Νύχτες Πρεμιέρας 2015: Παρασκευή 25/09

Υβριδικά sci-fi πειραματικά ντοκιμαντέρ, το νέο indie πόνημα του Noah Baumbach και το ντοκιμαντέρ με θέμα μία από τις πιο "αγνά" underground δισκογραφικές της Μεγάλης Βρετανίας

Δεύτερη μέρα για τις Νύχτες Πρεμιέρας χθες, Παρασκευή 26 Μαρτίου και το πρόγραμμα ήταν πλούσιο σε ποικιλία. Υβριδικά sci-fi πειραματικά ντοκιμαντέρ, το νέο indie πόνημα του Noah Baumbach και το ντοκιμαντέρ με θέμα μία από τις πιο «αγνά» underground δισκογραφικές της Μεγάλης Βρετανίας, ήταν οι επιλογές μας. Μας άφησαν ευχαριστημένους; Θα το διαπιστώσετε παρακάτω.

Γράφει ο Παναγιώτης Μήτσικας

Above and Below

 ★★½☆☆ 

1422361881428_0570x0372_1422361889687

Στην αχανή χώρα που ονομάζεται Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής, δεν υπάρχει μόνο η φωτεινή, ρομαντική πλευρά αυτού που ονομάζουμε «αμερικάνικο όνειρο». Τα road trips στις ατελείωτες λεωφόρους, η «ντόλτσε βίτα» στους δρόμους της Νέας Υόρκης, είναι κάτι που βλέπουμε εξαιρετικά συχνά στη μεγάλη οθόνη, αλλά κάτω απ’το χαλάκι, ραγισμένα όνειρα και ελπίδες που έχουν αντικατασταθεί από εναλλακτικούς τρόπους ζωής, επιτακτικούς για την επιβίωση.

Αυτή η αθέατη πλευρά των μεγαλουπόλεων της αντίπερα όχθης του Ατλαντικού, είναι και το θέμα του ντοκιμαντέρ του Nicolas Steiner, «Above and Below». Στο δεύτερο μεγάλου μήκους ντοκιμαντέρ του, ο σκηνοθέτης μας παρουσιάζει τρεις παράλληλες ιστορίες. Τον Rick και τη Cindy, ένα ζευγάρι που ζει σε τούνελ στο Las Vegas, αναγκασμένο να ξαναρχίσει τη ζωή του από την αρχή κάθε φορά που βρέχει και, αναπόφευκτα, όλα τα υπάρχοντα τους παρασύρονται από τα νερά. Τον Dan, έναν άντρα γύρω στα 60, που ζει ολομόναχος σε ένα οίκημα στην έρημο, εξ’ολοκλήρου υποστηριζόμενο από ηλιακή ενέργεια. Την April, βετεράνο στρατιωτικό που είναι μέλος ενός προγράμματος προσομοίωσης των συνθηκών στον πλανήτη Άρη.

Οι προαναφερθείσες ιστορίες αντιπαραβάλλονται με τέτοιο ομοιόμορφο τρόπο, που σχεδόν δεν αντιλαμβάνεσαι το μοντάζ, κάτι που βοηθά στη δημιουργία ορισμένων εξαιρετικών σεκάνς. Μαζί με την ενδεδειγμένη χρήση πειραματικής μουσικής, πολλές σκηνές μας εντυπωσιάζουν με τη δυναμική τους, δίνοντας μας παράλληλα μια απαράμιλλη urban αισθητική που μας θυμίζει ντοκιμαντέρ του Vice. Όμως, παρά τα εγκωμιαστικά σχόλια, το «Above and Below» είναι μία «δύσκολη» ταινία που απαιτεί υπομονή για την παρακολούθηση της, με αποτέλεσμα οι δύο ώρες διάρκειας της να μοιάζουν περίπου διπλάσιες.

Mistress America

 ★★★★☆ 

Brody-Mistress-America-690

Υπάρχει κάποιος που έχει αντιληφθεί καλύτερα τη νεανική κουλτούρα και τη νιότη που αργοσβήνει παρέα με την αφέλεια που τη συνοδεύει, από τον Noah Baumbach; Η απάντηση είναι όχι και το αντιλαμβανόμαστε και στη νέα ταινία του Αμερικανού, ξανά με τη «μούσα» του, Greta Gerwig, με την οποία συνυπογράφουν και το σενάριο -με ατάκες-δηλητήριο σε ρυθμό πολυβόλου.

