Στο μυαλό του Lars Von Trier: Dancer in the Dark


Γράφει η Βαρβάρα Κοντονή

Σκηνοθεσία: Lars Von Trier

Σενάριο: Lars Von Trier

Πρωταγωνιστούν: Bjork, Catherine Deneuve, David Morse, Peter Stormare

Διάρκεια: 140′

Τι είχε στο μυαλό του: ‘Golden Heart Trilogy’, ιδανικά, μιούζικαλ, μετανάστευση, τυφλότητα

Η Selma (Bjork), είναι μια σκληρά εργαζόμενη μητέρα που έχει μεταναστεύσει στην Αμερική μαζί με τον δεκατριάχρονο γιο της, αφήνοντας πίσω την πατρίδα της στην Ανατολική Ευρώπη.

Η ζωή στην Αμερική δεν είναι εύκολη υπόθεση για μια αφελή, καλόκαρδη γυναίκα η οποία παλεύει να τα φέρει βόλτα, αντιμετωπίζοντας παράλληλα ένα μεγάλο πρόβλημα υγείας: λόγω μιας κληρονομικής ασθένειας, χάνει σιγά σιγά την όρασή της.  Παρά το γεγονός πως η ίδια έχει αποδεχτεί ταπεινά το τετελεσμένο της μοίρας της, αδυνατεί να συμβιβαστεί με την ιδέα πως και ο γιος της κινδυνεύει άμεσα να τυφλωθεί εξαιτίας του κληρονομικού γονιδίου.  Προσπαθώντας να εξασφαλίσει το κατάλληλο χρηματικό ποσό προκειμένου να υποβληθεί ο μικρός στην σωτήρια εγχείρηση, ξοδεύει τον χρόνο της μεταξύ εργοστασίου και δουλειάς για το σπίτι, χτίζοντας αργά αλλά σταθερά το πολυπόθητο κομπόδεμα.

Ζώντας σε ένα τρέϊλερ το οποίο νοικιάζει από έναν φίλο, βιώνει την δύσκολη καθημερινότητά της, συνεχίζοντας να απολαμβάνει στις λιγοστές, ελεύθερες ώρες της -και για όσο ακόμη μπορεί- τα πολυαγαπημένα τις μιούζικαλ, παρέα με την καλύτερή της φίλη και συνάδελφο, Kathy (Catherine Deneuve).

Όταν μια μέρα η Selma επιστρέψει από την δουλειά και συνειδητοποιήσει πως τα χρήματα έχουν εξαφανιστεί, οι εξελίξεις θα είναι ραγδαίες.  Και ολοκληρωτικά τραγικές…

dancer01

Ολοκληρώνοντας με το «Dancer in the Dark» την ‘Golden Heart’ τριλογία του (η οποία περιλαμβάνει επίσης τα «Breaking the Waves» και «The Idiots»), o Trier ενδύδει με τον πλέον αντισυμβατικό τρόπο το δραματουργικό του σενάριο, προσθέτοντας μιουζικαλικές στιγμές κατά τις οποίες η πρωταγωνίστριά του, χορεύει και τραγουδάει ή καλύτερα συνεχίζει την εκφορά της πρόζας της, μέσα σε ένα μουσικό περιβάλλον που μοιάζει ξένο και προκαλεί αμηχανία, δεδομένης της υποθεσιακής βαρύτητας της ταινίας.

O Trier αποτελεί μια ιδιαίτερη περίπτωση δημιουργού που εμποτίζει συχνά τις ταινίες του με προσωπικές, φιλοσοφικές ανησυχίες, υπαρξιακά διλλήματα και πραγματωμένες θεωρίες αφηρημένης έννοιας, ακριβώς όπως κάνει και εδώ, μέσα από την σκιαγράφηση μιας γυναίκας με θυσιαστικά ιδανικά.

Δημιουργώντας μια ρωμαϊκή αρένα μέσα στην οποία σπρώχνει την ηρωίδα του, προκειμένου να αντιμετωπίσει μόνη το «κυρίαρχο, αρσενικό λιοντάρι», ο Trier δημιουργεί επί της ουσίας την περσόνα μιας τραγικής ηρωίδας που δεν διστάζει να υποστηρίξει με σθένος οτιδήποτε της ζητηθεί, αρκεί να εξυπηρετεί τον υπέρτατο στόχο της: μια καλή ζωή για το παιδί της.

600full-dancer-in-the-dark-screenshot

Αποδίδοντάς της την, μεταφορική τελικά, τυφλότητα μιας μετανάστριας μεταξύ αγνώστων, η Selma φτάνει στην θέωση μέσα από την αποδοχή και την υποταγή, απέναντι στους πραγματικά ‘τυφλούς’, χαμογελώντας και τραγουδώντας τα αγαπημένα τις κομμάτια, μέσα από τα σκηνοθετικά απομεινάρια του «Δόγματος 95».

Προκληικό, καταβαραθρωτικό, αλλά και μυστήρια λυτρωτικό, το «Dancer in the Dark» αποτέλεσε την πρόσκαιρη εξιλέωση της γυναικείας φιγούρας στο έργο του Trier, ανάγοντας την πρωταγωνίστριά του στην επιτομή μιας άλλης, αρκετά πιο πολυχρησιμοποιημένης έννοιας: εκείνη της αγάπης.

Δες την αρχή του αφιέρωματός μας στον Lars Von Trier

Βαρβάρα Κοντονή

Ερωτευμένη με τον κινηματογράφο από μικρή, παθιασμένη με τις εικόνες, τους ήχους, τις ιστορίες και την ομορφιά της 7ης Τέχνης, απολαμβάνω να γράφω με ένταση για αυτά που αγαπώ.
Δεν υπάρχουν σχόλια

ΑΠΑΝΤΗΣΕ

*

*

ΣΧΕΤΙΚΑ

SAE Digital Film Making