Νώε – Noah (2014)






 

Γράφει ο Νικόλας Θεοδωράκης


Σκηνοθεσία: Darren Aronofsky
Σενάριο: Darren Aronofsky, Ari Handel
Πρωταγωνιστούν: Russell Crowe, Jennifer Connelly, Anthony Hopkins, Emma Watson, Logan Lerman
Διάρκεια: 138’
Χώρα: Η.Π.Α.
Διανομή: UIP

 

NOAh_afisa_250_bΣτον Νώε του Aronofsky η Ηρωική Φαντασία συναντά τον Θρησκευτικό Μύθο και το ταξίδι στην βιβλική Γη μετατρέπεται σε κλειστοφοβικό θρίλερ, όμως, ο τρομερός κατακλυσμός στο τέλος θα μας περάσει σαν μια συνηθισμένη μπόρα.

Η Βιβλική Γη κατοικείται από τους απογόνους του Κάιν και τον απόγονο του Σηθ. Οι απόγονοι του Κάιν έχουν καταστρέψει τον πλανήτη, έχουν εξαντλήσει τις πηγές του, αφήνοντας ερημιά και θάνατο από όπου περνούν. Ο Νώε, απόγονος του Σηθ ζει με την οικογένεια του μακρυά από τις πόλεις, μέχρι που ο Δημιουργός θα τον καλέσει να διασώσει τα ζώα από τον κατακλυσμό με τον οποίο θα εξαγνίσει τον κόσμο. Έκπτωτοι άγγελοι, θαύματα και πίστη θα έρθουν αντιμέτωπα με την απληστία και την κακία των ανθρώπων, οι οποίοι θα προσπαθήσουν να καταλάβουν την Κιβωτό, όμως η μεγάλη πρόκληση θα έρθει αφού ανοίξουν οι ουρανοί.

Ο Νώε αποτέλεσε όραμα του Aronofsky, ο οποίος από μικρή ηλικία μαγεύτηκε με την ιστορία του. Η μεταφορά αυτή στον Κινηματογράφο στηρίζεται, μεν, στις περιγραφές της Βίβλου, αλλά η κυρίως υπόθεση αποτελεί ελεύθερη δημιουργία του σκηνοθέτη. Και ο Aronofsky όντως καταφέρνει να μας εκπλήξει. Ο δικός του Νώε είναι ανθρώπινος, δεν είναι Άγιος, δεν είναι απόκοσμος ή ξένος. Με έναν αξιέπαινο Russell Crowe ο Νώε μας κάνει να αμφιβάλλουμε για το τέλος μιας ιστορίας την οποία ξέρουμε από πριν. Θα πολεμήσει, θα χτίσει, θα καταστρέψει, θα βάψει τα χέρια του με αίμα και θα μας κάνει να τρομάξουμε για το μέχρι που μπορεί να οδηγήσει τον άνθρωπο η τυφλή πίστη.

Αυτό μάλιστα, σε έναν κόσμο που δεν είχαμε φανταστει. Αναθεωρώντας την προ-κατακλυσμού Γη ο Aronofsky μας παρουσιάζει έναν κόσμο μεταξύ Mad Max και Άρχοντα των Δαχτυλιδιών, με ορυχεία, εφευρέσεις και βιομηχανική μόλυνση αλλά και Αγγέλους να περπατούν μεταξύ των ανθρώπων, θαύματα και οράματα να αλλάζουν τη ροή της ιστορίας. Όμως το μέλλον της ανθρωπότητας εναπόκειται στον ίδιο τον Άνθρωπο. Ο Νώε αποτελεί αυτόν που επωμίζεται το καθήκον να σώσει ή να πάρει μαζί του την ανθρωπότητα και εδώ η ταινία παίρνει την πιο ανέλπιστη στροφή. Στηριζόμενη στον Crowe, η ιστορία μετατρέπεται σε ένα κλειστοφοβικό θρίλερ, μια ιστορία οικογενειακής διχόνοιας, μίσους και αγάπης, καθήκοντος και πίστης. Θα τελειώσει όπως νομίζουμε;

Εκεί όμως που η ταινία κάνει το βήμα προς το απρόσμενο και το αναπάντεχο φαίνεται να κυριαρχεί η επιθυμία να μην προκαλέσει. Η θρησκοληψία κυριαρχεί έναντι της φιλοσοφικής αναζήτησης και της καλλιτεχνικής δημιουργίας. Και αν στο Fountain διαφωνούσε κάποιος με τον μεταφυσικό προσανατολισμό του σκηνοθέτη, δεν μπορούσε να του αρνηθεί μια μοναδική καλλιτεχνική δημιουργία, με έντονους γνωσιολογικούς προβληματισμούς και εντυπωσιακή παρουσίαση. Δυστυχώς στον Νώε το «Πίστευε και Μη Ερεύνα» επικρατεί της πρόθεσης να ειπωθεί με έναν καινούργιο τρόπο αυτή η πολύ παλιά ιστορία.

Ο Νώε του Aronofsky αποτελεί μια εντυπωσιακή υπερπαραγωγή, που όμως δεν είναι η μεγάλη ταινία που ελπίζαμε. Αν τεχνικά, εφφέ, μουσική, κατασκευές, τοπία και ηθοποιοί γεμίζουν την οθόνη, η αναποφασιστικότητα του σκηνοθέτη μπροστά στην επίσημη θρησκεία δημιουργεί ένα κενό και σε κάνει να αναρωτιέσαι για το τι θα μπορούσε να μας είχε προσφέρει αν αποφάσιζε να πάει την ιστορία μέχρι τέλους.

Δείτε όλες τις ταινίες της εβδομάδας

 

 

 

Δημήτρης Ασπρολούπος

Αγαπώ τον Χίτσκοκ, τον Φιντσερ, τον Χάνεκε, τον αγγλικό ρεαλισμό και το σκανδιναβικό σινεμά αλλά παράλληλα έχω και ένα soft spot για τον Γουές Αντερσον.
Δεν υπάρχουν σχόλια

ΑΠΑΝΤΗΣΕ

*

*

ΣΧΕΤΙΚΑ

SAE Digital Film Making