Νύχτες Πρεμιέρας 2014: Σάββατο 27/09: Το REEL ήταν εκεί

Το μενού είχε "These Final Hours" και το διμερές "The Disappearance of Eleanor Rigby"

Όπως κάθε φορά τα τελευταία χρόνια, το Reel.gr δίνει το παρών στο σπουδαιότερο ραντεβού των Αθηναίων σινεφίλ, τις Νύχτες Πρεμιέρας, που μάλιστα φέτος συμπλήρωσαν τα 20 τους χρόνια. Κάθε μέρα θα σας παρουσιάζουμε τις ανταποκρίσεις μας από τις ταινίες που παρακολουθήσαμε, με μία σύντομη κριτική τους. Μπορείτε να δείτε το πρόγραμμα σε PDF εδώ.

Τι είδαμε χτες

 

These Final Hours

36655_1

Εντός ολίγων ωρών μια απροσδιόριστη, φυσική καταστροφή πρόκειται να οδηγήσει ολόκληρη την ανθρωπότητα στο αναπόφευκτο τέλος της, με τις ηπείρους να καταρρέουν η μία μετά την άλλη.  Τελευταίος σταθμός η Αυστραλία και συγκεκριμένα το Perth, εκεί όπου οι κάτοικοι ετοιμάζονται για την ολέθρια καταστροφή, παρτάροντας ανελέητα σαν να μην υπάρχει αύριο (στην προκειμένη περίπτωση πράγματι δεν υπάρχει), σνιφάροντας κοκαϊνη και επιδιδόμενοι σε σεξουαλικά όργια σαν ξέφρενα, βακχικά πλάσματα, σε μια προσπάθεια να ξορκίσουν το επικείμενο κακό.

Κάπου ανάμεσα στα ερωτικά αλυχτίσματα και την δυνατή μουσική, βρίσκεται και ο James, ένας εγωκεντρικός άνδρας που θέλει να περάσει τις τελευταίες ώρες της ζωής του με μυαλό μουδιασμένο, πνίγοντας τον φόβο του στα ναρκτωτικά και το αλκοοόλ.  Τα σχέδιά του όμως πρόκειται να αλλάξουν, όταν στον δρόμο του συναντήσει μια πιτσιρίκα, την Rose, που βρίσκεται σε κίνδυνο.  Αποφασίζοντας να την σώσει, θα συνειδητοποιήσει πως η σωτηρία της μικρής, είναι πολύ πιο σημαντική από τα προσωπικά του σχέδια.  Ξεκινώντας ένα ταξίδι ενάντια στον χρόνο, θα την βοηθήσει να βρει τον πατέρα της πριν να είναι αργά, αντιλαμβανόμενος και ο ίδιος τελικά, το που πραγματικά ανήκει αυτές τις «τελευταίες ώρες».

Η ταινία του Zak Hilditch είναι ένα sci-fi δράμα που τοποθετείται σε ένα μετα-αποκαλυπτικό Perth, με όλες τις κλασικές πινελιές που απαιτεί το συγκεκριμένο είδος: παρατημένα αυτοκίνητα στην μέση του δρόμου, βανδαλισμοί, βιασμοί, αυτοκτονίες και θρησκόληπτες, τελολογικές αναφορές.  Χωρίς να χαρακτηρίζεται από ιδιαίτερη πρωτοτυπία ή από την ανάδειξη μιας ξεχωριστής οπτικής των τελευταίων στιγμών των ανθρώπων-οι οποίοι στα πλαίσια μιας από τις πιο ρεαλιστικές απεικονίσεις Τέλους, συνεχίζουν να παραμένουν παθητικά αδιάφοροι και ηλίθιοι-το «These Final Hours», πετυχαίνει την σταδιακή εξιλέωση του πρωταγωνιστή, σκηνή την σκηνή, εφιστώντας την προσοχή στο άτομο και οχι στο, χαμένο από καιρό, σύνολο.

Χωρίς να δίνεται μεγάλη έμφαση στην χρήση των ειδικών εφέ, τα οποία εδώ λειτουργούν ως επί το πλείστον υπαινικτικά, το μεγαλύτερο βάρος δίδεται στην αποτύπωση της μεταστροφής του ήρωα, μέσα από την μικρή Rose, που αποτελεί τον καταλύτη της προσωπικής του αφύπνισης, ακόμα και ελάχιστες ώρες πριν το φοβερό τέλος.

To «Τhese Final Hours» είναι ένα μικρό ταινιάκι που συνιστά ένα ακόμη κομμάτι του τεράστιου ψηφιδωτού που αποτελεί το σύμπαν του sci-fi κινηματογράφου.  Ερχόμενο μάλιστα εξ Αυστραλίας, από την χώρα που τα τελευταία χρόνια παρουσιάζει διαρκώς εξαίσια δείγματα ετερόκλητου cinema, αξίζει την πραγματικά την προσοχή σας.

