H τριλογία της Απόκλισης: Οι Διαφορετικοί – Divergent (2014)






 

Γράφει η Βαρβάρα Κοντονή


Σκηνοθεσία: Neil Burger
Σενάριο: Evan Daugherty, Vanessa Taylor (βασισμένο στο βιβλίο της) Veronica Roth
Πρωταγωνιστούν: Shailene Woodley, Theo James, Kate Winslet, Ashley Judd
Διάρκεια: 139’
Χώρα: Η.Π.Α.
Διανομή: Odeon

 

divergent-13Τοποθετημένο σε έναν δυστοπικό κόσμο, το “Divergent”, διηγείται την ιστορίας της Tris (Shailene Woodley), μιας νεαρής κοπέλας η οποία αδυνατεί να συμβαδίσει με το υπάρχον, κοινωνικό σύστημα φατριών που έχει εδραιωθεί, σε μια προσπάθεια διατήρησης της ειρηνικής ισορροπίας και της αποφυγής ενδεχόμενων μελλοντικών, καταστροφικών συγκρούσεων.

Κατοικώντας σε ένα post-apocalyptic Σικάγο μαζί με την οικογένειά της, η Tris, θα κληθεί να αντιμετωπίσει την μεγαλύτερη, μέχρι τότε, πρόκληση της ζωής της, όταν θα αναγκαστεί να διαλέξει μια από τις πέντε φατρίες στις οποίες έχει χωριστεί πλέον η κοινωνία: τους Ατρόμητους, υπεύθυνοι για τον έλεγχο και την προστασία της πόλης, τους Πολυμαθείς, γνώστες των πάντων, τους Ειλικρινείς, άτομα που δεν αποκρύπτουν σταγόνα αλήθειας, τους Ανιδιοτελείς, την φατρία των πολιτών που είναι αφιερωμένοι στην προσφορά και το ενδιαφέρον για τους άλλους (και στην οποία ανήκει η Tris από την γέννησή της) και τους Ειρηνικούς, οι οποίοι ζουν σε ένα πνεύμα ομόνοιας και γαλήνης μεταξύ τους, αλλά και με όλους τους άλλους.

Η Tris όμως δεν είναι όπως όλοι οι άλλοι. Η Tris είναι μια ‘Απόκλιση’ (divergent), μια προσωπικότητα που δεν ‘κολλάει’ με τους άλλους, ούτε και επιδέχεται κατηγοριοποιήσης, γιατί πολύ απλά ανήκει ταυτόχρονα παντού, αλλά και πουθενά. Οι Αποκλίσεις όμως δεν ταιριάζουν σε ένα, κατά τα άλλα, αψεγάδιαστο και αυστηρά οριοθετημένο, ανθρώπινο σύστημα και συνεπώς πρέπει να εξαλείφονται με συνοπτικές διαδικασίες. Και ο αγώνας για επιβίωση ξεκινά.

Το “Divergent” ακολουθεί την κλασική συνταγή της κινηματογραφικής μεταφοράς, που έχουν επιλέξει και άλλα νεανικά, βιβλιακά franchise, όπως ο Harry Potter και το The Hunger Games, δανειζόμενο, κατά έναν περίεργο τρόπο, αρκετά στοιχεία και από τα δυο, χωρίς όμως να καταφέρνει να φτάσει την κινηματογραφική ‘μαγεία’ του πρώτου, ούτε όμως και την ενέργεια του δεύτερου.
Η μεταφορά του πρώτου βιβλίου της τριλογίας της Veronica Roth, εγείρει για ακόμη μια φορά το ενδιαφέρον (αν και πολυπαιγμένο πια) θέμα, του απολυταρχισμού ‘with a sci-fi twist’, το οποίο ανάγεται σε αφορμή για επανάσταση και ξεσηκωμό, με μπροστάρισσα μια ακόμη α λα Katniss Everdeen ηρωίδα, που αναγκάζεται να σηκώσει στις πλάτες της το βάρος της λαϊκής αφύπνισης, ενός κόσμου βολεμένου μέσα στον φατριακό του μικρόκοσμο.

Αν και ο σκηνοθέτης του “The Illusionist”, Neil Burger, αποτυπώνει πιστά τις περιπέτειες της όμορφης πρωταγωνίστριας, δημιουργώντας μια κάποια ατμόσφαιρα, δεν μπορούμε να πούμε το ίδιο και για την προσαρμογή του σεναρίου από τους Evan Daugherty και Vanessa Taylor, μιας που το πρόβλημα έγκειται στα απανωτά κλισέ, την μη εκμετάλλευση μιας bitchy queen που ακούει στο όνομα Kate Winslet και την προβολή σε πρώτο πλάνο του επερχόμενου μελώματος των δυο ομορφόπαιδων της ταινίας, της Shailene Woodley και του Theo James.

Η πρώτη επαφή με τον κόσμο των φατριών μας δημιούργησε περισσότερο μια ενοχλητική αίσθηση déjà vu (μα ακόμα και τις αμπούλες από το “Equilibrium” είδαμε!), παρά την αδημονία μέχρι την σίγουρη συνέχεια. Η κάπως βεβιασμένη ανάδειξη του σεναριακού παρασκηνίου και η προβλεπόμενη εξέλιξη, αποτελούν δυο βασικούς παράγοντες εξαιτίας των οποίων το “Divergent”, ποτέ δεν απογειώνεται πραγματικά, αλλά μένει να αιωρείται κάπου στην μέση, αναποφάσιστο αν θα πρέπει να δώσει περισσότερα, ή να αρκεστεί στα λιγότερα. Ευτυχώς που υπάρχει και η Shailene Woodley που σώζει κάπως την κατάσταση.

Δείτε όλες τις ταινίες της εβδομάδας

 

 

 

Δημήτρης Ασπρολούπος

Αγαπώ τον Χίτσκοκ, τον Φιντσερ, τον Χάνεκε, τον αγγλικό ρεαλισμό και το σκανδιναβικό σινεμά αλλά παράλληλα έχω και ένα soft spot για τον Γουές Αντερσον.
Δεν υπάρχουν σχόλια

ΑΠΑΝΤΗΣΕ

*

*

ΣΧΕΤΙΚΑ

SAE Digital Film Making