Αυτή τη φορά η Gerwig δεν απολαμβάνει τη συντριπτική μερίδα του λέοντος σε παρουσία στην οθόνη, έχοντας ως -πανάξια- συμπαραστάτρια την Lola Kirke (Gone Girl). Η δεύτερη κατέχει το ρόλο της Tracy, μιας 18χρονης στον πρώτο χρόνο της στο κολέγιο, φερέλπιδος συγγραφέα και, εν γένει, αρκετά μοναχικής και awkward στη συμπεριφορά της. Η γνωριμία της με τη Brooke (Gerwig), της οποίας ο πατέρας πρόκειται να παντρευτεί τη μητέρα της Tracy, είναι το turning point του φιλμ. Η Brooke είναι στα 30 της, αυτοδίδακτη, αυτοδημιούργητη, εξπέρ των κοινωνικών δικτύων, ανυπέρβλητα εξωστρεφής, αλλά και σε συνεχή, κατηγορηματική άρνηση των προβλημάτων που θα έπρεπε να την «ταρακουνήσουν» ώστε να διαφύγει της σειράς φαύλων κύκλων που διέπουν τη ζωή της και δε την αφήνουν να κάνει ένα πραγματικό «βήμα προς τα μπρος». Παρ’όλα αυτά, η γοητεία που ασκεί η Brooke στην Tracy είναι δυσθεώρητη, όσο κι αν η νεαρή δείχνει να αντιλαμβάνεται οριακά, τη δήθεν ευδαιμονία του lifestyle της μέλλουσας αδερφής της. Η Brooke αντιπροσωπεύει τη δημοφιλία και το φαινομενικό «ξέρω πως να αποκτήσω αυτό που θέλω» που θέλει τόσο απεγνωσμένα να βρει η Tracy για να ξεφύγει από τη μοναχική ζωή του κολεγίου. Η Tracy από την πλευρά της, αντιπροσωπεύει αυτό που κάνει τη Brooke να νιώθει πολύ καλύτερα με τον εαυτό της: τον θαυμασμό των νεαρών στο πρόσωπο της και τη συναναστροφή που επιδιώκουν μαζί της.

Οι εξαιρετικά insightful ατάκες της ταινίας -είναι πολλές, βρίσκουν πάντα στόχο και βγάζουν γέλιο- θα συνεχίσουν να «χτίζουν»ατμόσφαιρα μέχρι μία συνάντηση όλων των χαρακτήρων σε ένα σπίτι στο Κονέκτικατ, εκεί που ο Baumbach θα εξαντλήσει όλη τη σκηνοθετική του μαεστρία -ίσως στην καλύτερη σκηνοθετική δουλειά της καριέρας του. Το σκηνικό της συνάντησης παρέα με τις φαρσοκωμωδικές καταστάσεις που θα επικρατήσουν και τον heavy διάλογο, θα θυμίσουν έντονα το σινεμά του Almodovar.

Με σύντροφο τα ’80s synths των OMD και των Hot Chocolate, μεταξύ άλλων, ο Baumbach έχει επιλέξει το τέλειο γυναικείο δίδυμο στα πρόσωπα των Gerwig-Kirke, καταφέρνοντας να «χτίσει» πάνω στην προβληματική του «Frances Ha». Δεν περιμέναμε τίποτα λιγότερο.

Γράφει ο Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος

My Secret World: The Story of Sarah Records

 ★★★½☆ 

My_Secret_world_sarah_records

Το καλύτερο ίσως με κάθε είδος τέχνης, είναι το δεδομένο πως δεν πρόκειται να «τελειώσει» ποτέ. Δε θα υπάρξει έλλειψη σε μπάντες, δίσκους, ταινίες, βιβλία, πίνακες κ.ο.κ. Πάντα κάτι αφανές, κρυμμένο, θα περιμένει υπομονετικά να ανακαλυφτεί και να αποκαλύψει έναν ολόκληρο κόσμο. Μια τέτοια περίπτωση είναι η δισκογραφική εταιρία Sarah Records.

