Μήδεια, Κρείσσων των Εμών Βουλευμάτων (2015)

Μία απ' τις καλύτερες ελληνικές ταινίες της χρονιάς

 ★★★★☆ 

Σκηνοθεσία: Νίκος Γραμματικός
Σενάριο: Νίκος Γραμματικός, Βαγγέλης Μουρίκης, Νίκος Παναγιωτόπουλος
Πρωταγωνιστούν: Βαγγέλης Μουρίκης, Αντώνης Αντωνίου, Τάσος Νούσιας, Γιάννης Ζουγανέλης, Μηνάς Χατζησάββας
Διάρκεια: 93′
Χώρα: Ελλάδα
Διανομή: Filmcenter Τριανόν

68497d6cb194485d2759fde9466457b7_xlΓια κάποιους ο κινηματογράφος είναι η ζωή τους, χωρίς να τίθεται διαχωρισμός. Είναι ο μόνος δρόμος μπροστά, η μόνη διέξοδος από την καθημερινότητα.

Ο Νίκος Γραμματικός παραμορφώνει τα όρια πραγματικότητας-σύμβασης, ντοκιμαντέρ-μυθοπλασίας, στην προσπάθειά του να κατανοήσει τη «Μήδεια» ως έργο, αλλά και ύπαρξη, ενώ παράλληλα βρίσκει τις απαντήσεις των ερωτημάτων του στους δρόμους των πόλεων, στα μυαλά των αφανών ανθρώπων.

Με μια πληθώρα εξαιρετικών ηθοποιών, και μόνιμη σταθερά το Βαγγέλη Μουρίκη ο οποίος δεν περιορίζεται στα καθήκοντα του ηθοποιού, αλλά είναι συνοδοιπόρος του σκηνοθέτη, παρακολουθούμε δραματοποιημένα μέρη της τραγωδίας σε ανορθόδοξους χώρους, που λειτουργούν άρτια καθώς μεταφέρουν το συναίσθημα του κειμένου με όρους κινηματογραφικούς.

Ταυτόχρονα στην αφήγηση εμπλέκονται τα αδιέξοδα του σκηνοθέτη, που συνομιλεί κυριολεκτικά με τους ήρωες, επιδιώκοντας να τους καταλάβει ως ανθρώπους. Στις δυσκολίες προστίθενται οικονομικά ζητήματα, η παραγωγή πραγματοποιείται διακεκομμένα, τα γυρίσματα συμβαίνουν σε σπαστά χρονικά διαστήματα. Παρόλα αυτά, το τελικό αποτέλεσμα δεν παρουσιάζει κανένα ρήγμα ή απώλεια στο ρυθμό της, άλλο ένα κερδισμένο στοίχημα για το δημιουργό.

Οι ασταμάτητες εισβολές της πραγματικότητας στον κόσμο της ταινίας, τον οδηγούν στην αποκάλυψη της αλήθειας πίσω από ένα πλατώ. Το σύμπαν εντός του φακού μ’ εκείνο εμπρός της κάμερας καταρρίπτουν το συμβατικό διαχωρισμό, αποδεικνύοντας πόση επιμονή χρειάζεται για την ολοκλήρωση ενός έργου, η οποία προκύπτει τελικά όταν η αφόρμησή της είναι απολύτως ειλικρινής έως επιτακτική ανάγκη.

Εναλλαγές στο ύφος και την τεχνική (συμπεριλαμβάνοντας μέχρι και animation), αυτοαναφορικότητα και προσήλωση στο σχέδιο, καθιστούν αυτήν την ταινία ένα θαύμα. Δεδομένων των συνθηκών θα έπρεπε να μην υπάρχει ή να ‘χει αποτύχει. Αντιθέτως, αποτελεί τη συγκινητική καταγραφή της σημασίας που έχει η τέχνη για τον άνθρωπο γενικά, και ειδικά η «Μήδεια» του Ευριπίδη για το Νίκο Γραμματικό, ο οποίος δίχως να το χρειάζεται αποδεικνύει περίτρανα πόσο κορυφαίος σκηνοθέτης είναι, και γιατί ο κινηματογράφος στην Ελλάδα θα τον έχει πάντα ανάγκη.

Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος

Δυσκολεύεται πολύ να γράψει το βιογραφικό του, κι ελπίζει τα κείμενά του να είναι καλύτερα από αυτό.
Δεν υπάρχουν σχόλια

ΑΠΑΝΤΗΣΕ

*

*

ΣΧΕΤΙΚΑ