L (2012)

...






 

Γράφει η Βαρβάρα Κοντoνή

Σκηνοθεσία: Μπάμπης Μακρίδης
Σενάριο: Μπάμπης Μακρίδης, Ευθύμης Φιλίππου
Πρωταγωνιστούν: Άρης Σερβετάλης, Γιάννης Μποσταντζόγλου, Ευθύμης Παπαδημητρίου, Νότα Τσερνιάφσκι, Λευτέρης Ματθαίου

Διάρκεια: 92’
Χώρα: Ελλάδα

 

“…και η αρκούδα κουρασμένη πορεύεται μες τη σοφία της μοναξιάς της, μη ξέροντας για που και γιατί- έχει βαρύνει δε μπορεί πια να χορεύει στα πισινά της πόδια (…) το μόνο που θέλει είναι να πλαγιάσει στο χώμα αφήνοντας να τη πατάνε στη κοιλιά , παίζοντας έτσι το τελευταίο της παιχνίδι (…) μα ποιος μπορεί να παίξει ως το τέλος αυτό το παιχνίδι; Και η αρκούδα σηκώνεται πάλι και πορεύεται υπακούοντας στο λουρί της (…) Γιατί οι αρκούδες που γεράσανε το μόνο που έμαθαν να λένε είναι: ευχαριστώ, ευχαριστώ…”

Αυτοί οι στίχοι από το ποίημα του Γιάννη Ρίτσου «Η σονάτα του σεληνόφωτος» θα μπορούσε να εκφράζει απόλυτα το κινηματογραφικό, full length ντεμπούτο του σκηνοθέτη Μπάμπη Μακρίδη. Δεν είναι τυχαίο εξάλλου το γεγονός πως η μουσική της σονάτας ακολουθεί την ταινία κατά πόδας σε διάφορα σημεία, εντείνοντας ακόμα περισσότερο την βαθιά ανθρωπιστική υπόσταση του περίεργου πρωταγωνιστή και της εξίσου περίεργης καθημερινότητας μέσα στην οποία ζει. Ένας άντρας (Άρης Σερβετάλης) γύρω στα 40 βρίσκεται σε διάσταση με την γυναίκα του και ζει σε ένα αυτοκίνητο. Το ίδιο και η οικογένεια του, η οποία ζει σε ένα…άλλο τετράτροχο. Οι μοναδικές συναντήσεις τους περιορίζονται σε ένα πάρκινγκ αυτοκινήτων οπού βλέπουν ο ένας τον άλλον και μετά, σιωπή. Οχι οτι μιλάνε δηλαδή και πολύ, καθώς είναι ξεκάθαρο οτι ο Μακρίδης έχει τσιμπήσει τη ταινία του με γενναίες, σουρεαλιστικές δόσεις που ομολογουμένως της πάνε πολύ. Ο Άντρας-ήρωας της ταινίας ασχολείται με την παράδοση του καλύτερου μελιού σε έναν 50χρονο άντρα. Όταν όμως η εμφάνιση ενός καινούριου οδηγού τον οδηγήσει στην απόλυση, τότε η ζωή του θα αλλάξει ολοκληρωτικά. Η προσωπική του αβεβαιότητα, το υπαρξιακό αδιέξοδο, και το γεγονός οτι κανείς δε μοιάζει να τον εμπιστεύεται πλέον, θα τον αναγκάσουν να εγκαταλείψει τη ζωή του αυτοκινήτου και να ακολουθήσει τη συμμορία μερικών μηχανόβιων. Και τα τραύματα του παρελθόντος είναι ακόμα νωπά μέσα του…

Οι ήρωες του «L» δεν έχουν ονόματα. Είναι απλώς ο άντρας, η γυναίκα, τα παιδιά, ο φίλος, η αρκούδα (η οποία τείνει να πάρει συμβολική διάσταση μέσα στα πλαίσια του φιλμ). Όπως ακριβώς και στον «Κυνόδοντα» (2009) ή στις πιο πρόσφατες «Άλπεις» (2011), ο ουμανισμός και η πανανθρώπινη διάσταση των ηρώων, εκδηλώνονται ακριβώς από την απουσία των ονομάτων τους, ένα βασικό χαρακτηριστικό δηλαδή που ξεχωρίζει τους ανθρώπους μεταξύ τους. Τους δίνει μια ταυτότητα. Εδώ όλοι αποτελούν κομμάτια μιας ολίγον Μπουνιουελικής πραγματικότητας, ανατρεπτικής και χαώδους.

