Μόνο Οι Εραστές Μένουν Ζωντανοί – Only Lovers Left Alive (2013)

...






 

Γράφει η Βαρβάρα Κοντονή


Σκηνοθεσία: Jim Jarmusch
Σενάριο:Jim Jarmusch
Πρωταγωνιστούν: Tom Hiddleston, Tilda Swinton, Mia Wasikowska, John Hurt, Anton Yelchin, Jeffrey Wright
Διάρκεια: 123′
Χώρα: Ην. Βασίλειο, Γερμανία, Γαλλία, Κύπρος, ΗΠΑ
Διανομή: Feelgood

 

Μόνο Οι Εραστές Μένουν Ζωντανοί Ο Adam (Tom Hiddleston) και η Eve (Tilda Swinton) είναι ένα ζευγάρι ερωτευμένων βρυκολάκων που περνά την αιωνόβια ζωή του πάνω στον πλανήτη Γη, ξοδεύοντας τις νύχτες του σε νωχελικές, τετράτροχες βόλτες, ακούγοντας μουσική και συζητώντας για τις περασμένες εποχές, όταν ακόμα η ανθρωπότητα βολευόταν στην αγνότητά της. Παρά την θαυμαστή όμως γνώση που έχουν αποκτήσει, τα πράγματα ποτέ δεν ήταν ακριβώς εύκολα γι’αυτούς. Η εξελικτική πορεία του σύγχρονου πολιτισμού, η αποξένωση, η προοδευτική κυριαρχία ενός κόσμου μολυσμένου, βουτηγμένου στην ίδια του την χολή, καθώς και η θυσία της ροματζιάρικης διάθεσης στον βωμό του κυνισμού, αποτελούν δυσβάστακτα βάρη στις πλάτες του Adam, ο οποίος σαν άλλος ήρωας του Πόε μελαγχολεί και απομονώνεται.

Όταν η καθημερινότητα των δυο εραστών αλλάξει εντελώς, με τον ερχομό της αυθάδικης, μικρότερης αδελφής της Eve, Ava (Mia Wasikowska), ο Adam θα πρέπει να έρθει αντιμέτωπος με έναν κόσμο από τον οποίο πασχίζει να μείνει κρυφός, έναν κόσμο γεμάτο δυσωδία και χαμένα όνειρα.

Μετά από τέσσερα χρόνια απουσίας o Jim Jarmusch επιστρέφει, αναλαμβάνοντας το σενάριο και τη σκηνοθεσία της προσωπικής του, κινηματογραφικής προσαρμογής του μύθου των αιμοδιψών απέθαντων, καταφέρνοντας να ξεχωρίσει εύκολα μέσα στην πλειάδα των ανόητων, σεναριακών μεταφορών της βαμπιρικής ιστορίας.

Παρά το γεγονός πως το “Only Lovers Left Alive” μοιάζει έτη φωτός μακριά από την παραδοσιακή, στυλιστική του παντιέρα, μερικά κοινά χαρακτηριστικά με την πρότερη, σκηνοθετική του πορεία, μπορούν να εντοπιστούν και εδώ, όπως το θέμα της μουσικής εμμονής, της σκιαγράφησης πτυχών του αμερικάνικου τοπίου, καθώς και την επικέντρωσης στην ζωή και την δράση των ηρώων μετά τη δύση του ηλίου.

Μέσα από την δημιουργία ενός κρυφού μικρόκοσμου που κινείται μυστικά και συνυπάρχει με την απτή πραγματικότητα που υπάρχει γύρω μας, ο Jarmusch κατασκευάζει ένα σύμπαν γεμάτο φυσιολατρικές αναφορές, μουσικό συναίσθημα και μελαγχολία αιώνων, αποδίδοντας εύστοχα στους πρωταγωνιστές του την μεταφορική ιδιότητα των πρωτόπλαστων, σε πρώτη φάση μέσω των ονομάτων τους, αλλά κυρίως μέσω της λειτουργικής τους παρουσίας ως οι τελευταίοι ζευγαρωτοί του είδους.

Εκτός από την αισθαντική σκηνοθεσία του Jarmusch, πνιγμένη στις σκούρες αποχρώσεις, τις σκιές και τους ημιφωτισμένους χώρους, η επιλογή του cast δεν θα μπορούσε να ήταν πιο επιτυχημένη. Ο Τοm Hiddleston στον ρόλο του καταθλιπτικού ‘ματαιότης ματαιοτήτων τα πάντα ματαιότης’ Adam, είναι η επιτομή του παλαιομοδίτικου ρομαντισμού, με τη φράτζα μοιραία και ωραία να κρύβει το μισό πρόσωπο, τα λόγια μετρημένα και την μυστηριακή του γοητεία στα ύψη. Στο πλάϊ του η Tilda Swinton με την ξωτική της ομορφιά, είναι υπέροχη στον ρόλο του τζιβάτου έτερον ήμισυ, εκπέμποντας απρόσμενο ερωτισμό ως μούσα και φωνή της λογικής. Χαριτωμένο και το πέρασμα της Wasikowska ως ξεσηκωτική έφηβη γεμάτη…ορέξεις.

Ανάμεσα σε garage-ίσους νότες και μυσταγωγικές, ανατολίτικες μουσικές ο Jarmusch υφαίνει ένα καθόλα αρχετυπικό love story, βαθιά ριζωμένο στις επιταγές ενός σήμερα που παραπέει, ασκόντας την δική του κριτική για ένα μέλλον που μοιάζει να πηγαίνει κατά διαβόλου. Χωρίς να κρατάει απαισιόδοξη ή ξεκάθαρα θετική στάση απέναντι στην εξέλιξη της ανθρωπότητας, δημιουργεί το πορτραίτο ενός ζευγαριού που αν μη τι άλλο συνεχίζει να πορεύεται μαζί μέσα στον κόσμο. Γιατί στην τελική, μέσα στους δύσκολους αυτούς καιρούς, μόνο οι εραστές μένουν “ζωντανοί”…

Δείτε όλες τις ταινίες της εβδομάδας

 

 

 

Δημήτρης Ασπρολούπος

Αγαπώ τον Χίτσκοκ, τον Φιντσερ, τον Χάνεκε, τον αγγλικό ρεαλισμό και το σκανδιναβικό σινεμά αλλά παράλληλα έχω και ένα soft spot για τον Γουές Αντερσον.
Δεν υπάρχουν σχόλια

ΑΠΑΝΤΗΣΕ

*

*

ΣΧΕΤΙΚΑ