Νύχτες Πρεμιέρας 2014: Πέμπτη 18/9: Το REEL ήταν εκεί

Καθηλωτικές αγγλικές φυλακές, ντοκιμαντέρ για τη shoegaze, δεξιοτεχνικό πορτρέτο των μοντέρνων σχέσεων

Όπως κάθε φορά τα τελευταία χρόνια, το Reel.gr δίνει το παρών στο σπουδαιότερο ραντεβού των Αθηναίων σινεφίλ, τις Νύχτες Πρεμιέρας, που μάλιστα φέτος συμπλήρωσαν τα 20 τους χρόνια. Κάθε μέρα θα σας παρουσιάζουμε τις ανταποκρίσεις μας από τις ταινίες που παρακολουθήσαμε, με μία σύντομη κριτική τους. Μπορείτε να δείτε το πρόγραμμα σε PDF εδώ.

Τι είδαμε χτες

Starred Up

starredUp_2671572b

“Starred Up”: όρος που κατηγοριοποιεί όσους νεαρούς φυλακισμένους μεταφέρονται πρόωρα από το αναμορφωτήριο σε φυλακές ενηλίκων. Στην παραπάνω κατηγορία εμπίπτει ο ήρωας μας, Eric Love(Jack O’Connell), ένας εξαιρετικά βίαιος νεαρός που μπλέκει συνεχώς σε καυγάδες. Το ιδιότυπο στοιχείο της φυλακής στην οποία βρίσκεται, έγκειται στο γεγονός πως εκεί βρίσκεται και ο πατέρας του, Neville(Ben Mendelsohn). Πατέρας και γιος μοιάζουν σαν δύο σταγόνες νερό –σε θέματα συμπεριφοράς- και, παρότι πολλά από τα προβλήματα του Eric προέρχονται από τη συμπεριφορά του πατέρα του στο παρελθόν, ο τελευταίος νοιάζεται για αυτόν και προσπαθεί να τον προστατέψει στο δύσκολο περιβάλλον της φυλακής –αν και πολλές φορές με λάθος τρόπο.

Υπάρχει κι άλλος ένας άνθρωπος που ενδιαφέρεται για τον Eric: αυτός είναι ο –τύποις- ψυχολόγος του ιδρύματος, ο Oliver(Rupert Friend), ένας άνθρωπος με βαθύ και πραγματικό ενδιαφέρον για τους κατάδικους, ο οποίος προσπαθεί να χαλιναγωγήσει το θυμό τους μέσα από μία κλειστή ομάδα «θεραπείας». Το πρόβλημα είναι πως ο Eric, έχει ήδη αποκτήσει αρκετούς υψηλά ιστάμενους εχθρούς λόγω της εκρηκτικής του συμπεριφοράς.

Επωφελούμενη από το καλογραμμένο σενάριο, που βασίστηκε στις εμπειρίες του σεναριογράφου Jonathan Asser ως ψυχολόγου σε βρετανική φυλακή, αλλά και στις έξοχες ερμηνείες των πρωταγωνιστών, το “Starred Up” έρχεται να προστεθεί στη λίστα με τις ταινίες που προσομοιάζουν αληθοφανώς την ατμόσφαιρα εγκλεισμού στη φυλακή. Ο Jack O’Connell μας δείχνει απτά το ταλέντο του, στο ωμό πορτραίτο ενός προβληματικού νέου και έχει ομότιμη συμπαράσταση από τον πάντα άψογο σε τέτοιους ρόλους Ben Mendelsohn(Animal Kingdom) και τον Rupert Friend. Η σκηνοθεσία του David Mckenzie(Young Adam, Hallam Foe) είναι ανθρωποκεντρική και τοποθετημένη στα «σκληρά» πρόσωπα των Neville και Eric, θέλοντας να τονίσει την αυθεντικότητα των χαρακτήρων τους.

