Όλα Χάθηκαν – All Is Lost (2013)

...






 

Γράφει ο Παναγιώτης Μήτσικας


Σκηνοθεσία: J.C. Chandor
Σενάριο: J.C. Chandor
Πρωταγωνιστούν: Robert Redford
Διάρκεια: 106’
Χώρα: Η.Π.Α.
Διανομή: Audio Visual

 

q3wdH μάχη του ανθρώπου εναντίον των στοιχείων της φύσης, είναι ένα αγαπημένο θέμα των κινηματογραφιστών ανά τον κόσμο. Το πόσο αδύναμος και «μικρός» φαίνεται κάποιος απέναντι στην «εκδικητική» μανία της θάλασσας ή των σεισμών και εν γένει των διαφόρων φυσικών φαινομένων, είναι φυσικό να συνεπαίρνει την πλειοψηφία του κόσμου. Εάν τα περισσότερα φιλμ ασχολούνται με την εν λόγω θεματολογία, ένα μεγάλο κομμάτι το κάνει υπό το πρίσμα της καταστροφολογίας και του φουλ-στα-CGI blockbuster. Υπάρχει, όμως, και μία μειοψηφία που παρουσιάζει τα πράγματα όπως είναι, ρεαλιστικά, δείχνοντας με ανάγλυφο τρόπο το πόσο στραβά μπορεί να πάει μία περιπέτεια, ακόμη κι αν – φαινομενικά- είσαι προετοιμασμένος για τα πάντα. Μία ταινία που εμπίπτει στο παραπάνω πεδίο, είναι η νέα του γνωστού μας από το πολύ καλό Margin Call, J.C. Chandor, με τίτλο All Is Lost. Επικεντρωμένη αποκλειστικά στον κεντρικό – και μοναδικό – της πρωταγωνιστή, και με ελάχιστους διαλόγους, αποτελεί μία προσπάθεια που θα μπορούσε κάλλιστα να έχει πάει «στραβά». Το αποτέλεσμα εκπλήσσει μέχρι και τους πιο δύσπιστους.

Το φιλμ αρχίζει με τον ήρωα μας(δεν ξέρουμε το όνομα του ή πως έφτασε εδώ), μεσούσης του ωκεανού, να γράφει ένα απολογητικό γράμμα. Προορίζεται για κάποιο από τα αγαπημένα του πρόσωπα; Είναι απλά ένα τύπου message-in-a-bottle μήνυμα, έτοιμο να ταξιδέψει για να βρει τον τυχαίο παραλήπτη του; Δεν έχουμε ιδέα. Ταξιδεύοντας με το πλοιάριο του, ένα γεγονός θα γίνει η αιτία των πολλαπλών μετέπειτα προβλημάτων του, ένα μεγάλο άνοιγμα στα πλαϊνά του πλοίου, το οποίο προκαλείται από ένα πλεούμενο κοντέινερ. Ο άνθρωπος μας(δεν είναι τυχαία η χρήση της λέξης, καθώς έτσι γράφεται στους τίτλους τέλους) δεν πανικοβάλλεται. Είναι μάλλον υπέρ του δέοντος ψύχραιμος, έτοιμος να βρει το αντίδοτο σε κάθε ενδεχόμενη αναποδιά. Όσο στωικά κι αν αντιμετωπίζει τα πράγματα όμως, σύντομα θα μάθει πως η θάλασσα είναι «σκληρή» και η πίστη του θα κλονιστεί, μέσα από μία σειρά φρικτών καταιγίδων.

Ο JC Chandor μας παρουσιάζει μία εκ διαμέτρου αντίθετη ταινία μετά τη «rookie» προσπάθεια του, Margin Call(για το οποίο είχε προταθεί για όσκαρ πρωτότυπου σεναρίου). Στο τελευταίο, είχαμε πολλούς διαλόγους, πλήθος πρωταγωνιστών, την κλειστοφοβική «ζούγκλα» του νεοϋρκέζικου γραφείου. Στο All is Lost, κυριαρχεί ένας και μόνο άνθρωπος, διάλογος δεν υπάρχει σχεδόν καθόλου και ως καμβάς, χρησιμοποιείται το αχανές ωκεανικό τοπίο.

Το μηδενικό backstory του ήρωα, σίγουρα θα δεχθεί πολλή κριτική, αλλά η αλήθεια είναι πως το φιλμ είναι έτσι ενορχηστρωμένο που δε χρειάζεται να μάθουμε απο που προήλθε η ποιος είναι. Πρόκειται για μία κλασσική ιστορία επιβίωσης, ένα ταξίδι στα όρια της ανθρώπινης ύπαρξης και του κλονισμού της πίστης ενός ατόμου. Ένα δύσκολο εγχείρημα, που εάν δε διέθετε τον σωστό πρωταγωνιστή θα είχε καταποντιστεί. Ευτυχώς για τον Chandor, ο Robert Redford δίνει την-μινιμαλιστική- ερμηνεία της ζωής του, είναι εξαιρετικά εκφραστικός, βλέπουμε την απόγνωση στο πρόσωπο του και την αίσθηση της σιωπηρής μοναξιάς στην οποία έχει υποβάλλει ο ίδιος τον εαυτό του. Πρωταγωνιστής και σκηνοθέτης, βοηθούνται ιδιαίτερα από τον διευθυντή φωτογραφίας, Frank G. DeMarco, που μας μοιράζει ανάμεσα στην απεραντότητα του ωκεανού και το μικρό και στενό πλοιάριο του Redford, ενώ και το πολύ καλό OST του Alex Ebert δίνει την κατάλληλη ένταση στις-αρκετές ομολογουμένως-φορές που χρειάζεται.

Μία υπέροχη ταινία, ένα τέλος που θα συζητηθεί πάρα πολύ, αλλά πάνω από όλα μία ιστορία αλληγορίας για τη μοναξιά που πρέπει να παρακολουθήσετε. Μη φοβηθείτε την απουσία διαλόγων, είναι σίγουρο πως θα βυθιστείτε στον μοναχικό κόσμο του ήρωα και για 2 περίπου ώρες θα προβληματιστείτε μαζί του.

Δείτε όλες τις ταινίες της εβδομάδας

 

 

 

Δημήτρης Ασπρολούπος

Αγαπώ τον Χίτσκοκ, τον Φιντσερ, τον Χάνεκε, τον αγγλικό ρεαλισμό και το σκανδιναβικό σινεμά αλλά παράλληλα έχω και ένα soft spot για τον Γουές Αντερσον.
Δεν υπάρχουν σχόλια

ΑΠΑΝΤΗΣΕ

*

*

ΣΧΕΤΙΚΑ