Η Ταινιοθήκη της Ελλάδας κινδυνεύει

...


Γράφει ο Γιώργος Κόκουβας

Ήταν μόλις πριν από μερικούς μήνες που ανακοινώθηκε στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης η ίδρυση της Ταινιοθήκης της Θεσσαλονίκης και όλοι χαρήκαμε που θα υπάρχει και άλλη, εκτός από αυτή της Ελλάδος που εδρεύει στην Αθήνα. Και να που η Αθήνα κινδυνεύει να μείνει χωρίς Ταινιοθήκη και η Ελλάδα χωρίς επίσημο φορέα διαχείρισης του κινηματογραφικού της παρελθόντος. Τι σημαίνει αυτό; Πώς η Ταινιοθήκη της Ελλάδος, σύμφωνα με δημοσίευμα της Ελευθεροτυπίας , αντιμετωπίζει άμεσο κίνδυνο λόγω οικονομικών προβλημάτων.

Η Ταινιοθήκη δεν είναι μόνο οι αίθουσες στο Γκάζι και το όμορφο θερινό στην ταράτσα της Λαΐδας. Ίσως είναι κάτι που είχαμε ξεχάσει, θεωρώντας πως πρόκειται για άλλο ένα αθηναϊκό σινεμαδάκι, που μπορεί να συντηρηθεί όπως τόσα άλλα (και ας διαθέτει το χαμηλότερο εισιτήριο της πιάτσας). Η Ταινιοθήκη είναι ένας πολιτιστικός φορέας μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα που ερευνά, συγκεντρώνει, διασώζει και προβάλλει την ελληνική κινηματογραφική κληρονομιά. Διαθέτει μακρά ιστορία, που ξεκινά το 1950 από την τότε Κινηματογραφική Λέσχη Αθηνών που ίδρυσε η Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου Αθηνών. Σήμερα πασχίζει επίσης να συνεχίσει το έργο της ψηφιοποίησης, ώστε να διαθέτουμε και ψηφιακό αρχείο κινηματογραφικής ιστορίας.

Όλα αυτά ακούγονται ωραία, αλλά την ίδια στιγμή η Ταινιοθήκη δεν έχει να πληρώσει τον λογαριασμό του ρεύματος ή τους εργαζόμενούς της. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ της Ευάννας Βενάρδου για την Ελευθεροτυπία, πριν από λίγες μέρες κινδύνεψε να βρεθεί με κομμένο ρεύμα. «Τελευταία στιγμή, όπως μας είπε ο Θόδωρος Αδαμόπουλος, μέλος του Δ.Σ., κατέβαλαν στη ΔΕΗ τις εισπράξεις του ταμείου (το ίδρυμα ως γνωστόν λειτουργεί και ως εναλλακτική αίθουσα προβολής) και το κακό αποσοβήθηκε. Αυτή τη φορά. Την επόμενη;», αναφέρεται στο δημοσίευμα.

Σύμφωνα με το μέλος του Δ.Σ., οι εργαζόμενοι είναι τρεις μήνες απλήρωτοι, ενώ υπάρχουν οφειλές σε φόρους. Κι αυτό γιατί με τον τελευταίο νόμο του υπουργείου Πολιτισμού, η Ταινιοθήκη έχει πλέον αποκοπεί από την αναγνώριση και την αιγίδα του κράτους, λαμβάνοντας μόλις 70-80.000€ επιχορήγηση, τη στιγμή που οι ανάγκες της υπερβαίνουν τα 400.000€ και αντίστοιχες Ταινιοθήκες των Βαλκανίων, όπως αυτή της Σερβίας, επιχορηγούνται με παραπάνω από 1 εκατομμύριο ευρώ.

Σύμφωνα με τις δηλώσεις του Δ.Σ., έχει γίνει πρόταση να αναλάβει την Ταινιοθήκη το κράτος, με οποιονδήποτε τρόπο ώστε να μην μπει λουκέτο στη λειτουργία της, και να τιμήσει το υπουργείο τις δεσμεύσεις στις οποίες είχε πρόσφατα προχωρήσει ενώπιον του καλεσμένου σκηνοθέτη Κώστα Γαβρά.

Με την σειρά μας να πούμε κι εμείς πως ευχόμαστε να μην διακοπεί η λειτουργία της Ταινιοθήκης, γιατί οφείλει να υπάρχει ένα αυτονόητο όριο και μια διάκριση μεταξύ λογικών περικοπών σε μια χρεοκοπημένη χώρα και συλλήβδην «κλαδέματος» του χρεοκοπούντος πολιτισμού μας. Κλείνουμε με την ελπίδα όχι μόνο οι πρόσφατες φήμες περί λουκέτου στο Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, και τώρα στην Ταινιοθήκη να μην βγουν αληθινές, αλλά και να βρεθούν μόνιμες λύσεις και όχι ημίμετρα για την απρόσκοπτη συνέχιση του έργου τους, που ωφελεί παλιούς και νέους κινηματογραφιστές, αλλά και κάθε φίλο της έβδομης τέχνης στη χώρα.

Δείτε όλα τα άρθρα του Filmmaking

Δημήτρης Ασπρολούπος

Αγαπώ τον Χίτσκοκ, τον Φιντσερ, τον Χάνεκε, τον αγγλικό ρεαλισμό και το σκανδιναβικό σινεμά αλλά παράλληλα έχω και ένα soft spot για τον Γουές Αντερσον.
Δεν υπάρχουν σχόλια

ΑΠΑΝΤΗΣΕ

*

*

ΣΧΕΤΙΚΑ