Είναι δύο ώρες οργής, ένα ποτάμι θυμού που έρχεται να μας πνίξει και να μας κρατήσει δέσμιους καθ’ολη τη διάρκεια του φιλμ. Μία από τις πιο αληθινές, ασυμβίβαστες ταινίες της χρονιάς.

3.5/5

Παναγιώτης Μήτσικας

Beautiful Noise

The-Jesus-and-Mary-Chain-photographed-by-Mike-Laye-image-access.net_

Σίγουρα μια από τις πιο επιτυχημένες κατηγορίες των Νυχτών Πρεμιέρας κάθε χρόνο είναι τα μουσικά ντοκιμαντέρ, μέσω των οποίων οι θεατές είτε έρχονται σε επαφή με άγνωστους καλλιτέχνες και ιδιαίτερα μουσικά ρεύματα, είτε μαθαίνουν να αναγνωρίζουν την πραγματική αξία σπουδαίων μουσικών προσωπικοτήτων.

Ένα από τα πιο αξιόλογα μουσικά ντοκιμαντέρ του φετινού φεστιβάλ, είναι αναμφίβολα το “Beautiful Noise» του Eric Green, ένα ατόφιο κομμάτι νοσταλγικής αναδρομής σε τρία κορυφαία ροκ συγκροτήματα, αλλά και της τεράστιας επίδρασης που αυτά άσκησαν σε όλη την μετα-εξελικτική πορεία της εναλλακτικής ροκ, καθώς και της indie μουσικής σκηνής εν γένει.

Αναμοχλεύοντας την ονειρική ποπ των Cocteau Twins, τον δημιουργικό θόρυβο των The Jesus and Mary Chain, καθώς και την στιβαρή παρουσία των Ιρλανδών My Bloody Valentine, o Green χτίζει μέσα από συνεντεύξεις και μουσικά στιγμιότυπα, την κυρίαρχη εικόνα ενός underground μουσικού ρεύματος που μεσουράνησε στην Μεγάλη Βρετανία από τα τέλη της δεκαετίας του ’80, μέχρι και τις αρχές του ’90, παρουσιάζοντας τους «ηθικούς αυτουργούς» μιας πλούσιας μουσικής κληρονομίας, που έμελλε να επιστρέψει και να αναζωπυρωθεί, μετά από απουσία δυο-και παραπάνω-δεκαετιών.
Όσο κοινό και αν φανεί, το “Beautiful Noise” είναι για να θυμούνται οι παλιοί και να πωρώνονται οι νέοι.

3/5

Βαρβάρα Κοντονή

10.000km

10000-KM-Movie

O Ισπανός Carlos Marques-Marcet, στο μεγάλου μήκους σκηνοθετικό του ντεμπούτο ύστερα από αρκετές μικρού μήκους, μας παραδίδει το «10.000km», την ίστορία ενός ζευγαριού που «αναγκάζεται» να συνεχίσει τη σχέση του μέσω απόστασης –ναί, καλά μαντέψατε, 10.000 χιλιομέτρων.

Η Alex και ο Sergi είναι ένα νεαρό ζευγάρι που είναι μαζί εδώ και 7 χρόνια και ζει στη Βαρκελώνη. Η σχέση τους εμφανώς δεν έχει χάσει το πάθος της, προσπαθούν να κάνουν ένα παιδί, αλλά όλα αλλάζουν μόλις η γυναίκα λαμβάνει ένα email που της προτείνει δουλειά στο Λος Άντζελες για ένα χρόνο. Οι δύο τους φαίνονται αποφασισμένοι να κρατήσουν τα θεμέλια της σχέσης τους για αυτή τη χρονική περίοδο, αλλά σύντομα θα καταλάβουν πως τα πράγματα δεν είναι όσο απλά νόμιζαν.

