Ιστορίες Μιντιακής Τρέλας: 4 ταινίες που πέτυχαν «διάνα»

Με αφορμή το "Nightcrawler" του Dan Gilroy

Την περασμένη Πέμπτη, ντεμπούταρε στις ελληνικές αίθουσες το «Nightcrawler», πρωτόλεια σκηνοθετική δουλειά του ικανότατου σεναριογράφου Dan Gilroy(The Fall, Bourne Legacy). Πέρα από την ερμηνεία-ορόσημο του Jake Gyllenhaal που μας πιστοποίησε για μία ακόμα φορά πως αποτελεί έναν από τους καλύτερους ηθοποιούς αυτή τη στιγμή, γίναμε για πολλοστή φορά μάρτυρες του δυστοπικού τοπίου στο χώρο των media, μία θεματική που έχει εξευρενηθεί ουκ ολίγες φορές στο σινεμά. Εμείς θα σας παρουσιάσουμε τις περιπτώσεις που πέτυχαν «διάνα» με την αιχμηρή και to the point κριτική τους στα τηλεοπτικά δρώμενα και την ικανότητα των media να επηρεάζουν την κοινή γνώμη, ακόμα και να αναδεικνύουν «ήρωες» εν μία νυκτί.

Network (Το Δίκτυο) – 1976

Όσο κι αν ψάξουμε, δύσκολα θα βρούμε καλύτερη ταινία με θέμα την τρέλα των τηλεοπτικών καναλιών με τις τηλεθεάσεις από το «Network» του Sidney Lumet. Φέροντας την υπογραφή του αδιαμφισβήτητου «μαέστρου» της σκηνοθεσίας –αρκεί μία απλή ματιά στα credits του- η ιστορία του Howard Beale, του «τρελού προφήτη» όπως αναγορεύεται ο τελευταίος στο φιλμ, είναι ένα μία καθηλωτική απεικόνιση των αχόρταγων τηλεοπτικών παραγωγών και την παντελή απουσία ορίων που τους χαρακτηρίζει.

Ο Howard Beale είναι ο παρουσιαστής του δελτίου ειδήσεων του CBS, αλλά πλέον θεωρείται «παρωχημένος» κι έχει χάσει το κάποτε μεγάλο κοινό του. Όταν δρομολογηθεί η απόλυση του, θα αντιδράσει ανορθόδοξα, μία εξέλιξη που δίνει την τέλεια ευκαιρία στο κανάλι να τον εκμεταλλευτεί παρουσιάζοντας τον ως τη φωνή του λαού.

4 Όσκαρ(ένα εξ’αυτών για το αριστουργηματικό σενάριο του Paddy Chayefski) και μία φράση που έμελλε να μείνει κλασσική: « I’m mad as hell and I’m not going to take this anymore!»

Ace in the Hole (Το Τελευταίο Ατού) – 1951

Υπάρχουν οι σκηνοθέτες, υπάρχει και ο Billy Wilder. Ο εξάκις βραβευμένος με Όσκαρ θρύλος της σκηνοθεσίας, ένα χρόνο μετά το εκπληκτικό «Sunset Boulevard», μας παρέδωσε το «Ace in the Hole» με πρωταγωνιστή τον σπουδαίο Kirk Douglas.

Ο Chuck Tatum(σ.σ. αρνούμαι να κάνω το προφανές αστείο με το επώνυμο) βλέπει την καριέρα του να μη θυμίζει σε τίποτα τις παλιές του μέρες ως δημοσιογράφος στη μεγαλούπολη. Πλέον εργάζεται στην τοπική εφημερίδα στην Αλμπουκέρκη και ασχολείται με θέματα ήσσονος σημασίας, μέχρι τη στιγμή που θα ανακαλύψει έναν εγκλωβισμένο άνδρα. Βλέποντας τη «χρυσή» ευκαιρία μπροστά του, θα ηγηθεί της διάσωσης του, πουλώντας το ρεπορτάζ στα ταμπλόιντ. Θα αναδειχθεί σε εθνικό φαινόμενο, μέχρι τη στιγμή που τα πράγματα θα εξελιχθούν πολύ άσχημα.

Εισπρακτική αποτυχία της εποχής σε τέτοιο βαθμό που η Paramount άλλαξε τον τίτλο σε «The Big Carnival» για να προσελκύσει κοινό(ανεπιτυχώς), το «Ace in the Hole» έμεινε τελικά στην ιστορία. Δικαίως.

Wag the Dog (Ο Πρόεδρος, ένα Ροζ Σκάνδαλο κι Ένας Πόλεμος) – 1997

Στην περίπτωση της εξαιρετικά διεισδυτικής ματιάς του Barry Levinson στο πολιτικό τοπίο, δεν έχουμε να κάνουμε απόλυτα με τα μίντια αυτά καθεαυτά, αλλά με την κομβική συνεισφορά τους στη διαμόρφωση της κοινής γνώμης όταν διακυβεύονται υψηλά ιστάμενα πολιτικά πρόσωπα.

Ένα σεξουαλικό σκάνδαλο στο οποίο εμπλέκεται ο πρόεδρος των ΗΠΑ, οδηγεί στον εσπευσμένο ερχομό του Conrad Brean, σπεσιαλίστα στη συγκάλυψη σκανδάλων. Χάρη στους εξίσου έμπειρους φίλους του, θα φτάσουν μέχρι και στο σημείο κατασκευής ενός πολέμου-φάντασμα, ώστε να στρέψουν την κοινή γνώμη μακριά από το περιστατικό.

O Barry Levinson «κόβει», οι David Mamet και Hilary Henkin «ράβουν», ενώ οι Robert De Niro, Dustin Hoffman και Ann Hecke συμπληρώνουν με τις ερμηνείες τους το «παζλ» μίας από τις πιο αιχμηρές σάτιρες πάνω στα μίντια και τη στενή τους σχέση με το πολιτικό γίγνεσθαι.

Videodrome – 1983

Με διαφορά η πιο «περίεργη» ταινία αυτής της λίστας, η προφητική, ιδιαίτερη ματιά του auter David Cronenberg πάνω στο μέλλον της τηλεόρασης δεν είναι ένα «εύκολο» φιλμ. Το gore, σήμα κατατεθέν του Καναδού έχει δυναμική παρουσία και οι σκηνές που δύσκολα ξεχωρίζεις τη διαφορά μεταξύ πραγματικού-ονειρικού, βρίσκονται παντού.

Ο Max Renn είναι ο διευθυντής του τηλεοπτικού καναλιού Civic 83, το οποίο ειδικεύεται στις «φτηνές» ερωτικές ταινίες για τους θεατές του. Όταν ο Max παρακολουθήσει μία «πειρατική» εκπομπή που χαρακτηρίζεται από την υπερβολική βία και τα βασανιστήρια, θα ψάξει παντού για να ανακαλύψει την προέλευση της. Όταν μάθει πως αυτά που παρακολούθησε με τα ίδια του τα μάτια δεν ήταν προϊόν μυθοπλασίας, αλλά πραγματικά, θα μπλεχτεί σε ένα κυκεώνα παραισθήσεων και σοκαριστικών αλλαγών στη ζωή του.

Παναγιώτης Μήτσικας

Ο Παναγιώτης Μήτσικας είναι το νόθο παιδί του Woody Allen και του Fox Mulder. Τα τελευταία 5 χρόνια έχει ξεκινήσει ένα indie coming-of-age road trip, ώστε να ανακαλύψει τον εαυτό του.
Δεν υπάρχουν σχόλια

ΑΠΑΝΤΗΣΕ

*

*

ΣΧΕΤΙΚΑ