Λίνκολν – Lincoln (2012)

το «Lincoln» είναι ένα από τα δυνατά χαρτιά της φετινής, κινηματογραφικής κούρσας χάρη στους δυο του κυρίους: τον all time American Spielberg, και έναν Άγγλο που σαρώνει ερμηνευτικά στον ρόλο ενός σπουδαίου Αμερικάνου.







Σκηνοθεσία: Steven Spierlberg
Σενάριο: Tony Kushner, βασισμένο στο βιβλίο της Doris Kearns Goodwin
Πρωταγωνιστούν: Daniel Day-Lewis, Sally Field, Tommy Lee Jones, Joseph Gordon-Levitt, John Hawkes, James Spader, David Strathairn
Διάρκεια: 150’
Χώρα: Η.Π.Α.
Διανομή: ODEON

 

Μέχρι το 1865, ο Αμερικανικός Εμφύλιος είχε ήδη σκορπίσει τον θάνατο, “μεταφράζοντας” την καταστροφική σύγκρουση Νοτίων και Βορείων, σε μερικές εκατοντάδες χιλιάδες νεκρούς και βυθίζοντας την χώρα σε ακόμα μεγαλύτερη οικονομική και κοινωνικοπολιτική ύφεση. Μέσα στην ταραχώδη και ερεβώδη εκείνη εποχή, ο 16ος πρόεδρος των Η.Π.Α, Abraham Lincoln (Lewis), θα βρεθεί εν μέσω πολιτικών πυρών (τα οποία κατά τραγική ειρωνεία θα αποτελέσουν και την αρχή του φυσικού του τέλους), στην προσπάθειά του να περάσει την Συνταγματική Τροπολογία που θέλει την οριστική απαγόρευση της δουλείας. Ο ίδιος θα βρεθεί αντιμέτωπος τόσο με το μένος της νότιας πλευράς, οι βαμβακοκαλλιέργειες της οποίας αποτελούσαν άνοιγμα για το εμπόριο με την Ευρώπη και εξαρτώταν άμεσα από την διατήρηση της σκληρής εργασίας των έγχρωμων, όσο και με τα τσινίσματα των δικών του παρατρεχάμενων και εκπροσώπων της Ένωσης, οι οποίοι έθεσαν βέτο στην κατάργηση της δουλείας, από την στιγμή που η διαφαινόμενη, ειρηνική λήξη του Εμφυλίου βρισκόταν προ των πυλών. O Lincoln ήταν ο άνθρωπος που έπρεπε να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων και να παλέψει, προκειμένου η Τροποποίηση να περάσει τελικά στην Βουλή των Αντιπροσώπων, προτού ο πόλεμος λήξει και οι νότιες, δουλοκτητικές πολιτείες δεν αναγνωρίσουν ποτέ την Διακήρυξη Χειραφέτησης, του 1863.

Κάνοντας αγώνα ενάντια στον χρόνο και χρησιμοποιώντας τα ταλέντα μυστήριων ανθρώπων του παρασκηνίου, ο Lincoln θα διεκδικήσει τις τελευταίες ψήφους του Κονγκρέσου, προκειμένου να θέσει σε πορεία ενεργοποίησης την Τροποποίηση, πριν ο πόλεμος τελειώσει και η ευκαιρία για την οριστική απελευθέρωση του έγχρωμου πληθυσμού, οδηγηθεί στο ύστατο ναυάγειο. Ο Πρόεδρος θα αναγκαστεί τώρα να επιλέξει ανάμεσα στο τέλος ενός αιματηρού πολέμου ή στην εξυπηρετική διατήρησή του, θυσιάζοντας όμως, κι άλλα αμερικάνικα σώματα στον βωμό του επερχόμενου τέλους της δουλείας. Αυτή είναι η ιστορία του Abraham Lincoln. Ή τουλάχιστον αυτή είναι η σπιλμπεργκική εκδοχή της.

Υποψήφια για 12 Oscar, ανάμεσα στα οποία αυτά για Καλύτερη Ταινία, Καλύτερη Σκηνοθεσία και Α’ Ανδρικού Ρόλου, το «Lincoln» φάνηκε να έχει από νωρίς αξιώσεις φαβορί, καταφέρνοντας τελικά να πείσει την Ακαδημία για την αξία του δημιουργού της, του νούμερο ένα μπλοκμπαστερικού, ιστορικού παραμυθά. Του Steven Spielberg.