Από τα πιο στιβαρά ψυχογραφήματα μίας σχέσης εξ’αποστάσεως, ο Marques-Marcet μας εισάγει για τα καλά στον επώδυνο ρεαλισμό του φιλμ του, ήδη από την πρώτη σκηνή, ένα εκπληκτικό, σχεδόν 20λεπτο μονόπλανο μέσα στο σπίτι του ζευγαριού στη Βαρκελώνη. Από τη στιγμή που η Alex αποχωρεί για το Λος Άντζελες, η ροή παίρνει τη μορφή ημερολογίου, μετρώντας τις μέρες που αυτή λείπει και εξελίσσεται υποδειγματικά, μέσα από μία ολοένα χειροτερεύουσα κατάσταση.
Αργόσυρτο, ρεαλιστικό στον ύψιστο βαθμό, με κωμικές αλλά και πολύ δραματικές στιγμές. Σαν την ίδια τη ζωή.

3/5

Παναγιώτης Μήτσικας

52 Tuesdays

52-Tuesdays1-628x348

Η Billie & η Jane είναι μια κόρη & μια μητέρα που τα πάνε καλά. Η Jane όμως αποφασίζει να μπει στη διαδικασία αλλαγής φύλου για να γίνει άνδρας. Η Billie θα αναγκαστεί να μετακομίσει στο σπίτι του πατέρα της & να βλέπεις τη μητέρα της μόνο κάθε Τρίτη για τον επόμενο χρόνο, ενώ παράλληλα & η ίδια βρίσκεται στην εφηβική φάση μεταμόρφωσης/ανακάλυψης/ενηλικίωσης..

Με έξυπνη κινηματογράφηση & χρήση του video καθώς η Billie συνθέτει το δικό της ψηφιακό ημερολόγιο για να βοηθήσει τους φίλους της (αλλά & τον ίδιο της τον εαυτό) να καταλάβουν όλα όσα συμβαίνουν, χωρίς φαμφάρες & αποφεύγοντας το φτηνό μελόδραμα, με 2 εξαιρετικές ερμηνείες & σωστό υποστηρικτικό cast, το 52 Tuesdays είναι μια σημαντική ταινία για την αλλαγή, την πλήρη & άνευ όρων αποδοχή της διαφορετικότητας & ουσιαστικά μιας συχνά καλά κρυμμένης μυστικής αλήθειας: της σημασίας του να είναι κάποιος 100% ο εαυτός του..

3,5/5

Δημήτρης Βαρελάς

Catch Me Daddy

laila-2-650

2 έφηβοι το σκάνε στην βρετανική επαρχεία, ενώ ο αυστηρός πατέρας του κοριτσιού έχει ξεκινήσει ανθρωποκυνηγητό για να τους βρει.

Χάρτινοι μονοδιάστατοι χαρακτήρες, παρακμιακό περιβάλλον, ναρκωτικά σε κάθε πλευρά, μια δόση θρησκευτικού φανατισμού & διαφοράς κουλτούρας συνθέτουν αυτό το σκοτεινό (κυριολεκτικά & μεταφορικά) θρίλερ, χωρίς πολλούς διαλόγους, χωρίς να καταφέρνει να προκαλέσει ουσιαστικό ενδιαφέρον για τους πρωταγωνιστές. Η κινηματογράφηση είναι ωμά ρεαλιστική & κατά στιγμές όμορφη, αλλά αυτό το περίπου western χάνεται στην ομίχλη χωρίς σαφή προσανατολισμό.

2/5

Δημήτρης Βαρελάς

Τι να δείτε σήμερα

The Babadook

1399881005889.jpg-620x349

Ο τρόμος φέτος έρχεται από την μακρινή Αυστραλία, με ένα μικρό horror διαμαντάκι τεραστίων δυνατοτήτων, αν κρίνουμε τουλάχιστον από το μέχρι τώρα hype που θέλει το “The Babadook” να αποτελεί μια από τις καλύτερες ταινίες τρόμου που έχουμε δει τα τελευταία χρόνια.

