Νύχτες Πρεμιέρας 2014: Πέμπτη 25/09: Το REEL ήταν εκεί

Η καλύτερη ελληνική ταινία της χρονιάς

Όπως κάθε φορά τα τελευταία χρόνια, το Reel.gr δίνει το παρών στο σπουδαιότερο ραντεβού των Αθηναίων σινεφίλ, τις Νύχτες Πρεμιέρας, που μάλιστα φέτος συμπλήρωσαν τα 20 τους χρόνια. Κάθε μέρα θα σας παρουσιάζουμε τις ανταποκρίσεις μας από τις ταινίες που παρακολουθήσαμε, με μία σύντομη κριτική τους. Μπορείτε να δείτε το πρόγραμμα σε PDF εδώ.

Τι είδαμε χτες

3 ελληνικές συμπαραγωγές στο Φεστιβάλ του Τορόντο

Xenia

Φέτος οι Νύχτες Πρεμιέρας κλείνουν τα 20 τους χρόνια. Μέσα σ’ αυτά χρονια προβλήθηκαν πολλές ταινίες. Μια απ’ αυτές ήταν και η παράξενη, cult και αντικείμενο λατρείας πλέον Επίθεση του Γιγάντιου Μουσακά του Πάνου Κούτρα το 1999. Δεκαπέντε χρόνια αργότερα είδαμε τη καριέρα του σκηνοθέτη να εξελίσσεται, να απηχεί σε ευρύτερο κοινό και να κερδίζει διεθνή αναγνώριση.

Πρώτα με τη Στρέλλα το 2008 που προβλήθηκε στο φεστιβάλ Βερολίνου και απέσπασε ενθουσιώδεις κριτικές και τώρα με το Xenia που συμμετείχε στο Φεστιβάλ των Καννών στο τμήμα ένα Κάποιο Βλέμμα.

Ο Πάνος Κούτρας δεν εντάσσεται στο greek weird wave για το οποίο γίνεται πολύ λόγος τελευταία. Αντίθετά κάνει ένα δικό του σινεμά, με αρκετά queer στοιχεία, σινεφιλικές αναφορές, όμως πιο φιλικό προς το κοινό, απροκάλυπτα διασκεδαστικό και απολύτως ουσιώδες και στιβαρό στον πυρήνα του.

Το Xenia που παίρνει το όνομα του από τα εγκαταλελειμμένα ξενοδοχεία που είχαν χτιστεί από την δεκαετία του ’50 στην Ελλάδα, παίζοντας παράλληλα με την λέξη φιλοξενία και τη σημασία που έχει σήμερα, όταν μιλάμε για μετανάστες στην ελληνική επικράτεια.

Οι πρωταγωνιστές του ο μικρός Ντάνι που είναι 16 και και ο λίγο μεγαλύτερος αδερφός του Όντι που μόλις ενηλικιώθηκε, είναι Αλβανοί. Μισοί Αλβανοί. Δηλαδή για την Ελλάδα, όχι Έλληνες. Επιπλέον ο Ντάνι είναι όπως του λέει και ο αδερφός του “πούστης, που μπορεί να είναι και χειρότερο”. Περιφέρονται στην Ελλάδα ψάχνοντας τον πατέρα τους, την καταγωγή τους. Ξένοι σε ένα τόπο γεμάτο, μετανάστες, εθνικιστές και ρατσισμό.

Σε ένα τόπο όμως που έχει και μικρές οάσεις, όπως μερικά τραγούδια της  Patty Pravo, ένα παρακμιακό μαγαζί στην εθνική οδό και τη σουρεαλιστική φαντασία του Ντάνι που διατηρεί την αθωότητα του παρά το σκληρό κόσμο στον οποίο μεγαλώνει. Η αναζήτηση του πατέρα γίνεται η αφορμή για ένα άκρως διασκεδαστικό road movie με αλμοδοβαρικές αποχρώσεις τόσο στα πλάνα όσο και στη θεματική, κινηματογραφικές αναφορές, μουσικά και χορευτικά ξεσπάσματα που συνεπαίρνουν τους θεατές, εύστοχο χιούμορ που σε κάνει να γελάς δυνατά και στην καρδιά όλων αυτών μια ιστορία ενηλικίωσης μεστή και ξεκάθαρη.

Διατηρώντας τον χαρακτήρα και τις εμμονές τους, οι χαρακτήρες του Xenia στέκονται ανώτεροι των περιστάσεων και και μέσα απ’ αυτό κερδίζουν κάτι από την πατρίδα που τους στερούμε. Και κάπως έτσι παύουν να είναι πλέον ξένοι.

4/5

Δημήτρης Ασπρολούπος

Δείτε εδώ την ανταπόκριση μας από την εβδομη μέρα του φεστιβάλ

Δείτε εδώ την ανταπόκριση μας από την έκτη μέρα του φεστιβάλ

Δείτε εδώ την ανταπόκριση μας από την πέμπτη ημέρα του φεστιβάλ

Δείτε εδώ την ανταπόκριση μας από την τέταρτη μέρα του φεστιβάλ

Δείτε εδώ την ανταπόκριση μας από την τρίτη μέρα του φεστιβάλ

Δείτε εδώ την ανταπόκρισή μας από την δεύτερη μέρα του φεστιβάλ

Δείτε εδώ την ανταπόκριση μας από την πρώτη μέρα του φεστιβάλ

Δείτε εδώ την κριτική μας για την ταινία έναρξης του φεστιβάλ

Δείτε εδώ τις επιλογές του Αχιλλέα Βασιλείου για το φεστιβάλ Νύχτες Πρεμιέρας

Δείτε εδώ δέκα ταινίες του φεστιβάλ που δεν πρέπει να χάσετε

Δείτε εδώ ότι χρειάζεται να ξέρετε για τις φετινές Νύχτες Πρεμιέρας

Παναγιώτης Μήτσικας

Ο Παναγιώτης Μήτσικας είναι το νόθο παιδί του Woody Allen και του Fox Mulder. Τα τελευταία 5 χρόνια έχει ξεκινήσει ένα indie coming-of-age road trip, ώστε να ανακαλύψει τον εαυτό του.
Δεν υπάρχουν σχόλια

ΑΠΑΝΤΗΣΕ

*

*

ΣΧΕΤΙΚΑ