Μετά το περσινό, επικό «War Horse» το οποίο συγκέντρωσε τις μισές υποψηφιότητες του «Lincoln» (είναι προφανές ότι η Ακαδημία θα παραμείνει για πάντα fan του σκηνοθέτη), η Steven, μαζεύει και πάλι το παρεϊστικο συνεργείο του, αποτελούμενο από τον John Williams στην μουσική και τον Janusz Kaminiski στην φωτογραφία, ο οποίος κάνει πάλι εκπληκτικά πράγματα και βασιζόμενος στο βιβλίο της συγγραφέως Doris Kearns Goodwin, “Team of Rivals: The Political Genius of Abraham Lincoln”, ο Spielberg παραδίδει ένα από τα αρτιότερα και πιο εύστοχα, πολιτικώς τοποθετημένα, προσωπικά/βιογραφικά προφίλ που έχουμε δει στην σύγχρονη, κινηματογραφική ιστορία. Συνοδοιπόρος στο χτίσιμο της προσωπικότητας και του χαρακτήρα, του για πολλούς, ενός εκ των σπουδαιότερων Προέδρων που πέρασαν ποτέ από την Αμερική (αν όχι του σπουδαιότερου δηλαδή), ο υποκριτικός χαμαιλέων, Daniel Day-Lewis, ο οποίος ενδύδεται όχι μόνο το κακοραμμένο και φθαρμένο κοστούμι του Lincoln, όχι μόνο το ψηλό του καπέλο και την γκριζαρισμένη του γενειάδα, αλλά και κάθε κόμπασμα, κάθε καμπούρικο στήσιμο και κάθε απρόσμενο χτύπημα του χεριού στο τραπέζι, με τέτοια συγκλονιστική ομοιότητα και τέτοια πίστη στο λειτούργημα του ηθοποιού (που αν δεν το αντιμετωπίζει έτσι ο Lewis, τότε δεν ξέρουμε ποιος), ώστε σε όλη τη διάρκεια της ταινίας ξεχνάς οτι βλέπεις έναν άνθρωπο που υποδύεται, και βυθίζεσαι στο πολιτικό βάραθρο, τα οικογενειακά προβλήματα και τα αντιποινικά πισώπλατα μαχαιρώματα που ο ίδιος ο Lincoln καλούνταν να αντιμετωπίσει. Γιατί ο Lewis είναι ο Lincoln.

Η καθαρά αφηγηματική σκηνοθεσία του Spielberg, αποτελεί το καλύτερο όχημα για την προσγειωμένη δράση η οποία αναλώνεται σε φλεγόμενους, πολιτικούς λόγους, επιχειρήματα και εντεπιχειρήματα ανάμεσα σε φραμπαλαδιασμένους, γηραιούς κυρίους, κατατάσσοντας τελικά την ταινία περισσότερο σε ένα φιλμ δωματίου, παρά σε μια ακόμη απόπειρα που μιλάει εκτός των άλλων, και για την φρίκη του πολέμου. Εδώ το εξωτερικό, γίνεται εσωτερικό, το δράμα μετατοπίζεται στα σκοτεινά δωμάτια συζητήσεων και η Βουλή γίνεται ο κομιστής της υπέρτατης, τελικής απόφασης. Παράλληλα η αποστασιοποιημένη κινηματογράφηση (οχι όσον αφορά τη θέση του Spielberg που βρίθει από μια πατριωτίζουσα διάθεση, θαρρείς, σε κάθε κίνηση του Lincoln-Lewis), αλλά αυτή της κάμερας που παίζει τον ρόλο του ψυχρού παρατηρητή, δίνει την δυνατότητα σε όλους τους ηθοποιούς να λάμψουν στους ρόλους τους. Aπό την διαταραγμένη Sally Field στον ρόλο της πρώτης κυρίας, μέχρι τον σαπιοκοίλικο, σκιώδη ρόλο του James Spader, και από τον John Hawkes με την μικρή παρουσία, μέχρι τον Tommy Lee Jones που βγαίνει απολαυστικά μπροστά, το «Lincoln» είναι μια ταινία προορισμένη να κάνει τους ηθοποιούς της να λάμψουν. Στα πλην ίσως βάζαμε την μεγάλη της διάρκεια, τον αργό ρυθμό και την καθαρά ιστορικοπολιτική της θεματολογία, γεγονός που ίσως ξενίσει αρκετούς, στοχεύοντας μάλλον σε ένα πιο οριοθετημένο κοινό. Όπως και να’χει το «Lincoln» είναι ένα από τα δυνατά χαρτιά της φετινής, κινηματογραφικής κούρσας χάρη στους δυο του κυρίους: τον all time American Spielberg, και έναν Άγγλο που σαρώνει ερμηνευτικά στον ρόλο ενός σπουδαίου Αμερικάνου. Δείτε την.

 

 

 

Βαρβάρα Κοντονή

Ερωτευμένη με τον κινηματογράφο από μικρή, παθιασμένη με τις εικόνες, τους ήχους, τις ιστορίες και την ομορφιά της 7ης Τέχνης, απολαμβάνω να γράφω με ένταση για αυτά που αγαπώ.
Δεν υπάρχουν σχόλια

ΑΠΑΝΤΗΣΕ

*

*

ΣΧΕΤΙΚΑ