Framing Oscars 2012 – Τεχνικές Κατηγορίες μέρος 1ο

...

Γράφει ο Παύλος Σηφάκης

Επιτρέψτε μου μία μικρή εισαγωγή πριν πάμε στο ψητό:

Έχω φτάσει πλέον τα 25 χρόνια (σημειωτέον: δε μου φαίνεται καθόλου!) κι έχω μάθει πια πώς λειτουργούν τα Όσκαρ. Έχω μάθει πάνω κάτω ποιές ταινίες βραβεύουν (τις αδιάφορες) και ποιές αφήνουν στην απ’ έξω (τις καλές). Η γκρίνια μου περί αδικημένων είναι περιττή αλλά θα την κάνω όπως και να ‘χει, γιατί όλοι ξέρουν πώς τα τρία βασικά συστατικά για μια επιτυχημένη τελετή όσκαρ είναι η γκρίνια, τα κιτσάτα φορέματα στο κόκκινο χαλί και τουλάχιστον μία λαμπερή σταρ να τρώει σαβούρα πάνω στη σκηνή.

Πάμε στο ψητό λοιπόν και στις (Καλλι)τεχνικές κατηγορίες του Ηχητικού Μοντάζ, της Ηχητικής Μίξης και του Μοντάζ:

Ναι, είναι και καλλιτεχνικές όσο κι αν τις μειώνουμε συνέχεια αγαπητέ αναγνώστη. Τι είπες; Σου φαίνεται βαρετός ο Ήχος και το Μοντάζ; Δοκίμασε να τον κλείσεις από το τηλεκοντρόλ και τότε θα δεις τι θα πει βαρετό (αυτό δεν είναι μπηχτή για το Artist. Το γεγονός ότι καταντούσε βαρετό δεν είχε τίποτα να κάνει με την απουσία ήχου). Όσο για την περιβόητη διαφορά μεταξύ Sound Editing (Ηχητικού Μοντάζ)και Sound Mixing (Ηχητική Μίξη)? Το πρώτο είναι η διαδικασία συλλογής και ηχογράφησης των ήχων που θα βάλεις στην ταινία, το δεύτερο το πως τα μιξάρεις (duh!) όλα μαζί για να βγάλεις την τελική κόπια. Αλλά τώρα που το σκέφτομαι μπορεί να είναι και το ανάποδο, δεν παίρνω όρκο. Μεταξύ μας: έχει τόση σημασία;

Το πρόβλημα με το να κρίνεις αυτά τα βραβεία είναι πως όλες οι Αμερικανικές ταινίες έχουν φτάσει σε φοβερό επίπεδο τεχνικής επεξεργασίας. Στην ελληνική πραγματικότητα τα πράγματα είναι συνήθως είναι πιο απλά: το βραβείο πάει στη μία ταινία που δε φαίνεται το μικρόφωνο στο κάδρο ή που τα ασθενοφόρα της Κηφησίας δεν καλύπτουν το διάλογο των ηθοποιών.

Στος αμερικάνικη πραγματικότητα όμως είναι λίγο πιο περίπλοκο:

 

Oι υποψήφιες ταινίες για το βραβείο ΗΧΗΤΙΚΟΥ ΜΟΝΤΑΖ είναι:

το Drive (βρουμ, βρουμ), το Κορίτσι με το Τατουάζ (παφ, πουφ), το Hugo (σνιφ, κλαψ), το Transformers: dark of the moon (μπαμ, μπουμ), και το Άλογο Πολέμου (κλιπιτικλοπ, κλιπιτικλοπ).

Ποιά ταινία θα το πάρει: Δεδομένου ότι κατά πως φαίνεται το Artist θα σαρώσει στις βασικές κατηγορίες, οι (καλλι)τεχνικές μάλλον ανήκουν στο Hugo. Παρ’ όλα αυτά, σπανίως οι ίδιες ταινίες βραβεύονται και για τα εικαστικά και  για τα ηχητικά. Χωρίς φυσικά να είμαι σίγουρος, βάζω τα λεφτά μου στο Άλογο Πολέμου (τα βραβεία ήχου λατρεύουν τις πολεμικές ταινίες).

Ποιά θα άξιζε να το πάρει: Βασικά όλες, αλλά θα ξεχώριζα το Drive. Αλλά επειδή δεν έχει καμία παρουσία στις υπόλοιπες κατηγορίες το κόβω λίγο δύσκολο.

