Φώτα… κι άλλα φώτα

...

[typography size=»17″ ]Γράφει ο Γιώργος Κόκουβας[/typography]

Για τη λίστα όλων των Filmmaking άρθρων κάντε κλικ εδώ

Αυτή την εβδομάδα… συστηνόμαστε με τα είδη φωτισμού που χρησιμοποιούνται σε ένα γύρισμα. Έχουμε στήσει το σκηνικό, γνωρίζουμε τις θέσεις των ηθοποιών, όλα έτοιμα. Μόνο που υπάρχει σκοτάδι. Από πού ξεκινάμε; Πώς θα φωτίσουμε το θέμα, πώς το φόντο και πώς την κάθε λεπτομέρεια που θέλουμε να αναδείξουμε; Κάθε σκοπός ενός διευθυντή φωτογραφίας αντιστοιχεί και σε ένα είδος φωτισμού. Παρακάτω, γνωρίζουμε τα κυριότερα από αυτά.

Key light

Πρόκειται για την βασική πηγή φωτισμού του θέματος. Μπορεί να είναι ο ήλιος ή ένας προβολέας ή άλλη πηγή τεχνητού φωτός, και συνήθως τοποθετείται ψηλά σε σχέση με το θέμα, ώστε να μην δημιουργούνται σκιές στους τοίχους. Μπορούμε να φωτίσουμε ένα πλάνο αποκλειστικά με key light, ωστόσο δύσκολο αποφεύγονται οι σκιές, γι’ αυτό και χρησιμοποιούμε τον επόμενο τύπο φωτισμού…

Fill light

Είναι μαλακός συμπληρωματικός φωτισμός (ποτέ δεν πρέπει να είναι πιο δυνατός από το key light) και χρησιμοποιείται για να γίνεται πιο «απαλό» το περίγραμμα των όγκων στο πλάνο. Προτιμότερο είναι αυτού του είδους ο φωτισμός να γίνεται με τοποθέτηση φωτιστικής πηγής πάνω από την κάμερα ή στην αντίθετη πλευρά από αυτή του key light, και το φως που παράγει να είναι διάχυτο, για να μην δημιουργεί καινούριες σκιές. Μπορεί να επιτευχθεί είτε με «μαλακή» πηγή φωτισμού, είτε τοποθετώντας σε έναν προβολέα ριζόχαρτο ή άλλο υλικό που διαχέει το φως.

Back light

Αφού έχουν τοποθετηθεί οι πηγές του key και του fill light στον χώρο, είναι η σειρά της τελευταίας από τις τρεις κύριες πηγές φωτισμού να λάβουν θέση: Το back light τοποθετείται απέναντι από την κάμερα και η έντασή τους εξαρτάται από την χρήση τους: Μπορούν να χρησιμεύσουν για να «ξεκολλήσουν» τους ηθοποιούς από το φόντο, να κάνουν δηλαδή πιο έντονα τα περιγράμματα, αλλά και να δείξει από πού έρχεται το φως στο πλάνο (π.χ. το back light μπορεί να παραστήσει ένα φωτιστικό του δωματίου ή να τοποθετηθεί πίσω από ένα παράθυρο, ως φεγγαρόφωτο κ.ο.κ.

Φυσικά, υπάρχουν περισσότερες κατηγορίες φωτισμού:

Background light

Χρησιμεύει όταν το σκηνικό παίζει σημαντικό ρόλο στο πλάνο και ο βασικός φωτισμός δεν επαρκεί για να το φωτίσει σωστά. Επομένως, τα συγκεκριμένα φώτα στρέφονται προς το φόντο και «ξεχωρίζουν» τους ηθοποιούς από αυτό.

Cross light

Είναι η περίπτωση του φωτός που έρχεται σε ορθή γωνία με τον άξονα της κάμερας.

Kicker light

Είναι στην ουσία όταν το backlight έρχεται από χαμηλά.

Foundation light

Είναι διάχυτος φωτισμός και χρησιμοποιείται για να μαλακώνει την γενική φωτογραφία και να αποτρέπει την ύπαρξη σκοτεινών σημείων στο σκηνικό.

Effect light

Όταν ένα αντικείμενο ή ένα πρόσωπο παίζει σπουδαίο ρόλο σε ένα πλάνο, χρησιμοποιούμε αυτό το είδος φωτισμού, συνήθως με στοχευμένες δέσμες φωτός προς το συγκεκριμένο αντικείμενο ή πρόσωπο. Όταν το αντικείμενο αυτό είναι τα μαλλιά των ηθοποιών, το φως λέγεται hair light, ενώ όταν θέλουμε να τονίσουμε το βλέμμα, λέγεται eye light και απαιτεί μικρής ισχύος φως στον άξονα της κάμερας.

Top light

Κόντρα φωτισμός, από πηγή τοποθετημένη ψηλά και δεν χρησιμεύει παρά για εφέ ή καλλιτεχνικούς πειραματισμούς που σπάνια κολακεύει το πρόσωπο του ηθοποιού.

Δημήτρης Ασπρολούπος

Αγαπώ τον Χίτσκοκ, τον Φιντσερ, τον Χάνεκε, τον αγγλικό ρεαλισμό και το σκανδιναβικό σινεμά αλλά παράλληλα έχω και ένα soft spot για τον Γουές Αντερσον.
Δεν υπάρχουν σχόλια

ΑΠΑΝΤΗΣΕ

*

*

ΣΧΕΤΙΚΑ