Ο σεναριογράφος Ευθύμης Φιλίππου (ο οποίος υπογράφει και τα σενάρια των δυο παραπάνω ταινιών) συνεργάζεται αυτή τη φορά με τον Μακρίδη, και χωρίς να ξεφύγουν και πολύ από τα κινηματογραφικά καλούπια και μανιέρες που τείνουν να δημιουργηθούν στις νέες, ελληνικές παραγωγές, καταφέρνουν να δημιουργήσουν μια ακόμη περίεργη και όμως τόσο ενδιαφέρουσα ταινία. Το γεγονός οτι το «L» έκανε την παγκόσμια πρεμιέρα του συμμετέχοντας στο διαγωνιστικό τμήμα του φεστιβάλ του Sundance, ενώ κράτησε και μια υποψηφιότητα και στο αξιόλογο φεστιβάλ του Rotterdam, αποδεικνύει πως ο κινηματογράφος μας κερδίζει ολοένα και περισσότερο έδαφος και μάλλον οχι αδίκως.

Εάν περιμένετε να δείτε μια ταινία με ρεαλιστική πλοκή και καθημερινούς χαρακτήρες, τότε το «L» σίγουρα δεν είναι για εσάς. Με ένα εξόχως σουρεαλιστικό περιεχόμενο (το οποίο ενισχύεται απόλυτα από την παρουσία της αρκούδας, ενός ζώου το οποίο αποτελούσε ένα από τα trademarks του Λουίς Μπουνιουέλ στις ταινίες του χωρίς ποτέ να έχει προφανή λόγο ύπαρξης), ρομποτικές σχεδόν ερμηνείες που αμφιταλαντεύονται επικίνδυνα ανάμεσα στο σοβαρό και το γελοίο και όλα αυτά μέσα σε μια στα όρια κιτσάτη πραγματικότητα, καθιστούν το ντεμπούτο του Μακρίδη πια πολύ ενδιαφέρουσα και ιδιαίτερη προσπάθεια, η οποία μας προϊδεάζει για ακόμα καλύτερα πράγματα. Ταινία για λίγους.

 

 

Πού παίζεται

Iσχύει για την πρώτη βδομάδα προβολής (23 – 29 Φεβρουαρίου 2012)

ΚΕΝΤΡΟ – ΚΟΛΩΝΑΚΙ

ΕΛΛΗ
Ακαδημίας 64 (ΜΕΤΡΟ Πανεπιστήμιο)
Τηλ.: 2103632789
€ 6,00
DOLBY STEREO SR

Πέμ.-Τετ.: 19.15/ 21.00/ 22.45

Ν. ΚΟΣΜΟΣ – ΦΙΞ – Ν. ΣΜΥΡΝΗ – Π. ΦΑΛΗΡΟ

ΜΙΚΡΟΚΟΣΜΟΣ
Λεωφ. Συγγρού 106, Φιξ, (στάση μετρό Συγγρού-Φιξ)
Τηλ.: 2109215305
Παρ.-Κυρ. € 8, Δευτ.-Πέμ. € 6,00, φοιτ. € 5,00
DOLBY DIG

Πέμ.-Τετ.: 19.00/ 20.45/ 22.30

 

Δημήτρης Ασπρολούπος

Αγαπώ τον Χίτσκοκ, τον Φιντσερ, τον Χάνεκε, τον αγγλικό ρεαλισμό και το σκανδιναβικό σινεμά αλλά παράλληλα έχω και ένα soft spot για τον Γουές Αντερσον.
Δεν υπάρχουν σχόλια

ΑΠΑΝΤΗΣΕ

*

*

ΣΧΕΤΙΚΑ