Νύχτες Πρεμιέρας 2015: Πέμπτη 01/10

Το φεστιβαλικό μενού, είχε δύο ιστορίες ενηλικίωσης, σε διαφορετικούς κόσμους: την Ταϊλάνδη και τον Καναδά.

Τρεις μόλις ημέρες έμειναν για την ολοκλήρωση των 21ων Νυχτών Πρεμιέρας, με το αθηναϊκό φεστιβάλ να μας αποκαλύπτει χθες, Πέμπτη 1η Οκτωβρίου, μία από τις πιο αξιόλογες μέρες του, όσον αφορά το διαγωνιστικό πρόγραμμα. Το φεστιβαλικό μενού, είχε δύο ιστορίες ενηλικίωσης, σε διαφορετικούς κόσμους: την Ταϊλάνδη και τον Καναδά.

How to Win at Checkers (Everytime)

 ★★★☆☆ 

201505347_3_IMG_FIX_700x700

Δύο χρόνια μετά τη δυναμική μικρού μήκους του, «Draft Day», ο Αμερικανό-Ταϋλανδός Josh Kim πραγματοποιεί το σκηνοθετικό του ντεμπούτο με το «How to Win at Checkers (Everytime)», ένα πορτραίτο ενηλικίωσης στη σκληρή πραγματικότητα της ασιατικής χώρας που μαστίζεται από την κυβερνητική διαφθορά και τις τοπικές μαφίες.

Ήρωας του φιλμ, ο νεαρός Oat που «ταξιδεύει» πίσω στην παιδική του ηλικία για τις ανάγκες της αφήγησης. Ζώντας μαζί με τη θεία του και τον αδελφό του, Ek, o Oat θαυμάζει τον τελευταίο και τον έχει εξιδανικεύσει ως κομβική φιγούρα της ζωής του. O Ek, ανοιχτά gay -στην πιο ανεκτική ασιατική χώρα όσον αφορά τα LGBT δικαιώματα- είναι ο τύποις «πάτερ φαμίλιας» της οικογένειας και ο μοναδικός που φέρνει χρήματα στο σπίτι, ενώ η σχέση του με το σύντροφο του Jai έχει κεντρική θέση στην εξέλιξη της ιστορίας. Όλα βαίνουν καλώς, μέχρι τη στιγμή που ο Ek καλείται να παραστεί στην κλήρωση για τη στρατιωτική του θητεία, μία υποχρεωτική διαδικασία που περνά κάθε Ταϊλανδός που κλείνει το 21ο έτος της ηλικίας του, μία εκδήλωση που φέρνει στο νου καταστάσεις αλά «Hunger Games».

Εξαιρετικά ώριμο στη σύνθεση του, το ντεμπούτο του Kim καταφέρνει να ισορροπήσει πολλούς κοινωνικούς προβληματισμούς, ισόποσα. Το τεράστιο πρόβλημα διαφθοράς στη χώρα, σε συνδυασμό με την κοινωνική θέση, οδηγεί τους οικονομικά εύρωστους σε εύκολη αποφυγή της στρατιωτικής θητείας -αυτός είναι και ο λόγος που ο Oat μπλέκει με την παρανομία για να γλυτώσει τον αδελφό του. Η πάλη των τάξεων στην ασιατική χώρα είναι άλλο ένα βασικό κομμάτι, το οποίο αναλύεται μέσα από τη σχέση του Ek με τον Jai: «Είμαστε από διαφορετικούς κόσμους», θα του πει αρκετές φορές ο πρώτος, που σε μία απέλπιδα προσπάθεια της μητέρας του να τον κρατήσει σπίτι τον ντύνει με καλά ρούχα και δανείζεται ένα ρολόι από ένα γείτονα. Πάνω απ’όλα, η αποδοχή της διαφορετικής σεξουαλικής ταυτότητας που παρουσιάζεται ως έχει, κάτι απόλυτα φυσιολογικό, μέσα από την ερωτική σχέση των δύο νεαρών, αλλά και την υπό-πλοκή με τη φίλη του Ek που είναι trans.

Sleeping Giant

 ★★★½☆ 

FILM Cannes Cividino 20150514

Βασισμένος στην ομότιτλη μικρού μήκους του ένα χρόνο πριν, ο Andrew Cividino μας παρουσιάζει την ολοκληρωμένη εκδοχή της ιδέας του με το «Sleeping Giant», ένα ιδιαίτερο και όμορφα κινηματογραφημένο coming-of-age φιλμ που κέρδισε το βραβείο καλύτερου καναδικού σκηνοθετικού ντεμπούτου στο Toronto, ενώ ήταν υποψήφιο για Χρυσή Κάμερα και για βραβείο της Εβδομάδας Κριτικών στις Κάννες.

