ΝΥΧΤΕΣ ΠΡΕΜΙΕΡΑΣ 2016: Α’ ΔΙΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΜΙΚΡΟΥ ΜΗΚΟΥΣ

Αίμα, ένα πτώμα, κι ο Καντονά

Το μέσο μιας μικρού μήκους ταινίας προσφέρεται όχι μόνο για πειραματισμούς ή «εξάσκηση»,  και στην Ελλάδα αποτελεί διαχρονικά ένα πεδίο που αναδεικνύει νέους κινηματογραφιστές και επιβεβαιώνει τους παλαιότερους. Στις φετινές 22ες Νύχτες Πρεμιέρας, το διαγωνιστικό πρόγραμμα των ταινιών μικρού μήκους απαρτίζεται από πολλούς υποσχόμενους κινηματογραφιστές, που ελπίζουμε θα εξακολουθούν να μας απασχολούν και το μέλλον με τα έργα τους. Αυτές είναι που παρακολουθήσαμε στο Α’ Διαγωνιστικό Τμήμα:

Eye Candy – Δημήτρης Βαβάτσης

eye-candy

Η αρχική απορία αναφορικά με τι πρόκειται να συμβεί στην ταινία σύντομα εξανεμίζεται, δίνοντας τη θέση της στο σοκ και στη -για κάποιους- αντοχή ως προς τα όσα εκτυλίσσονται στο πανί.

Μέσω της χρήσης άπλετου gore, υπενθυμίζονται τα ύψη στα οποία ο άνθρωπος είναι διατεθειμένος να φτάσει, ώστε να καρπωθεί έστω μερικά χρήματα για να ζήσει αξιοπρεπώς. Η εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο εξάλλου, δεν έπαψε ποτέ να συμβαίνει κι ο κυρίαρχος πάντα ­θα υποτιμά την αξιοπρέπεια του κυριαρχούμενου.

Ένα ενδιαφέρον εγχείρημα, που όμως γίνεται σύντομα προβλέψιμο.

Το Πτώμα Ήταν Νεκρό – Κωνσταντίνος Φραγκούλης

A006_C010_0107TK

Προτού αναφερθούμε στην ταινία, οφείλεται να γραφτεί πως ο υπογράφων εργάστηκε στη συγκεκριμένη μικρού μήκους ως βοηθός παραγωγής, επομένως τα όσα ακολουθούν  είναι σαφώς επηρεασμένα από την εμπειρία εκ των έσω.

Η νέα ταινία του Κωνσταντίνου Φραγκούλη, βρίσκει την ευκαιρία να απεικονίσει τα οικονομικά αδιέξοδα που αντιμετωπίζει ένας οποιοσδήποτε άνθρωπος που θέλει να βιοπορίζεται από την τέχνη, και ξαφνικά βρίσκεται απέναντι σε ένα αναπάντεχο, πραγματιστικό όσο και οικονομικό πρόβλημα το οποίο δεν μπορεί παρά να λύσει. Ειδικά αν κανείς βρίσκεται στη θέση του ήρωα, που πρέπει να κηδέψει τη μητέρα του όντας άφραγκος τρομπετίστας.

Η επιτυχία της ταινίας έγκειται στο γεγονός πως δεν επιλέγει την εύκολη λύση, βρίσκοντας αφορμήσεις από τη σύγχρονη κατάσταση όλης της κοινωνίας. Αντιθέτως, καθίσταται διαχρονική επιλέγοντας το προσωπικό δράμα ενός ανθρώπου που είναι υποχρεωμένος να λάβει μια απόφαση που θα του αλλάξει τη ζωή.  Η πορεία του προς την τελική επιλογή, αφηγείται με ένα ιδιαίτερο και υπόγειο μαύρο χιούμορ, που αποτελεί το κρυφό πλεονέκτημα της ταινίας.

The Midnight Shift – Ανδρέας Κυριακού

the-midnight-shift

Μια έξυπνη ιδέα κινητοποιεί τη δράση σ’ αυτήν την ταινία, στην οποία ένας καταζητούμενος βρίσκει μια μεταμεσονύκτια δουλειά ως οδηγός, για να συνειδητοποιήσει πως οι πελάτες του δεν είναι αυτό που περίμενε.

Θα μπορούσε να ‘ναι ένα ιδανικό b-movie, αντ’ αυτού ίσως παίρνει περισσότερο στα σοβαρά την ιστορία του απ’ όσο θα έπρεπε. Η μυστηριώδης ατμόσφαιρα, τα ανεξήγητα περιστατικά, όλα συγκροτούν το ιδανικό περίγραμμα το οποίο κορυφώνεται στην τελευταία ενότητα μ’ ένα φοβερό πλάνο, παρόλαυτα η αίσθηση μένει πως χρειαζόταν κάτι ακόμα.

