Nymphomaniac Μέρος 2ο – Nymphomaniac: Volume II (2013)

Το δεύτερο μισό της ταινίας ακολουθεί την πορεία της πρώτης (και πώς δεν θα μπορούσε άλλωστε, αφού επί της ουσίας μιλάμε για μια ταινία), με το αποκορύφωμά του να μην εντοπίζεται τόσο στο εκβιαστικό, καταβαραθρωτικό του τέλος, όσο στην εξερεύνηση των διαφορετικών πτυχών της νυμφομανούς Joe, οι οποίες κυμαίνονται μεταξύ των άκρων της μητρότητας και της ‘εναλλακτικής θεραπείας’ του θυσιαστικού μαστιγώματος.







Σκηνοθεσία: Lars von Trier
Σενάριο: Lars von Trier
Πρωταγωνιστούν: Charlotte Gainsbourg, Stellan Skarsgård, Willem Dafoe, Jamie Bell, Mia Goth
Διάρκεια: 123’
Χώρα: Γαλλια, Γερμανία, Δανία, Βέλγιο, Ηνωμένο Βασίλειο
Διανομή: Seven, Spentzos

 

hr_Nymphomaniac-_Volume_II_2

Παρά την αποδοχή από μέρους του Trier της κυκλοφορίας του “Nymphomaniac” σε δυο ταινίες (μια αποδοχή, παρόλα αυτά, διόλου αρεστή στον ίδιο), το δεύτερο μέρος του σεξουαλικού πονήματος του δημιουργού αποτελεί σίγουρα ένα ταιριαστό κλείσιμο στην αριστουργηματική, πρώτη ταινία, η αλήθεια είναι όμως πως υστερεί σε έναν βαθμό, τόσο σε δυναμική, όσο και σε ουσία.

Η αφήγηση των ερωτικών περιπετειών της Joe συνεχίζεται, διανθισμένη αυτή την φορά με ακραία σαδιστικές και γλαφυρές λεπτομέρειες, που μοιάζουν να τονίζουν το διαρκώς διευρυνόμενο εσωτερικό κενό της ηρωίδας. Ερχόμενη αντιμέτωπη με τον ουσιαστικό κοινωνικό στιγματισμό, την περιθωριοποίηση και την, επιβαλλόμενη από την ανδροκρατούμενη πραγματικότητα, ενοχή για το απόν μητρικό φίλτρο, η Joe συνεχίζει να απαριθμεί στον ανέραστο, παρθένο εξομολογητή της Selingman, τα κατορθώματα μια ζωής γεμάτης, όσο και άδειας, μόνο για να φτάσει σταδιακά στην συνειδησιακή αντίληψη μιας λυτρωτικής μοναξιάς…

Το δεύτερο μισό της ταινίας ακολουθεί την πορεία της πρώτης (και πώς δεν θα μπορούσε άλλωστε, αφού επί της ουσίας μιλάμε για μια ταινία), με το αποκορύφωμά του να μην εντοπίζεται τόσο στο εκβιαστικό, καταβαραθρωτικό του τέλος, όσο στην εξερεύνηση των διαφορετικών πτυχών της νυμφομανούς Joe, οι οποίες κυμαίνονται μεταξύ των άκρων της μητρότητας και της ‘εναλλακτικής θεραπείας’ του θυσιαστικού μαστιγώματος.

Χωρίς να ξεφεύγει από το σκηνοθετικό απογύμνωμα του Trier, το δεύτερο μέρος δύσκολα ακουμπάει την σχεδόν, ελεγειακή διάσταση του πρώτου, ίσως επειδή τα υποθεσιακά στοιχεία μοιάζουν πλέον να εξαντλούνται κατά τρόπο όμοιο με την ψυχολογική και σωματική εξάντληση του χαρακτήρα της Joe, η οποία βρίσκεται πλέον στον δρόμο για την προσωπική της θέωση, όπως κι αν εκφράζεται αυτό. Με την σκυτάλη να δίνεται σε νέες φιλοσοφικές συζητήσεις, θρησκευτικές παραδοχές και οριοθετημένες αποδοχές θεμάτων-ταμπού, η προοδευτική εξιλέωση της πρωταγωνίστριας υπονοείται μέσω της αφηγητικής της επικοινωνίας με τον ευνουχισμένο σεξουαλικά, εκπρόσωπο του δυνατού φύλου και άρα καλό φίλο. Πότε όμως το φύλο και ο φίλος τα πήγαν πραγματικά καλά;

Η Charlotte Gainsbourg ως άλλο ξεπεσμένο θηλυκό, έρμαιο των αδηφάγων, καταστροφικών της ορέξεων, είναι το δυνατό χαρτί του δεύτερου μισού της ταινίας, σηκώνοντας στις πλάτες το λολιτίστικο παρελθόν των νιάτων της, πορευόμενη αργά αλλά σταθερά προς το (εξομολογητικό της) τέλος.

Ο Trier δημιουργεί στο σύνολό της μια κοσμική ταινία παθών, εμπλέκοντας κάθε σπιθαμή ανθρώπινου συναισθήματος μέσα στο παιχνίδι των αντιθέσεων και δη της κυρίαρχης αντίθεσης που λειτουργεί ως αφορμή για την εξιστόρηση της Joe: της “σωτηρίας” της από τον άνθρωπο πίσω από τον καθρέφτη, το ολοκληρωτικό της άκρο, τον Selingman.

Αν και η σύγκριση είναι αναπόφευκτη μεταξύ των δυο ταινιακών μισών, με το πρώτο να κερδίζει στα σημεία ως αφετηρία της σεξουαλικής αφύπνισης, εντούτοις στην ολότητά του το “Nymphomaniac” είναι ένα ακόμη σπουδαίο αποτέλεσμα του ιδιόρρυθμου Lars Von Trier που πάντα έχει κάτι να πει. Μέσα από άρτια σκηνοθετημένα κεφάλαια και διαλόγους ‘τροφή για σκέψη’, παραδίδει το χρονικό μιας γυναικείας ψυχής που αντανακλά σχεδόν την ίδια την φύση του Trier: πολύπαθη, προκλητική και πάνω απ’όλα αληθινή, με την Joe να μεταμορφώνεται στο ιδανικό alter ego του Δανού δημιουργού. Ένα alter ego που ‘πάντα απαιτούσε περισσότερα από το ηλιοβασίλεμα’, ακριβώς όπως και η πρωταγωνίστριά του.

Δείτε όλες τις ταινίες της εβδομάδας

 

 

 

Βαρβάρα Κοντονή

Ερωτευμένη με τον κινηματογράφο από μικρή, παθιασμένη με τις εικόνες, τους ήχους, τις ιστορίες και την ομορφιά της 7ης Τέχνης, απολαμβάνω να γράφω με ένταση για αυτά που αγαπώ.
Δεν υπάρχουν σχόλια

ΑΠΑΝΤΗΣΕ

*

*

ΣΧΕΤΙΚΑ

SAE Digital Film Making