3/5

Βαρβάρα Κοντονή

I Origins

i originsΤο I Origins μιλάει για τη πίστη και την επιστήμη. Με αφορμή έναν βιολόγο που ασχολείται με τα μάτια και το έρωτα του με μια κοπέλα που γνωρίζει τυχαία σε ένα halloween party εξερευνεί την διαχρονική και αιώνια αντίθεση, τη σύγκρουση μεταξύ γνωστικών αντικειμένων, πειραμάτων και αποδείξεων με την άνευ όρων και περιορισμών πίστη σε κάτι.

Από τη μία μεριά οι απτές μετρήσεις, τα νούμερα, οι στατιστικές και από την άλλη η διαίσθηση. Όπως αναφέρει και το σενάριο της ταινίας η κόρη του ματιού ενός ανθρώπου είναι μοναδική. Είναι αδύνατον να υπάρξει άλλος άνθρωπος στο κόσμο που να έχει ακριβώς τη ίδια κόρη. Πάνω σ’ αυτό το κοσμικά παράδοξο χτίζεται η ιστορία της ταινία που αγγίζει ελαφρώς την επιστημονική φαντασία.

Ο Mike Cahill (του Another Earth, που είχαμε δει πάλι στις Νύχτες Πρεμιέρας) διηγείται την ιστορία του με αρμονικούς ρυθμούς, όμορφα πλάνα που παίζουν με τις αντιλήψεις μας και διεγείρουν ερωτήματα. Διανθίζει τους διαλόγους του με λίγη επιστημονική διαλεκτό για να προσδώσει στο σενάριο του μια σοβαρότητα αλλά δυστυχώς αποτυχαίνει στο φινάλε.

Εκτός από το γεγονός ότι είναι σχετικά αναμενόμενο, ο τρόπος που διαλέγει να μας πείσει για κάτι που μάλλον δεν θα μπορέσει να αποδεχτεί ποτέ, καταρρίπτει το ίδιο το επιχείρημα. Πάντως τόσο ο σκεπτικισμός όσο και η πνευματικότητα της ταινίας συνολικά είναι καλοδεχούμενα ως εναλλακτική πρόταση επιστημονικής φαντασίας.

2,5/5

Δημήτρης Ασπρολούπος

The Disappearance of Eleanor Rigby: Him

The Disappearance of Eleanor Rigby: Her

32589

Μετά από τρεις αξιόλογες μικρού μήκους ταινίες, ο Ned Benson μας παρουσίασε το μεγάλου μήκους ντεμπούτο του, που δε στερείται φιλοδοξίας: 7 χρόνια δούλευε το Disappearance of Eleanor Rigby, το οποίο ξεχωρίζει με το χώρισμα του σε τρεις ταινίες, μία για τη γυναικεία(Her), μία για την ανδρική(Him)και μία για την κοινή(Them) οπτική μέσα σε μία σχέση. Εμείς είδαμε πρώτα το “Him”, όπως θα έπρεπε μιας και περιέχει το απαραίτητο background ωστέ να παρακολουθήσουμε απρόσκοπτα το “Her”.

O Connor(James McAvoy) και η Eleanor(Jessica Chastain) είναι ένα ζευγάρι που ζει στη Νέα Υόρκη. Είναι επτά χρόνια μαζί και αγαπά ο ένας τον άλλο, αλλά ένα πρωινό, η γυναίκα αποφασίζει να τον αφήσει, λέγοντας πως νιώθει την ανάγκη να ξαναρχίσει τη ζωή της από την αρχή. Ο Connor σοκάρεται, χάνει τον αυτοέλεγχο του και πλέον η ζωή του μοιράζεται μεταξύ του εστιατορίου που έχει στην κατοχή του(και ζητώντας συμβουλές για την Eleanor από τον πλέον ακατάλληλο, κολλητό του(Bill Hader) και του διαμερίσματος του ψυχρού, μίνιμαλ αντιδράσεων πατέρα του(Ciaran Hinds).