Έρικ – Φαίδων Γκρέτσικος & Πάνος Τράγος

%ce%ad%cf%81%ce%b9%ce%ba

Η περίπτωση του Στράτου από την Ποταμιά της Θάσου, είναι σίγουρα μια από τις ιστορίες που θα σας μείνουν αξέχαστες. Η δική του ξεκίνησε όταν ένα ζευγάρι Άγγλων τη δεκαετία του ’90  του είπε πως μοιάζει τρομακτικά με τον κορυφαίο ποδοσφαιριστή Eric Cantona. Έκτοτε έχτισε τη ζωή και την καριέρα του όντας σωσίας του.

Η απίστευτη ομοιότητα των δύο αντρών θα μπορούσε να είναι από μόνη της μια ενδιαφέρουσα κινηματογραφική περίπτωση, όμως στο «Έρικ» είναι μόνο η αφορμή. Μέσω εκτενών συνεντεύξεων του ίδιου του Στράτου και μόνιμων κατοίκων του νησιού, αναδεικνύεται η εμμονή του ανθρώπου με το απόμακρο, εκείνο που ηρωοποιεί αλλά δεν μπορεί να πλησιάσει.  Ο Στράτος είχε την οξυδέρκεια να εκμεταλλευτεί πλήρως αυτήν του την.. ικανότητα, και σήμερα να είναι ένας επιτυχημένος επιχειρηματίας.

Εκείνο που ίσως ξαφνιάζει πιο πολύ απ’ όλα, εκτός από την αυτοπεποίθηση του κεντρικού πρωταγωνιστή, είναι ο τρόπος με τον οποίο ο κόσμος -ντόπιος και ξένος- αποδέχτηκε με θέρμη αυτόν το σωσία, τον κάλπικο Καντονά, πληρώνοντας κυριολεκτικά αντίτιμο ώστε να έρθουν δίπλα του. Αποτελεί σίγουρα ένα ψυχολογικό αίνιγμα, αλλά και μια επιβεβαίωση του πόσο οι άνθρωποι έχουν ανάγκη τους ήρωες υπό οποιαδήποτε μορφή.

Η αφήγηση του ντοκιμαντέρ γίνεται με ιδανική διαχείριση του υλικού και του ρυθμού, μην προσφέροντας μια απλή καταγραφή, αλλά επιτρέποντας να διεισδύσουμε σ’ έναν κόσμο που ο Καντονά πράγματι μένει στη Θάσο.

A Stone Appears – Κωνσταντίνος Βενετόπουλος

a-stone-appears

Εξαρχής το στυλιζάρισμα και η αισθητική της ταινίας επιβάλλονται στο μάτι, εισάγοντάς το στον ιδιαίτερο κόσμο του «A Stone Appears», όπου βιώνουμε τη ρουτίνα ενός νεαρού ζευγαριού.

Η μονότονη καθημερινότητά τους επαναλαμβάνεται με ιλιγγιώδεις ρυθμούς, ώσπου ένα αναπάντεχο αντικείμενο εμφανίζεται στο σπίτι τους. Πρόκειται για μία πέτρα, με την ικανότητα να αποκαλύπτει τον «πραγματικό» κόσμο γύρω τους, που διαφέρει πλήρως από εκείνον που βίωναν.

Οι δύο κόσμοι αντιπαραβάλλεται και αντιμάχονται ο ένας τον άλλο, με τους δύο ήρωες να κρατούν στα χέρια τους την τελική επιλογή του προορισμού τους. Το τέλος μοιάζει αμφίσημο, πιθανότατα όμως να είναι και αρκετά σαφές ώστε να θυμηθούμε ότι ζώντας στην αδιάκοπη ρουτίνα, η προοπτική για ευτυχία που προσφέρει το καινούριο μπορεί να είναι πολύ τρομακτική, κι έτσι η θαλπωρή του γνωστού να κερδίζει. Κάτι που ίσως να μην έπρεπε να συμβαίνει.

Bird – Chie Hayakawa

bird

Με μεγάλη διεθνή παραγωγή και πρωταγωνίστρια την Ευαγγελία Ανδρεαδάκη, που πρόσφατα βραβεύτηκε από την Ακαδημία για την ερμηνεία της στην ταινία «Smac», η Hayahawa είχε το ιδανικό έδαφος για να φτιάξει τη μικρού μήκους της.

Εν τέλει όμως, πλειοψηφούν τα πλάνα του αμείωτου ταξιδιού της ηρωίδας σε συνδυασμό με τα καρτ-ποσταλικά πλάνα της Σίφνου, για να οδηγηθούμε σε ένα μάλλον προβλεπόμενο τέλος, με τη δράση ως τότε να κινείται σε υποτυπώδη επίπεδα.

Ήδη από τις πρώτες μικρού μήκους των 22ων Νυχτών Πρεμιέρας, μπορούμε να επαληθεύσουμε πως δεν είναι το ταλέντο που λείπει στην εγχώρια κινηματογραφική παραγωγή, αλλά το όποιο ενδιαφέρον για να μην εκλείψει τελείως ή να μεταναστεύσει προς το εξωτερικό.

Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος

Δυσκολεύεται πολύ να γράψει το βιογραφικό του, κι ελπίζει τα κείμενά του να είναι καλύτερα από αυτό.
Δεν υπάρχουν σχόλια

ΑΠΑΝΤΗΣΕ

*

*