Το 1987 ήταν ακόμα μία χρονιά στη Βρετανία που η Margaret Thatcher βρισκόταν στην εξουσία, και ενώ σαφώς το μίσος απέναντί της ήταν ασίγαστο, είχε προοδευτικά αρχίσει να επιβάλλεται ιδεολογικά ακόμα και στα θεωρητικά «εναλλακτικά» κομμάτια της κοινωνίας, όπως οι ανεξάρτητες δισκογραφικές εταιρίες (μη ξεχνάμε εξάλλου πως βρισκόταν στον 8ο χρόνο της διακυβέρνησής της). Το αποτέλεσμα ήταν οι τελευταίες να έχουν απολέσει το σεβασμό προς τους οπαδούς τους, και να τους αντιμετωπίζουν αποκλειστικά ως καταναλωτές. Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι η κυκλοφορία του ίδιου 7″ single με διαφορετικά εξώφυλλα, η κυκλοφορία albums αποκλειστικά σε CD κ.λπ.

Απέναντι σε αυτήν την πραγματικότητα στέκονταν οι Clare Wadd και Matt Haynes, όταν αποφάσισαν να ιδρύσουν τη Sarah Records. Τα πάντα στη δισκογραφική τους ήταν απολύτως ξένα στον τρόπο λειτουργίας των υπόλοιπων εταιριών, γεγονός που την έκανε να ξεχωρίσει αμέσως (αλλά και να τη μισήσουν οι ανταγωνιστές της). Αρχικά, η κάθε κίνηση αποτελούσε πολιτική επιλογή: το ίδιο το όνομα ερχόταν σε σύγκρουση με τον ανδροκρατούμενο χώρο της μουσικής βιομηχανίας και οι δίσκοι των συγκροτημάτων τυπώνονταν αποκλειστικά σε βινύλιο. Για ποιο λόγο; Μα γιατί τότε τα cd players ήταν είδος πολυτελείας, καθιστώντας τα CD εκτός από ακριβά, προϊόν που μπορούσαν να προμηθευτούν σχεδόν αποκλειστικά οι αστοί.

Ταυτόχρονα, τα ίδια τα συγκροτήματα της εταιρίας είχαν μια πολιτική συνείδηση. Ανέκαθεν, το punk είναι εκείνο που έρχεται πρώτο στο μυαλό όταν σκέφτεται κανείς μια αντιδραστική, πολιτικοποιημένη μουσική. Εδώ όμως, έχουμε συγκροτήματα με κοφτερό στίχο ο οποίος τυχαίνει να ντύνεται από «υποτονικό» και fuzz-αριστό ήχο. Επιπλέον, στη Sarah Records τα εξώφυλλα δεν απεικόνιζαν συνθήματα, αλλά πρωτότυπες δημιουργίες συνοδευόμενες συχνά από κάποιο λογοτεχνικό κείμενο.

Η αφήγηση του ντοκυμαντέρ γίνεται χρονολογικά, σε συνάρτηση με κάθε συγκρότημα που υπέγραφε η δισκογραφική. Κάθε ένα μέλος από αυτά ήταν πρώτα ακροατής της, και στη συνέχεια κάποιος έφτιαχνε μια μπάντα για να ανήκει και να βγάζει δίσκους σε αυτήν. Κάτι τέτοιο συμβαίνει πραγματικά σπάνια. Δεν είναι επομένως καθόλου τυχαία η χαρά με την οποία μιλάνε όλοι στο ντοκυμαντέρ για την Clare και τον Matt.

Οι ίδιοι, που αποτελούν τον πυρήνα της διήγησης, είναι η ενσάρκωση της ειλικρινούς καύλας για αυτό που έφτιαξαν. Η Claire ασχολιόταν με τη μουσική από τα 16 φτιάχνοντας fanzines, μέσα από τα οποία γνώρισε τον Matt. Ήταν επομένως αναπόφευκτο πως μετέφεραν το χαρακτήρα και τη ψυχή τους στη Sarah Records. Καθώς τελειώνει η ταινία, έρχεται εύκολα η απάντηση στο ερώτημα: «Μα γιατί το κάνουν;» Για να μπορούν να ζουν ολοκληρωτικά σε αυτό που αγαπάνε.

Δείτε την ανταπόκριση μας από την πρώτη μερα του φεστιβάλ

Συντακτική ομάδα του Reel.gr

Αγαπάμε τον κινηματογράφο και όλα του τα είδη χωρίς διακρίσεις και κουλτουριάρικες αγκυλώσεις.
Δεν υπάρχουν σχόλια

ΑΠΑΝΤΗΣΕ

*

*

ΣΧΕΤΙΚΑ