Ο Αστακός – The Lobster (2015)

Ένα σχεδόν τέλειο αγγλόφωνο ντεμπούτο

 ★★★★½ 

Σκηνοθεσία: Γιώργος Λάνθιμος
Σενάριο: Ευθύμης Φιλίππου, Γιώργος Λάνθιμος
Πρωταγωνιστούν: Colin Farrell, Rachel Weisz, Lea Seydoux, Ariane Labed
Διάρκεια: 118
Χώρα: Γαλλία, Ελλάδα, Ιρλανδία, Ηνωμένο Βασίλειο, Ολλανδία
Διανομή: Feelgood

lobsterΜετά από μία εβδομάδα στο Λονδίνο, όπου ο «Αστακός» του Γιώργου Λάνθιμου ήταν ισοποσα προβεβλημένος με ταινίες όπως το «Sicario» και το «Macbeth», με αφίσες κι αυτοκόλλητα σε μετρό, τουαλέτες και φουαγιέ κινηματογράφων, χθες στις 11.15 το πρωί ήρθε η ώρα να διαπιστώσουμε ιδίοις όμμασι την αλλαγή επιπέδου του Έλληνα σκηνοθέτη. Σε μία κατάμεστη αίθουσα (τη μεγαλύτερη του Picturehouse Central), διαπιστώσαμε πολύ σύντομα το λόγο που η προσέλευση των δημοσιογράφων ήταν η πιο αθρόα από οποιαδήποτε άλλη ταινία του φεστιβάλ. Ο λόγος αυτός, δεν είναι άλλος από το γεγονός πως ο Λάνθιμος, μέσα από σκληρή δουλειά κι ελάχιστα λόγια, κατάφερε να «φτιάξει» το όνομα του και να αφήσει πίσω του την ταμπέλα του αποκλειστικά «φεστιβαλικού» με περιορισμένο κοινό.

Στο «The Lobster», o Έλληνας δημιουργός μαζι με τον μόνιμο συνεργάτη του Ευθύμη Φιλίππου, έχει κατασκευάσει ένα ολόδικο του σύμπαν και μάλιστα το υποστηρίζει απόλυτα, καθόλη τη διάρκεια της ταινίας. Η αλήθεια είναι πως το premise του σεναρίου μας είχε ιντριγκάρει από την πρώτη μέρα που αποκαλύφθηκε, αλλά ήμασταν επιφυλακτικοί ως προς την εκτέλεση της φιλόδοξης ιδέας. Εν τέλει, καμία αμφιβολία δεν έκανε την εμφάνιση της, καθώς ο σκηνοθέτης έχει καθοδηγήσει μαεστρικά τους ηθοποιούς του, που αναδεικνύουν το σενάριο μέσα από το κλασικό λανθιμ-ικό «deadpan dialogue», την «ξύλινη» γλώσσα που μπορεί συχνά να μας ξενίζει, αλλά εδώ μοιάζει αναπόσπαστο κομμάτι του σύμπαντος.

Σε ένα κόσμο που οι άνθρωποι χωρίς ερωτικό σύντροφο μεταφέρονται σε ένα απομονωμένο ξενοδοχείο στο δάσος, τους δίνεται διορία 45 ημερών για να βρουν ταίρι κι αν αποτύχουν μεταμορφώνονται στο ζώο της επιλογής τους, γνωρίζουμε τον πρωταγωνιστή μας, David (Colin Farrell). O David είναι πρόσφατα διαζευγθής και σκοπεύει να μεταμορφωθεί σε αστακό αν δεν καταφέρει να βρει το άλλο του μισό.»Kαλή επιλογή», σχολιάζει η διευθύντρια του ξενοδοχείου (Olivia Colman): «Οι περισσότεροι επιλέγουν να γίνουν σκύλοι. Γι’αυτό υπάρχουν τόσο πολλά σκυλιά.». Την ιστορία του David μας αφηγείται -με voiceover- η Rachel Weisz, ενώ το σουρεαλιστικό παζλ συμπληρώνει ένας νευρικός νεαρός που κουτσαίνει (Ben Whishaw), ένας ψευδός (John C. Reilly), μία άκαρδη και ψυχρή γυναίκα (Αγγελική Παπούλια) και η φιλική και πρόθυμη καμαριέρα (Arianne Labed).

Και, ναι, όλα αυτά δουλεύουν στο σενάριο.

Δομώντας ένα σκοτεινό πορτραίτο των ανθρώπινων ερωτικών σχέσεων και του κοινωνικά αποδεκτού όσον αφορά τα ζευγάρια και αυτούς που επιλέγουν να μείνουν μόνοι τους, το «The Lobster» δεν είναι απλά μία μέχρι κεραίας to-the-point σάτιρα. Είναι ένα φαινομενικά αδύνατο σε σύλληψη σύμπαν, που εκτός από το δυστοπικό σύμπαν που μας παραδίδει, καταφέρνει να μας βυθίσει μέσα του και να μας εντυπωσιάσει με το «μαύρο» χιούμορ του που διέπει την ταινια απ’ακρη σ’ακρη. Μαζί με την σπουδαία καθοδήγηση (και αφοσίωση) των ηθοποιών που περισσότερο απαγγέλουν ατάκες παρά ερμηνεύουν, την πανέμορφη φωτογραφία του Θύμιου Μπακατάκη με τα contrast από τα χειρουργικής ψυχρότητας εσωτερικά πλάνα του ξενοδοχείου μέχρι τα εξωτερικά στα ιρλανδικά λιβάδεια και τη μουσική που περιλαμβάνει δύο πασίγνωστα παλια ελληνικά κομμάτια -ειδικά η σκηνή με το «Από μέσα πεθαμένη» της Δανάης είναι στοιχειωτική-, οδηγούν σε ένα σχεδόν τέλειο αγγλόφωνο ντεμπούτο.

Παναγιώτης Μήτσικας

Ο Παναγιώτης Μήτσικας είναι το νόθο παιδί του Woody Allen και του Fox Mulder. Τα τελευταία 5 χρόνια έχει ξεκινήσει ένα indie coming-of-age road trip, ώστε να ανακαλύψει τον εαυτό του.
Δεν υπάρχουν σχόλια

ΑΠΑΝΤΗΣΕ

*

*

ΣΧΕΤΙΚΑ