Μαντάμ Μποβαρί – Madame Bovary (2014)

Φιξαρισμένη και ραφιναρισμένη στα πρότυπα μια ταινίας εποχής

 ★★½☆☆ 

Σκηνοθεσία: Sophie Barthes
Σενάριο: Sophie Barthes
Πρωταγωνιστούν: Mia Wasikowska, Ezra Miller, Paul Giamatti
Διάρκεια: 118
Χώρα: Βέλγιο, Γερμανία, ΗΠΑ
Διανομή: Odeon

Bovary_p Το “Madame Bovary” το ρηξικέλευθο λογοτεχνικό δημιούργημα του Γάλλου συγγραφέα Gustave Flaubert μεταφέρεται και πάλι- για 6η φορά-στο κινηματογραφικό πανί, με τη διαφορά πως πίσω από την κάμερα βρίσκεται μια γυναίκα και πιο συγκεκριμένα η σεναριογράφος και σκηνοθέτης Sophie Barthes.

Το γεγονός πως η προοδευτική, για τον 19ο αιώνα, ιστορία της Bovary δέχεται στην προκειμένη περίπτωση την φροντίδα μιας γυναίκας δημιουργού, αποκτά από μόνο του ιδιαίτερη σημασία, καθώς για πρώτη φορά η υπόθεση του βιβλίου «φιλτράρεται» μέσα από την οπτική και την καλλιτεχνική λογική ενός ατόμου του ιδίου φύλου με την ηρωίδα.

Μέχρι πρότινος, δεν ήταν λίγοι εκείνοι που είχαν επιχειρήσει να δομήσουν σινεματικά τα κοινωνικά δρώμενα τους βιβλίου, σκιαγραφώντας παράλληλα την αφύπνιση μιας εν δυνάμει γυναικείας χειραφέτησης, ως μορφή αντίδρασης απέναντι στα ασφυκτικά θηλυκά πρότυπα των καιρών.

Η ταινία του Claude Chabrol το 1991, ίσως και να αποτελεί την πιο αξιομνημόνευτη μεταφορά, με την αδαμάντινη Isabelle Huppert να υποδύεται υποδειγματικά τον πρωταγωνιστικό ρόλο.

24 χρόνια μετά, αυτό που γίνεται αντιληπτό είναι πως το εγχείρημα της Barthes για μια ακόμη πραγμάτωση του σπουδαιότερου, κατά κοινή παραδοχή, έργου του Flaubert, δεν προσφέρει τίποτα περισσότερο στον ήδη υπαρκτό κινηματογραφικό μύθο της Bovary, με μια ταινία εποχιακά απαστράπτουσα, αλλά εγκλωβισμένη καθ’ ολοκληρίαν στο προϋπάρχον λογοτεχνικό της καλούπι.

Η ιστορία γνωστή. Η Emma (Mia Wasikowska), είναι μια όμορφη νεαρή ταπεινής καταγωγής, με ροπή προς την πολυτέλεια και σε διαρκή αναζήτηση ρομαντικών περιπετειών.

Ο γάμος της με τον ευγενικό γιατρό Charles Bovary (Henry Lloyd-Hughes) φαντάζει ιδανικός για την Emma η οποία επιθυμεί διακαώς να ξεφύγει από την τετριμμένη πραγματικότητα, ονειρευόμενη μια ζωή γεμάτη δράση και λούσα.
Η συνειδητοποίηση πως η καθημερινότητά της στο πλευρό του φιλήσυχου Charles δεν θα είναι ποτέ αυτό που είχε ποθήσει, θα την οδηγήσει στην διεκδίκηση του ερωτικού ενδιαφέροντος άλλων ανδρών, σε μια προσπάθειά να απαγκιστρωθεί από τα βαρετά δεσμά του γάμου.

Οι συνέπειες των πράξεών της θα αποδειχθούν οδυνηρές και ιδιαιτέρως ολέθριες για την ίδια.

Με μια ταινία που απαρτίζεται από το cast των Mia Wasikowska, Ezra Miller, Paul Giamatti, Rhys Ifans και Logan Marshall-Green, περιμένεις πως, αν μη τι άλλο, θα σου προσφέρει καλές ερμηνείες, κάτι που πράγματι συμβαίνει, αλλά πέρα από αυτό, δεν αλλάζουν και πολλά πράγματα στην μανιέρα της «ταινίας εποχής».

Το αγαπημένο μας indie crush, Mia, πείθει εύκολα στον ρόλο της Bovary, χάρη στην εύθραυστη φιγούρα και την αλαβάστρινη επιδερμίδα της, έχοντας μετατραπεί σε κλασική πρωταγωνίστρια εποχικών δραμάτων από την εποχή του “Jane Eyre” και μετά.
Χωρίς κανέναν κρυμμένο άσο στο μανίκι, η ταινία της Barthes δεν στερείται συγγραφικού νοήματος και κομψότητας-συγκλονιστικά τα κοστούμια των Christian Gasc και Valerie Ranchoux και εντυπωσιακό το production design δια χειρός Benoit Barouh-παρόλα αυτά η νέα Bovary μοιάζει «πνιγμένη» σε πολύχρωμους ταφτάδες και πολύτιμα υφάσματα, που δεν κοινωνούν τίποτα στους θεατές, πέρα από την, ανά στιγμές, ομορφιά ενός κάδρου και την δεδομένη αίγλη μιας ιστορίας διαχρονικής και ανεξίτηλης στον χρόνο.

Το “Madame Bovary” δεν είναι επ’ουδενί κακή ταινία. Είναι όμως φιξαρισμένη και ραφιναρισμένη στα πρότυπα μια ταινίας εποχής, από αυτές που μοιάζουν να ενδιαφέρονται περισσότερο για το πρόταγμα μιας παλιομοδίτικης φωτογραφίας και μιας κλασικίζουσας αισθητικής, από την τυχόν ενδιαφέρουσα προσαρμογή της ιστορίας σε σύγχρονα πλαίσια.

Βαρβάρα Κοντονή

Ερωτευμένη με τον κινηματογράφο από μικρή, παθιασμένη με τις εικόνες, τους ήχους, τις ιστορίες και την ομορφιά της 7ης Τέχνης, απολαμβάνω να γράφω με ένταση για αυτά που αγαπώ.
Δεν υπάρχουν σχόλια

ΑΠΑΝΤΗΣΕ

*

*

ΣΧΕΤΙΚΑ