Μετρώντας ήδη ένα επιτυχημένο πέρασμα από τα φεστιβάλ ανά τον κόσμο και συνεχίζοντας την πορεία του ακάθεκτο-με επόμενη στάση φυσικά, τις Νύχτες Πρεμιέρας-, το μεγάλου μήκους σκηνοθετικό ντεμπούτοτης Jennifer Kent, βασίζεται στο μικρού μήκους ταινιάκι της, “Μonster”, το οποίο θέλει μια μητέρα να παλεύει με την φοβία του γιού της, που πιστεύει πως μέσα στην σκοτεινή του ντουλάπα, κρύβεται ένα επικίνδυνο πλάσμα.  Οι αποκαλύψεις που θα ακολουθήσουν, θα είναι συνταρακτικές.

Το “The Babadook” ακολουθεί την ίδια ιστορία, με το trailer να λειτουργεί ως διαπιστευτήριο της αξίας του και με την Kent να υποστηρίζει πως η δεκάχρονη ενασχόλησή της με την ταινία, βασίζεται εν μέρει και σε δικές της, βιωματικές εμπειρίες.

Η ταινία θα προβληθεί στα πλαίσια του φεστιβαλικού τμήματος, “Focus στην Αυστραλία”.

22:45, ΔΑΝΑΟΣ 1

 

Gold

Gold

Η κατηγορία «Πανόραμα» του φεστιβάλ, φημίζεται για τις πολύ καλές επιλογές ανεξάρτητων παραγωγώνκαι την ανάδειξη ανερχόμενων δημιουργών, που μετρούν στο ενεργητικό τους λίγες, αλλά αξιόλογες δουλειές.

Μια τέτοια περίπτωση είναι και το “Gold” του Niall Heery, μια witty κωμωδία που θέτει στο επίκεντρο την επιστροφή ενός άνδρα στην πόλη του, προκειμένου να βρεθεί στο πλευρό του άρρωστου πατέρα του, ο οποίος όμως έχει έναν και μοναδικό καημό: να γνωρίσει την εγγονή του, πριν να είναι αργά.  Το πρόβλημα είναι πως ο ξενιτεμένος  Ray, δεν έχει καμία επαφή με την οικογένειά του, καθώς η γυναίκα που είχε ερωτευτεί τον είχε παρατήσει, παίρνοντας μαζί της και την κόρη τους.   Όπως γίνεται εμφανές, ο ερχομός του Ray θα σηματοδοτήσει μια σειρά από οικογενειακά ευτράπελα, καθώς θα κληθεί να αντιμετωπίσει και τον δύστροπο Frank, ο οποίος εκτελεί πλέον χρέη πατριού, της δυναμικής Abbie.

Γεμάτο χιούμορ και μια “Little Miss Sunshine” διάθεση, το “Gold” αποτελεί εγγυημένη επιλογή για τους λάτρεις του indie σινεμά, ενώ αποτελεί και την καλύτερη ευκαιρία για να απολαύσουμε την Maisie Williams, κατά κόσμον Arya Stark, σε έναν ρόλο πολύ διαφορετικό, απ’ ότι την έχουμε συνηθίσει.

19:30, ODEON OΠΕΡΑ

Δείτε εδώ την κριτική μας για την ταινία έναρξης του φεστιβάλ

Δείτε εδώ τις επιλογές του Αχιλλέα Βασιλείου για το φεστιβάλ Νύχτες Πρεμιέρας

Δείτε εδώ δέκα ταινίες του φεστιβάλ που δεν πρέπει να χάσετε

Δείτε εδώ ότι χρειάζεται να ξέρετε για τις φετινές Νύχτες Πρεμιέρας

Συντακτική ομάδα του Reel.gr

Αγαπάμε τον κινηματογράφο και όλα του τα είδη χωρίς διακρίσεις και κουλτουριάρικες αγκυλώσεις.
Δεν υπάρχουν σχόλια

ΑΠΑΝΤΗΣΕ

*

*

ΣΧΕΤΙΚΑ