O Νεορεαλισμός στον Κινηματογράφο.

Νεορεαλισμός vs Χόλλυγουντ.

Ιταλία δεκαετία ’40. Κατά τη διάρκεια του καθεστώτος του Μουσολίνι, γεννιέται ξαφνικά μέσα από το Πειραματικό Κέντρο, (σχολή Κινηματογράφου με βάση τη Ρώμη) ο όρος «νεορεαλισμός».

Ο όρος αυτός, δεν άργησε να εξελιχθεί σε κινηματογραφικό φαινόμενο και να διαφέρει με ότι είχε προηγηθεί στα ιταλικά (προπολεμικά) κινηματογραφικά δρώμενα αλλά και με το σταρ σύστεμ, δηλαδή το κλασικό Χόλλυγουντ που είχε ήδη φανερώσει τα πρώτα του άνθη  εκείνη τη χρονική περίοδο και επεκτεινόταν στην άλλη πλευρά του ωκεανού και όχι μόνο. Σήμερα θεωρείται ένα από τα σημαντικότερα ρεύματα στην Ιστορία του Κινηματογράφου.

Με «όπλο» τον χαμηλό προυπολογισμό, οι ταινίες του ξεχύνονταν στους ρημαγμένους και ερειπωμένους από τον πόλεμο, δρόμους της Ιταλικής χώρας, αγγίζοντας έτσι την αβεβαιότητα που δημιουργήθηκε στην μεταπολεμική ιταλική κοινωνία. Η πληθώρα από εικόνες των δρόμων ακολουθεί μία από τις θεμελιώδεις ιδέες αυτού του νέου ακόμη κινηματογραφικού είδους, που θεωρούσε τα στούντιο μια σπάταλη απομίμηση των φυσικών χώρων. Πρωταγωνιστές, εκτός από τους άγνωστους κυρίως και ερασιτέχνες ηθοποιούς, ήταν οι χαρακτήρες απλών καθημερινών πολιτών που προσπαθούσαν, παρά τις αντιξοότητες, για τα προς το ζην.

Αλήθεια, πως θα ήταν γυρισμένη η ίδια ταινία από έναν Αμερικανό εκπρόσωπο του κλασικού Χόλυγουντ και από έναν Ιταλό κινηματογραφιστή που ανήκε στην νεορεαλιστική γενιά;

Ο κινηματογραφιστής kogonada αντιπαραθέτει στο παρακάτω βίντεο τις δύο εκδοχές της ταινίας «Stazione Termini» (1953): η πρώτη και αυθεντική εκδοχή είναι αυτή του  σκηνοθέτη Vittorio De Sica (ένας από τους κύριους εκφραστές του νεορεαλισμού), ενώ η δεύτερη είναι το cut του Αμερικανού παραγωγού David O. Selznick, o οποίος άλλαξε τον τίτλο σε «Indiscretion of an American Wife» και ξαναμόνταρε την ταινία με σκοπό να την κάνει πιο οικεία στα μάτια του αμερικανικού κοινού.

Σε αυτό το έξυπνο και ιδιότυπο βίντεο, παρατηρούμε τις πολλές και σημαντικές διαφορές ανάμεσα στις δύο κινηματογραφικές εκφράσεις ενώ απαντώνται πολλά ερωτήματα που σχετίζονται με τον υφολογικό χαρακτήρα του νεορεαλισμού.

Υ.Γ. «To ask what is neorealism, is to ask what is Cinema»

Παρασκευή Γιουβανάκη

Το διόλου αθώο αλλά παθιασμένο φλερτ της με την 7η Τέχνη, ξεκίνησε από πολύ μικρή ηλικία... Με τα χρόνια, αφού είδε πως δεν μπορεί να φανταστεί τον εαυτό της να ασχολείται με οτιδήποτε άλλο, πήρε την απόφαση να σπουδάσει Κινηματογράφο. Όσον αφορά λοιπόν τον κινηματογράφο, δηλώνει βαθιά θρησκευόμενη! Καλές προβολές!
Δεν υπάρχουν σχόλια

ΑΠΑΝΤΗΣΕ

*

*

ΣΧΕΤΙΚΑ