Με τόσες προσδοκίες να το συνοδεύουν, το “Him” ήταν μία μικρή απογοήτευση. Παρότι ο McAvoy είναι πολύ καλός, εδώ έχει αφεθεί μόνος του να παλεύει, χωρίς αξιόλογη υποστήριξη, απόρροια των underwritten β’ ρόλων. Ο Ciaran Hinds παίζει με υπέροχο μινιμαλισμό το ρόλο του πατέρα, αλλά οι στιγμές του είναι λίγες και, πολλές φορές, χωρίς νόημα στην εξέλιξη του φιλμ. Το ίδιο ισχύει και για τον Bill Hader που εμφανώς έχει τα κωμικά εχέγγυα για να υποστηρίξει αυτόν ακριβώς το ρόλο, αλλά ο κινηματογραφικός χρόνος του είναι ελάχιστος ώστε να αναπτύξουμε ένα δεσμό μαζί του και να μας «μείνει». Περιμέναμε ένα έντονο συναισθηματικό δέσιμο, αλλά αυτό που τελικά δεχθήκαμε ήταν αδιαφορία, κάτι που πέρασε και δεν ακούμπησε.

Το ακριβώς αντίθετο συνέβη με τη δεύτερη ταινία, “Her” που παρουσιάζει την οπτική του χαρακτήρα της Jessica Chastain. To αισθητά καλύτερο αποτέλεσμα, δεν οφείλεται απόλυτα στην Chastain –που είναι όμως καταπληκτική- αλλά στην ουσιαστική συμπαράσταση των «συμπληρωματικών» ηθοποιών, που εδώ είναι γραμμένοι όπως πρέπει. Πρώτη και καλύτερη, η Viola Davis στον καλύτερο της ρόλο μετά το “The Help”, ως καθηγήτρια της Eleanor, με μία ξεκαρδιστική προσέγγιση πάνω στη ζωή και την κούραση της με το αντικείμενο διδασκαλίας της, ανάγλυφη. Η μάνα της, Isabelle Hupert, ολίγον αλκοολική και στωική –σχεδόν κυνική- στη σχέση της με τον άνδρα της, τον σπουδαίο William Hurt ώς γνωστό καθηγητή που προσπαθεί να πατρονάρει τη ζωή της κόρης του –σε μικρό βαθμό. Η αδελφή της Eleanor, Katy, ενσαρκωμένη από την Jess Weixler, ανύπαντρη μητέρα που ψάχνει να τα βγάλει πέρα με τη ζωή της και έχει μία εξαιρετική σχέση με την Eleanor.

Με τόσους ρόλους ουσίας και την έντονα συναισθηματική παρουσία της Chastain, το “The Disappearance of Eleanor Rigby: Her” δουλεύει πάνω σε όλα τα επίπεδα που δε δούλεψε το “Him” και μας αφήνει απολύτως ικανοποιημένους.
Μπορεί μεμονωμένα να μη δουλεύουν και τα δύο στον ίδιο βαθμό, αλλά ο Ned Benson μας δίνει με πρωτότυπο τρόπο τη διδαχή πως σε μία σχέση πάντα υπάρχουν διαφορετικές οπτικές και ο κάθε εμπλεκόμενος σε μία σχέση έχει πάντα τη δική του ιστορία.

Him: 2.5/5

Her: 3.5/5

Παναγιώτης Μήτσικας

Δείτε εδώ την ανταπόκριση μας από την ένατη μέρα του φεστιβάλ 

Δείτε εδώ την ανταπόκριση μας από την όγδοη μέρα του φεστιβάλ

Δείτε εδώ την ανταπόκριση μας από την εβδομη μέρα του φεστιβάλ

Δείτε εδώ την ανταπόκριση μας από την έκτη μέρα του φεστιβάλ

Δείτε εδώ την ανταπόκριση μας από την πέμπτη ημέρα του φεστιβάλ

Δείτε εδώ την ανταπόκριση μας από την τέταρτη μέρα του φεστιβάλ

Δείτε εδώ την ανταπόκριση μας από την τρίτη μέρα του φεστιβάλ

Δείτε εδώ την ανταπόκρισή μας από την δεύτερη μέρα του φεστιβάλ

Δείτε εδώ την ανταπόκριση μας από την πρώτη μέρα του φεστιβάλ

Δείτε εδώ την κριτική μας για την ταινία έναρξης του φεστιβάλ

Δείτε εδώ τις επιλογές του Αχιλλέα Βασιλείου για το φεστιβάλ Νύχτες Πρεμιέρας

Δείτε εδώ δέκα ταινίες του φεστιβάλ που δεν πρέπει να χάσετε

Δείτε εδώ ότι χρειάζεται να ξέρετε για τις φετινές Νύχτες Πρεμιέρας

Βαρβάρα Κοντονή

Ερωτευμένη με τον κινηματογράφο από μικρή, παθιασμένη με τις εικόνες, τους ήχους, τις ιστορίες και την ομορφιά της 7ης Τέχνης, απολαμβάνω να γράφω με ένταση για αυτά που αγαπώ.
Δεν υπάρχουν σχόλια

ΑΠΑΝΤΗΣΕ

*

*

ΣΧΕΤΙΚΑ