Ο Adam είναι ένας καλοκάγαθος και χαμηλών τόνων 15χρονος, που περνά τις καλοκαιρινές του διακοπές με την οικογένεια του στο πρόσφατα αγορασμένο εξοχικό τους. Η γνωριμία του με δύο παιδιά που επίσης περνούν τις διακοπές τους στην περιοχή, τον Nate και τον Riley, θα επιφέρει δραματικές αλλαγές στην ψυχοσύνθεση του και θα καθορίσει ολόκληρη την ταινία.

«Αμαρτίαι γονέων παιδεύουσι τέκνα» θα μπορούσε κάλλιστα να είναι η ατάκα που περιγράφει όλη την ταινία. Ο νεαρός Adam βρίσκεται εν μέσω πίεσης από τον πατέρα του που προσπαθεί να δείξει κουλ στη νέα γενιά και τον προτρέπει να «διασκεδάσει όπως δε το έκανε ο ίδιος»(αναφερόμενος σε σχέσεις με κορίτσια), ενώ ταυτόχρονα ο μικρός πασχίζει να βρει ισότιμη θέση στη νέα του παρέα, αποτελούμενη από τους πιο «περπατημένους» Nate και Riley. Οι τρεις αυτοί πόλοι, σχεδόν ορχηστρικά, βομβαρδίζουν τον Adam με ερωτήσεις σχετικά με τη φιλία του με την Taylor και το «πότε περιμένει να κάνει σεξ μαζί της». Μέσα από υπέρ-σεξιστικές ατάκες που όλοι έχουμε ακούσει σε κάποιο σημείο της ζωής μας, το φιλμ μας δείχνει από πόσο μικρή ηλικία καλλιεργούνται αυτές οι πεποιθήσεις, απόρροια του οικογενειακού αλλά και φιλικού υποβαθρου.

Παρ’όλα αυτά, ο Adam αναπτύσσει μία έλξη για τον Riley που, φυσικά, δεν τολμά να αποκαλύψει, ο τελευταίος μαζί με τον Nate (μία «τοξική» παρουσία στη δυναμική της τριάδας, πιθανό προϊόν γονεϊκής παραμέλησης) επιδίδονται σε ουκ ολίγες πράξεις που μαρτυρούν καταπιεσμένη οργή και, μέσα σ’όλα, τα τρία παιδιά γυρνούν σε ένα γαϊτανάκι φιλίας, προδοσίας και αποκαλύψεων. Η σπουδαιότερη εξ’αυτών, η παράνομη σχέση του πατέρα του Adam με την υπάλληλο του τοπικού ψαράδικου.

Μπορεί όλα τα παραπάνω να μοιάζουν με ιδανικό περιβάλλον για μία σκοτεινή, αποκλειστικά δραματική ιστορία ενηλικίωσης, η αλήθεια όμως είναι πως το χιούμορ έχει δυνατή θέση στο «Sleeping Giant» και αποτελεί απαραίτητο στοιχείο στη στιβαρή του εικόνα. Στο κωμικό στοιχείο, έχει συμβάλλει τα μέγιστα η παρουσία του Nick Serino ως Nate, με τους υπόλοιπους -νεαρούς και μη- να είναι άξιοι συμπαραστάτες, δείγμα της ικανότατης σκηνοθετικής διεύθυνσης του Cividino. Μαζί με την όμορφη φωτογραφία του James Klopko που εξυψώνει τα εξοχικά τοπία και γίνεται σκοτεινή και με neon στυλιζάρισμα (η σκηνή στο arcade θυμίζει αρκετά «The Guest»), και την εξέχουσας δυναμικής μουσική των Bruce Peninsula και Chris Thornborrow, έχουμε να κάνουμε με ένα από τα πιο δυνατά εφηβικά δράματα της χρονιάς.

Δείτε όλες τις ανταποκρίσεις μας από τις Νύχτες Πρεμιέρας

Παναγιώτης Μήτσικας

Ο Παναγιώτης Μήτσικας είναι το νόθο παιδί του Woody Allen και του Fox Mulder. Τα τελευταία 5 χρόνια έχει ξεκινήσει ένα indie coming-of-age road trip, ώστε να ανακαλύψει τον εαυτό του.
Δεν υπάρχουν σχόλια

ΑΠΑΝΤΗΣΕ

*

*

ΣΧΕΤΙΚΑ