Framing Oscars 2012 – Καλύτερη Ξενόγλωσση Ταινία

...

Γράφει ο Δημήτρης Μπουτουρέλης – Γραμματικόπουλος

Αν υπάρχει μια κατηγορία στα Όσκαρ που είναι πραγματικά απρόβλεπτη αυτή είναι σίγουρα η κατηγορία της Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας. Έντεκα χρόνια πριν, η «Αμελί» θεωρούταν ότι είχε το βραβείο Ξενόγλωσσης Ταινίας στο τσεπάκι. Ποιος να της το λεγε ότι το βόσνιο πολεμικό δράμα «No Man’s Land» θα της το έκλεβε μέσα από τα χέρια! Ποιος δεν έμεινε έκπληκτος όταν το 2007 ο «Λαβύρινθος του Πάνα» έχασε το βραβείο από τις «Ζωές των Άλλων», ταινία που μέχρι πρότινος είχε περάσει σχεδόν απαρατήρητη;  Και στην τελική ποιος περίμενε ότι πρόπερσι ούτε η «Λευκή Κορδέλα» του Μάικλ Χάνεκε αλλά ούτε και ο «Προφήτης» του Ζακ Οντιάρ θα έφευγαν με το αγαλματίδιο, αφού το «Μυστικό στα μάτια της» εμφανίστηκε από το πουθενά αλλάζοντας τα σχέδια των δύο φαβορί. Ποιο είναι το συμπέρασμα απ’ όλα αυτά; Οι προβλέψεις εδώ είναι περισσότερο σαν «high guesses» αφού κανείς δεν θα έκοβε το χέρι του για το ποιος θα είναι ο φετινός νικητής της Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας.

Μοσχαροκεφαλή (Bullhead) – Βέλγιο

Στην αυγή της καριέρας του, ο Μάικλ Ρ. Ρόσκαμ σκηνοθετεί και γράφει μια από τις καλύτερες ταινίες-ντεμπούτο της χρονιάς. Η βελγική «Μοσχαροκεφαλή» αφηγείται την ιστορία ενός νεαρού κτηνοτρόφου που ντοπάρετε με τεστοστερόνη και λοιπά φάρμακα. Πλάι στον ιδιοκτήτη βέβαια, ντοπάρονται και τα μοσχάρια. Ο κτηνίατρος όμως που του προμηθεύει τα φάρμακα, στοχοποιείται μετά τον θάνατο ενός αστυνομικού παρασέρνοντας ταυτόχρονα και τον ίδιο. Η ταυτόχρονη επιστροφή στη ζωή του πρωταγωνιστή ενός ανθρώπου που στιγμάτισε το παιδικό του παρελθόν θα αναστατώσουν ακόμα περισσότερο την καθημερινότητα του.
Με δυναμική σκηνοθεσία, αποκαλυπτικές ερμηνείες και ένα πολυδαίδαλο σενάριο που όμως σε ορισμένα σημεία σκοντάφτει στις ίδιες του τις φιλοδοξίες, η «Μοσχαροκεφαλή» μπορεί να μην έχει πολλές πιθανότητες για βράβευση αλλά σίγουρα θα αφήσει το στίγμα της στην παγκόσμια κινηματογραφική σκηνή. Να σημειωθεί πως είχε κάνει την πρεμιέρα της στο περσινό Φεστιβάλ Βερολίνου ενώ προβλήθηκε και στις δικές μας «Νύχτες Πρεμιέρας».

Footnote – Ισραήλ
Το «Footnote» καταφθάνει στα Όσκαρ με δυνατές κριτικές, βραβείο σεναρίου στις Κάννες και 9 βραβεία της Ισραηλινής Ακαδημίας Κινηματογράφου. Η ιστορία της ταινίας επικεντρώνεται στην ανταγωνιστική σχέση του Ελιέζερ και του Ούριελ, δύο εκκεντρικούς καθηγητές (πατέρας και γιος αντίστοιχα) που ασχολούνται με την ταλμουδική μελέτη. Όταν ο πρώτος μαθαίνει ότι θα του απονεμηθεί το Βραβείο Ισραήλ, ένα από τα σημαντικότερα βραβεία της χώρας και πρώτο βραβείο της μέχρι στιγμής μη αναγνωρισμένης καριέρα του,  ο γιος του, φιλόδοξο και ανερχόμενο αστέρι του χώρου, θα αναγκαστεί να επιλέξει ανάμεσα στην προάσπιση της καριέρας του ή την υποστήριξη της καριέρας του πατέρα του.
Παρά τα μπόλικα βραβεία που έχει συγκεντρώσει η ταινία (στην λίστα να προστεθεί και η παρουσία του στην αντίστοιχη πεντάδα του National Board of Review), τα μέλη της Ακαδημίας δείχνουν μια ιδιαίτερη προτίμηση στις ταινίες με πολιτικά μηνύματα, σε αυτή την κατηγορία. Για αυτόν ακριβώς το λόγο, το «Footnote» έχει τις ίσως λιγότερες πιθανότητες βράβευσης.

