Η Ελιά – El Olivo (2016)

Το γλυκόπικρο πορτρέτο της ιστορίας ενός ελαιόδεντρου –και του πλούσιου υποβαθρου που κρύβεται πίσω από αυτή.

 ★★★½☆ 

Σκηνοθεσία: Iciar Bollain 
Σενάριο: Paul Laverty
Πρωταγωνιστούν: Ana Castillo, Manuel Cucala, Javier Hernandez
Διάρκεια: 100′
Χώρα: Ισπανία
Διανομή: Seven

Poster (1)Μετά το εκπληκτικό «Even the Rain» με 13 υποψηφιότητες για Goya, βραβείο στο Πανόραμα της Μπερλινάλε και αναρίθμητα ακόμη βραβεία, το κινηματογραφικό –και στη ζωή- ζευγάρι των Iciar Bollain και Paul Laverty επιστρέφει με το «El Olivo». Οι πολιτικές προεκτάσεις του σεναρίου είναι φυσικά παρούσες, ελέω Laverty, αλλά τα οικογενειακά και ατομικά προβλήματα βρίσκονται σε ακόμη κεντρικότερο πλάνο σ’αυτό το γλυκόπικρο πορτρέτο της ιστορίας ενός ελαιόδεντρου –και του πλούσιου υποβαθρου που κρύβεται πίσω από αυτή.

Η Alma (Ana Castillo) είναι μία νεαρή αγρότης που εργάζεται στην κτηνοτροφική επιχείρηση της οικογένειας της. Ο παππούς της, Ramon (Manuel Cucala) βρίσκεται σε μία απόλυτα κατατονική κατάσταση, δε μιλά ποτέ και εμφανέστατα έχει χάσει πάσα όρεξη για τη ζωή. Η Alma είναι πεπεισμένη πως γι’αυτό ευθύνεται το ξερίζωμα και η επακόλουθη πώληση του αγαπημένου του ελαιόδεντρου, ενός επιβλητικού δέντρου 2000 ετών που ήταν το «μεράκι» του Ramon, αλλά ο πατέρας της και τα αδέρφια του αποφάσισαν να εκμεταλλευτούν οικονομικά ώστε να ανοίξουν μία νέα επιχείρηση. Με τον αγαπημένο της παππού να φαίνεται πως διανύει τις τελευταίες του ημέρες, η ενδελεχής έρευνα της Alma θα αποκαλύψει πως η παρούσα τοποθεσία του δέντρου είναι στη Γερμανία, κοσμώντας τα κεντρικά γραφεία ενός ενεργειακού κολοσσού. Παρέα με τον θείο της, Alcachofa (σ.σ. αγκινάρα στα ελληνικά) και τον ερωτευμένο μαζί της, Rafa (Pep Ambros), θα ξεκινήσουν ένα οδοιπορικό για το ανακτήσουν.

Καταδεικνύοντας αρχικά τις επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης στην Ισπανία (οι τιμές του λαδιού, η στροφή στην κτηνοτροφία), το σενάριο του Laverty θα εισέλθει στα χωράφια των «σπασμένων» οικογενειακών δομών. Τα ψέμματα είναι μία κινητήριος δύναμη στο φιλμ: θα τα δούμε να έχουν κεντρικό ρόλο στο διαζύγιο του θείου της Alma, ενώ και η ίδια θα τα επιστρατεύσει ωστέ να πείσει τους δύο συνοδοιπόρους της να την ακολουθήσουν στο τρελό της σχέδιο. Πέρα από την εσωτερική διαπροσωπική ματιά του όμως, το σενάριο διαθέτει εξαιρετικά επίκαιρο χαρακτήρα κι αυτό γιατί μας παρουσιάζει τη δύναμη των social media και του ιντερνετικού ακτιβισμού να μετατρέπουν μια προσωπική αποστολή σε πολιτικό μανιφέστο. Ο Laverty δε θα εξιδανικεύσει το στοιχείο αυτό, αλλά θα το σατιρίσει πανέξυπνα, όπως θα κάνει αντίστοιχα και με το ξεκαρδιστικό σεναριακό εύρημα του αγάλματος της ελευθερίας.

Η Ana Castillo στον πρωταγωνιστικό ρόλο διαθέτει τον απαιτούμενο δυναμισμό του χαρακτήρα που ερμηνεύει, πραγματοποιώντας ένα πειστικό κινηματογραφικό ντεμπούτο (σε α’ ρόλο). Μόλαταυτα, την παράσταση κλέβει το comic relief της ταινίας, Javier Hernandez, στο ρόλο του θείου της Alma, με τις απελπισμένες αντιδράσεις του απέναντι στην ανιψιά του, αλλά και αυτούς που τον έχουν εκμεταλλευτεί στο παρελθόν. Πλάι του, η σιωπηλή αυθεντικότητα του Manuel Cucala στο ρόλο του παππου, με την επιλογή να δοθεί ο χαρακτήρας σε μη επαγγελματία ηθοποιό, να κρίνεται ως απολύτως επιτυχημένη.

Χαιρόμαστε να βλέπουμε σενάρια του Laverty να «ζωντανεύουν» στο σινεμά και το πάντρεμα του με την Bollain μας έχει δώσει ήδη τρεις σημαντικές ταινίες. Αφήστε τις «ρίζες» της Ελιάς να αγκιστρωθούν μέσα σας: είναι σίγουρο πως θα σας αγγίξουν.

Παναγιώτης Μήτσικας

Ο Παναγιώτης Μήτσικας είναι το νόθο παιδί του Woody Allen και του Fox Mulder. Τα τελευταία 5 χρόνια έχει ξεκινήσει ένα indie coming-of-age road trip, ώστε να ανακαλύψει τον εαυτό του.
Δεν υπάρχουν σχόλια

ΑΠΑΝΤΗΣΕ

*

*

ΣΧΕΤΙΚΑ