Με Σειρά Εξαφάνισης – In Order of Disappearance (2014)

Mια κοφτερή σάτιρα για τις παρεξηγήσεις, το απρόσμενο και το εφήμερο της ανθρώπινης ύπαρξης

 ★★★☆☆ 

Σκηνοθεσία: Hans Petter Molland
Σενάριο: Kim Fupz Aakeson
Πρωταγωνιστούν: Stellan Skarsgard, Bruno Ganz, Kristopher Hivju
Διάρκεια: 116
Χώρα: Νορβηγία, Σουηδία
Διανομή: Feelgood

in-order-of-disappearance-plakat-In_OrΤο υποψήφιο για Χρυσή Άρκτο “In Order of Disappearance” (a.k.a “Kraftidioten”) του Νορβηγού Hans Petter Moland, μπορεί να μην κέρδισε τελικά το πολυπόθητο βραβείο στο πρόσφατο φεστιβάλ του Βερολίνου, λίγη όμως σημασία έχει αυτό, καθώς όπως φαίνεται θα κερδίσει σίγουρα κάθε φανατικό των καλογυρισμένων, crime ταινιών. Αν μη τι άλλο αν θες να το κάνεις σωστά, κάνε το όπως οι Σκανδιναβοί, που εδώ κατασκευάζουν και πάλι ένα μικρό, ψυχρό θαύμα, παραδίδοντας στους θεατές μια κοφτερή σάτιρα για τις παρεξηγήσεις, το απρόσμενο και το εφήμερο της ανθρώπινης ύπαρξης.

O Nils (Stellan Skarsgard), έχει μόλις λάβει τον τίτλο του επίτιμου πολίτη της πόλης όπου μένει, έναν οικισμό χωμένο ανάμεσα στα άγρια, ολόλευκα βουνά της Νορβηγίας. Επωμισμένος με την σημαντικότερη δουλειά της περιοχής-τον καθαρισμό των δρόμων από τους τόνους χιόνι-ο Nils ζει μια, κατά τα άλλα, ήσυχη ζωή στο πλευρό της γυναίκας του.

Σύντομα η ήσυχη ζωή τους θα κλονιστεί, όταν το ζευγάρι πληροφορηθεί τα μαντάτα για τον θάνατο του μοναχογιού τους από υπερβολική δόση. Δίχως να πιστέψει στιγμή την δικαιολογία περί ναρκωτικών, ο Nils θα κινήσει γη και ουρανό προκειμένου να βρει αυτούς που κρύβονται πίσω από το σκηνοθετημένο ατύχημα που κόστισε τη ζωή στο παιδί του. Αναλαμβάνοντας χρέη ψυχρού εκτελεστή, ο ήρωας θα θέσει σε κίνηση μια σειρά από αλυσιδωτές αντιδράσεις που θα γείρουν επικίνδυνα την πλάστιγγα στη μεριά των υπαίτιων-ή και μη-θυμάτων.

Το ευφυές σενάριο του Kim Fupz Aakeson δίνει τον ρυθμό όλης της ταινίας εκπροσωπώντας άριστα την παγ(ι)ωμένη λογική των ανατολικών λαών χωρίς συναίσθημα, με αντιδράσεις α λα «ψεκάστε, σκουπίστε, τελειώσατε», αντιπαραβάλοντας όμως περισσότερο την αρχετυπική, μαφιόζικη δράση των εμπλεκομένων συμμοριών, παρά καθεαυτή τη συμπεριφορά των, εν προκειμένω, Νορβηγών.

Το “In Order of Disappearance” λειτουργεί με τρόπο ανάλογο του “Relatos Salvajes” του Damián Szifrón, προκαλώντας αβίαστα το γέλιο σε σκηνές «μαύρου» χιούμορ και σοκαριστικών στιγμών, που προκύπτουν ως αποτέλεσμα ενός κατάτι τραβηγμένου, αλλά σίγουρα διασκεδαστικού σεναρίου.

Εκτός από την άρτια σκηνοθετική δουλειά του Moland, βαρύ είναι το φορτίο του διευθυντή φωτογραφίας Philip Ogaard, ο οποίος παρόλα αυτά τα καταφέρνει περίφημα, ακόμα και εν μέσω ενός αχανούς και κριτσανιστού, από το χιόνι, περιβάλλοντος.
Στον αντίποδα των άρτιων, τεχνικά, λεπτομερειών, βρίσκεται ο υποθεσιακός πυρήνας της ταινίας που χαρακτηρίζεται από την προδιάθεση των δημιουργών να διακωμωδήσουν και εν συνεχεία να «κανιβαλίσουν» σε έναν βαθμό, το πρότυπο του μαφιόζου αρχηγού, με τον τοπικό βαρόνο της κόκας να αυτοαποκαλείται “The Count”-εννοείται-να κάνει αφρόλουτρα σε παστέλ μπανιέρες και να σερβίρει τους άντρες του χυμό…καρότο ως σωστός vegan.

Όπως λέει και ο σοφός λαός, «τα ρούχα δεν κάνουν τον παπά», έτσι και η χλιδή και τα λούσα, δεν κάνουν το σωστό αφεντικό, στην προκειμένη περίπτωση τον Κόμη, έναν άνδρα δειλό, ματαιόδοξο και εντελώς ηλίθιο.

Αντιθέτως, η παρασκηνιακή δράση του λιγομίλητου και απαρατήρητου Nils που χτυπά και εξαφανίζεται, αποδεικνύει ποιος είναι το πραγματικό αφεντικό αυτής της κωμικοτραγικής ιστορίας, που ενεργοποιεί τα γρανάζια του ναρκωτικού υποκόσμου με ολέθριες συνέπειες για όλους.

Το “In Order of Disappearance” καταφέρνει να ξεχωρίσει παρά το κλασικό και χιλιοφορεμένο μοτίβο του vigilante, χάρη στο νοθευμένο με χιούμορ σενάριο, την επιβλητική παρουσία του, συνήθως εξαίρετου, Skarsgard, καθώς και τα μελετημένα καδραρίσματα του Moland (που έχουν κάτι από Tarantino) μέσα στο χιονισμένο τοπίο, που ξέρουν να σε κάνουν να κοιτάξεις ακριβώς εκεί που πρέπει.

Βαρβάρα Κοντονή

Ερωτευμένη με τον κινηματογράφο από μικρή, παθιασμένη με τις εικόνες, τους ήχους, τις ιστορίες και την ομορφιά της 7ης Τέχνης, απολαμβάνω να γράφω με ένταση για αυτά που αγαπώ.
Δεν υπάρχουν σχόλια

ΑΠΑΝΤΗΣΕ

*

*