Nolan δεν μπορούσαν παρά να ξεχωρίσουν δύο από τα μεγαλύτερα ατού του «Dark Knight Rises». Η Anne Hathaway και ο Joseph Gordon-Levitt κατάφεραν να ξεχωρίσουν μέσα σε ένα θαυμαστό καστ και μάλιστα συνέχισαν να απασχολούν την κινηματογραφική επικαιρότητα περισσότερο από κάθε άλλο ηθοποιό της ταινία (ναι, περισσότερο και από την Marion Cotillard και από τον Tom Hardy και από τον φετινό υποψήφιο για Όσκαρ Gary Oldman). Πρώτα η Hathaway, ενσάρκωσε μια από τις απολαυστικές, τις πιο σέξι και τις πιο πανούργες action heroes των τελευταίων χρόνων, αλλά ταυτόχρονα έκανε κριτικούς και κοινό να ξεσπάσουν σε αναφιλητά με την βαθιά συγκινητική της ερμηνεία στο «Les Miserables» του Tom Hooper που μάλλον θα της χαρίσει και το πρώτο της Όσκαρ. Έπειτα ο Levitt, άξιος Robin στο πλάι του Batman, ήταν ο ίσως πιο εργασιομανής ηθοποιός για το 2012. Εκτός του κομβικού του ρόλου στο «Dark Knight Rises», πρωταγωνίστησε στην σχετικά αποτυχημένη περιπέτεια «Premium Rush» (κυκλοφορεί στην Ελλάδα σε dvd μέσα στον Ιανουάριο), συγκίνησε με την μαγευτική του ερμηνεία ως καρκινοπαθής στο «50/50», έκανε το πέρασμα του από το «Lincoln» του Steven Spielberg και έκαψε καρδιές με τον πρωταγωνιστικό του ρόλο στο «Looper», αποδεικνύοντας περίτρανα το πόσο ευμετάβλητος ηθοποιός είναι καθώς και το πόσο πολύ έχει εξελιχθεί ως ηθοποιός τα τελευταία χρόνια. Το μόνο σίγουρο είναι πως θέλουμε να τον ξαναδούμε άμεσα σε ρόλο action-hero αντάξιου αυτού του «Looper». Δώστε Levitt στον λαό!

Δείτε επίσης:

Τα καλύτερα posters του 2012

Cinerotica – Γυναίκες 2012

Συντακτική ομάδα του Reel.gr

Αγαπάμε τον κινηματογράφο και όλα του τα είδη χωρίς διακρίσεις και κουλτουριάρικες αγκυλώσεις.
2 Σχόλια

ΑΠΑΝΤΗΣΕ

*

*

  • Στρατής Μ.
    31 Δεκεμβρίου 2012 at 8:21 μμ - Reply

    Θεωρώ πως ένα επιπλέον προσωπο που ξεχώρισε κατά το 2012 είναι η εξής βραβευμένη με Oscar ηθοποιός:
    Marion Cotillard ( που έπαιξε στο block buster Batman – The Dark night rises, αν και σε μικρό ρόλο, καθώς και στην συγκλονιστική της ερμηνεία στο Rust and Bone – Σώμα με σώμα )

  • jbbournazos
    1 Ιανουαρίου 2013 at 7:55 μμ - Reply

    Παρά τρίχα δεν μπήκε στη λίστα! Ήταν η 13η επιλογή αλλά είπαμε να μην βάλουμε και τρίτο ηθοποιό του Μπάτμαν!!

  • ΣΧΕΤΙΚΑ