Αν η Ακαδημία είχε χιούμορ το Όσκαρ θα πήγαινε: Στο The Artist. Για ευνόητους λόγους.

 

Οι υποψήφιες ταινίες για το βραβείο ΗΧΗΤΙΚΗΣ ΜΙΞΗ είναι:

το Hugo, το Moneyball (γιου-χου), το Transformers: Dark of the moon, το Άλογο Πολέμου και το Κορίτσι με το Τατουάζ.

Ποιά ταινία θα το πάρει: ΟΚ, εδώ φαντάζομαι έχουμε να κάνουμε με στάθμες και με την όλη τέχνη του να κολλάς ήχους μεταξύ τους ομοιόμορφα. Σιχαίνομαι να το γράφω αλλά προβλέπω Transformers για την καταπληκτικό τρόπο με τον οποίο οι επεξεργαστές ήχου δημιούργησαν αυτό το πορνό εκρήξεων, φωνασκιών και μεταλλικών κωλοχτυπημάτων. Γιατί  στο Χόλιγουντ Louder is Better.

Ποιά θα άξιζε να το πάρει: Το Χάρι Πότερ και οι Κλήροι του Θανάτου μέρος Β’ δεν είναι καν υποψήφιο; Εκεί να δεις ηχητική επεξεργασία και υπέροχη εναλλαγή θορύβου, μουσικής και σιωπών. Εναλλακτικά το εξαιρετικό Πρέπει Να Μιλήσουμε Για τον Κέβιν με την πραγματικά δημιουργική χρήση του ήχου. Τι; Ούτε αυτό είναι υποψήφιο; Έστω, βρε αδερφέ, το Money ball!

 Αν η ακαδημία είχε χιούμορ το Όσκαρ θα πήγαινε: Βλέπε προηγούμενη κατηγορία. Θα σαρώσει το The Artist λέμε.

 

Οι υποψήφιες ταινίες για το βραβείο ΜΟΝΤΑΖ είναι:

Το The Artist,  το Οι Απόγονοι, το  Hugo,  το Moneyball,  το Το Κορίτσι με το τατουάζ.

Σε αντίθεση με τον ταλαίπωρο τον ήχο, το βραβείο του Μοντάζ είναι ιδιαίτερα σημαντικό. Το μοντάζ είναι βλέπεις η διαδικασία όπου ουσιαστικά τελειοποιούνται το σενάριο και η σκηνοθεσία: διαλέγεις τι μένει μέσα, τι πετάς έξω και χτίζεις το ρυθμό του έργου σου. Θα μπορούσαμε λοιπόν να πούμε πως το βραβείο μοντάζ είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με αυτό της καλύτερης ταινίας.

Ποιά ταινία θα το πάρει: Δύσκολη χρονιά η φετινή και δεν είμαι ακόμα σίγουρος αν θα επικρατήσει το Artist ή το Hugo. Τα στοιχεία πάντως μέχρι στιγμής δείχνουν το πρώτο. Και αν το Artist τσεπώσει το Όσκαρ καλύτερης ταινία το βρίσκω δύσκολο να χάσει το μοντάζ. Εναλλακτικά το βραβείο θα πάει στο Hugo. Σημειωτέον: Καμία από τις δύο ταινίες δεν το αξίζει. Ποιά το αξίζει ρωτάς;

Ποιά ταινία αξίζει να το πάρει: Το Κορίτσι με το Τατουάζ. Ήρεμο, αργό, μεθοδικό με τις απαιτούμενες εξάρσεις και πολύ ενδιαφέρουσα παράλληλη αφήγηση για τους δύο πρωταγωνιστές μέχρι να συναντηθούν.

Αν η Ακαδημία είχε χιούμορ το Όσκαρ θα πήγαινε: Στο Dream House. Όποιος μόνταρε αυτή την ταινία (hint: οι παραγωγοί που δεν ήταν ευχαριστημένοι με τη δουλειά του σκηνοθέτη) τρόλλαρε την ταινία και το διασκέδασε με την ψυχή του. Το κοινό πάλι, όχι.

Σημείωση: Τα αντίστοιχα βραβεία των Ενώσεων για ήχο και μοντάζ δίνονται 19 και 18 Φεβρουαρίου αντίστοιχα! Που σημαίνει ότι ενδέχεται να επιστρέψω με update!

Δεν υπάρχουν σχόλια

ΑΠΑΝΤΗΣΕ

*

*

ΣΧΕΤΙΚΑ