Ένας Χωρισμός – Ιράν

Η ταινία «Ένας Χωρισμός» ήταν η πρώτη μεγάλη έκπληξη του 2011. Κέρδισε 5 βραβεία στο Φεστιβάλ του Βερολίνου, ανέδειξε τον σκηνοθέτης της ως ένα από τα πιο σημαντικά κινηματογραφικά πρόσωπα της χρονιάς και έπειτα σάρωσε ότι ξενόγλωσσο βραβείο υπήρχε στις ενώσεις κριτικών Αμερικής. Ο Ασγκάρ Φαρχαντί με αυτό το πολυεπίπεδο οικογενειακό δράμα σχολιάζει εύστοχα την ιρανική πραγματικότητα αλλά και την φύση των ανθρώπινων σχέσεων και σε συνδυασμό με τις άρτιες σκηνοθετικές του ικανότητες καθώς και τις προσγειωμένες ερμηνείες σύσσωμου του πρωταγωνιστικού καστ, δημιούργησε ένα σπάνιο δείγμα πραγματικά καλού σινεμά, μια από τις εντονότερες κινηματογραφικές εμπειρίες της χρονιάς που πέρασε. Το προβάδισμα του σε αυτή την κατηγορία είναι μέχρι στιγμής μεγάλο (βοηθάει και η υποψηφιότητά του στην κατηγορία του πρωτότυπου σεναρίου) και κατά πάσα πιθανότητα θα είναι και η ταινία που θα σηκώσει τον θείο Όσκαρ στα χέρια της. Μην το παίξετε και στο στοίχημα όμως. Με τα μέλη της Ακαδημίας δεν μπορείς ποτέ να είσαι σίγουρος.

In Darkness – Πολωνία

Να μια ταινία που θα μπορούσε να κάνει την ανατροπή! Βασισμένη σε αληθινή ιστορία, αφηγείται την ιστορία ένας μικροκλεφτάκου, του Λέοπολντ Σόσα, που κρύβει επί πληρωμή δεκάδες Εβραίους στους υπονόμους της υπό ναζιστικής κατοχής πόλης Λβοβ της Πολωνίας, προστατεύοντάς τους από βέβαιο θάνατο. Βέβαια ενώ αρχικά ο Λέοπολντ το έκανε καθαρά και μόνο για το χρήμα, η σχέση του με τους υπό κατατρεγμό Εβραίους απέκτησε άλλη διάσταση και από βιοποριστική ανάγκη κατέληξε προσωπικός στόχος ζωής.
Το μεγάλο εβραϊκό λόμπι της Ακαδημίας ίσως καταφέρει να ανατρέψει τα δεδομένα και αν έχει κάποια να φοβάται ο Φαρχαντί αυτή είναι η Αγκνιέσκα Χόλαντ (υποψήφια για Όσκαρ σεναρίου το 1991 με το «Europa Europa») και το αντιναζιστικό, πολεμικό της δράμα. Εξάλλου δεν είναι λίγες οι φορές που έχουμε δει ταινίες με εβραϊκό περιεχόμενο να κάνουν την έκπληξη στις οσκαρικές βραβεύσεις.

 

Monsieur Lazhar – Καναδάς

Ένας αλγεριανός μετανάστης αντικαθιστά μια αυτόχειρα δασκάλα σε ένα δημοτικό σχολείο του Μόντρεαλ. Κανείς όμως δεν γνωρίζει ότι και ο ίδιος ε
ίχε πρόσφατα μια τραγική προσωπική εμπειρία, αφού η γυναίκα, η κόρη και ο γιος του έπεσαν θύματα εμπρησμού που προκλήθηκε από φανατικούς Αλγερινούς εθνικιστές που εξοργίστηκαν από το τελευταίο βιβλίο που έγραψε η γυναίκα του γύρω από τις οικονομικές και κοινωνικές εξελίξεις στην Αλγερία.
Η υποψηφιότητα στα Όσκαρ ήρθε να επιβεβαιώσει την κυριαρχία της ταινίας στα Genie, τα κινηματογραφικά βραβεία του Καναδά, στα οποία η ταινία είναι υποψήφια σε 9 κατηγορίες. Μπορεί κανείς από το reel να μην είχε την τύχη να δει την τελευταία δουλειά του Φιλίπ Φαλαρντιέ, αλλά οι πρώτες κριτικές μιλάνε για ένα ρεαλιστικό, ανθρωπιστικό, συναισθηματικό και άκρως επίκαιρο έργο τέχνης. Οι πιθανότητές της; Σίγουρα περισσότερες από το Footnote λόγω του πολιτικού μηνύματος, αλλά σίγουρα λιγότερες από αυτές των «Ένας Χωρισμός» και «In Darkness», μιας και το πρώτο χρήζει κοινής αποδοχής και το δεύτερο εβραϊκού λόμπι.

Η ετυμηγορία;
Θα το πάρει: Λογικά το ιρανικό «Ένας χωρισμός».
Αξίζει να το πάρει: Πόσο αντικειμενικοί να είμαστε όταν στην Ελλάδα η μόνη ταινία από της παραπάνω που έχει προβληθεί σε κανονικό κύκλωμα διανομής είναι ο «Ένας Χωρισμός»;

Ποιος όμως κατά τη γνώμη σας αξίζει το πολυπόθητο αγαλματίδιο; Ποιος θα το κερδίσει και ποιος αδικήθηκε με την απουσία του από την πεντάδα;

Αύριο στήνουμε χορό: Καλύτερη Πρωτότυπη Μουσική και Τραγούδι.

Δείτε και τα υπόλοιπα άρθρα του αφιερώματος «Framing Oscars 2012»:

Καλύτερη Β’ Αντρική Ερμηνεία
Καλύτερη Β’ Γυναικεία Ερμηνεία
Καλύτερη Ταινία Κινουμένων Σχεδίων
Τεχνικές Κατηγορίες 1 – μοντάζ, ήχος, μοντάζ ήχου
Τεχνικές Κατηγορίες 2 – φωτογραφία, σκηνικά, κοστούμια, μακιγιάζ, οπτικά εφέ

Συντακτική ομάδα του Reel.gr

Αγαπάμε τον κινηματογράφο και όλα του τα είδη χωρίς διακρίσεις και κουλτουριάρικες αγκυλώσεις.
Δεν υπάρχουν σχόλια

ΑΠΑΝΤΗΣΕ

*

*

ΣΧΕΤΙΚΑ