Η Αιώνια Επιστροφή του Αντώνη Παρασκευά (2013)

...






 

Γράφει η Βαρβάρα Κοντονή


Σκηνοθεσία: Ελίνα Ψύκου
Σενάριο: Ελίνα Ψύκου
Πρωταγωνιστούν: Χρήστος Στέργιογλου, Μαρία Καλλιμάνη, Γιώργος Σουξές, Θεοδώρα Τζήμου, Σύλλας Τζουμέρκας, Λένα Γιάκα, Βασίλης Δημητρούλιας
Διάρκεια: 89’
Χώρα: Ελλάδα
Διανομή: Feelgood

 

pegasus_LARGE_t_1581_106159507Ο Αντώνης Παρασκευάς αποτελεί τον πιο αγαπημένο παρουσιαστή της ελληνικής τηλεόρασης. Μετρώντας στο ενεργητικό του μια ετερόκλητη γκάμα εκπομπών, καταφέρνει κάθε φορά να εκπλήσσει είτε παρουσιάζει το Πρωτοχρονιάτικο γκαλά, είτε τα Καλλιστεία, είτε το καθημερινό, ενημερωτικό του μαγκαζίνο.

Ξαφνικά μια μέρα ο Αντώνης Παρασκευάς, ο πιο λατρεμένος άνθρωπος της τηλεοπτικής πραγματικότητας, εξαφανίζεται κάτω από μυστηριώδεις συνθήκες, χωρίς να αφήσει πίσω του το παραμικρό ίχνος. Φίλοι και συνεργάτες θα αρχίσουν να εκπέμπουν SOS ζητώντας από τους απαγωγείς του (αφού έχουν καταλήξει από μόνοι τους στο συμπέρασμα της αρπαγής του), να μη του κάνουν κακό, βεβαιώνοντάς τους πως θα λάβουν τα λύτρα που επιθυμούν. Ο καιρός όμως περνάει και ο διάσημος παρουσιαστής συνεχίζει να απουσιάζει από τα τηλεοπτικά δρώμενα, την ίδια στιγμή που η ζωή επανέρχεται σε φυσιολογικούς ρυθμούς για όσους έμειναν πίσω. Η λήθη απειλεί να καταπιεί πια την πιο διάσημη φυσιογνωμία της Ελλάδας. Και ο Αντώνης Παρασκευάς είναι έτοιμος να δράσει…

Κερδίζοντας το βραβείο FIPRESCI, αλλά και αυτό του καλύτερου ηθοποιού για τον Χρήστο Στεργιόγλου στο κινηματογραφικό φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης, η Ελίνα Ψύκου μας συστήνει την πρώτη της, μεγάλου μήκους σκηνοθετική δουλειά, η οποία περιστρέφεται γύρω από την ματαιόδοξη εικόνα ενός ‘ζωντανού-νεκρού’.

Ο πρωταγωνιστής της ταινίας αποτελεί το, ωθημένο στα άκρα του, παράγωγο μιας σύγχρονης τηλεοπτικής εξτραβαγκάντζας, γεμάτη μουδιαστικές showbiz-ικές ειδήσεις, πλατινέ χαριεντιζόμενες γλάστρες και ανερχόμενους σταρ που θυσιάζουν τα πάντα στον βωμό της επιδιωκόμενης ανέλιξης.

Η ιστορία του Αντώνη Παρασκευά ξεκινάει στον δρόμο, δίνοντας από την αρχή το στίγμα και σκιαγραφώντας το μεταφορικό πλαίσιο στο οποίο θα κινηθεί τελικά ολόκληρο το σενάριο, γεγονός που γίνεται ήδη αντιληπτό από τον ίδιο τον τίτλο. Ο ήρωας που επιλέγεται από την Ψύκου να κατασκευαστεί μέσα στο απόλυτα ελεγχόμενο, σκηνοθετικά, περιβάλλον της, είναι ένα άτομο με κρυμμένες επιθυμίες, οι οποίες από τις στιγμή που βρίσκουν διέξοδο προς την επιφάνεια, αναδεικνύουν όλο το ψεύτικο μεγαλείο της ελληνικής τηλεόρασης. Η παθογένεια ενός λανθάνοντος στην βάση του, star system, η δίψα για τηλεοπτική εξουσία, φήμη και δόξα, καθώς και η απόλυτη κυριαρχία στην συνείδηση του χειραγωγημένου κοινού, αποτελούν καθημερινές συνιστώσες της ζωής του Παρασκευά, ενός κόσμου χωρίς την υποστήριξη του οποίου, παύει να υφίσταται. Η συνειδητή του απομόνωση όμως, που στοχεύει στην πανηγυρική του επιστροφή στους τηλεοπτικούς δέκτες και την αύξηση των νούμερων τηλεθέασης, γυρίζει μπούμερανγκ στην προοδευτικά διαταραγμένη ύπαρξη του πρωταγωνιστή, οδηγώντας τον σε οριστική ρήξη με τον εαυτό του.

“Η Αιώνια Επιστροφή του Αντώνη Παρασκευά” αποτελεί ένα κινηματογραφικό ντεμπούτο που απαιτεί την προσοχή, τόσο εξαιτίας της απογυμνωμένης, σκηνοθετικής ματιάς της Ψύκου (η οποία περιλαμβάνει μερικές χαρακτηριστικές, οπτικές επιρροές κατευθείαν από τον ξενοδοχείο-κόλαση, βασικό πρωταγωνιστή της αριστουργηματικής ‘Λάμψης’ του Stanley Kubrick), όσο και εξαιτίας του χαρισματικού ταλέντου του Χρήστου Στεργιόγλου, ο οποίος δίνει για ακόμη μια φορά τον καλύτερο, υποκριτικό του εαυτό. Ενδεχομένως το μοναδικό πρόβλημα να αποτελεί σε στιγμές το σενάριο, καθώς παρά το γεγονός πως καταφέρνει να κρατήσει το ενδιαφέρον του θεατή, οι διαφορετικές πορείες που αποφασίζει να ακολουθήσει κάθε τόσο, δημιουργούν την εντύπωση μιας υπόθεσης με έλλειψη συνοχής.

Πρωτότυπη και με την αλήθεια της να ξεχειλίζει στα όρια του καυστικού, “Η Αιώνια Επιστροφή του Αντώνη Παρασκευά” αποτελεί το κακοφορμισμένο εγκώμιο ενός σάπιου συστήματος.

Δείτε όλες τις ταινίες της εβδομάδας

 

 

 

Δημήτρης Ασπρολούπος

Αγαπώ τον Χίτσκοκ, τον Φιντσερ, τον Χάνεκε, τον αγγλικό ρεαλισμό και το σκανδιναβικό σινεμά αλλά παράλληλα έχω και ένα soft spot για τον Γουές Αντερσον.
Δεν υπάρχουν σχόλια

ΑΠΑΝΤΗΣΕ

*

*

ΣΧΕΤΙΚΑ