Η Αποικία – Colonia (2015)

Χρειαζόταν μια λιγότερο χολιγουντιανή προσέγγιση

 ★★½☆☆ 

Σκηνοθεσία: Florian Gallenberger
Σενάριο: Florian Gallenberger, Torsten Wenzel
Πρωταγωνιστούν: Emma Watson, Daniel Bruhl, Michael Nyqvist
Διάρκεια: 110′
Χώρα: Γερμανία/Λουξεμβούργο/Γαλλία
Διανομή: Weird Wave

unspecified1973, Χιλή. Η μυστική αστυνομία του Πινοσέτ απαγάγει τον Daniel (Daniel Brühl) μπροστά στα μάτια της έντρομης συντρόφου του, Lena (Emma Watson). Η νεαρή κοπέλα μαθαίνει πως ο Daniel οδηγήθηκε στην Colonia Dignidad («Αποικία της αξιοπρέπειας»), μια υποτιθέμενη φιλανθρωπική οργάνωση με αρχηγό τον Paul Schäfer (Michael Nyqvist), ένα Γερμανό ιερέα. Η Lena διεισδύει στην «Αποικία» με στόχο να σώσει τον αγαπημένο της, αλλά ανακαλύπτει ότι τελικά πρόκειται για μια κοινότητα όπου επικρατεί η βία. Αργότερα, βρίσκει τον Daniel, ο οποίος υποκρίνεται τον νοητικά ανάπηρο για να αποφύγει περαιτέρω βασανιστήρια και οι δυο τους επιχειρούν να αποδράσουν, έχοντας στην κατοχή τους φωτογραφίες που ενοχοποιούν την Colonia Dignidad.

Το σενάριο βασίζεται σε πραγματικά γεγονότα. Ο Γερμανός Paul Schäfer είχε ιδρύσει την Colonia Dignidad το 1961, συνδυάζοντας στοιχεία της εκκλησίας των Βαπτιστών με το φανατικό αντικομμουνισμό, την τιμωρία και την αγροτική ζωή. Η «Αποικία» χρησιμοποιήθηκε ως φυλακή και τόπος βασανιστηρίων για τους «ανεπιθύμητους» της δικτατορίας του Πινοσέτ και λειτούργησε περίπου 40 χρόνια. Η ταινία αφιερώνεται στη μνήμη των θυμάτων.

Η ιστορία της ταινίας του Florian Gallenberger (ο ίδιος υπογράφει και το σενάριο σε συνεργασία με τον Torsten Wenzel) βασίζεται πολύ στις συμπτώσεις και στην τύχη-μοίρα. Οι σκηνές δε συνδέονται μεταξύ τους παρά σπάνια με σχέσεις αίτιου- αιτιατού. Επιπλέον, ο θεατής δεν έχει αρκετό back story των δυο βασικών χαρακτήρων, οι οποίοι μοιράζονται πολύ λίγο φιλμικό χρόνο μαζί επί της οθόνης και έτσι η αυτοθυσία της Lena δε δικαιολογείται επαρκώς. Η κοπέλα μπαίνει σε μια αίρεση χωρίς να ξέρει τίποτα γι αυτήν, χωρίς κανένα σχέδιο και έτσι ουσιαστικά δεν προσφέρει κανενός είδους βοήθεια στο σύντροφο της, ο οποίος θα μπορούσε να αποδράσει και μόνος του. Ο ρόλος της Lena φαίνεται πως τράβηξε το ενδιαφέρον της Emma Watson λόγω του ότι μια γυναίκα αποφασίζει να σώσει το σύντροφο της και όχι το αντίθετο. Η Lena είναι δυναμική και αποφασισμένη να επιτύχει, αλλά δε γίνεται να μην παρατηρήσουμε τη στερεοτυπική παρουσίαση των δυο φύλων, καθώς το κίνητρο για τις πράξεις της κοπέλας είναι η αγάπη, ενώ για τον Daniel- τον κύριο εκπρόσωπο του αντρικού φύλου στην ταινία- είναι η ιδεολογία. Ίσως τα πράγματα να είχαν λειτουργήσει καλύτερα χωρίς το ρομαντικό ειδύλλιο.

Η ταινία επικρίθηκε, όχι άδικα, επειδή το βασικό καστ αποτελείται από λευκούς ηθοποιούς, χωρίς καθόλου ντόπιους ή Λατίνους. Για λόγους μάρκετινγκ, όλοι μιλάνε αγγλικά, γεγονός το οποίο αφαιρεί κάτι από την αληθοφάνεια του εγχειρήματος . Από την άλλη, ο ταλαντούχος Michael Nyqvist ξεχωρίζει, ειδικά στις σκηνές που ο Schäfer «μαγεύει» το κοινό του, που εύχεσαι να αποτελούσε μεγαλύτερο μέρος της ταινίας. Επιπλέον, η σχετικά προσεγμένη παραγωγή, το απειλητικό σκηνικό που θυμίζει στρατόπεδο συγκέντρωσης και τα πλάνα τραβηγμένα με κάμερα στο χέρι συντελούν στο να δημιουργηθεί η κατάλληλη ατμόσφαιρα.

Τουλάχιστον έρχεται πάλι στο φως μια ιστορία όχι και πολύ γνωστή στο ευρύ κοινό και υπάρχει αρκετή δράση ώστε ο θεατής να μη βαρεθεί.

Σοφία Κυριλλίδου

Ο κινηματογράφος για εκείνη ήταν πάντα εκεί: Σα μαθήτρια -κρυφά από τους γονείς- νοίκιαζε ταινίες από το videoclub, σα φοιτήτρια σπούδασε κινηματογράφο. Άλλωστε, πάντα της άρεσαν τα ταξίδια!
Δεν υπάρχουν σχόλια

ΑΠΑΝΤΗΣΕ

*

*

ΣΧΕΤΙΚΑ