Ο Λύκος της Ερήμου – Theeb (2014)

Ένα σπάνιο δείγμα φιλμικής γραφής

 ★★★★☆ 

Σκηνοθεσία: Naji Abu Nowar
Σενάριο: Naji Abu Nowar, Bassel Ghandour
Πρωταγωνιστούν: Jacir Eid Al-Hwietat, Hussein Salameh Al-Sweilhiyeen
Διάρκεια: 100′
Χώρα: Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα/Κατάρ/Ιορδανία/Ηνωμένο Βασίλειο
Διανομή: Neo Films

THEEB_OfficialGreekPosterΤο αντισυμβατικό coming of age σκηνοθετικό ντεμπούτο του Naji Abu Nowar, Theeb, είναι ένα σπάνιο δείγμα φιλμικής γραφής, μια ταινία που σκιαγραφεί με λεπτότητα και ειλικρίνεια, το δύσκολο ταξίδι ενός παιδιού προς την αναπόφευκτη ωρίμανση, αποτέλεσμα της προοδευτικής, τεχνολογικής εξέλιξης και των σαρωτικών της επιδράσεων στην, επί αιώνες, παραδοσιακή ζωή των Βεδουίνων της Αραβικής ερήμου.

Κατά την διάρκεια του A’ Παγκοσμίου Πολέμου ο Houssein, ένας οδηγός προσκυνητών, θα κληθεί να μεταφέρει έναν Βρετανό στρατιώτη σε μια μυστική τοποθεσία. Με τις εχθροπραξίες να μαίνονται μεταξύ της επικρατούσας Οθωμανικής αυτοκρατορίας και των τοπικών επαναστατών που επιδιώκουν την απελευθέρωση από τον Οθωμανικό ζυγό, ο μικρός Theeb θα αψηφήσει τις εντολές του αδελφού του Houssein, αποφασισμένος να τον ακολουθήσει, δίχως να το γνωρίζει, σε ένα μακρύ και επικίνδυνο ταξίδι.

Χρησιμοποιώντας ερασιτέχνες ηθοποιούς και με τα γυρίσματα να πραγματοποιούνται στο σύνολό τους σε ποικίλες, Ιορδανικές τοποθεσίες άγριας ομορφιάς και μοναδικής, κινηματογραφικής αισθητικής, το Theeb αποτελεί αρχικά την σινεματική αποτύπωση ενός κόσμου στο μεταίχμιο μιας γιγαντιαίας αλλαγής. Με τον Α΄Παγκόσμιο εν εξελίξει και την τεχνολογία των μεταφορών να έχει «απλώσει», κυριολεκτικά, την παρουσία της, υπό την μορφή σιδηροδρομικών γραμμών, ο Abu Nowar σκηνοθετεί την ιστορία του Κόσμου, ιδωμένη μέσα από τα μάτια της νεότερης γενιάς. Ο ταυτόχρονος θάνατος των παλαιών και η επιβίωση των νέων, σηματοδοτεί τον αέναο ρου των πραγμάτων και της αδιάκοπης πορείας προς μια μόνο κατεύθυνση, αυτή του μέλλοντος.

Για να φτάσεις όμως στο μέλλον, πρέπει να αντιμετωπίσεις το παρόν και εδώ ο Abu Nowar εισάγει την ιστορία του Theeb, μια ιστορία μεγαλύτερη από την ίδια τη ζωή, πλασάροντας το σενάριο ως ένα story ενηλικίωσης, σκληρό και ωμά ρεαλιστικό μεν, διόλου διδακτικό δε.

Η ερμηνεία του λιγομίλητου Eid Al-Hwietat είναι βαθιά συγκινητική, ενώ το αβίαστο και φυσικό υποκριτικό του ταλέντο, συνταιριάζει αποτελεσματικά την μαγεία των εικόνων του Wolfgand Thaler (Dog Days, Paradise: Hope), οι οποίες, ανά στιγμές, έχουν την δύναμη να παρασύρουν το μάτι του θεατή μακριά από τα ανθρώπινα πεπραγμένα, κατευθείαν στην γήινη καρδιά της ερήμου και της πέτρας.

Με την κάμερα να ακολουθεί κάθε κίνηση του Theeb – ο οποίος μεταμορφώνεται προοδευτικά σε κοινωνό ηθικής, που εν προκειμένω εκφράζεται μόνο μέσω της παιδικής του αθωότητας – το κοινό γίνεται μάρτυρας μιας άλλης πραγματικότητας, συνειδητοποιώντας σταδιακά την επερχόμενη τεχνολογική επανάσταση και τον τρομερό αντίκτυπο αυτής, στις ζωές των ντόπιων πληθυσμών.

Στην πραγματικότητα, η ταινία του Naji Abu Nowar συνοψίζεται σε ένα και μόνο ζευγάρι αντιθετικών πλάνων, που ισχυροποιούν την θέση του σκηνοθέτη, αναφορικά με τις επιλογές που καλούμαστε να πάρουμε, την θέση που επιλέγουμε για τον εαυτό μας στον κόσμο και τις μοιραίες αλλαγές μιας αναπόδραστης, νέας τάξης πραγμάτων.

Ο Theeb βαδίζει μαζί με έναν άνδρα και με την καμήλα τους, κατά μήκος των σιδηροδρομικών γραμμών. Ο άνδρας, ονόματι Hassan, δεν θα διστάσει να ξεπουλήσει μερικά κλοπιμαία που έχει στην κατοχή του, σε έναν αρχηγό των Οθωμανών, για λίγο ασήμι. Ελάχιστες στιγμές μετά, ο Theeb βαδίζει μόνος, με τα πόδια της καμήλας που ξεμακραίνει από τις γραμμές του τραίνου, να γεμίζουν την οθόνη, σε ένα και μοναδικό πλάνο γεμάτο νόημα. O Theeb έκανε την επιλογή του και με αυτή θα πορευτεί, για όσο το παρόν του το επιτρέψει. Και θα επιβιώσει.  Άλλωστε Theeb σημαίνει «λύκος».

Βαρβάρα Κοντονή

Ερωτευμένη με τον κινηματογράφο από μικρή, παθιασμένη με τις εικόνες, τους ήχους, τις ιστορίες και την ομορφιά της 7ης Τέχνης, απολαμβάνω να γράφω με ένταση για αυτά που αγαπώ.
Δεν υπάρχουν σχόλια

ΑΠΑΝΤΗΣΕ

*

*

ΣΧΕΤΙΚΑ