Ο Επιφανής Άγνωστος – Un Illustre Inconnu (2014)

Η σκηνοθεσία ξεκάθαρα ανθρωποκεντρική, η κάμερα πάντα στραμμένη πάνω στον πρωταγωνιστή μας με voyer-ιστική ματιά, σαν να παρακολουθούμε κι εμείς από απόσταση, έτοιμοι να μιμηθούμε.






Σκηνοθεσία: Matthieu Delaporte
Σενάριο: Matthieu Delaporte, Alexandre de la Patelliere
Πρωταγωνιστούν: Mathieu Kassovitz, Marie-Josee Croze, Eric Caravaca
Διάρκεια: 118’
Χώρα: Γαλλία
Διανομή: Weird Wave

arton27563

Ο Matthieu Delaporte(σεναριογράφος του «22 Σφαίρες), δύο χρόνια μετά την τελευταία του ταινία, το αρκετά αστείο «Για Όλα Φταίει το Όνομα Σου», επιστρέφει στη δράση με ένα δραματικό θρίλερ. Το «Un Illustre Inconnu», καταπιάνεται με ένα γνώριμο μοτίβο, αυτό της αλλαγής ταυτότητας, εν προκειμένω μέσω του μιμητισμού ενός ανθρώπου που πάντα ήθελε να υποδυθεί κάποιον άλλο, μα δεν είχε την απαραίτητη φαντασία.  Στο ρόλο του πρωταγωνιστή, Sebastien, θα δούμε τον εξαιρετικό Mathieu Kassovitz, που παρότι έρχεται αντιμέτωπος με έναν δύσκολο, διπλό ρόλο, τα καταφέρνει περίφημα στην αποστολή του.

Ο Sebastien Nicolas, είναι ένας κλασσικός «αποστειρωμένος» 40αρης, που δεν καταφέρνει να ξεχωρίσει από τον υπόλοιπο κόσμο με καμία πτυχή της προσωπικότητας του. Δουλεύει σε μεσιτικό γραφείο, χαρακτηρίζεται από παντελή έλλειψη φαντασίας, αλλά έχει αναπτύξει ένα πολύ ιδιόρρυθμο χόμπι: την εκτενή παρατήρηση των ανθρώπων και την επακόλουθη μίμηση τους. Πολλές φορές μάλιστα, παριστάνει ο ίδιος τα άτομα που μιμείται, πάντα βέβαια υπό άκρα μυστικότητα. Τα πράγματα θα αλλάξουν άρδην, μόλις ο Sebastien γνωρίσει τον Henri, έναν διάσημο μουσικό, η μίμηση του οποίου θα είναι μία πολύ διαφορετική υπόθεση απ’ότι έχει συνηθίσει ο ήρωας μας.

Το μοτίβο με τις αλλαγές ταυτότητας μας είναι γνώριμο στον κινηματογράφο. Χαρακτηριστικά, το έχουμε δει και σε παραλλαγή serial killer που παίρνει τις ταυτότητες των θυμάτων του, στο αρκετά κακό «Κλεμμένες Ζωές» του 2004. Εδώ, ο πεπειραμένος -μπροστά και πίσω από την κάμερα- Kassovitz θα μπορέσει να βγει αλώβητος από τις πολλές αλλαγές προσωπείων και συμπεριφοράς, παρότι η ερμηνεία του κινείται σε πολύ «ήσυχα» πλαίσια. Ο Delaporte κρατά την ατμόσφαιρα «ηλεκτρισμένη» και πολλές φορές κάπως κλειστοφοβική, ενώ έχει κάνει εξαίρετη δουλειά και στον ρυθμό του φιλμ που κυλάει αβίαστα και όταν πρέπει. Η σκηνοθεσία ξεκάθαρα ανθρωποκεντρική, η κάμερα πάντα στραμμένη πάνω στον πρωταγωνιστή μας με voyer-ιστική ματιά, σαν να παρακολουθούμε κι εμείς από απόσταση, έτοιμοι να μιμηθούμε.

Βέβαια, στην προαναφερθείσα αναφορά για τον ρυθμό του φιλμ, δε θα μπορούσαμε να παραγνωρίσουμε την καταλυτική συμβολή της μοντέρ, Celia Lafitedupont, προτεινόμενης για Cesar 4 χρόνια πριν, για το «L’Origine». Όσον αφορά τη μίνιμαλ, απελπιστική ατμόσφαιρα που περιβάλλει την ταινία, αυτή χρεώνεται στον διευθυντή φωτογραφίας David Ungaro, τη δουλειά του οποίου είχαμε θαυμάσει και στο ωραίο «99 Francs» του 2007.

Φυσικά, μηχανισμοί πλοκής που φαίνονται πολύ αβίαστοι και εξυπηρετούν την «εύκολη» προώθηση του story, υπάρχουν, το ίδιο και σημεία που μοιάζουν εξωπραγματικά. Ο «Επιφανής Άγνωστος» όμως, είναι ένα σοβαρό θρίλερ που θίγει μία προβληματική που αγγίζει μεγάλη μερίδα του πληθυσμού: τους ρόλους που «παίζουμε» καθημερινά στις ζωές μας και την τέχνη της παραπλάνησης.

Παναγιώτης Μήτσικας

Ο Παναγιώτης Μήτσικας είναι το νόθο παιδί του Woody Allen και του Fox Mulder. Τα τελευταία 5 χρόνια έχει ξεκινήσει ένα indie coming-of-age road trip, ώστε να ανακαλύψει τον εαυτό του.
Δεν υπάρχουν σχόλια

ΑΠΑΝΤΗΣΕ

*

*

ΣΧΕΤΙΚΑ