Η Πηγή των Γυναικών – La Source des Femmes (2011)

...






 

Γράφει η Βαρβάρα Κοντoνή

Σκηνοθεσία: Radu Mihaileanu
Σενάριο: Radu Mihaileanu, Alain-Michel Blanc
Πρωταγωνιστούν: Leila Bekhti, Hafsia Herzi, Biyouna

Διάρκεια: 135’
Χώρα: Βέλγιο, Γαλλία, Ιταλία

 

Σε ένα αραβικό χωριό του Μαρόκο, οι γυναίκες αποφασίζουν να προχωρήσουν σε μια εκτενή αποχή από τα συζυγικά τους καθήκοντα, σε μια προσπάθεια να εξαναγκάσουν τους άνδρες τους να επωμιστούν πλέον εκείνοι το δύσκολο, καθημερινό έργο της μεταφοράς του νερού από τις πηγές του βουνού. Το οδυνηρό ατύχημα μιας εκ των γυναικών, αποτέλεσε τελικά την αφορμή για το ξέσπασμα μιας θηλυκής εξέγερσης που φαινόταν πως είχε αρχίσει να σιγοκαίει. Και ποιος καλύτερος τρόπος να κερδίσεις αυτό που θες, αν οχι με το να υποβάλλεις τον άντρα σου σε μια καταναγκαστική αποχή από το σεξ; Προφανώς κανένας.

Ο Ρουμάνος σκηνοθέτης Ραντού Μιχαλένου δημιουργεί με ζωηρή, χρωματική παλέτα, δραματική και χιουμοριστική ισορροπία και αναμενόμενο φυλετικό περιεχόμενο, τον μύθο μιας σύγχρονης Λυσσιστράτης, τον ρόλο της οποίας αναλαμβάνει να κρατήσει στην προκειμένη περίπτωση η όμορφη Λέϊλα Μπεχτί.
Τα φεστιβαλικά περάσματα (Βερολίνο, Βενετία, Κάννες) των προηγούμενων ταινιών του Μιχαλένου, δικαιολογούν απόλυτα και αυτή του την προσπάθεια στην οποία εξακολουθεί να διατηρεί μια ζεστή, ανθρώπινη ματιά πάνω στα πράγματα, συνδυασμένη εξαιρετικά με μια αριστοφανική καυστικότητα και έναν κεκαλυμένο σεξουαλισμό από τη πλευρά των γυναικών, και κυρίως της βασικής πρωταγωνίστριας.

Είναι ενδιαφέρον το πόσο ρεαλιστική καταφέρνει να διατηρήσει την ταινία του από τη στιγμή μάλιστα που γίνεται κάτι παραπάνω από εμφανές πως η ουσιαστικότερη επίδραση που έχει δεχθεί, είναι αυτή του σατυρικού μας ποιητή, Αριστοφάνη. Με έναν εύστοχο τρόπο ο Μιχαλένου καταφέρνει να φέρει στο πρσκήνιο το θέμα της ισότητας των φύλων που εξακολουθεί να ταλανίζει τις ανατολικές χώρες, εγείροντας παράλληλα εθιμοτιμικές αξίες, παραδόσεις και τελετουργικά που εμείς εδώ στη Δύση τα έχουμε περισσότερο σαν βούτυρο στο ψωμί μας. Ενώ λοιπόν μια ενδεχόμενη αποχή από το σεξ θα αποτελούσε στην καλύτερη περίπτωση για εμάς, αφορμή για πονηρά γελάκια και άπειρη καζούρα, για τις γυναίκες των μουσουλμανικών χωρών αποτελεί ένα μεγίστης σημασίας βήμα, καθώς τονίζουν με τον τρόπο αυτό το γεγονός, πως ήρθε και η δική τους σειρά να τολμήσουν και να διεκδικήσουν πράγματα που δικαιωματικά τους αξίζουν. Πράγματα όπως η ανάγκη της ίσης μεταχείρισης, της αξιοπρέπειας και του σεβασμού.

Η σκηνοθεσία ρέει καθάρια, όπως ακριβώς και το πολυπόθητο νερό, ενώ και η φωτογραφία της ταινίας υπερτονίζει όλη την σκονισμένη ομορφιά της τοποθεσίας των γυρισμάτων, της παράδοσης και της ανεπιτίδευτης γοητείας αυτών των γυναικών. Αυτή η οπτική αμεσότητα εκφράστηκε και υπό την μορφή υποψηφιότητας για τον Χρυσό Φοίνικα στο φεστιβάλ των Καννών το 2011, βάζοντας έτσι ένα ακόμα λιθαράκι στην ήδη αξιοπρόσεκτη παρουσία της ταινίας.

Τα ζωηρά χρώματα, η εμφανέστατη εμμονή στο παραδοσιακό στοιχείο, η μουσική και η γενικότερη αίσθηση ενός ‘πίνακα εν κινήσει’ που αποπνέει, αποδυκνείει οτι όταν οι καινούριοι εμπνέονται από τους μεγάλους παλιούς, τότε το αποτέλεσμα είναι αναπόφευκτα καλό. Ο σπουδαίος Γεωργιανός σκηνοθέτης Σεργκέϊ Παρατζάνοφ, ένας από τους σημαντικότεους παραδοσιακούς παραμυθάδες, συναντάει την νέα ματιά του Μιχαλένου, βοηθώντας τον να δημιουργήσει μια όμορφα διδακτική ταινία, χωρίς βίαιες εξάρσεις και ιδιαίτερα απειλητικές διαθέσεις εκ μέρους των ανδρών.

Η Μπεχτί αποτελεί τον προσωποποιημένο δυναμισμό και το φρέσκο μυαλό της γυναικείας παρουσίας, παρακινόντας και δυναμιτίζοντας τη κατάσταση, αλλά παραμένοντας την ίδια στιγμή εύθραυστη και εξαιρετικά ευάλωτη. Στο πλευρό της η σκληροπυρηνική γιαγιά Μπιούνα δίνει ρέστα.

Το «La Source des Femmes» είναι μια όμορφη, γλυκόπικρη σε στιγμές ταινία την οποία αξίζει να δει κανείς για όλα αυτά που θέλει και καταφέρνει τελικά να πει, μέσα από μια εξαιρετική κινηματογράφηση και μια έξυπνα παραλληλισμένη ιστορία η οποία καλά κρατεί από το 411 π.Χ. Γιατί στην τελική και όπως κι αν το δούμε, οι γυναίκες αποτελούν πραγματικά την Πηγή της Ζωής.

 

 

Πού παίζεται

Ισχύει για την πρώτη βδομάδα προβολής (15 – 21 Μαρτίου 2012)

ΚΕΝΤΡΟ

ΑΣΤΥ
Κοραή 4 (ΜΕΤΡΟ Πανεπιστήμιο), 210 3214775, 210 3221925
Πεμ-Τετ 17:50, 20:15, 22:35

ΑΜΠΕΛΟΚΗΠΟΙ

ΝΙΡΒΑΝΑ CINEMAX
Λ. Αλεξάνδρας 192 (ΜΕΤΡΟ Αμπελόκηποι), 210 6469398, 210 6445221
Πεμ-Τετ 17:30, 20:00, 22:30

 

Δεν υπάρχουν σχόλια

ΑΠΑΝΤΗΣΕ

*

*

ΣΧΕΤΙΚΑ