Κινηματογραφικό λεξικό: Χρήσιμοι όροι για το γύρισμα (μέρος β’)

16mm Bolex cameraΓράφει ο Γιώργος Κόκουβας

Ξεκινήσαμε με το σεναριακό μας λεξικό. Συνεχίσαμε με χρήσιμους όρους για το στάδιο του μοντάζ. Εντοπίσαμε και την SOS ορολογία για έναν νέο σκηνοθέτη στο στάδιο του γυρίσματος ή στην προετοιμασία του σε προηγούμενή μας ανάρτηση. Και σήμερα συνεχίζουμε με τους υπόλοιπους όρους που θα χρειαστούν την ώρα που η κάμερα ζεσταίνεται και τα φώτα ανάβουν στο σκηνικό. Κράτα σημειώσεις!

Κίνηση της κάμερας: Ο τρόπος που κινείται η κάμερα σε σχέση με το θέμα και διακρίνεται σε
Τράβελινγκ: Γνωστή και ως dollying, είναι η κίνηση που κάνει η κάμερα για να πλησιάσει ή να απομακρυνθεί από το θέμα, είτε με την κάμερα στα χέρια του οπερατέρ, είτε πάνω σε ράγες
Λατεράλ: Τράβελινγκ που γίνεται «στα πλάγια», δηλαδή η κάμερα κινείται παράλληλα με το θέμα
Pan: Σημαίνει πανοραμίκ και αντιστοιχεί στροφή της κάμερας γύρω από τον άξονά της, δηλαδή η κάμερα μένει σταθερή και ο φακός περιστρέφεται προς τα δεξιά ή τα αριστερά
Τιλτ: Το αντίστοιχο του «παν», αλλά αντί για δεξιά-αριστερά, ο φακός κινείται πάνω-κάτω (tilt up και tilt down αντίστοιχα)
POV: Σημαίνει Point of View και αντιστοιχεί σε «συμπεριφορά» της κάμερας σαν να πρόκειται για το βλέμμα ενός από τους χαρακτήρες – λέγεται και «υποκειμενικό»
Steadicam/Doggicam: Μάρκες εξαρτημάτων που έδωσαν το όνομά τους στην τεχνική της κάμερας που εξυπηρετούν – ήτοι την σταθεροποίηση της κάμερας με μια ζώνη στο σώμα του εικονολήπτη ή με ράγες αντίστοιχα, για δημιουργία πιο “smooth” αποτελέσματος στην κίνηση

Μέγεθος πλάνου: Ο ορισμός ενός πλάνου σε σχέση με το μέρος του ανθρώπινου σώματος που χωρά σε αυτό. Κάπως έτσι, ένα πλάνο μπορεί να είναι:
Γενικό (ζενεράλ): Όταν χωρά ολόκληρο το ανθρώπινο σώμα, αλλά και π.χ. ολόκληρο ένα δωμάτιο – και πολύ γενικό (τρε ζενεράλ) αν χωρά π.χ. ένα ολόκληρο χωριό
Μουαγιέν: Χωρά ακριβώς ολόκληρο το ανθρώπινο σώμα
Αμερικάνικο (αμερικέν): Χωρά το σώμα από το κεφάλι ως τα γόνατα
Ραπροσέ: Χωρά το πάνω μισό του ανθρώπινου σώματος
Πρεμιέρ: Χωρά το μέρος από το κεφάλι ως το στέρνο
Γκρο πλαν (κοντινό): Επικεντρώνεται στο πρόσωπο
Τρε γκρο (πολύ κοντινό): Επικεντρώνεται σε ένα χαρακτηριστικό, π.χ. τα μάτια
Λεπτομέρεια: Επικεντρώνεται σε μια μικρή λεπτομέρεια, π.χ. την κόρη του ματιού, τα χείλια ή την κίνηση των δαχτύλων
Establishing shot: Είναι το πλάνο που συστήνει τον θεατή στον χώρο, γι’ αυτό και είναι σύνθεση μεγάλου μεγέθους (δείχνει ολόκληρο στο σκηνικό) και τοποθετείται στην αρχή της σκηνής/της ταινίας για να είναι στο εξής καλά προσανατολισμένος ο θεατής στον χώρο
Double shot: Η λήψη που χωρά δύο πρόσωπα (χρήσιμο όταν μια σκηνή είναι διάλογος δύο ηρώων)
Αμόρσα: Το πλάνο που δείχνει το πρόσωπο που μιλά, πίσω από τον ώμο του ανθρώπου που τον ακούει.

*Σημείωση: Οι παραπάνω γαλλικοί κυρίως όροι έχουν επικρατήσει στην ελληνική κινηματογραφία – αντίστοιχοι αγγλικοί όροι για τα γενικά πλάνα είναι “wide ή long shot” και “extreme long shot”, για τα μεσαίου μεγέθους πλάνα είναι “medium shot” και “(extreme) close up” για τα κοντινά. Δες τα με παραδείγματα σε φωτογραφίες εδώ.

Δείτε όλα τα άρθρα του Filmmaking

Δεν υπάρχουν σχόλια

ΑΠΑΝΤΗΣΕ

*

*

ΣΧΕΤΙΚΑ

SAE Digital Film Making