Oscar 2014 – Οι προβλέψεις μας – Διασκευασμένο Σενάριο

vlcsnap-2014-02-24-01h30m37s189Γράφει ο Δημήτρης Ασπρολούπος

Έχουμε φτάσει στην τελική ευθεία. Στην εβδομάδα που δοθούν τα βραβεία Oscar. Τα περισσότερα βραβεία έχουν ήδη απονεμηθεί, μένουν μόνο τα Independent Spirit Awards και εμείς είμαστε πλέον σε θέση να κάνουμε τις προβλέψεις μας και να εντοπίσουμε τις οποίες παραλείψεις έκανε η Ακαδημία με τα δικά μας κινηματογραφικά κριτήρια.

Ξεκινάμε λοιπόν με το σενάριο. Μια πολύ σημαντική κατηγορία στην οποία η ακαδημία συνήθως διαλέγει να βραβεύσει αυτόν που αδικήθηκε στις υπόλοιπες και σπανιότερα (σε περιπτώσεις σκούπα) να το δώσει στο μεγάλο νικητή της χρονιάς, πράγμα που έχει να συμβεί από το 2008 με το Slumdog Millionaire και τα οκτώ του Oscar (έχασε μόνο δύο).

Το σενάριο λοιπόν όπως όλοι γνωρίζουμε χωρίζεται στα Oscar σε δύο κατηγορίες και εδώ θα αναλύσουμε τους υποψηφίους για το διασκευασμένο.

Οι υποψήφιοι:
Καταρχάς πρέπει να πούμε ότι λόγω κανονισμού της Ακαδημίας, το σενάριο του Before Midnight είναι σ’ αυτή την κατηγορία καθότι είναι κατά κάποιο τρόπο sequel των Before Sunrise και Before Sunset. Κατά τα άλλα, είναι πρωτότυπο σενάριο και μάλιστα πολύ αληθινό. Έχουμε πάλι όπως και στις προηγούμενες δύο ταινίες τη συνδρομή των Julie Delpy, Ethan Hawke μαζί με το βασικό σεναριογράφο και σκηνοθέτη Richard Linklater σε ένα έργο που μιλάει στοχευμένα στους ανθρώπους με μακροχρόνιες σχέσεις και τους κλείνει το μάτι, αποτυπώνοντας σχεδόν τέλεια τις σποραδικές συγκρούσεις και διαφωνίες που μπορούν να αποβούν ολοκληρωτικές αν δεν υπάρχει αυτό το κρυφό συστατικό που δεν περιγράφεται με λέξεις.

Πέραν όμως του Before Midnight έχουμε το Λύκο της Wall Street που είναι καλογραμμένος, έχει ρυθμό και σωστό χιούμορ αλλά δυστυχώς για την ακαδημία πολλές φορές τη λέξη fuck. Παρά λοιπόν την άριστη δουλειά του μέχρι πρότινος τηλεοπτικού σεναριογράφου Terence Winter, το δημιούργημα του απορρίπτεται λόγω συντηρητισμού.

Ο επόμενος μας υποψήφιος είναι το 12 Χρόνια Σκλάβος μια ταινία που άρεσε πολύ εδώ στο Reel.gr. Κυρίως γιατί μπόρεσε να συμπιέσει αφηγηματικά 12 χρόνια γεμάτα γεγονότα, χαρακτήρες και καταστάσεις χωρίς να χάσει τη μπάλα ούτε για ένα λεπτό. Αξιοποίησε επαρκώς όλους τους ρόλους και είχε την απαραίτητη μυθιστορηματική κλιμάκωση. Είναι εξόχως ακαδημαϊκό και σε συνδυασμό με το ευαίσθητο του θέμα γίνεται εύκολο φαβορί.

Το Captain Phillips έχει το πλεονέκτημα και το μειονέκτημα της αληθινής ιστορίας. Πλεονέκτημα γιατί είναι πάντα δύσκολο να μεταφέρεις δραματουργικά αληθινές καταστάσεις που δεν ορίζονται σε κινηματογραφικό χρόνο και τρόπο και μειονέκτημα γιατί γνωρίζουμε την ιστορία λόγω επικαιρότητας και αυτό μειώνει τη δυναμική της. Προσθέστε και το γεγονός ότι δεν έβαλαν τον Tom Hanks υποψήφιο για πρώτο ρόλο. Είναι μάλλον δύσκολα τα πράγματα για τον Captain Phillips.

Και πάμε στο Philomena, τη μόνη ταινία που δεν έχει παιχτεί ακόμα επίσημα στην Ελλάδα παρά μόνο στο Πανόραμα Ευρωπαϊκού κινηματογράφου. Έχει μεστό και συγκροτημένο σενάριο, που δεν γίνεται μελό παρά το συγκινητικό του θέμα αλλά παρόλα αυτά δεν είναι το ιδανικό σενάριο που θα επιλέξει η ακαδημία για να πάρει το Oscar, κυρίως γιατί φέτος υπάρχουν άλλες προτεραιότητες…

Η απουσία:
Σε μια χρονιά που οι καλές ταινίες και επομένως τα καλά σενάρια είναι πολλά για να χωρέσουν στις πεντάδες των υποψηφιοτήτων οι παραλείψεις είναι πολλές. Το σενάριο του Ari Folman για το The Congress που βασίζεται στο βιβλίο του Stanislaw Lem και οι κινηματογραφικές διασκευές των θεατρικών Venus in Fur και August Osage County θα μπορούσαν άνετα να υπάρχουν σε μια μεγαλύτερη επιλογή.

Ποιος θέλουμε να το πάρει:
Το Before Midnight. Γιατί κλείνει με ιδανικό τρόπο την εξέλιξη ενός έρωτα που φάνηκε τετελεσμένος σε μια νύχτα, γιατί είναι αισιόδοξο χωρίς να πετάει στα σύννεφα και γιατί επιτέλους πρέπει να βραβευτεί η συνολική δουλειά του Richard Linklater για μια τριλογία που η μεγαλύτερη δύναμη της είναι η σεναριακή την αλήθεια (μαζί με τις ερμηνείες των πρωταγωνιστών της).

Ποιος θα το πάρει;
Είναι σχεδόν σίγουρο ότι θα το πάρει το 12 Χρόνια Σκλάβος για όπως είπαμε και προηγουμένως πληρεί όλες τις προϋποθέσεις που χρειάζεται η ακαδημία χωρίς να είναι στεγνό και απόμακρο.

Διαβάστε τις προβλέψεις μας για το καλύτερο πρωτότυπο σενάριο.

Δείτε εδώ όλες τις υποψηφιότητες των Oscar.

Δείτε όλα τα βραβεία μέχρι τώρα

Δημήτρης Ασπρολούπος

Αγαπώ τον Χίτσκοκ, τον Φιντσερ, τον Χάνεκε, τον αγγλικό ρεαλισμό και το σκανδιναβικό σινεμά αλλά παράλληλα έχω και ένα soft spot για τον Γουές Αντερσον.
Δεν υπάρχουν σχόλια

ΑΠΑΝΤΗΣΕ

*

*

ΣΧΕΤΙΚΑ